Resultat av votering

Budsjett 2023 og økonomiplan 2024-2026, budsjettrammer til utvalgene

Votering er ferdig i denne saken.

15:30 Forslag fremsatt av Bakke (SV) på vegne av SV, AP, SP, KrF, MDG og V

Forslag fra AP, Sp, Krf, Mdg, V og SV

Regjeringa har stramma inn på økonomien noe som også får konsekvenser for kommunene. Vi ser det tydelig i handlingsprogrammet for BDK for Skien kommune som kommunedirektøren har lagt fram. Det er ikke rom for mye ekstra, men likevel gir kommunen gode og forsvarlige tjenester på mange områder.

Skien kommune har gjennomført og satt i gang mange attraktive tiltak i året som har gått. Ikke minst må vi nevne samfunnsplanen som bystyret har vedtatt og rullering av kommuneplanens arealdel som får sin avslutning i løpet av 2023. Arbeidet med å ta hensyn til klima, miljø og bærekraft på alle områder, har høy prioritet i disse retningsgivende planene.

Ukmb vil uttrykke stor annerkjennelse til arbeidet som ansatte og ledere utfører innenfor vår del av BDK. Vi setter også stor pris på den gode tonen og samarbeidet vi har med ledelsen og de politiske partiene seg imellom i utvalget. Målet for oss alle er å levere gode og attraktive tjenester til innbyggerne og besøkende i Skien kommune.

Viktige punkter:

• Være synlige som pådriver innen klima, natur og miljø

• Involvering og gjensidig respekt av ansatte

• Ha oppmerksomhet og forsterke Skiensmodellen og arbeide mot sosial dumping

• Ha et kontinuerlig arbeid retta mot sykefravær og heltidskultur

• Ha som utgangspunkt forbedringsarbeid i alle ledd i organisasjonen

• Ha et godt samarbeid med de frivillige, innbyggerne og næringslivet

UKMB vil vektlegge følgende:

• Trygge skoleveiene

• Fortsette oppgradering av lekeplasser

• Skaffe boliger til vanskeligstilte

• Øke ramme på startlån fra 90-120 mill

• Forvalte kommunale boliger på en god måte

• Arbeide med å skaffe næringstomter

• Sørge for fossilfrie anleggs- og byggeplasser

• Arbeide videre med tiltak for strømsparing

• Der det ikke er mulighet for å etablere fjernvarme, bør det etableres alternative energikilder.

• Investere i solceller på kommunale bygg

• Utvise forsiktighet ved bygging på områder som er flom og rasutsatt

• Ha oppmerksomhet rundt et sterkt jordvern

• Gjennomføre gode prosjekter i sluttfasen av Bypakke 1.

• Planlegge nye og bærekraftige prosjekter fram til en ny Byvekstavtale

• Avgifter innafor VARF område bør holdes på et nøkternt nivå

Vedtatt

FOR

9
Gustav Søvde Venstre Åse Gro Bakke Sosialistisk Venstreparti Jon Søli Senterpartiet Tove Hoppestad Senterpartiet Ørnulf Hjort-Sørensen Rødt Marco Gozzi Miljøpartiet De Grønne Per Morten Norborg Kristelig Folkeparti Knut Einar Aas Arbeiderpartiet Jorunn Schmitz Arbeiderpartiet

MOT

4
Tomas Bakken Uavhengig Helene Røsholt Høyre Stein Erik Amlie Høyre Jørn Inge Næss Fremskrittspartiet

15:30 Forslag fra J. I. Næss (FrP)

Skien Fremskrittsparti.

Budsjett og økonomiplan 2023-26-UKMB

Fra å være i en situasjon med lave renter, energipriser og lav prisvekst er det økonomiske bildet vesentlig forandret, og det er dessverre grunn til å anta at utfordringsbildet vil vedvare i denne LTB perioden. Disse forholdene vil påvirke UKMB sitt handlingsrom i 2023 og LTB

FORSLAG til uttalelse fra UKMB:

UKMB legger til grunn kommune direktørens forslag til budsjett og økonomiplan for 2023-26.

