Resultat av votering

Budsjett 2022 og økonomiplan 2023-2025, rammer til utvalgene

Votering er ferdig i denne saken.

14:45 Forslag fra E. Erntsen (FrP)

Sak 58/21

Sammenstilt med kommune gr 11 Kostra tall, har vi en under finansiering av Pleie og Omsorg med 46 mill og for Kommunehelse er underfinansieringen 28 mill kroner (Kostra2020). Dette gjenspeiler seg i underbygging av heldøgns omsorg plasser og kontinuerlige kutt i budsjett for helse og velferd. Budsjett 2022-2025, bør det tilstrebes på en årlig tilnærming for å kunne oppnå et økonomisk nivå på kommunegruppe 11, Kostra.

Kommunedirektørens konkrete mål for perioden 2022-2025 er fortsatt at minst 92% av alle over 80 år er hjemmeboende, og at antall utskrivningsklare overliggere ikke overstiger det staten har bevilget til å dekke kostnadene.

11.11 Kommunedirektørens forslag til kostnadsreduserende driftstiltak, dreining av tjenester, herunder følgende punkt, kostnadsreduseres ikke, opprettholdes som i dag.

nr 1 Hvilende natt erstattes av velferdsteknologi

Velferdsteknologi er av stor viktighet. I mange tilfeller kan ikke teknologi erstatte helsearbeideren. Opprettholdes som i dag.

nr 2 Overføre tjenestemottakere til lavere omsorgsnivå.

Helse og velferd har over tid gjort kutt i tjenester som igjen kan medføre til lavere oppfølging og tilsyn til brukeren. Det vises til overnevnte kostra hvor Skien allerede har en betydelig underfinansiering av helse og velferd. Opprettholdes som i dag.

nr 11 Korttid Skien helsehus- legge ned 8 plasser og overføre årsverk til helgestillinger

Skien kommune har over år hatt mangel på plasser, innenfor kortids og langtids heldøgns omsorg. På grunn av mangel på plasser på helsehus har det vært utfordringer med overførsel av pasienter /overliggere på STHF og eldre på kortidsavdeling som venter på en langtidsplass i heldøgns omsorg. Lindrende enhet har svært begrenset med plasser for mennesker på slutten av livet, som nå ivaretas hjemme av pårørende eller hjemmetjenesten. Det er flere tilbakemeldinger på at personer ønsker å kunne være i pleie på en lindrende enhet i den siste fasen. Psykisk helse er et tjenesteområde i kommunen som må få større fokus, oppfølging og pleie. Enkelte brukere med vedvarende psykiske helseutfordringer trenger oppfølging utover kommunal bolig, mht hygiene og ernæring. Avlastning/kortidsopphold bør opprettes.

Det foreslås derfor en omfordeling av 8 plasser på helsehuset med

4 plasser til lindrende pleie

4 plasser til kortidsopphold psykisk helse

nr 20 Aktivitører sykehjem samorganiseres med BDK/bydelshus

Utvalg for helse og omsorg har ofte invitert aktivitører fra sykehjemmene i Skien til å fortelle om deres fantastiske jobb og hvor viktig det er for pasientene. Det er svært viktig for sykehjem og beboere å opprettholde aktivitører som i dag. Opprettholdes som i dag.

*11.11 Budsjettall s.95 og s.96 HANDLINGSPLAN 2022-2025

* FrP vil i budsjett i desember komme tilbake til eventuelle justeringer.

Det må påregnes eventuelle endringer eller tilføyelser i budsjett til bystyret.

Falt

FOR

4
Halvor Berg-Hanssen Høyre Anne Høynes Kydland Høyre Erik Gudbrandsen Høyre Eva Erntsen Fremskrittspartiet

MOT

9
Geir Arild Tønnessen Venstre Tarjei Skoftedalen Fiskum Sosialistisk Venstreparti Kåre Solvang Senterpartiet Elin Nordbø Senterpartiet Susanne Rimestad Miljøpartiet De Grønne Anna Erika Myrvold Kristelig Folkeparti Svein Gustaf Martinsen Arbeiderpartiet Monica Karlsen Arbeiderpartiet Trine Almenning Arbeiderpartiet

14:45 Forslag fra H

Skien Kommunes økonom er krevende. Krevende fordi det over år har vært brukt mer en det vi har fått inn. Hittil har mange oppgaver blitt løst ved bruk av midler fra våre fond. Kommunedirektøren har vært tydelig på at det ikke kan fortsette - det er ikke økonomisk bærekraftig over tid, og vil til slutt ramme de vi er til for.

