Overordna for budsjettrammene i 2023 vil partiene understreke følgende hovedpunkter:
• Barn, unge og utenforskap
• Psykisk helse og inkludering
• Klima, miljø og natur
Skien skal være en inkluderende og attraktiv by. Skien skal kjennes som kommunen hvor
- Barn og unge skal oppleve en meningsfull hverdag i barnehage, skole og med varierte fritidstilbud hvor alle kan delta.
- Eldre og de som trenger bistand for å greie hverdagen får forsvarlig hjelp innenfor de rammene som er til rådighet, enten det gjelder psykiske/fysisk helse eller funksjonsevne.
- Aktivitet og bærekraftig byutvikling, tilrettelegging for ulike næringssatsinger, spesielt mot fremtidsretta grønne næringer og et forsterka fokus på klima-, miljø- og naturutfordringene som i sum skal bidra til at flere ønsker å flytte, jobbe og drive næring i kommunen eller bare besøke kommunen.
Kommunedirektørens forslag til budsjett 2023 og økonomiplan
Kommunedirektøren varsler utfordrende og krevende tider framover. Handlingsrommet er utnytta og usikkerhet knyttet til ulike ordninger er ikke avklart fra sentralt hold. Samtidig understreker Kommunedirektøren sterkt behovet for å styrke budsjettet innen helse og omsorg både for å demme opp for demografiske endringer samt for å rekruttere / beholde ansatte. Kommunedirektøren foreslår videre at oppvekstområde øker innsatsen på enkelte områder ved å redusere tilsvarende andre områder. Faste driftskostnader øker som et resultat av høyere renter, strømpriser og generell stor pris og lønnsvekst.
Overordna for budsjettrammene i 2023 vil partiene understreke følgende hovedpunkter:
- Budsjettet skal bidra til at arbeidet med klima, naturmangfold og miljø innen alle kommunalområdene ytterligere konkretiseres.
- Budsjettet skal bidra til økt attraktivitet rettet mot næringsliv og tilflytting
- Budsjettet skal bidra til at samarbeid med frivillige og ideelle organisasjoner skal være preget av forutsigbarhet og gjensidig tillit.
- Budsjettet skal bidra til at arbeid og en lønn å leve av må ligge til grunn i alle vedtak som blir gjort.
- Budsjettet skal bidra til å motvirke utenforskap, enten det er innenfor oppvekst, arbeidsliv eller samfunnet generelt. En av våre viktigste oppgaver er forebyggende tiltak i alle ledd av tjenestene vil være avgjørende for å greie denne målsettingen.
- Budsjetta skal bidra til at statlige ordninger som er søkbare og som rettes inn mot tiltak for å redusere utenforskap skal utnyttes maksimalt og innrettes slik at flere kan komme i målgruppa for ordningene (Formidlingslån, bostøtte, områdeløft etc.)
- Budsjettet skal bidra til at ansatte skal ivaretas på en god og trygg måte dersom oppgavedreinger i ulike sektorer medfører endringer.
- Budsjettet skal bidra til at heltidsstillinger må prioriteres
- Budsjettet skal bidra til at kommunens målsetting om antall lærlinger og praksisplasser oppfylles.
- Budsjettet skal bidra til at sykefraværet reduseres ned mot oppsatt målsetting.
I Skien har vi en sunn, men stram økonomi. Vi har en forventning om at kommunalområdene holder de budsjettrammer som blir satt noe som igjen betyr at vi må drive smartere og mer effektivt enn sammenlignbare kommuner.
Videre vil partiene understreke at
Dersom driftsoppgaver utsettes for konkurranse i det private marked skal følgende legges til grunn:
a. « Skiensmodellen» er ufravikelig.
b. Kvaliteten for brukerne skal være minst like god som kommunal standard.
c. Helhetlig lønns- og arbeidsforhold for de ansatte skal minst følge kommunalt nivå.
d. Kommunen skal fremlegge alle fakta og sammenligninger og forvaltningskostnader til politisk behandling før eventuell sak om konkurranseutsetting legges fram til behandling.
