Hovedfunn ved resultater på Nasjonale prøver viser at elever på 8. og 9. trinn i Skien presterer likt som landet, bortsett fra at elever i Skien presterer bedre i regning på 9. trinn…… Men, prestasjonene i regning går likevel ned for tredje året på rad.
Selv om dette følger en nasjonal trend, bør Skien ha som ambisjon at elevenes kunnskapsnivå i matematikk skal styrkes.
Selv om kjønnsforskjellene på prøvene er mindre enn resten av landet, presterer guttene betydelig bedre enn jentene i regning. Undersøkelser har vist at jenter i Norge oftere velger bort matematikk enn jenter i andre land. Bystyret ønsker at det utredes hvordan vi kan igangsette en satsing på matematikkfaget og ytterligere redusere kjønnsgapet. Administrasjonen bes komme tilbake med en plan for hvordan kommunen skal klare å løfte resultatene i matematikkfaget.
Antall meldinger mottatt til skolens ledelse om mistanke eller kjennskap til at en elev ikke har et trygt og godt skolemiljø var 379 i Skien kommune inneværende år. I tillegg leser vi relatert til § 12-5 Skjerpet plikt til å melde fra dersom en som arbeider på skolen, krenker en elev. Her var antall meldinger mottatt til skolens ledelse om mistanke eller kjennskap til at en annen som arbeider på skolen krenker en elev 21 meldinger sist år. Alle saker kan i seg selv være alvorlige, men tallene sier ikke så mye om type hendelser eller alvorlighetsgrad.
Bystyret ber adm. følge opp kartleggingen av § 12-4 og § 12-5. Plikt til å sikre et trygt og godt psykososialt skolemiljø og skjerpet plikt til å melde fra dersom en som arbeider på skolen, krenker en elev. Tilsvarende opplysninger må være en del av tilstandsrapportene fremover slikt at vi kan få oversikt over utviklingen de neste årene.
Bystyret ønsker en oversikt over avvik og antall TQMer registrert av lærere og ansatte i skolen. Det å følge opp avvik og ansattes arbeidsmiljø er avgjørende for det psykososiale miljøet i skolen, også elevers.
Opplysningene må være en del av tilstandsrapportene i skolen framover.
Avviksrapportering skal fungere som et verktøy for tidlig identifikasjon og korrigering av avvik fra de fastsatte målene. Ved å rapportere avvikene i tertialrapportene fremfor i tilstandsrapporten vil man oppnå nettopp dette. Det vil gi oss en mulighet til å ta tak i problemene raskt. Dette gjør at korrigerende tiltak kan settes i verk før situasjonen utvikler seg videre.
Fremskrittspartiet ønsker at avviksrapporteringen innarbeides i tertialrapportene i stedenfor tilstandsrapporten.
Tilstandsrapport barnehage og skole - kvalitetsmelding for 2024-2025 tas til orientering.
Hovedfunn ved resultater på Nasjonale prøver viser at elever på 8. og 9. trinn i Skien presterer likt som landet, bortsett fra at elever i Skien presterer bedre i regning på 9. trinn…… Men, prestasjonene i regning går likevel ned for tredje året på rad.
Selv om dette følger en nasjonal trend, bør Skien ha som ambisjon at elevenes kunnskapsnivå i matematikk skal styrkes. Selv om kjønnsforskjellene på prøvene er mindre enn resten av landet, presterer guttene betydelig bedre enn jentene i regning. Undersøkelser har vist at jenter i Norge oftere velger bort matematikk enn jenter i andre land.
UOPP ønsker at det utredes hvordan vi kan igangsette en satsing på matematikkfaget og ytterligere redusere kjønnsgapet. Administrasjonen bes komme tilbake med en plan for hvordan kommunen skal klare å løfte resultatene i matematikkfaget.
Antall meldinger mottatt til skolens ledelse om mistanke eller kjennskap til at en elev ikke har et trygt og godt skolemiljø var 379 i Skien kommune inneværende år. I tillegg leser vi relatert til § 12-5 Skjerpet plikt til å melde fra dersom en som arbeider på skolen, krenker en elev. Her var antall meldinger mottatt til skolens ledelse om mistanke eller kjennskap til at en annen som arbeider på skolen krenker en elev 21 meldinger sist år. Alle saker kan i seg selv være alvorlige, men tallene sier ikke så mye om type hendelser eller alvorlighetsgrad.
UOPP ber adm. følge opp kartleggingen av § 12-4 og § 12-5. Plikt til å sikre et trygt og godt psykososialt skolemiljø og skjerpet plikt til å melde fra dersom en som arbeider på skolen, krenker en elev. Tilsvarende opplysninger må være en del av tilstandsrapportene fremover så vi kan få oversikt over utviklingen.
Utvalg for oppvekst ønsker en oversikt over avvik og antall TQMer registrert av lærere og ansatte i skolen. Det å følge opp avvik og ansattes arbeidsmiljø er avgjørende for det psykososiale miljøet i skolen, også elevers.
Opplysningene må være en del av tilstandsrapportene i skolen framover.