Høyre har mindre penger en den styrende posisjon i årets budsjett. Det fordi vi tar kommunedirektøren på alvor. Den krevende jobben med å få en bærekraftig økonomi til beste for oppgaver som skal løses, nå og i fremtiden må starte nå.

Når Høyre nå legger frem sitt forslag her i dag, så tar vi samtidig forbehold om at det kan komme endringer i budsjettet frem til endelig behandling i bystyret 16. og 17. desember 2021. Blant annet vil vi ta forbehold om hva økte utbytter fra våre selskaper kan ha av effekt i det totale budsjettet.

Miljø og klima

Skien kommune må i sin planlegging og i arbeide ha fokus på sitt eget klimafotavtrykk. Ved valg av løsninger, må miljø- og klimariktige valg være en del av arbeidsmetodikken i hele kommunalområdet.

Videreføres

Følgende fire poster i Kommunedirektørens fremlegg (side 95 og 96 i handlingsprogrammet 2022-2025) ønsker UHO å bevare i planperioden:

1. Pos 9 – Bortfall kjøp sykehjemsplasser:

UHO ønsker at det holdes en budsjettmessig reserve i planperioden for å kunne kjøpe/leie sykehjemsplasser ved behov.

Frem mot åpningen av Kverndalen Bo og Dagsenter ber vi administrasjonen se på å forlenge «levetiden» til Gjerpen Sykehjem som reserve/avlastningsplass frem til utbygging på Lyngbakken, Gulset og Melum er gjennomført. Fra 2022 avsettes en budsjettmessig reserve til å løse akutte behov for kjøp/leie av eksterne sykehjemsplasser.

2. Pos 11: Korttid Skien Helsehus – legge ned 8 plasser og overføre årsverk til helsestillinger

UHO ser det som uheldig om vi omdisponerer helsepersonell slik at vi i praksis mister 8 sengeplasser med tanke på at vi i de neste årene fremdeles vil ha utfordringer med overliggere, og behov for korttids- og avlastningsplasser.

UHO ber om at plassen i stedet omdisponering i forhold til behov som Lindrende og psykiatri/eller avlastning. UHO ber om en plan på omdisponering av helsepersonell og 8 sengeplasser for å løse nevnte utfordringer.

3. Pos 20 Aktivitør sykehjem samorganiseres med BDK / Bydelshus

UHO deler Kommunedirektørens grunntanke om behov for å se på hvordan tjenesten på området i dag kan samordnes på en bedre måte. Skien har i dag 5 aktivitører fordelt på 4,5 årsverk. Disse gjør en stor jobb ute på sykehjemmene.

Det ligger mer i oppgavene en bare å aktivere brukerne våre. Det er organisering av aktivitet, booking av avtaler for sang, musikk og kulturopplevelser. Det er arbeid knyttet direkte til organiseringen på sykehjemmene, slik at det ikke blir merarbeid for helsepersonalet. At tjenestene kan samordnes med andre sektorer kan bli bra, og flere kan kanskje nyttiggjøre seg tilbudet. UHO mener at aktivitørene må være en sentral del av en slik omorganisering.

Det er aktivitører på det enkelte sykehjem som kjenner beboerne, og vet hvem som kan/bør være med på hva.

Ved reduksjon av antall årsverk , er UHO usikker på hva som er konsekvensen av det på kort og lang sikt. UHO ønsker at de 4,5 årsverkene videreføres, samtidig som administrasjonen ser hva konsekvensen av endringen vil medføre.

