1. Det etableres et midlertidig botilbud for kun målgruppe 1 i alternativ 1.Bystyret legger til grunn at personer som skal bosettes har boevne. Oppfølging av beboere skal skje ved bo veiledning fra NAV.
Dette er et midlertidig tiltak i påvente av utredning av punkt 3 i vedtaket.
Den endelige bruken av Sandviksveien vil bli avklart etter en vurdering av om bygget bør ombygges for å tilrettelegge for bomuligheter for gruppe 2 eller 3. Bystyret vil gjøre en ny vurdering når saken i punkt 3 er behandlet på nytt.
2. Bystyret viser til vedtak i sak 127/21:
Bystyret vedtok i sak 127/21 - mulighet for bemannet bolig i Sandviksveien 1 - 3, at bemannet bolig i Sandviksveien 3 prioriteres. Vedtaket i saken var følgende: «Bystyret ber om at det legges frem en egen sak på hvordan boligene bemannes og hva kostnadene i tilknytning til slik bemanning vil bli. Bystyret presiserer viktigheten av tett dialog mellom kommunalområdene i forbindelse med opprettelsen av nye boformer.»
Hele forutsetning for denne saken var behovet for bemannede, boliger for mennesker med lav boevne, og bystyret opplever ikke at vedtaket er fulgt opp i tråd med intensjonene til bystyret.
Bystyret viser også til sak 174/20 Tilrettelagte tjenester i UHO hvor dette forslaget ble vedtatt:
Kostnad for bo og omsorgstilbud til psykisk syke var i 2019, Kr 16 421 264 og i 2020, Kr 46 119 589. Utfordringene med bosetting av grupper med sammensatte lidelser, psykiatri og rus, viser at modellen man bruker i dag ikke fungerer som tenkt. Mange er for syke til å bo i egen leilighet. Som følge av dette resulterer det ofte også i reinnleggelser. Det er en sammensatt utfordring hvor en nøkkel til en leilighet ikke er løsningen alene. Skien kommune vurderer å tilbakeføre de av tjenestene, for nevnte gruppe, som i dag blir kjøpt hos private tilbydere.
Med dette som bakgrunn foreslås det for denne gruppen å lage et nytt helhetlig omsorgstilbud.
Forslag: Nytt kommunalt tjenestetilbud for overnevnte gruppe etableres ved å utrede for
1 Opprettelse av bemannet bokollektiv.
2.Leilighets-tun med felles bemannet base.
3.Etablere institusjon/rom, heldøgns omsorg.
Bystyret er av den oppfatning at de forutsetninger som ble lagt til grunn i behandlingene av saken i teknisk hovedutvalg og hovedutvalg for helse og velferd 127/21 eller i UHO 174/20 ikke samsvarer med det faktiske tilbudet som nå er bygget og med de brukergrupper bygget nå passer for.
Bystyret ber kontrollutvalget gjennomføre en forvaltningsrevisjon av sakskomplekset fra første vedtak ble fattet til der saken nå står, da det er ulike vurderinger hvorvidt vedtak er fattet i tråd med bestilling som ble lagt til grunn.
Politiske vedtak og administrativ oppfølging anmodes om å gjennomgås for å danne seg et bilde av kompleksiteten i saken.
3. Bystyret ber om en sak raskt tilbake der behov for de ulike brukergruppene i målgruppe 1,2 og 3 kartlegges. Kartleggingen vil danne grunnlag for fremtidige vurderinger og beslutninger for å ivareta disse brukergruppene.
Den skal også belyse muligheten for at Sandviksveien kan imøtekomme de opprinnelige politiske vedtakene som peker på bemannet bolig for brukergruppe 2 eller 3.
Bystyret ber kontrollutvalget om en gjennomgang av administrasjonens oppfølging av tidligere vedtak om etablering av bemannet botilbud i Sandviksveien 3, jf. bystyresak 127/21. Kontrollutvalget bes vurdere om administrasjonen har iverksatt nødvendige tiltak for å sikre at vedtaket er fulgt opp i tråd med bystyrets intensjoner.
Bystyret ber kontrollutvalget særlig vurdere:
1. Om administrasjonen har fulgt opp tidligere politiske vedtak om bemannet bolig i Sandviksveien 3.
2. Om administrasjonens forslag til driftsmodell er i samsvar med bystyrets intensjoner.
3. Om bakgrunnen for endringer i målgruppen og hvorvidt disse har vært politisk forankret.
4. Om administrasjonens saksbehandling og informasjon til politiske organer har vært tilstrekkelig og i tråd med god forvaltningsskikk.
Bystyret ber om en skriftlig tilbakemelding med kontrollutvalgets vurdering og eventuelle anbefalinger for videre oppfølging.
Formannskapet utsetter saken og administrasjonen besvarer spørsmål som er kommet fra de ulike utvalg før den kommer tilbake til formannskap for endelig vedtak angående driftsmodell.
Formannskapet kan ikke se at Utvalgene har fått svar på de spørsmål som er blitt reist.
Formannskapet er også usikker på om hvilken av disse driftsformene som ivaretar intensjonen bak byggingen i Sandviksveien 3.Hva gjør at man har endret den gruppen som er tiltenkt å bo i Sandviksveien 3.
Man bør sjekke ut om situasjonen har endret seg i Horten, som denne løsningen bygger på, og hvilke erfaringer man har gjort seg der nå.
Når det er gjort vil vi ha saken tilbake for å velge en driftsmodell som vil være i tråd med dagens situasjon. Vi ønsker også at vi får en helhetlig plan i forhold til hvor de ulike personer som har utfordringer med å bo blir plassert. Vi forstår at vi må opptre aktsomt i forhold til å kategorisere denne gruppen, men mener vi bør ha en plan over hvem som skal bosettes hvor.
Det blir hevdet i saken at det er for mange boliger i Sandviksveien, men nå leser vi at disse personene er lokalisert i Moflataveien 1 hvor det bor mange flere, her bor også mennesker som har ordinær kommunal bolig, som opplever alle de utfordringene som man hadde i ordinære boområder tidligere.