UKMB skal ha fokus på å løse oppgaver til beste for innbyggere og næringsliv. Sektoren skal driftes effektivt og med en organisering som er så ubyråkratisk det er mulig, med innbyggerne i sentrum.

UKMB området har lang og god erfaring med å samarbeide med lokalt og regionalt næringsliv for å løse oppgaver i samarbeid med kommunen. UKMB ber om at det settes ytterligere trøkk på å identifisere oppgaver som kan konkurranse utsettes eller løses i samarbeid med frivillig sektor.

DEMOGRAFI-BEFOLKNINGSUTVIKLING.

Demografiutfordringen med flere eldre som trenger kommunale tjenester sammen med lavere fødselstall gjør at den kommunale tjeneste produksjonen må tilpasses de demografiske endringene.

For mange i arbeidsfør alder står utenfor det ordinære arbeidslivet i Skien, dette er en trend som må vies mye oppmerksomhet. Der flere innbyggere er «innenfor» og i mindre grad «utenfor» arbeidsliv og sosial tilhørighet.

UKMB skal ta en ledende rolle i samarbeid med øvrige sektorer for å bli en inkluderende arbeidsplass som tar et utvidet samfunnsansvar ved å opprette arbeidstrenings stillinger som gir arbeidserfaring og fremmer økt sysselsetting i befolkningen.

RAMMEBETINGELSER FOR NÆRINGSLIVET.

Næringsliv og nyskapning skal bli møtt med positivitet og JA holdninger, der trygging av eksisterende næringsliv og nyetableringer vies all oppmerksomhet som kreves for å lykkes. Kommuneplanens areal del vil bli et viktig verktøy der det alltid må være tomter og areal som dekker innbyggerne og næringslivets behov.

PRIVATØKONOMI.

Økte renter, priser og energi kostnader sammen med høye kommunale avgifter setter privat økonomi under sterkt press, kommunal oppgaveløsning som finansieres av innbyggerne skal ALLTID ha som mål og driftes mest mulig effektiv, med kvalitet og med lavest mulig kostnader. VARF området og utskrivning av kommunale avgifter påvirker befolkningens økonomi i vesentlig grad. Det fremlagte forslag til investeringer innen VAR området er nødvendig, men dersom rentene fortsetter å stige vesentlig i LTB perioden må investeringer i området vurderes tatt ned.

UKMB ønsker en sak i 1 kvartal 2023 der man får et godt innblikk i hvordan VAR området er finansiert. Er det mulig å iverksette en lånestrategi som gir låneporteføljen en større grad av forutsigbarhet og på en måte som ikke gjør økt rente til en så stor utfordring som man nå opplever.

KOMMUNAL TJENESTE PRODUKSJON.

Administrasjonen har signalisert at det er behov for å se på kommunal tjenesteproduksjon med nye øyne. UKMB stiller seg helhjertet bak en slik vurdering, og ber administrasjonen fremme forslag som man mener er faglig forsvarlige, med den kvalitet som forventes. Der strukturer, oppgaveløsning og tidligere praksis ikke skal være til hinder for nye løsninger. Slike forslag kan i sin ytterste konsekvens utfordre nåværende organisasjon, ansatte, befolkning og bruker grupper. UKMB er forberedt på å stå i slike prosesser, og ber kommunedirektøren identifisere områder som kan bli vurdert med ny organisering og struktur. Et større innslag av interkommunalt samarbeid innenfor UKMB området er ønskelig å få identifisert. Områder kan være kommunalteknikk, plan og byggesak, park, vei og stab støtte funksjoner.

ENERGI.

Økte energikostnader er lagt inn med 67,5 mill i UKMB sin ramme. Prisforventningen i 2023 er 2,45 kr kwt. UKMB ber om å bli holdt løpende orientert om utviklingen på energikostnader i 2023.

Avbøtende tiltak kan bli aktuelt å iverksette som å slå av gatelys på natt, ta ned aktivitet i og energiintensive bygg innenfor kultur og idrettsområdet.