Rammer for videre behandling i hovedutvalg.
Kommunedirektøren har i sitt forslag til handlingsprogram for 2023 – 26 beskrevet kommunene status, muligheter og utfordringer på en oversiktlig og god måte.
I Budsjettforslag for 2023 varsles det ingen store kutt i kommunedirektørens forslag. Derimot så ligger det sannsynligvis en del endringer bak tallene som er presentert. Hele handlingsrommet er benyttet inkludert forventet utbytte fra Skagerak.
Forslaget tar opp i seg de endrede forutsetninger som kommunen i årene framover vil stå ovenfor med flere eldre og færre barn og unge. I tillegg er det hensyntatt økende investeringstakt på VA samt investeringer i diverse formålsbygg som sykehjem, bibliotek.
Drift av nye omsorgsplasser er også tatt høyde for i økonomiplanen.
Konklusjon
Med bakgrunn i forslaget fra kommunedirektøren for budsjett og handlingsprogram 23 -26, og at endelig statsbudsjett for 2023 er i forhandlinger, samt at det foreløpig ikke er avklart hva kommunen kompenseres for av økte kostnader knyttet til «korona» i 2022, endres ikke kommunedirektørens rammer nå.
Formannskapet vil så snart endelig vedtak i statsbudsjettet for 2023 foreligger, gjøre en ny vurdering knyttet til endra rammer.
I behandlingen i utvalgene vurderes det hvilke omprioriteringer som er mulig.
Det pekes særlig på viktigheten av å prioritere arbeid for barn og unge, psykisk helse og at midler om nødvendig søkes vridd fra tiltak for voksne til tiltak for barn og unge.
Utvalgene skal ta sin del av ansvaret i det grønne skiftet. Målsettingen er at fossilt skal erstattes av fornybart og energieffektivisering og klimakutt skal ha betydning i valg og prioriteringer. Helsefremmende miljøarbeid skal være i fokus og arealforvaltningen skal hensynta blå-grønne arealer.
Vi er innforstått med at det er fremmet en rekke søknader om driftstilskudd/bidrag fra kommunedirektøren. Vi vil komme tilbake til en vurdering/prioritering av disse til bystyret i desember.
Det tas forbehold om at det kan forekomme endringer fram mot endelig behandling i bystyret i desember.
Innledning
Skien er – og skal også i fremtiden være en god og inkluderende kommune å bo i, for både barn, unge og eldre. Det skal være trygt å bli gammel i Skien, og kommunen skal tilby kvalitetsmessig gode tjenester for alle innbyggere som har behov for bistand fra kommunen, det være seg innen psykisk, fysisk helse eller funksjonsevne.
På alle områder skal det forebyggende aspektet være førende for å forhindre utenforskap, sørge for økonomisk selvstendighet ved at alle har en jobb å gå til og for å sikre at alle går en god og trygg alderdom i møte. Et sterkt og nært samarbeid med frivilligheten er nødvendig å videreføre for å oppnå den målsettingen.
Skien kommune skal være en god og trygg arbeidsplass, og rekruttering og beholde kvalifisert arbeidskraft blir en av de viktigste utfordringene vi står overfor fremover. Målsettingen fremover blir å sørge for at fornøyde ansatte har en trygg jobb og en lønn de kan leve av, samt å tiltrekke seg kvalifiserte ansatte som har Skien som sin foretrukne arbeidsgiver.
