Hopp til hovedinnholdet

Handlingsveileder for forebygging av radikalisering, hatkriminalitet og voldelig ekstremisme

01

Kommunedirektørs innstilling

Innstilling Behandlet

Kommunedirektøren anbefaler at utvalgene og Bystyret gir sin tilslutning til Handlingsveileder

for forebygging av radikalisering, hatkriminalitet og voldelig ekstremisme

Vedlegg

Les mer expand_more
02

Forslag fra L. Pettersen (SV og Ap)

Forslag På vegne av Sosialistisk Venstreparti, Sosialistisk Venstreparti, Arbeiderpartiet og Arbeiderpartiet Behandlet
  • Inkludere ansatte i helse i målgruppen for planen
    • Endre beskrivelsen av voldelig ekstremisme

      fra:

      Voldelig ekstremisme

      Med voldelig ekstremisme menes personer og organisasjoner som er villige til å bruke vold for å nå sine politiske, ideologiske eller religiøse mål. Den voldelige ekstremismen kan være relatert til høyreekstremisme, venstreekstremisme, ekstrem islamisme m.m.

      Til:

      Voldelig ekstremisme

      Med voldelig ekstremisme menes personer og organisasjoner som er villige til å bruke vold for å nå sine politiske, ideologiske eller religiøse mål. Den voldelige ekstremismen kan være relatert til ulike former for radikalisering, enten den er politisk, ideologisk eller religiøst motivert.

      Vedlegg

      Les mer expand_more
      03

      Tilleggsforslag fra M. Osman (UAV)

      Oversendelsesforslag Behandlet

      Tilleggsforslag til punkt 5 i tabellen: Tverretatlig samarbeid og oppfølging.

      "Involverte instanser skal opprette nødvendige samarbeidspunkt. Felles ansvar for å utarbeide en plan som sikrer at tilbudet til ungdommen er koordinert og helhetlig tilpasset den enkelte. Ansvarsplassere oppfølgingsansvar"

      Tilleggsforslag: Ungdommen selv spiller en viktig rolle i forebyggingsarbeidet. Ungdom har ofte nær innsikt i skole- og fritidsmiljø, og bør derfor involveres i utvikling og gjennomføring av tiltak.

      Forslag til plan:

      HANDLING KONTAKTPUNKT/DRØFTING
      Synliggjøre ungdoms rolle i forebyggingsarbeidet og legge til rette for medvirkning.Ungdomsråd, elevråd, fritidsarenaer
      Gjøre kontaktinformasjon ved bekymring lett tilgjengelig og tilpasset ungdom.Skole, fritidsklubb, SLT-koordinator, politi



      Involvere ungdom i evaluering og forbedring av tiltak for å sikre relevans og tillit.Ungdomsråd, elevråd, kommune

      Vedlegg

      Les mer expand_more