Frivillige lag og foreninger har utfordringer med store energikostnader, UKMB anmoder Bystyret om å bevilge utvidet strøm støtte til lag og foreninger som har som sin primæroppgave å gi barn og unge et godt fritidstilbud.

FREMTIDIGE INVESTERINGER.

UKMB registrerer manglende avklaring fra Regjering og Storting om de har til hensikt å medfinansiere Ibsen besøkssenter og bibliotek satsningen.

Første halvår 2023 må Bystyret avklare veien videre for prosjektet.

En utvidelse av institusjonsplasser på Lyngbakken må gå sin gang uavhengig av endrede forutsetteninger fra regjeringen på investeringsstøtte gjennom Husbanken.

Klyve skole trenger mer plass og er overmoden for utbygging, UKMB signaliserer at man vurderer å forsere oppstart av utbygging frem mot behandling i Bystyret i desember.

Nytt Tiltak:

Energistyring.

Det legges inn 2 mill til energistyringssystemer gatelys, finansieres ved bruk av fond.

FORSLAG SOM ØNSKES INNARBEIDET I UKMB SITT ANSVARSOMRÅDE:

1.UKMB området har lang og god erfaring med å samarbeide med lokalt og regionalt næringsliv for å løse oppgaver i samarbeid med kommunen. UKMB ber om at administrasjonen i UKMB identifisere oppgaver som kan konkurranse utsettes eller løses i samarbeid med frivillig sektor.

2. For mange i arbeidsfør alder står utenfor det ordinære arbeidslivet i Skien, dette er en trend som må vies mye oppmerksomhet. Der flere innbyggere er «innenfor» og i mindre grad «utenfor» arbeidsliv og sosial tilhørighet.

UKMB skal ta en ledende rolle i samarbeid med øvrige sektorer for å bli en inkluderende arbeidsplass som tar et utvidet samfunnsansvar ved å opprette arbeidstrenings stillinger som gir arbeidserfaring og fremmer økt sysselsetting i befolkningen.

3.Kommuneplanens areal del vil bli et viktig verktøy der det alltid må være tomter og areal som dekker innbyggerne og næringslivets behov.

4. VAR området.

Det fremlagte forslag til investeringer innen VAR området er nødvendig, men dersom rentene fortsetter å stige vesentlig i LTB perioden må investeringer i området vurderes tatt ned.

UKMB ønsker en sak i 1 kvartal 2023 der man får et godt innblikk i hvordan VAR området er finansiert. Er det mulig å iverksette en lånestrategi som gir låneporteføljen en større grad av forutsigbarhet og på en måte som ikke gjør økt rente til en så stor utfordring som man nå opplever.

5.Interkommunalt samarbeid.

Et større innslag av interkommunalt samarbeid innenfor UKMB området er ønskelig å få identifisert. Områder kan være kommunalteknikk, plan og byggesak, park, vei og stab støtte funksjoner.

6. Økte energikostnader.

UKMB ber om å bli holdt løpende orientert om utviklingen på energikostnader i 2023.

Avbøtende tiltak kan bli aktuelt å iverksette som å slå av gatelys på natt, ta ned aktivitet i og energiintensive bygg innenfor kultur og idrettsområdet.

Frivillige lag og foreninger har utfordringer med store energikostnader, UKMB anmoder Bystyret om å bevilge utvidet strøm støtte til lag og foreninger som har som sin primæroppgave å gi barn og unge et godt fritidstilbud.

7. Oppgradering av lekeplasser/Utstyr.

Skien kommune har avtale med eksterne aktører for utplassering av by møbler, leskur etc. UKMB ber om at det undersøkes om det er interesse fra eksterne/private/kommersielle aktører for å bidra med finansiering til oppgradering av lekeplasser i Skien kommune

8.Energistyring.

Det legges inn 2 mill til energistyringssystemer gatelys, finansieres ved bruk av fond.

Jørn Inge Næss UKMB-Frp

Skien Fremskrittsparti.

