Forslag

Budsjett 2022 og økonomiplan 2023-2025, rammer til utvalgene

01
Forslag fra Ap, Sv, MDG, Sp, V og KrF fremsatt av Tvedt (AP)
Forslag
Behandlet
Skien skal være en inkluderende og attraktiv by. Målsettingen er til enhver tid at barn skal oppleve en meningsfull hverdag i barnehage og skole, med varierte fritidstilbud hvor alle kan delta. Vi må også sikre at de eldre og de som trenger bistand for å greie hverdagen får forsvarlig hjelp innenfor de rammene som er til rådighet, enten det gjelder psykiske/fysisk helse eller funksjonsevne. Skien kommune samarbeider godt med frivillige og ideelle organisasjoner. Dette samarbeidet skal være preget av forutsigbarhet og gjensidig tillit. Et slikt samarbeid bidrar til et økt aktivitetstilbud til innbyggere i kommunen. Det er viktig at tilbud innen kultur, fritid, folkehelse, idrett skal nå de som har størst behov At alle har arbeid og en lønn å leve av må ligge til grunn i alle vedtak som blir gjort. En av våre viktigste oppgaver er å motvirke utenforskap, enten det er innenfor oppvekst, arbeidsliv eller samfunnet generelt. Forebyggende tiltak i alle ledd av tjenestene vil være avgjørende for å greie denne målsettingen. Område-bydelsløft i samarbeid med staten kan være et virkemiddel.Skien kommune er den største og mest mangfoldige bedriften og arbeidsplassen i Skien/Telemark.Med over 4000 ansatte, fordelt på mange ulike fagenheter, er det store muligheter for utviklende og spennende arbeidsoppgaver.For å få tilstrekkelig kvalifisert arbeidskraft i dag og i årene framover må kommunen gjøre seg enda mer attraktiv og synlig overfor ulike arbeidstakere.Vi må også ivareta og skape trivsel for dagens ansatte.Vi ønsker derfor at det utarbeides en tydelig rekrutteringsstrategi, der følgende legges vekt på:- Få tilstrekkelig kvalifisert personell, særlig innenfor helsesektoren- Beholde og øke kompetansen blant dagens ansatte- Heltidsstillinger må prioriteres - Kommunen må tilrettelegge for flere lærlinger og praksisplasser og finne større faglig variasjon i disse. Alle kommunalsområder må vise en plan på hvor mange de tar imot hvert år.- Sykefraværet må til enhver tid følges tett opp. Skien kommune har gjort diverse forsøk på ulike enheter de siste årene. Dette må fortsette. Det bør også læres mer fra de enhetene som har lavt sykefravær. Skien kommune skal løfte, inspirere og motivere ansatte og virksomheter gjennom positive eksempler. PSU skal ha et særlig fokus på hvordan gode eksempler kan videreutvikle kommunal personalpolitikk med utgangspunkt i dette.I Skien har vi en sunn, men stram økonomi. Vi har en forventning om at kommunalområdene holder de budsjettrammer som blir satt. Vi er preget av at vi er en lavinntektskommune, som betyr at vi må drive smartere og mer effektivt enn sammenlignbare kommuner. De siste års budsjetter har vært preget av dette, samtidig har vi bygd opp en god buffer med frie fond på 300. millioner. I årene fremover må vi basere oss på en forsiktig og realistisk budsjettering og drift. Det betyr at vi må dreie tjenestene, slik at vi sikrer at det blir nok ressurser til å imøtekomme behovene til en aldrende befolkning. Samtidig må vi sikre god oppvekst for de kommende generasjoner. Arbeidet med klima, naturmangfold og miljø må styrkes og konkretiseres gjennom tydelige budsjett og regnskap for karbonutslipp og arealbruk. Bærekraftige og gode rammevilkår for næringslivet vil kunne skape framtidsrettede og klimavennlige arbeidsplasser. Kommunen må følge opp målsettingen om nullutslipp og det må bli enkelt og lønnsomt for befolkningen å velge