Høyre tar forbehold om endringer frem mot bystyrets behandling 16. og 17. desember

Falt

FOR

4
Halvor Berg-Hanssen Høyre Anne Høynes Kydland Høyre Erik Gudbrandsen Høyre Eva Erntsen Fremskrittspartiet

MOT

9
Geir Arild Tønnessen Venstre Tarjei Skoftedalen Fiskum Sosialistisk Venstreparti Kåre Solvang Senterpartiet Elin Nordbø Senterpartiet Susanne Rimestad Miljøpartiet De Grønne Anna Erika Myrvold Kristelig Folkeparti Svein Gustaf Martinsen Arbeiderpartiet Trine Almenning Arbeiderpartiet Monica Karlsen Arbeiderpartiet

14:46 Forslag fra Solvang på vegne av SP, AP, KrF, V og MDG

Forslag til vedtak fra posisjonen - Sp, Ap, KrF, Sv, V og Mdg:

Skien kommune er med sine drøyt 55.000 innbyggere en kommune med bred befolkningssammensetning i alder, etnisitet, kultur og folkehelse. Det største behovet vil i årene fremover ligge i tjenester til den eldre delen av befolkningen, slik den også vil gjøre nasjonalt. En annen stor utfordring i de kommende årene er å sikre en bærekraftig fastlegeordning, samt må fokuset på psykisk helse løftes ytterligere. For å få til dette er vi avhengig av å ha gode, forutsigbare tjenester med trygge og kompetente ansatte. Det er menneskene som arbeider i våre tjenester som til enhver tid bidrar til at innbyggerne får gode og forutsigbare tjenester. De ansatte er vår viktigste kapital.

Budsjettet for kommunalområdet viser klare prioriteringer for driften fremover. Flere sykehjemsplasser, styrking av hjemmetjenestene og forebyggende tjenester, samt styrking av fastlegeordningen - treffer godt på behovene i tiden fremover. Det må også sikres tilstrekkelig utbygging av sykehjemsplasser.

Med bakgrunn i formannskapets økning av rammen til Helse og Velferd gjøres følgende endringer til Kommunedirektørens forslag til handlingsprogram for 2022:

1. Pkt 11.11 - 6: Det legges inn 7.000.000,- kr av styrkingen fra formannskapet til å bevare dagens personal og bemanning.

2. Pkt 11.11 - 11: 8 plasser på Helsehuset opprettholdes. Kr 4.000.000,- bevilges til formålet.

Bakgrunnen for administrasjonens forslag om å redusere med 8 sengeplasser på helsehuset er at man vil oppbemanne øvrige avdelinger ved institusjonen, for å øke grunnbemanningen så man kan styrke arbeidet med avklaring og utskriving. Utvalget støtter dette og ber om at tiltaket gjennomføres. Videre benyttes ressursene i pkt 11.11 - 6 til å ansatte ny bemanning for videre drift av de åtte sengeplassene på Helsehuset. Totalt vil dette gi ca 8 årsverk. Et av disse årsverkene benyttes til en fysioterapeutstilling ved Helsehuset. Ansettelser skal gjøres i hele og faste stillinger.

3. Pkt 11.11 - 20: Det gjøres ingen endringer i aktivitørstillingene ved sykehjemmene.

Aktivitørene er en viktig ressurs for å opprettholde kvaliteten på sykehjemmene. Pleiepersonellet er svært presset slik situasjonen er i dag. Å fjerne Aktivitørene vil øke presset ytterligere. Aktivitørene har en svært viktig funksjon for å skape livsglede i hverdagen til beboerne på sykehjemmene, samt er de en viktig ressurs for øvrig personalet for å gi en helhetlig tjeneste. Aktivitører kjenner hver beboers individuelle behov. I tiden fremover vil det, i tillegg til en stor økning i antall beboere, være et større mangfold kulturelt og livssynsmessig på sykehjemmene. Dette må bli ivaretatt og aktivitører vil da ha en essensiell rolle.

4. Pkt 11.11 - 19: Dagaktivitetstilbudene samorganiseres ikke med bydelshusene.

Utvalget har nylig vedtatt opprettelse av Fontenehus i Skien. Søknad om tilskudd og oppstartsmidler skal søkes innen fristen 1. mars 2022. Organisering av dagaktivitetstiltakene må ses i sammenheng med dette og innsparing skal realiseres i den forbindelse. Dette betyr ikke at det ikke føres dialog og ses på muligheter for samarbeid med bydelshusene der det kan være hensiktsmessig. Det skal også ses til andre aktuelle tiltak i kommunen for å skape et helhetlig og målrettet tilbud, med fokus på arbeid og samfunnsdeltakelse. Når det gjelder dagaktivitetstilbud ved Lyngbakken må dette opprettholdes, men også her kan det ses på samarbeid med bydelshusene der det er hensiktsmessig.