Etter de siste 8 årene der kommunene fikk tilført en økning i de frie inntektene gjennom økning i rammetilskuddene og de forventede skatteøkninger som ble lagt til grunn i statsbudsjettene, står kommunen nå overfor helt andre utfordringer i årene fremover: Regjeringen har levert sitt forslag på et svært stramt budsjett for kommunene, og dette, samtidig som vi som kommunene også merker at økte rentekostnader, økte strømpriser og generelt et økt kostnadsnivå sterkt påvirker det handlingsrommet vi hittil har hatt. Samtidig skal vi rigge oss for en fremtid der vi blir færre i arbeidsfør alder, og andelen eldre vil øke kraftig de neste årene. Hver person i arbeidsfør alder skal forsørge flere eldre. Dette vil bety et press på velferden vår. Etterspørselen etter helse- og omsorgstjenester vil øke. Vi må lykkes med å få flere til å stå lenger i arbeid etter hvert som levealderen øker, og dessuten øke sysselsettingsandelen blant unge og personer med svakere tilknytning til arbeidsmarkedet. Dette er også noe Skien nå må ta innover seg. Det er sterkt beklagelig at Regjeringen i sitt forslag til statsbudsjett har fjernet kommunenes mulighet til å søke på tilskuddsordningen for sykehjem og omsorgsboliger.
Dagens økonomiske situasjon fordrer at vi i økonomiplanperioden setter i gang innsparingstiltak og prioriterer det som er viktigst. Det fordrer at kommunen får en sentral «controller-funksjon» som sikrer samsvar mellom politiske vedtak, økonomi og resultat.
Budsjett og økonomiplan 2022 – 2025 Handlingsprogram 2022 – 2026 legges til grunn med de rammer som kommunedirektøren anbefaler. Kommunedirektøren har justert rammene til områdene hvor behovene er størst, og dette er et grep Formannskapet støtter.
Dersom det utbetales økt utbytte fra hhv Skagerak Energi og Kontorbygg, forutsettes det at dette utbyttet benyttes til særskilte tiltak innenfor helse og velferd og oppvekst.
Flere helse- og omsorgsplasser må etableres, og vi må sørge for at flere av våre innbyggere fullfører skolen, tar utdannelse og settes i stand til å skape gode liv for seg, familien og samfunnet rundt seg og å komme i arbeid. Det betyr at flere av dem som i dag står på utsiden av arbeidsmarkedet må inn.
Vi må samtidig sørge for at næringslivet går godt, slik at det blir skapt flere arbeidsplasser å komme inn i. Vi ser at NAV jobber godt for å komme seg ned til de vedtatte rammer. Det er knyttet stor usikkerhet til fremtidige pensjonskostnader. Utviklingen i disse kan påvirke kommunens økonomiske handlefrihet betydelig.
Rammen vedtas med følgende føringer:
Formannskapet legger til grunn Kommunedirektørens rammer for sektorene, men med følgende føringer inn mot utvalgenes budsjettbehandling:
Det er fram til formannskapets møte ennå ikke kommet noen konklusjon på forhandlingene om statsbudsjett for 2023, herunder skattenivået for energiselskaper.
Økte overføringer fra staten til kommunene eller høyere inntekter fra utbytte i selskaper som vi eier vil bli prioritert til spesielle tiltak innen Oppvekst og Helse og Velferd. Det henvises til avsnittene under for de enkelte kommunalområder.
Det er også lagt fram til behandling søknader som ikke har funnet plass i kommunedirektørens budsjettforslag. Flere av disse ønsker formannskapet å finne løsninger på fram til bystyrets budsjettvedtak.
• Vi har et behov for å få innvandrere bedre integrert i samfunnet og ut i arbeid.
Søknadene fra LoPe og Sarepta MKK gjelder arbeid på dette feltet som allerede har vist at det gir positive effekter. Formannskapet ønsker å finne dekning for disse søknadene helt eller delvis.
• Utviklingen av Ibsens Venstøp som en viktig attraksjon bør være ferdig til Ibsen-jubileet i 2028.
Det er nødvendig med en finansieringsløsning som involverer både staten, fylkeskommunen og vertskommunen. Formannskapet ønsker fram til bystyret å finne dekning for en startbevilgning på inntil 5 mill kroner.
Oppvekst
Innenfor sektorens rammer, eller dersom kommunen får tilført ekstra midler, settes følgende prioriteringer innenfor sektoren:
Barn og unge har gjennom pandemien vært hardest rammet. Det meldes dessverre om mye uro i skolene. Formannskapet ønsker å styrke laget rundt eleven ved å øke antall miljøterapeuter i skolene for å bøte på den stigende uroen mange skoler i dag opplever.
