Med hjemmel i plan-og bygningslovens § 12-12 vedtas detaljregulering for Telemarksvegen, strekningen Solumgata - Bjørntvedtvegen, med kart og bestemmelser datert 14.05.25
UTS ber om en helhetlig sak der ulike mulige løsninger for trafikkavviklingen fra Myren via Elstrømbrua gjennom Moflatarundkjøringene og Ulefossveien gjennom Moflatakrysset. Utvalget ber også om at saken tar opp i seg forbikjøringslommene som allerede er vedtatt av bystyret i Bjørntvedtveien, og alternativ for ny kryssing i plan på Telemarksveien som erstatning for dagens lysregulerte overgang som blir tatt bort.
Sak 35/25
I tillegg til kommunedirektørens innstilling vil hovedutvalget igjen ta opp følgende forslag som ble fremmet og vedtatt i utvalg for teknisk sektor 21.01.2025.
Gjeldende reguleringsplan for Telemarksvegen, strekningen Solumsgata/ Bjørntvedtvegen, inkluderer et båndlagt areal på 50 meter på hver side av riksvei 36. Det bør være en forutsetning for detaljreguleringen at denne båndleggingen oppheves, ettersom arealet ikke lenger anses som nødvendig for å ivareta trafikksikkerhet, fremtidige utbyggingsplaner eller behovet for veiareal.
For myke trafikantene skal undergang være en del av løsningen. Undergang bør legges øst for Skien bil og må være på plass før lysregulert gangfelt fjernes.
Reguleringsplanen tar kun for seg en del av problemet i trafikkavviklingen Skien Vest. Utvalget ber derfor Statens Vegvesen og fylkeskommunen om snarlige løsninger for å forbedre trafikkflyten over Elstrømbrua og rundkjøringene ved Sykehuset Telemark.
Det etableres forbikjøringslomme i krysset Bjørntvedtvegen/Bedriftsvegen. Krysset er rett på utsiden av denne reguleringsplanen, og det synes derfor naturlig for utvalget at nevnte løsning vurderes etablert i den forbindelse.
Lyskryss i Telemarksvegen blir stående til nytt sikkert krysningspunkt er opparbeidet.