5. Legevakten - styrkes med kr 1.400.000,-

Ordningen er under sterkt press. Blant annet er bemanning av legevakt en utfordring som skaper økt press. Utvalget ser at det er behov for ytterligere ressurser for å løse krisen knyttet til fastleger.

Belastningen for fastleger med bemanning av legevakt må løses. Midlene legges inn for å løse dette. I forbindelse med at kommunalområdet med stor sannsynlighet unngår en merutgift på 5.000.000,- kr i forbindelse med at innslagspunktet for ressurskrevende tjenester ikke blir endret fra statlig hold, ber utvalget om at det fram mot bystyret vurderes at disse midlene kan disponeres innenfor rammen.

Utvalget har en forventet innsparing på ressurskrevende tjenester fra fjorårets budsjett (ref pkt 7 i forslaget). Dersom utvalget får aksept for dette, skal midlene benyttes til å sikre fast bemanning på legevakt og fastlegeordningen forøvrig.

Total ramme for tiltaket vil da blir 6.400.000,-.

Øvrig oppfølging på tiltak følges med saker ut i fra Plan for Legetjenester.

6. Fysioterapi - styrkes med kr 900.000,-

Utfordringene knyttet til nok kapasitet hos avtalefysioterapeutene er godt kjent for utvalget. Forebyggende, habiliterende og rehabiliterende tjenester er en forutsetning for at kommunen skal greie å imøtekomme ønsket og behovet for at folk skal kunne leve mest mulig selvstendige liv. Utvalget ber derfor om at opprettes 2 nye avtaler.

7. Ressurskrevende tjenester

Utvalget er glade for at innslagspunktet for refusjon fra staten ikke blir endret. Dette gjør at vi unngår en merutgift på kr 5.000.000,-. I fjorårets budsjett ble det foreslått en innsparing på kr 17 millioner i Kommunedirektørens forslag, ved at tjenestene deler av disse tjenestene skulle tas inn i kommunal regi. Utvalget gjorde en ytterligere styrking av dette med en besparelse på kr 35 millioner. Fem av disse skulle brukes til styrking innen kommunalområdet, de resterende midlene skal være innsparinger. Utvalget ber om at dette vedtaket følges opp i året som kommer.

8. Heltid

Utvalget har hatt flere bestillinger knyttet til utfordringene rundt heltidsstillinger. Bl a har vi bedt om at det opprettes en bemanningsenhet/vikarpool. Dette er bestillinger som ikke er blitt fulgt opp administrativt. Utvalget ber derfor om at dette arbeidet nå igangsettes. Samtidig ber utvalget om at det fremover primært utlyses 100% stillinger innen kommunalområdet. Utvalget ønsker rapportering på stillinger som lyses ut, for å følge opp dette arbeidet.

9. Psykisk helse

Fokuset på psykisk helse må fortsatt løftes. Det er lagt inn store ressurser for å styrke tilbudet rettet mot ungdom. Styrkingen ligger innen kommunalområdet for oppvekst og er lagt inn i helsestasjon for ungdom, samt i skolene.

Det er ventet noen midler til lavterskeltilbud i de psykiske helsetjenestene fra statlig hold. Disse midlene må legges inn i å styrke enhet for psykisk helse og livsmestring. Det er også kommet en overføring på ca 1.3 millioner til rusreform. Utvalget vil gjerne ha en tilbakemelding på hvordan disse midlene kan/benyttes.

Det legges inn ytterligere kr 150.000,- til oppstart av Fontenehus.

10. NAV

NAV har gjort et utrolig godt arbeid de siste årene. Arbeidet med å hjelpe sosialstønadsmottakere over i utdanning, arbeid eller andre ytelser har gitt svært gode resultater. Dette gir økt livskvalitet for dem det gjelder og er samtidig kostnadsbesparende, både økonomisk, menneskelig og samfunnsmessig.