miljøvennlige alternativer i sin hverdag. Å utvikle Skien som regionhovedstad i lys av dette, sammen med et variert kultur-, idretts- og friluftsliv som skjer i samarbeid med frivillige organisasjoner, vil gjøre Skien til et godt sted å leve.Videre vil partiene understreke at Dersom driftsoppgaver utsettes for konkurranse i det private marked skal følgende legges til grunn: a. « Skiensmodellen» er ufravikelig.b. Kvaliteten for brukerne skal være minst like god som kommunal standard.c. Helhetlig lønns- og arbeidsforhold for de ansatte skal minst følge kommunalt nivå.d. Kommunen skal fremlegge alle fakta og sammenligninger og forvaltningskostnader til politisk behandling før eventuell sak om konkurranseutsetting legges fram til behandling.Kommunedirektøren har i sitt forslag til handlingsprogram for 2022 – 25 beskrevet kommunene status, muligheter og utfordringer på en oversiktlig og god måte. Forslaget tar opp i seg de endrede forutsetninger som kommunen i åra framover vil stå ovenfor med stadig flere eldre (eldre) og stabilt til færre barn og unge. I tillegg er det hensyntatt økende investeringstakt på VA samt investeringer i div formålsbygg som sykehjem, bibliotek. Drift av nye omsorgsplasser er også tatt høyde for i økonomiplanen. Med bakgrunn i dette, fremmes forslag til økte rammer for 2022, der vi henter 27 millioner fra budsjettert overskudd. Vi er innforstått med at det er fremmet en rekke søknader om driftstilskudd/bidrag fra kommunedirektøren. Vi vil komme tilbake til en vurdering/prioritering av disse til bystyret i desember.Det er viktig at utvalgene jobber med prioriteringer i henhold til formannskapets rammer og kommunedirektørens forslag til tiltaksprogram. 1. 15.mill til helse og omsorg2. 4.mill til BDK3. 8.mill til oppvekst4. Ved eventuelt ekstraordinært utbytte fra våre selskaper, vil vi komme tilbake til prioriteringer og eventuelle investeringer. Det tas forbehold om at det kan forekomme endringer fram mot endelig behandling i bystyret i desember.

Vedlegg

Les mer
02
Forslag fra Høyre v/ E. Schäffer (H)
Forslag
Behandlet
Innledning Kommunene har de siste 8 årene fått tilført en økning i de frie inntektene. Dette har skjedd gjennom økning i rammetilskuddene og de forventede skatteøkninger som er lagt til grunn i statsbudsjettene. Skatteinntektene har økt mer enn forutsetningene i statsbudsjettet. Staten har valgt å la kommunene beholde den ekstra skatteinntekten, i stedet for å trekke det inn til staten. Dette er gjort blant annet for å demme opp for demografiutfordringene som vi vet norske kommuner står overfor de neste årene. Nå står Skien overfor en stor utfordring og må innrette oss deretter. Formannskapet ser det som viktig at kommunen får en sentral «controller-funksjon» som sikrer samsvar mellom politiske vedtak, økonomi og resultat. Budsjett og økonomiplan 2021 – 2024 Handlingsprogram 2022 – 2025 legges til grunn med de rammer som kommunedirektøren anbefaler. Kommunedirektøren har justert rammene til områdene hvor behovene er størst, og dette er et grep Formannskapet støtter. Dersom det utbetales økt utbytte fra hhv Skagerak Energi og Kontorbygg, forutsettes det at dette utbyttet benyttes til å styrke rammene innenfor sektoren helse og velferd. Befolknings-framskrivninger viser at vi blir færre i arbeidsfør alder, og andelen eldre vil øke kraftig de neste årene. Altså at hver person i arbeidsfør alder skal forsørge flere eldre. Dette vil bety et press på velferden vår. Etterspørselen etter helse- og omsorgstjenester vil øke. Vi må lykkes med å få flere til å stå lenger i arbeid