Budsjett og økonomiplan 2023-26-UKMB

Fra å være i en situasjon med lave renter, energipriser og lav prisvekst er det økonomiske bildet vesentlig forandret, og det er dessverre grunn til å anta at utfordringsbildet vil vedvare i denne LTB perioden. Disse forholdene vil påvirke UKMB sitt handlingsrom i 2023 og LTB

FORSLAG til uttalelse fra UKMB:

UKMB legger til grunn kommune direktørens forslag til budsjett og økonomiplan for 2023-26.

UKMB skal ha fokus på å løse oppgaver til beste for innbyggere og næringsliv. Sektoren skal driftes effektivt og med en organisering som er så ubyråkratisk det er mulig, med innbyggerne i sentrum.

UKMB området har lang og god erfaring med å samarbeide med lokalt og regionalt næringsliv for å løse oppgaver i samarbeid med kommunen. UKMB ber om at det settes ytterligere trøkk på å identifisere oppgaver som kan konkurranse utsettes eller løses i samarbeid med frivillig sektor.

DEMOGRAFI-BEFOLKNINGSUTVIKLING.

Demografiutfordringen med flere eldre som trenger kommunale tjenester sammen med lavere fødselstall gjør at den kommunale tjeneste produksjonen må tilpasses de demografiske endringene.

For mange i arbeidsfør alder står utenfor det ordinære arbeidslivet i Skien, dette er en trend som må vies mye oppmerksomhet. Der flere innbyggere er «innenfor» og i mindre grad «utenfor» arbeidsliv og sosial tilhørighet.

UKMB skal ta en ledende rolle i samarbeid med øvrige sektorer for å bli en inkluderende arbeidsplass som tar et utvidet samfunnsansvar ved å opprette arbeidstrenings stillinger som gir arbeidserfaring og fremmer økt sysselsetting i befolkningen.

RAMMEBETINGELSER FOR NÆRINGSLIVET.

Næringsliv og nyskapning skal bli møtt med positivitet og JA holdninger, der trygging av eksisterende næringsliv og nyetableringer vies all oppmerksomhet som kreves for å lykkes. Kommuneplanens areal del vil bli et viktig verktøy der det alltid må være tomter og areal som dekker innbyggerne og næringslivets behov.

PRIVATØKONOMI.

Økte renter, priser og energi kostnader sammen med høye kommunale avgifter setter privat økonomi under sterkt press, kommunal oppgaveløsning som finansieres av innbyggerne skal ALLTID ha som mål og driftes mest mulig effektiv, med kvalitet og med lavest mulig kostnader. VARF området og utskrivning av kommunale avgifter påvirker befolkningens økonomi i vesentlig grad. Det fremlagte forslag til investeringer innen VAR området er nødvendig, men dersom rentene fortsetter å stige vesentlig i LTB perioden må investeringer i området vurderes tatt ned.

UKMB ønsker en sak i 1 kvartal 2023 der man får et godt innblikk i hvordan VAR området er finansiert. Er det mulig å iverksette en lånestrategi som gir låneporteføljen en større grad av forutsigbarhet og på en måte som ikke gjør økt rente til en så stor utfordring som man nå opplever.

KOMMUNAL TJENESTE PRODUKSJON.

Administrasjonen har signalisert at det er behov for å se på kommunal tjenesteproduksjon med nye øyne. UKMB stiller seg helhjertet bak en slik vurdering, og ber administrasjonen fremme forslag som man mener er faglig forsvarlige, med den kvalitet som forventes. Der strukturer, oppgaveløsning og tidligere praksis ikke skal være til hinder for nye løsninger. Slike forslag kan i sin ytterste konsekvens utfordre nåværende organisasjon, ansatte, befolkning og bruker grupper. UKMB er forberedt på å stå i slike prosesser, og ber kommunedirektøren identifisere områder som kan bli vurdert med ny organisering og struktur. Et større innslag av interkommunalt samarbeid innenfor UKMB området er ønskelig å få identifisert. Områder kan være kommunalteknikk, plan og byggesak, park, vei og stab støtte funksjoner.