Dette gode arbeidet må fortsette i tiden fremover. Satsing på samarbeid med sosialt entreprenørskap og utvikle videre den gode trenden i arbeidet slik det framstår i dag, blir viktig for å få enda flere mennesker ut i utdanning og arbeid.

Det er dessverre en kjensgjerning at alt for mange mennesker i kommunen vår lever med lav inntekt. Bekjempelse av fattigdom og målet om å få flere mennesker ut i arbeid, må ses i sammenheng. For at mennesker skal kunne løfte seg selv, er det viktig at de har en hverdag med minst mulig økonomiske bekymringer. I tillegg til de gode kollektive ordningene vi har i Skien kommune, må man se på ordninger som styrker enkeltindividet, slik at de kan være mest mulig selvstendig økonomisk. I den forbindelse ber utvalg for helse og omsorg om at sak om barnetrygden tas ut av beregningen for sosialstønad legges frem for bystyret til endelig behandling.

I tillegg ser utvalget at arbeidshverdagen til de ansatte i NAV er blitt tøffere. Trusselbildet er endret og vi ser at stadig flere ansatte blir utsatt for hets og trusler med bakgrunn i jobben sin. Utvalget er bekymret for denne utviklingen og ber om at hendelser som oppstår blir rapportert på i tertialrapportene fra NAV.

11. Scheen produksjon

De ansatte er vår viktigste kapital. Deres kompetanse og kunnskap er basisen for å kunne gi trygge og forutsigbare tjenester til brukerne, enten det gjelder mat, transport eller vaskeri tjenester. Pandemien vi fortsatt står i har vist hvor viktig egne ansatte er i en krisesituasjon. De ansatte i Scheen produksjon og den jobben de gjør har vært vesentlige i arbeidet for å sikre kommunen og innbyggerne, også i en pandemi.

I fjorårets handlingsplan foreslo kommunedirektøren at Scheen Matservice skulle utvide markedet. På grunn av pandemien er dette arbeid som ikke er blitt igangsatt.

Utvalget ber om at Scheen Produksjon fortsatt drives i egen regi og at administrasjonen følger opp vedtaket om å se på hvilke områder som kan være aktuelle for Scheen Matservice å tre inn i.

12. Tilskudd og samarbeid med frivillige- og idelle organisasjoner

Det er viktig at kommunen sørger for forutsigbare og bærekraftig ordninger for de samarbeidsaktørene vi har per i dag. Dialog og tydeliggjøring av forventninger og behov må avstemmes, slik at vi sikrer at tilskuddene vil ligge på riktig nivå. Dette for å sikre forutsigbarhet både for brukerne og de aktørene som driver tiltakene.

Også det neste året ønsker utvalget tett og månedlig oppfølging på økonomien i kommunalområdet, samt skal status for arbeidet med klima- og arealregnskap fremlegges.

Det tas forbehold om at det kan forekomme endringer frem mot endelig behandling i bystyret.

Vedtatt

FOR

9
Geir Arild Tønnessen Venstre Tarjei Skoftedalen Fiskum Sosialistisk Venstreparti Kåre Solvang Senterpartiet Elin Nordbø Senterpartiet Susanne Rimestad Miljøpartiet De Grønne Anna Erika Myrvold Kristelig Folkeparti Monica Karlsen Arbeiderpartiet Trine Almenning Arbeiderpartiet Svein Gustaf Martinsen Arbeiderpartiet

MOT

4
Anne Høynes Kydland Høyre Halvor Berg-Hanssen Høyre Erik Gudbrandsen Høyre Eva Erntsen Fremskrittspartiet

14:47 Forslag fra E. Erntsen (FrP)

Fastlegeordningen har over tid blitt en stor utfordring i kommunen. Det gir store ringvirkninger for innbyggere som er i mangel av fastlege, sykehjem med færre besøk av leger og den interkommunale legevakten, hvor det i dag mangler mer forutsigbarhet og ressurser.

Total kostnad og spesifisering gjøres i budsjett til bystyret i desember.

1.Det fremmes forslag om at UHO tilrettelegger i budsjett, å følge Porsgrunns eksempel, ved å ansette minimum 2 leger på den interkommunale legevakten, slik at tjenesten ikke er skadelidende av fastlegeordningen i situasjonen per nå.

