← Tilbake

Sak 92/25 - Detaljregulering for Telemarksvegen, strekningen Solumgata - Bjørntvedtvegen

01
Utvalg for teknisk sektor sin innstilling
Innstilling
Publisert

Vedtak som innstilling fra Utvalg for teknisk sektor, 03.06.2025 - 35/25

Med hjemmel i plan-og bygningslovens § 12-12 vedtas detaljregulering for Telemarksvegen, strekningen Solumgata - Bjørntvedtvegen, med kart og bestemmelser datert 14.05.25 og følgende tillegg:

Pkt. 1

Det bes om en helhetlig sak der ulike mulige løsninger for trafikkavviklingen fra Myren via Elstrømbrua gjennom Moflatarundkjøringene og Ulefossveien gjennom Moflatakrysset. Det bes også om at saken tar opp i seg forbikjøringslommene som allerede er vedtatt av bystyret i Bjørntvedtveien, og alternativ for ny kryssing i plan på Telemarksveien som erstatning for dagens lysregulerte overgang som blir tatt bort.

Pkt. 2

Gjeldende reguleringsplan for Telemarksvegen, strekningen Solumsgata/ Bjørntvedtvegen, inkluderer et båndlagt areal på 50 meter på hver side av riksvei 36. Det bør være en forutsetning for detaljreguleringen at denne båndleggingen oppheves, ettersom arealet ikke lenger anses som nødvendig for å ivareta trafikksikkerhet, fremtidige utbyggingsplaner eller behovet for veiareal.

For myke trafikantene skal undergang være en del av løsningen. Undergang bør legges øst for Skien bil.

Reguleringsplanen tar kun for seg en del av problemet i trafikkavviklingen Skien Vest. Utvalget ber derfor Statens Vegvesen og fylkeskommunen om snarlige løsninger for å forbedre trafikkflyten over Elstrømbrua og rundkjøringene ved Sykehuset Telemark.

Det etableres forbikjøringslomme i krysset Bjørntvedtvegen/Bedriftsvegen. Krysset er rett på utsiden av denne reguleringsplanen, og det synes derfor naturlig for utvalget at nevnte løsning vurderes etablert i den forbindelse.

Vedlegg

Les mer
02
Forslag fra FrP, Ap og H
Forslag
På vegne av Høyre, Fremskrittspartiet og Arbeiderpartiet
Behandlet

Med hjemmel i plan-og bygningslovens § 12-12 vedtas detaljregulering for Telemarksvegen, strekningen Solumgata - Bjørntvedtvegen, med kart og bestemmelser datert 14.05.25 og følgende tillegg:

  1. Det bes om en helhetlig sak der ulike mulige løsninger for trafikkavviklingen fra Myren via Elstrømbrua gjennom Moflatarundkjøringene og Ulefossveien gjennom Moflatakrysset. Det bes også om at saken tar opp i seg forbikjøringslommene som allerede er vedtatt av bystyret i Bjørntvedtveien, og alternativ for ny kryssing av Telemarksvegen som erstatning for dagens lysregulerte overgang som blir tatt bort.

    • Gjeldende reguleringsplan for Telemarksvegen, strekningen Solumsgata/ Bjørntvedtvegen, inkluderer et båndlagt areal på 50 meter på hver side av riksvei 36. Det bør være en forutsetning for detaljreguleringen at denne båndleggingen oppheves, ettersom arealet ikke lenger anses som nødvendig for å ivareta trafikksikkerhet, fremtidige utbyggingsplaner eller behovet for veiareal

      • Reguleringsplanen tar kun for seg en del av problemet i trafikkavviklingen Skien Vest. Utvalget ber derfor Statens Vegvesen og fylkeskommunen om snarlige løsninger for å forbedre trafikkflyten over Elstrømbrua og rundkjøringene ved Sykehuset Telemark.

        • Trygg kryssing av Telemarksvegen mellom Bjørntvedtvegen og Porsgrunnsvegen jobbes videre med i fase 2 bypakke. Bystyret viser til uttalelse fra Gimsøy lokalutvalg 10-03.25, samt rådet for personer med funksjonsnedsettelser 31.03.25, lokalutvalget og rådet kommer med flere gode begrunnelser det bør jobbes videre med.

          Som en midlertidig løsning etableres en lysregulert overgang øst ved Skien Bil, frem til en trygg permanent løsning etableres for kryssing av Telemarksvegen i dette området. Fase 2 Bypakke vil avklare hvilken form for kryssing som ivaretar trygg kryssing av Telemarksvegen.

          Vedlegg

          Les mer
          03
          Forslag fra O. M. Haukland (SV)
          Forslag
          Behandlet

          Kommunedirektørens innstilling

          Vedlegg

          Les mer