etter hvert som levealderen øker, og dessuten øke sysselsettingsandelen blant unge og personer med svakere tilknytning til arbeidsmarkedet. Dette er også noe Skien nå må ta innover seg. Flere helse- og omsorgsplasser må etableres, og vi må sørge for at flere av våre innbyggere fullfører skolen, tar utdannelse og settes i stand til å skape gode liv for seg, familien og samfunnet rundt seg og å komme i arbeid. Det betyr at flere av dem som i dag står på utsiden av arbeidsmarkedet må inn. Vi må samtidig sørge for at næringslivet går godt, slik at det blir skapt flere arbeidsplasser å komme inn i. Skien kommunes prognoser for 2021 og budsjett for 2022 viser fortsatt overforbruk i forhold til rammene, særlig innenfor kommunal-områdene Helse og Velferd. Vi ser at NAV jobber godt for å komme seg ned til de vedtatte rammer. I økonomiplanperioden 2022-25 vil drifts- og kapitalutgifter på Kverndalen bo- og dagsenter og Lyngbakken bo- og behandlingssenter på sikt gi kommunen store økede varige utgifter i en allerede presset driftssituasjon. Denne situasjonen betinger forsiktighet med ytterligere investeringer i økonomiplanperioden. Det er knyttet stor usikkerhet til fremtidige pensjonskostnader. Utviklingen i disse kan påvirke kommunens økonomiske handlefrihet betydelig. Rammen vedtas med følgende føringer: Formannskapet legger til grunn Kommunedirektørens rammer for sektorene, men med følgende føringer inn mot utvalgenes budsjettbehandling:Formannskapet ønsker å legge visse føringer frem mot budsjettbehandlingen i utvalgene: Helse og omsorg: 1) Kommunen oppretter «Bemanningskontoret». Andre kommuner har etablert dette med stort hell. Resultatene er veldig gode. Bemanningskontoret ble opprettet av tre grunner: Det skulle ansettes folk i hele stillinger til å betjene ledige vakter. Dermed fikk flere en lønn å leve av, overtidsbruken skulle ned, og tjenestene skulle få bedre forutsigbarhet og kvalitet. Evaluering så langt viser veldig gode resultater. Overtidsbruken er redusert med over 50 prosent og det er spart betydelige beløp. Samtidig er det mindre gjennomtrekk i vaktene og heltidsprosenten er gått opp.• Formannskapet ber administrasjonen vurdere lignende tiltak i Skien kommuneKultur:Kommunens bidrag til kultursektoren bør tones noe ned i denne planperioden. En verdig eldreomsorg må ha høyeste prioritet i årene fremover for å sikre innbyggerne gode tjenester i alle livsfaser. Etter at Solberg-regjeringen sørget for finansiering av et flunkende nytt helårs museums bygg, bør kommunens bidrag til kultursektoren være med å bidra til å sikre helårsdrift på Telemark Museum (VEV) og utvikling av Ibsens Venstøp. Formannskapet ser det som viktig at kommunen innfrir søknad støtte til om monumentet «flukt». Et fysisk bevis på at vi tar den ubehagelige historien om Skiens eneste jødiske families skjebne på alvor, og ikke minst et viktig minnesmerke som kan bringe historien videre til nye generasjoner om at det aldri må skapes grobunn for at slikt kan skje igjen. Det er viktig at kommunen forsterker synergi-effekter i samspill med frivilligheten på alle områder. 2022 er frivillighetens år, og kommunen skal verdsette den betydningen frivilligheten utgjør for våre innbyggere.KlimaSkien kommune skal ta sin del av ansvaret for å få redusere de kommunale klimagassutslippene. Det lokale klimabudsjettet vil være med på å gjøre dette arbeidet oversiktlig og konkretOppvekst: Formannskapet ønsker å sikre at de lokale barnehagene opprettholdes i alle bydeler. Investeringer: Formannskapet ønsker å bremse investeringer der det er mulig. Reduserte kommunale investeringer bidrar til en drift i balanse i stedet for økte renter og avdrag.