Samarbeidet med DuVerden vitensenter ønskes videreført, samt styrking av overføringer til skolene for å dekke merkostnader til mat til elever som har behov for det. Ekstra ressurser ønskes tilført til skolene for å gi elevene et bedre faglig tilbud etter nye læreplaner, samt å videreføre aktivitetstilbudet på Åfoss og Menstad for å garantere at alle bydeler i Skien har et fritidstilbud.
Helse og Velferd UHO
Omsorg for mennesker er ikke noe bare det offentlige kan ha ansvar for. Et godt samfunn kjennetegnes av at vi som enkeltperson og familien sammen med det offentlige tar ansvar. For Formannskapet er respekten for det enkelte mennesket og dets egenart grunnleggende. Formannskapets mål er å sikre bedre kvalitet og innhold i alderdommen. Tjenestene som tilbys, må også tilpasses den enkeltes behov og ønsker gjennom et fleksibelt og variert tilbud. Selv om man trenger andres hjelp til å klare hverdagens gjøremål, har man selvsagt full rett til å bestemme over eget liv.
I budsjettforslaget fra Kommunedirektøren er det lagt inn en betydelig økning i rammen i planperioden med NOK 52 mill i året. Det gir sektoren noe større handlingsrom enn tidligere.
Formannskapet legger til grunn Kommunedirektørens henstilling om at ikke nye prosjekter igangsettes i 2023, men at året brukes til å konsolidere, og med nysgjerrighet i samarbeid med alle organisasjonen, ser på muligheter for å rigge våre tjenester smartere og mer effektive, slik at vi har mer direkte varme hender ute i omsorgen.
Sykefraværet er fremdeles bekymringsfullt høyt. Her må det settes inn kraftfulle tiltak for å ivareta den enkelte medarbeider, og sørge for at ikke lederspennet blir for stort. Reduksjoner i sykefraværet vil lette presse på den enkelt ansatte, og bedre driftsøkonomien i tjenesteområdene.
Vi trenger å bruke de samlede tilfang av helsetjenester, både offentlige og private for å løse oppgavene vi står overfor. Vi må slippe alle gode aktører til, for innbyggernes beste. Brukerne velger, det offentlige plukker opp regningen, enten det er ved en offentlig institusjon eller en privat. Det gir reell valgfrihet, mindre køer, og helse- og omsorgstjenester til den enkelte, uavhengig av størrelsen på egen lommebok. Et slikt helsetilbud bidrar også til kortere sykefravær, vi er raskere tilbake i jobb. Sosialøkonomisk svært fornuftig. Det er god omsorg for pasientene, og det er god samfunnsøkonomi – DET er likbehandling.
Kultur
Skien er vertskapskommune for Telemark Museum. Kommunens bidrag bør være med på å sikre helårsdrift, samt tilskudd til å ferdigstille Ibsen Venstøp.
Kommunen verdsetter den betydning frivilligheten utgjør for byens innbyggere. Det er ønskelig å videreutvikle partnerskapsavtalene mellom kommunen og de frivillige organisasjonene, bl.a Lope og Sarepta.
I 2028 feirer kommunen 200 årsjubileet for Henrik Ibsens fødsel. Det er en målsetting å øke byens kulturnæring ved å videreutvikle byens Ibsensatsing frem mot det nasjonale jubileet. Ibsen-biblioteket og Ibsen besøkssenter søkes fullfinansiert, og ferdigstilles til jubileet i 2028.
Klima- og miljø
Skien kommune skal ta sin del av ansvaret for å få redusere de kommunale
klimagassutslippene. Målsettingen om 30% nedgang innen 2025, sett i forhold til 2015 støtter vi opp om. Arbeidet som gjøres ser vi har gitt effekt siden 2009 og viser at målrettet arbeid fungerer. Videre arbeid med klimabudsjett vil være et viktig styringsdokument og rettesnor for å ta oss i riktig retning.