Falt

FOR

4
Halvor Berg-Hanssen Høyre Anne Høynes Kydland Høyre Erik Gudbrandsen Høyre Eva Erntsen Fremskrittspartiet

MOT

9
Geir Arild Tønnessen Venstre Tarjei Skoftedalen Fiskum Sosialistisk Venstreparti Elin Nordbø Senterpartiet Kåre Solvang Senterpartiet Susanne Rimestad Miljøpartiet De Grønne Anna Erika Myrvold Kristelig Folkeparti Svein Gustaf Martinsen Arbeiderpartiet Trine Almenning Arbeiderpartiet Monica Karlsen Arbeiderpartiet

14:48 Oversendelsesforslag fra AP, KrF, SP, MDG, V og SV

Forslag fra Gjerpen lokalutvalg

GjLU viser til sitt vedtak av 27.05.2020 vedr. videre bruk av tomten ved Gjerpen sykehjem

Gjerpen lokalutvalg (GjLU) synes det er viktig at mulighetene på Gjerpen blir utredet slik

Rådmannen innstiller på i sak UHO 14/20. Prognoser viser tydelig at det neste tiåret vil den

store veksten i befolkningen være i gruppen av innbyggere over 80 år, og at behovet for

institusjons- og hjemmebaserte tjenester vil øke betraktelig. Dette gjelder selvfølgelig også

for situasjonen i nordre bydel. Statistikk viser sågar at antall eldre er høyere i Gjerpen enn

ellers i kommunen. Lokalutvalget er opptatt av behovet for et omsorgs- og tjenestetilbud til

eldre i sitt trygge og kjente nærområde. GjLU mener derfor at det haster med å få på plass et

tidsriktig, nytt sykehjem helst i kombinasjon med omsorgsleiligheter på samme eller

nærliggende tomt som eksisterende Gjerpen sykehjem. GjLU ber eiendomsavdelingen om så

raskt som mulig oppta forhandlinger med grunneieren (opplysningsfondet) for å avklare hva

tomtekostnaden vil bli, og legge fram for GjLU (og UHO) en oversikt over hva prosjektet totalt

vil koste. Det tas med i utredningen et mulig alternativt tilbud på Gjerpen, med

omsorgsboliger og evt. bofellesskap for eldre. Det må tas med i en praktisk og økonomisk

vurdering evt. gjenbruk av materialer ved mulig rivning av Gjerpen sykehjem Kommunen må

ta initiativ til å sikre tilgang til tomt hvor Gjerpen sykehjem ligger i dag, for denne type bruk

eller andre formål innen helse og omsorg.

Situasjonen innen eldreomsorgen i området har ikke endret seg noe vesentlig siden dette vedtaket

ble fattet. Demografiutviklingen viser heller en økt andel eldre i kommunen i årene fremover, og

dermed et økende behov for sykehjemsplasser og omsorgsboliger. GjLU forutsetter at det

opprettholdes et høyt trykk på utredningen av et mulig alternativt tilbud på Gjerpen, med

omsorgsboliger og evt. bofellesskap for eldre. Det haster med å få på plass et tidsriktig, nytt sykehjem

helst i kombinasjon med omsorgsleiligheter på samme eller nærliggende tomt som eksisterende

Gjerpen sykehjem.

Tiltak må settes inn NÅ. GjLU ber administrasjonen om å oversende denne henvendelsen til

hovedutvalg for helse og omsorg, for behandling til budsjett 2022 og realisering i henhold til

handlingsprogram/langtidsplan 2022-2025.

Vedtatt

FOR

13
Geir Arild Tønnessen Venstre Tarjei Skoftedalen Fiskum Sosialistisk Venstreparti Elin Nordbø Senterpartiet Kåre Solvang Senterpartiet Susanne Rimestad Miljøpartiet De Grønne Anna Erika Myrvold Kristelig Folkeparti Anne Høynes Kydland Høyre Halvor Berg-Hanssen Høyre Erik Gudbrandsen Høyre Eva Erntsen Fremskrittspartiet Monica Karlsen Arbeiderpartiet Svein Gustaf Martinsen Arbeiderpartiet Trine Almenning Arbeiderpartiet