• Formannskapet legger derfor på is prosjekt Rådhusplassen til kr. 15.000 000• Demografiutviklingen viser økt andel eldre i kommunen i årene fremover. Formannskapet forutsetter at det opprettholdes høyt trykk på utbygging av gode tjenester i eldreomsorgen, derav heldøgns omsorgsplasser, forsterkede hjemmetjenester osv. Næringsliv og transportSkien skal være en næringsvennlig kommune og legge til rette for at det skal lønne seg å opprettholde og skape lønnsomme næringer i kommunen vår. Det bidrar til å trygge både private og offentlige arbeidsplasser i Skien. Det er viktig med god infrastruktur som gjør at det er attraktivt for næringsvirksomheter å etablere seg i Skien. Formannskapet ser det som svært viktig å realisere RV36 så raskt som mulig.Overordnet: Sykefravær Sykefraværet i kommunal sektor er relativt høyt. Nasjonale undersøkelser viser at muskel- og skjelettplager og lettere psykiske plager utgjør mellom 60–70 prosent av alt sykefravær i kommunal sektor. Videre viser undersøkelser at i disse diagnosegruppene vil arbeid eller aktivitet, helt eller delvis, ofte være god medisin. I denne sammenheng er arbeidsmiljøet den sentrale faktoren for hvorvidt det velges aktivitet eller full sykemelding, og tilrettelegging på arbeidsplassen vil kunne bidra til reduksjon av fraværslengden. Riktig tilrettelegging og oppfølging av sykemeldte påvirker sykefraværet positivt. En daglig telefon mellom overordnet og ansatt er blant de effektive tiltakene å gjøre for å få ned sykefraværet, viser en rapport basert på de beste erfaringene fra privat og kommunal sektor.En av de beste kommunene på sykefravær i landet oppgir som hovedgrunn at de er veldig rigide på innrapportering av fravær, leser statistikken med stor interesse og følger opp med raske tiltak. Dette gjør de hver måned, og er tett på. Den andre faktoren er å skape ro på arbeidsplassene. Ro og lite konflikter har mye å si for trivselen, og hvordan lederne opptrer er avgjørende. • Formannskapet forutsetter at kommunen ser til andre kommuner for å finne gode tiltak for å senke sykefraværet i kommunen.

Vedlegg

Les mer
03
Forslag fra J. I. Næss (FrP)
Forslag
Behandlet
1. Kommunedirektør sine innspill i handlingsprogram 2022-25 er en beskrivelse og et godt utgangspunkt for de utfordringer og muligheter Skien kommune har i årene som kommer.2. Kommunedirektøren viser på flere områder innovative og nyskapende innspill på det utfordrings bildet kommunen står 3. Befolkningsutvikling/demografi indikerer at det blir færre barn og unge, mens befolkningen øker i de eldre årskull. Dette betyr at man må vri økonomisk innsats basert på demografisk utvikling. Mer økonomi og fokus på eldre og pleietrengende.En god eldreomsorg der man har differensierte tilbud med kvalitet i hjemmetjenesten og nok institusjons plasser når behovet for heldøgns omsorg melder seg. Nye heldøgns omsorgsplasser ved nytt sykehjem og utbygging av Lyngbakken vil avhjelpe situasjonen med manglende institusjonsplasser og overligger problematikken mot SHTHF4. Formannskapet ber HV vurdere om det fremlagte forslag ivaretar tjenestetilbudet på en betryggende måte. Helse og velferd må aktivt vurdere løpende oppgaver og områder og hensiktsmessighetene av å vri tjenestene der behov og utfordringer er størst.Sammenstilt med kommune gr 11 Kostra tall, har vi en under finansiering av Pleie og Omsorg med 46 mill og for Kommunehelse er underfinansieringen 28 mill kroner (Kostra2020)Formannskapet ber om at følgende