Kommunedirektørens innstilling
Ber om punktvis votering over forslagene.
Forslag til planprogram areal og mobilitet. Merknader innspill.
1 Det er meget uheldig at regional plan for arealbruk om mobilitet ikke omfatter alle Grenlandskommunene. Grenland inkludert Bamble er et bo og arbeidsområde. Og føringer for mobilitet og arealbruk bør være like, dersom det skal være hensikt i en regional plan for Grenland. En regional plan som i sin ytterste konsekvens legger sterkere og mer restriktive føringer på Skien, Porsgrunn og Siljan vs Bamble vil ikke aksepteres. Bamble kommune sitt handlingsrom innenfor areal og mobilitet må avklares før regional plan sluttbehandles i øvrige Grenlandskommuner.
2. Bystrategi Grenland -levende bygder i byen. Grenland er et langstrakt by og bo område med levende bygder og store bo samfunn utenfor bykjerne. Det er investert betydelige midler i infrastruktur, skole/barnehage og eldreomsorg i bydelene, det er et mål at disse skal videreutvikles og fortsatt være viktige bo og leve områder for våre innbyggere. En aldrende befolkning ønsker ikke alltid å flytte nærmere sentrum, det må derfor legges til rette for gode boformer mer sentralt i bydelene. Slik at infrastruktur som er bygget brukes effektivt og kommunalt ansvar for tjenesteproduksjon innenfor områder for barn og unge og eldre videreutvikles i bydelene. En økt kollektivandel er avhengig av høy frekvens på rutetilbudet, et manglende fokus på levende bo områder utenfor sentrum vil kunne forringe et slikt tilbud.
3. Det grønne skiftet med en høy andel elbiler et godt utbygd GS vegnett innebærer at dagens by bånd og 80/20 regel for boligbygging må gjennomgås. En større % andel må kunne tillates utenfor det definerte by båndet. By båndet sin avgrensning må ta opp i seg de utviklingstrekk som har skjedd og behovet for levende bydeler og bygder. by båndets avgrensning må strekkes lengre nord og øst i Skien, samt områder syd i byen må utvides. Det må i beregningene legges til grunn faktisk bebygd areal, samt at områder må være ferdig regulert når beregninger av % andel gjennomføres.
3. Infrastruktur-Veg Det må i planperioden legges til grunn at et overordnet vegnett fra Skien Nord til E 18 avklares. Det skal gjennomføres en studie for mulig etablering av by bane og eller ferje mellom byene. Studien skal ta for seg mulig etablering på Skien øst og Vest, disse utredes parallelt. Fremtidige muligheter for næring og bo etableringer langs banen skal også omfattes av studien. Det søkes finansieringsmidler fra staten til denne utredningen.
4. Fylkeskommunens rolle. Det bør i stor utstrekning være den enkelte kommune som bestemmer sin egen arealbruk, fylkeskommunes rolle bør være å fasilitere analyser for biologisk mangfold, befolkningstrender og annet som er relevant for den kommunale planleggingen av areal og mobilitet i sin kommune.
5. Jordvern. Man skal være restriktiv med å bygge ned dyrka mark. Det må i større grad lages analyser av de enkelte områder som kartlegger bonitet og om områder faktisk er dyrkbare med den teknologi og arbeidsinnsats som kreves i moderne landbruk. Hvorvidt et område er dyrket, dyrkbart eller er definert som LNF uten matproduksjonspotensiale må avklares
Ber om punktvis votering over forslagene.
Forslag til planprogram areal og mobilitet. Merknader innspill.
1 Det er meget uheldig at regional plan for arealbruk om mobilitet ikke omfatter alle Grenlandskommunene. Grenland inkludert Bamble er et bo og arbeidsområde. Og føringer for mobilitet og arealbruk bør være like, dersom det skal være hensikt i en regional plan for Grenland. En regional plan som i sin ytterste konsekvens legger sterkere og mer restriktive føringer på Skien, Porsgrunn og Siljan vs Bamble vil ikke aksepteres. Bamble kommune sitt handlingsrom innenfor areal og mobilitet må avklares før regional plan sluttbehandles i øvrige Grenlandskommuner.
2. Bystrategi Grenland -levende bygder i byen. Grenland er et langstrakt by og bo område med levende bygder og store bo samfunn utenfor bykjerne. Det er investert betydelige midler i infrastruktur, skole/barnehage og eldreomsorg i bydelene, det er et mål at disse skal videreutvikles og fortsatt være viktige bo og leve områder for våre innbyggere. En aldrende befolkning ønsker ikke alltid å flytte nærmere sentrum, det må derfor legges til rette for gode boformer mer sentralt i bydelene. Slik at infrastruktur som er bygget brukes effektivt og kommunalt ansvar for tjenesteproduksjon innenfor områder for barn og unge og eldre videreutvikles i bydelene. En økt kollektivandel er avhengig av høy frekvens på rutetilbudet, et manglende fokus på levende bo områder utenfor sentrum vil kunne forringe et slikt tilbud.
3. Det grønne skiftet med en høy andel elbiler et godt utbygd GS vegnett innebærer at dagens by bånd og 80/20 regel for boligbygging må gjennomgås. En større % andel må kunne tillates utenfor det definerte by båndet. By båndet sin avgrensning må ta opp i seg de utviklingstrekk som har skjedd og behovet for levende bydeler og bygder. by båndets avgrensning må strekkes lengre nord og øst i Skien, samt områder syd i byen må utvides. Det må i beregningene legges til grunn faktisk bebygd areal, samt at områder må være ferdig regulert når beregninger av % andel gjennomføres.
3. Infrastruktur-Veg Det må i planperioden legges til grunn at et overordnet vegnett fra Skien Nord til E 18 avklares. Det skal gjennomføres en studie for mulig etablering av by bane og eller ferje mellom byene. Studien skal ta for seg mulig etablering på Skien øst og Vest, disse utredes parallelt. Fremtidige muligheter for næring og bo etableringer langs banen skal også omfattes av studien. Det søkes finansieringsmidler fra staten til denne utredningen.
4. Fylkeskommunens rolle. Det bør i stor utstrekning være den enkelte kommune som bestemmer sin egen arealbruk, fylkeskommunes rolle bør være å fasilitere analyser for biologisk mangfold, befolkningstrender og annet som er relevant for den kommunale planleggingen av areal og mobilitet i sin kommune.
5. Jordvern. Man skal være restriktiv med å bygge ned dyrka mark. Det må i større grad lages analyser av de enkelte områder som kartlegger bonitet og om områder faktisk er dyrkbare med den teknologi og arbeidsinnsats som kreves i moderne landbruk. Hvorvidt et område er dyrket, dyrkbart eller er definert som LNF uten matproduksjonspotensiale må avklares
I
NP ber om at
Luftbåren varetransport
– både med
droner og små fraktfly
–
i
nnarbeides som en del av det langsiktige
mobilitetsgrunnlaget
i
planen, og at det vurderes arealbehov og reguleringsmessige forhold for slik
i
nfrastruktur.
Begrunnelse:
Teknologisk utvikling gjør at
droner og autonome fly
vil bli en sentral del av varelevering
i
framtidens byer og distrikter.
Dette gjelder både
akutt transport (medisin, blod, nødutstyr),
og
kommersielle tjenester
(f.eks. e-handel og matlevering).
Regionen bør være proaktiv og
legge til rette for testområder, korridorer og knutepunkt
for denne typen transport.
Luftbåren varetransport kan også avlaste vei og redusere utslipp, spesielt
i
områder med
begrenset framkommelighet eller økt transportbehov