Forslag

Høring - Forslag til regulering av konverteringsterapi

01
Kommunedirektørens innstilling
Innstilling
Behandlet

Vedlegg

Les mer
02
Forslag fra AP, SV, SP, V, KrF og MDG
Forslag
På vegne av Sosialistisk Venstreparti, Venstre, Kristelig Folkeparti, Miljøpartiet De Grønne, Senterpartiet og Arbeiderpartiet
Behandlet

Forslag til høringssvar konverteringsterapi (Ap, Sp, KrF, MdG, SV, V)

UHO har behandlet saken i sitt møte 15.09.2021, og har blitt enig om følgende høringssvar.

I høringsnotatet bes det spesielt om innspill på følgende 5 punkter:

1. Legaldefinisjonen av konverteringsterapi, herunder definisjonens rekkevidde når det gjelder bønn, sjelesorg og religiøs veiledning, se kapittel 8.2

Behandlingslikende handlinger er etter vårt syn et godt uttrykk.

Vedr. momentliste for hva som skal inngå i vurderingen av om en handling er behandlingslikende- Tenker vi at dette er særlige relevante momenter. Vi tenker også at de bør ses i sammenheng med lovens definisjon av vold (psykisk og fysisk)

Slik vi forstår skillet mellom religiøs veiledning og behandlingsliknende handlinger er at veiledning i stor grad handler om «å gå med» den som søker veiledning, søke og utforske ulike handlingsalternativ, mens behandling er bruk av konkret systematisk metode for å helbrede eller gjøre frisk. Herunder bønn som har som formål å får den andre til å endre seg, mens bønn som har som formål om at den andre skal finne sin styrke til å ta gode valg etc. må inngå i religiøs veiledning/sjelesorg.

2. Om det bør være et absolutt forbud mot å utføre konverteringsterapi overfor barn mellom 16 og 18 år, se kapittel 8.3.2.3

Ja, det bør være et absolutt forbud å utføre konverteringsterapi overfor barn mellom 16-18 år. Etter vårt syn bør det være et absolutt forbud mot å utføre konverteringsterapi på både barn og voksne, også barn som nærmer seg myndighetsalder.

3. Om et forbud mot å medvirke til at et barn mottar konverteringsterapi i utlandet bør være betinget av at det foreligger forledelse eller utilbørlig press eller om et slikt forbud bør være mer vidtrekkende, se kapittel 9.2

Forledelse og utilbørlig press som kriterier for strafferettslig forfølgelse bør evt. foreligge hvis voksne over 18 år mottar konverteringsterapi i utlandet. Se for øvrig opp mot lovverk om kjønnslemlestelse.

4. Om de foreslåtte straffebudene bør plasseres i straffeloven eller i en ny spesiallov, se kapittel 11

De foreslåtte straffebudene bør plasseres i en ny spesiallov, slik at det er større mulighet for pedagogikk i lovgivningen og mulighet for tilføyelser på senere tidspunkt.

5. Om det bør foreslås et forbud mot å markedsføre konverteringsterapi, hvordan et slikt forbud eventuelt bør utformes og hvem som eventuelt bør håndheve et slikt forbud, se kapittel 10.

Hvis det nå blir forbudt å utføre konverteringsterapi, vil det automatisk være ulovlig å markedsføre en behandling som ikke er lovlig å utføre. I forhold til håndheving har vi ikke mening/nok kunnskap.

Vedlegg

Les mer