tiltak og konsekvenser av endringer som foreslått i Handlingsprogrammet vurderes særskilt: Org.endr. 19 Dagaktivitetstilbud samorganiseres med BDK/bydelshus 3 800 5 225 5 225 9 225 Red.akt.nivå 20 Aktivitører sykehjem samorganiseres med BDK/bydelshus 775 1 550 1 550 1 550 Red.akt.nivå 11 Korttid Skien helsehus- legge ned 8 plasser og overføre årsverk til helgestillinger 2 000 4 000 4 000 4 000 Drein.av tj. 1 Hvilende natt erstattes av velferdsteknologi 800 1 600 1 600 1 600 Drein.av tj. 2 Overføre tjenestemottakere til lavere omsorgsnivå 800 1 600 1 600 1 600 5. Formannskapet ber Oppvekstutvalget vurdere hvorvidt det fremlagte forslag ivaretar barn og unges interesser.Investeringer:Barnetallene er synkende men investeringen i PC /nett brett er konstant i perioden, oppvekstutvalget bes bes vurdere dette. PC/nettbrett til alle trinn i skolen. Rullerende investering etter hvert som enhetene er utrangerte 10 500 10 500 10 500 6. Formannskapet ber UKMB utvalget vurdere hvorvidt de fremlagte forslag ivaretar tjenestetilbudet innen UKMB.Sammenligninger med Kostra viser at Skien bruker 30 mill mer på kulturområdet en sammenlignbare kommuner. Formannskapet ber om en analyse der Skiens forbruk på området kultur gjennomgås og forklarer hva vi bruker mer penger på enn sammenlignbare kommuner.7. Tilskudd andre er en stor post i budsjettet på kr 179 mill kroner, denne posten vil være under vurdering frem mot Bystyrets behandling i desember, da denne samleposten består av tjenestekjøp mot selskaper vi er avhengig av for å løse oppgaver eks vis Kirken og renovasjon.Formannskapet ber administrasjonen lage et oppsett der man forklarer poster på tilskudd andre og konsekvenser for leveranser ved nedtrekk.8. Investeringsbudsjettet vil være gjenstand for vurdering frem mot bystyrets behandling i desember.9. Husholdningenes samlede utgifter er under press som følge av høye energi priser og generell prisstigning i samfunnet.Utbytte, utover det som nå er signalisert fra selskaper kommunen har eierinteresser i, vurderes brukt til å redusere eiendomsskatten for 2022 med innretning mer gunstig bunnfradrag. Dette vil avbøte på husholdningenes samlede utgifter i 2022.Innretning og omfang avklares i budsjett behandling i desember.Forslag til vedtak:1.Formannskapet vil gjøre nærmere vurderinger av områdene Pleie og Omsorg og kommunehelse og vurdere styrking av rammene utover kommune direktør sitt forslag til rammer, etter innspill fra hovedutvalgs behandlingen. Kultur området og tilskudd andre vil være områder som vurderes tilført reduserte rammer.2. Sammenstilt med kommune gr 11 Kostra tall, har vi en under finansiering av Pleie og Omsorg med 46 mill og for Kommunehelse er underfinansieringen 28 mill kroner (Kostra2020)Det er en målsetting at man i planperioden 2022-2025 innenfor områdene Pleie og omsorg og Kommune helse området har en overføring til disse områdene som minst ligger på kommunegruppe 11 nivå-Kostra.3. Husholdningenes samlede utgifter er under press som følge av høye energi priser og generell prisstigning i samfunnet.Utbytte, utover det som nå er signalisert fra selskaper kommunen har eierinteresser i, vurderes brukt til å redusere eiendomsskatten for 2022 med innretning mer gunstig bunnfradrag. Dette vil avbøte på husholdningenes samlede utgifter i 2022.Innretning og omfang avklares i budsjett behandling i desember.4.Formannskapet tar kommune direktør sitt fremlegg til orientering og sender de økonomiske rammene til hovedutvalgene som fremgår i tabell 1 til hovedutvalgene for behandling og kommentarer.

Vedlegg

Les mer