MOT

0

14:49 Oversendelsesforslag fra AP, SV, V, SP, KrF og MDG

«Å bli gammel der du bor»

Forslag om «eldre-leiligheter» på Skotfoss – til medlemsmøtet i Skien AP 8.11.2021

Innledning

Beboerne på Skotfoss har over flere år bedt om at det blir lagt bedre til rette for å bli gammel på Skotfoss. «Aldersblokka» på Skotfoss er nå 50 år og tilfredsstiller ikke lenger krav til leiligheter for eldre. Med utspring i lokalutvalget nedsatte lokalutvalget en liten gruppe som så på mulighetene for ombygging av Blokka. Konklusjonen var, pga et rigid betongskall, at dette ikke ville la seg gjøre, men at det beste alternativet var å rive Blokka og bygge en ny og større boligblokk hvor leilighetene hadde livsløpsstandard.

Forslag for å komme videre

Mer enn ett år er nå gått, og Skotfoss Arbeiderlag har tatt opp tråden på nytt og har følgende forslag: I mellomtiden har et forslag i Skien kommune på å bruke blokka strandet av samme årsak som arbeidsgruppen kom frem til. Skotfoss Arbeiderlag foreslår derfor følgende:

1. Fordi Aldersblokka ikke lenger tilfredsstiller dagens krav til leiligheter, rives blokka (kostnadsoverslag vil legges frem 15.11) og hele tomten stilles til rådighet for en entreprenør som oppfører nye leiligheter med livsløpsstandard (ca 50 m2 med kjøkken/stue, soverom og bad. Heisskinner i tak for fremtidig betjening med heisanordning mellom soverom og bad.)

2. Leilighetskomplekset organiseres som et Borettslag under SBBL.

3. Leilighetene eies av den enkelte beboer som kjøper leiligheten gjennom SBBL.

4. Skien kommune står for tildeling av leilighetene som et ledd i sin eldrepolitikk.

5. Skien kommune har sin base for betjening av eldre i 1. etg.

6. Det avsettes et areal til «dagligstue» hvor beboerne kan treffes/evt med arrangementer av ulike slag.

Finansiering av prosjektet:

Skien kommune påtar seg flytting av nåværende beboere til andre leiligheter. De av eldre som fortsatt ønsker å bo på Skotfoss kan kjøpe seg inn i de nye leilighetene. Tap av leieinntekter ved dagens løsning dekkes av nye leieinntekter der man flytter til. Rivingskostnadene dekkes av kommunen mot at man får tilbud om arealer for sin base i 1. etg. Resten fordeles på kjøperne og med et felleslån i tillegg som de nye eierne betjener fortløpende.

Videre arbeid

Lokalutvalget nedsetter et kvalifisert utvalg som skal utarbeide et mer detaljert forslag på nyåret. Løsningen presenteres for hovedutvalget vinteren/våren 2022.

Betydningen av prosjektet for Skotfoss og for Skien kommune.

Skien kommune vil ikke være i stand til å betjene alle de nye eldre som kommer de nærmeste 5-15 årene. Forslaget er derfor svært gunstig for kommunen som med minimale kostnader kan betjene 20-30 eldre på denne måten.(kommunen kan påvirke antallet). For lokalsamfunnet er dette svaret på en mangeårig kamp om å få eldre-leiligheter på Skotfoss. Videre er dette en form for løsning som burde komme i stand flere steder, og det haster for å unngå gjeninnføring av dobbeltromløsningene, som er lite verdige løsninger, men vanskelig å unngå uten at man tenker nytt.

Skotfoss arbeiderlag, 8.11.2021 Styret

Vedtatt

FOR

13
Geir Arild Tønnessen Venstre Tarjei Skoftedalen Fiskum Sosialistisk Venstreparti Elin Nordbø Senterpartiet Kåre Solvang Senterpartiet Susanne Rimestad Miljøpartiet De Grønne Anna Erika Myrvold Kristelig Folkeparti Halvor Berg-Hanssen Høyre Anne Høynes Kydland Høyre Erik Gudbrandsen Høyre Eva Erntsen Fremskrittspartiet Svein Gustaf Martinsen Arbeiderpartiet Monica Karlsen Arbeiderpartiet Trine Almenning Arbeiderpartiet

MOT

0