Næringsarealene N12 og N13 i kommuneplanens arealdel pekes ut som arealer hvor det gjennom reguleringsplan kan legges til rette for næring og storhandel. For handel skal arealene følge bestemmelsene for Kjørbekk i kommuneplanens arealdel.
N10, N11 og N16 pekes ut som areal hvor det gjennom reguleringsplan kan legges til rette for næring og handel med plasskrevende varer(jf. definisjon i ATP-Grenland), tilsvarende Rødmyr.
Næringsarealene N17 til og med N25 vurderes til kombinert næring/storhandel ved rullering av ATP Grenland og rullering av kommuneplanens arealdel 2026/2027.
Bakgrunnen for Bystyrets ønske om å rullere næring og handel/storhandelskonsepter, er at Skien kommune ikke har reguleringsbestemmelser eller arealer som gir muligheter for etableringer i Skien kommune.
De senere års utvikling av storhandelskonsepter langs E 18 i Landgangen/Porsgrunn kommune og Langrønningen i Bamble kommune gir handelslekkasjer med bilkjøring som ikke fremmer Skien sine handelsinteresser og unødig bilkjøring som følgekonsekvens.
Bystyret vedtok i Bystyressak 152/24 at administrasjonen legger fram sak om omreguleringer for Storhandel på Kjørbekk - Bjørntvedvegtområdet og Rødmyrområdet for å hindre handelslekkasje til områder som ligger utenfor vedtatte planer i bybåndet.
1. Næringsarealene N12 og N13 i kommuneplanens arealdel pekes ut som arealer hvor
det gjennom reguleringsplan kan legges til rette for næring og storhandel. For handel
skal arealene følge bestemmelsene for Kjørbekk i kommuneplanens arealdel.
2. N10, N11 og N16 pekes ut som areal hvor det gjennom reguleringsplan kan legges til
rette for næring og handel med plasskrevende varer(jf. definisjon i ATP-Grenland),
tilsvarende Rødmyr.
3. UTS ber Bystyret vurdere om Næringsarealene N17 til og med N25 vurderes til kombinert næring/storhandel ved denne rulleringen.
4. Det er grunn til å anta at det vil komme innsigelser fra overordnede myndigheter på hele eller deler av denne rulleringen. UTS anmoder Bystyret om å gi tydelige signaler til overordnede myndigheter om at etableringer i bybåndet i etablerte handelsområder må få fortrinn.
Innsigelser på områder som bygger opp under overordnede signaler vil undergrave bærekraftige handelsløsninger.