Fra å være i en situasjon med lave renter, energipriser og lav prisvekst er det økonomiske bildet vesentlig forandret, og det er dessverre grunn til å anta at utfordringsbildet vil vedvare i denne LTB perioden.
FORSLAG:
Formannskapet legger til grunn kommune direktørens forslag til budsjett og økonomiplan for 2023-26.
Formannskapet ber hovedutvalgene gjennomgå tiltakene som er lagt inn og kommentere ønsker og utfordringer som ligger i forslaget.
Formannskapet utfordrer hovedutvalgene på å synligjøre nye måter å løse oppgaver til beste for innbyggere og næringsliv i kommunal regi. Oppgaver som kan konkurranse utsettes eller løses i samarbeid med frivillig sektor bes omtalt.
DEMOGRAFI-BEFOLKNINGSUTVIKLING.
Demografiutfordringen med flere eldre som trenger kommunale tjenester sammen med lavere fødselstall gjør at den kommunale tjeneste produksjonen må tilpasses de demografiske endringene.
For mange i arbeidsfør alder står utenfor det ordinære arbeidslivet i Skien, dette er en trend som må vies mye oppmerksomhet. Der flere innbyggere er «innenfor» og i mindre grad «utenfor» arbeidsliv og sosial tilhørighet.
RAMMEBETINGELSER FOR NÆRINGSLIVET.
Næringsliv og nyskapning skal bli møtt med positivitet og JA holdninger, der trygging av eksisterende næringsliv og nyetableringer vies all oppmerksomhet som kreves for å lykkes.
PRIVATØKONOMI.
Økte renter, priser og energi kostnader sammen med høye kommunale avgifter setter privat økonomi under sterkt press, kommunal oppgaveløsning som finansieres av innbyggerne skal ALLTID ha som mål og driftes mest mulig effektiv, med kvalitet og med lavest mulig kostnader.
KOMMUNAL TJENESTE PRODUKSJON.
Administrasjonen har signalisert at det er behov for å se på kommunal tjenesteproduksjon med nye øyne. Formannskapet stiller seg helhjertet bak en slik vurdering, og ber administrasjonen fremme forslag som man mener er faglig forsvarlige, med den kvalitet som forventes. Der strukturer, oppgaveløsning og tidligere praksis ikke skal være til hinder for nye løsninger. Slike forslag kan i sin ytterste konsekvens utfordre nåværende organisasjon, ansatte, befolkning og bruker grupper. Formannskapet og politikk er forberedt på å stå i slike prosesser, og ber kommunedirektøren identifisere områder som kan bli vurdert med ny organisering og struktur.
FREMTIDIGE INVESTERINGER.
Formannskapet registrerer manglende avklaring fra Regjering og Storting om de har til hensikt å medfinansiere Ibsen besøkssenter og bibliotek satsningen.
Første halvår 2023 må Bystyret avklare veien videre for prosjektet.
En utvidelse av institusjonsplasser på Lyngbakken må gå sin gang uavhengig av endrede forutsetteninger fra regjeringen på investeringsstøtte gjennom Husbanken.
Klyve skole trenger mer plass og er overmoden for utbygging, Formannskapet signaliserer at man vurderer å forsere oppstart av utbygging frem mot behandling i Bystyret i desember.
UAVKLARTE INNTEKTER.
Regjeringens forslag til økt grunnrente skatt på energi produksjon fratar Skien betydelig utbytte og verdiforringelse av vår eierandel i Skagerak Energi. Situasjonen er pr november uavklart, dersom et «mildere» skattleggings regime blir vedtatt av Stortinget vil vår økonomiske situasjon bli bedret.
Kommunens utlegg i forbindelse med Covid pandemien er også uavklart og forventes avklart før endelig budsjett behandling i desember.
Disse forholdene vil kunne påvirke endelig budsjett og avsetninger i disposisjons fond, og vurderes frem mot endelig behandling i bystyret.