Erfaringene så langt med Bypakke Grenland er at alt for mange prosjekter som det tidligere var vanlig ble finansiert over kommune, stat og fylkes budsjett er finansiert av bilistene i Grenland.
Erfaringene fra Bypakke 1 er at mange prosjekter har blitt vesentlig dyrere med den konsekvens at en rekke prosjekter ikke blir realisert i fase 1.
Trafikk flyt og utfordringene i 2021 er om mulig minst like store eller større for bilistene, da de overordnede veiføringene, et funksjonelt og godt overordnet veinett i Grenland ikke er etablert.
Det er ingen ting som tyder på at det politiske flertallet har til hensikt å løse denne oppgaven, da mandatet er at trafikk er et onde og ikke et gode. Dersom man skal «tvinge» befolkningen til å bruke kollektivtrafikk i stort omfang, må innretningen på bompenger opp på et høyt nivå, det vil være usosialt, uansvarlig og ikke bærekraftig for befolkningen.
Det ligger signaler om at RV 36 skal finansieres vesentlig med bompenger, samtidig som belastningen for bilistene skal forbli høy også på internveier i Grenland.
Skien kommune ønsker ikke videreføre en byvekst avtale, da en alt for stor andel prosjekter forutsettes løst med høy andel bompenger for å realisere RV 36 med bompenger i mange år.
RV 36 er et statlig ansvar og Stortinget må finansiere RV 36-Skyggestein-E18 over ordinære bevilgninger uten bompenger.
Bilparken vil i årene som kommer være elektrisk ladet på norsk vannkraft uten co2 avtrykk, målsettingen om restriktive tiltak som problematiserer hverdagen for bilister vil påføre næringsliv, handel og innbyggernes hverdag mobilitets utfordringer vi ikke kan stå inne for.