ENERGI.

Økte energikostnader er lagt inn med 67,5 mill i UKMB sin ramme. Prisforventningen i 2023 er 2,45 kr kwt. UKMB ber om å bli holdt løpende orientert om utviklingen på energikostnader i 2023.

Avbøtende tiltak kan bli aktuelt å iverksette som å slå av gatelys på natt, ta ned aktivitet i og energiintensive bygg innenfor kultur og idrettsområdet.

Frivillige lag og foreninger har utfordringer med store energikostnader, UKMB anmoder Bystyret om å bevilge utvidet strøm støtte til lag og foreninger som har som sin primæroppgave å gi barn og unge et godt fritidstilbud.

FREMTIDIGE INVESTERINGER.

UKMB registrerer manglende avklaring fra Regjering og Storting om de har til hensikt å medfinansiere Ibsen besøkssenter og bibliotek satsningen.

Første halvår 2023 må Bystyret avklare veien videre for prosjektet.

En utvidelse av institusjonsplasser på Lyngbakken må gå sin gang uavhengig av endrede forutsetteninger fra regjeringen på investeringsstøtte gjennom Husbanken.

Klyve skole trenger mer plass og er overmoden for utbygging, UKMB signaliserer at man vurderer å forsere oppstart av utbygging frem mot behandling i Bystyret i desember.

Nytt Tiltak:

Energistyring.

Det legges inn 2 mill til energistyringssystemer gatelys, finansieres ved bruk av fond.

FORSLAG SOM ØNSKES INNARBEIDET I UKMB SITT ANSVARSOMRÅDE:

1.UKMB området har lang og god erfaring med å samarbeide med lokalt og regionalt næringsliv for å løse oppgaver i samarbeid med kommunen. UKMB ber om at administrasjonen i UKMB identifisere oppgaver som kan konkurranse utsettes eller løses i samarbeid med frivillig sektor.

2. For mange i arbeidsfør alder står utenfor det ordinære arbeidslivet i Skien, dette er en trend som må vies mye oppmerksomhet. Der flere innbyggere er «innenfor» og i mindre grad «utenfor» arbeidsliv og sosial tilhørighet.

UKMB skal ta en ledende rolle i samarbeid med øvrige sektorer for å bli en inkluderende arbeidsplass som tar et utvidet samfunnsansvar ved å opprette arbeidstrenings stillinger som gir arbeidserfaring og fremmer økt sysselsetting i befolkningen.

3.Kommuneplanens areal del vil bli et viktig verktøy der det alltid må være tomter og areal som dekker innbyggerne og næringslivets behov.

4. VAR området.

Det fremlagte forslag til investeringer innen VAR området er nødvendig, men dersom rentene fortsetter å stige vesentlig i LTB perioden må investeringer i området vurderes tatt ned.

UKMB ønsker en sak i 1 kvartal 2023 der man får et godt innblikk i hvordan VAR området er finansiert. Er det mulig å iverksette en lånestrategi som gir låneporteføljen en større grad av forutsigbarhet og på en måte som ikke gjør økt rente til en så stor utfordring som man nå opplever.

5.Interkommunalt samarbeid.

Et større innslag av interkommunalt samarbeid innenfor UKMB området er ønskelig å få identifisert. Områder kan være kommunalteknikk, plan og byggesak, park, vei og stab støtte funksjoner.

6. Økte energikostnader.

UKMB ber om å bli holdt løpende orientert om utviklingen på energikostnader i 2023.

Avbøtende tiltak kan bli aktuelt å iverksette som å slå av gatelys på natt, ta ned aktivitet i og energiintensive bygg innenfor kultur og idrettsområdet.

Frivillige lag og foreninger har utfordringer med store energikostnader, UKMB anmoder Bystyret om å bevilge utvidet strøm støtte til lag og foreninger som har som sin primæroppgave å gi barn og unge et godt fritidstilbud.

7. Oppgradering av lekeplasser/Utstyr.

Skien kommune har avtale med eksterne aktører for utplassering av by møbler, leskur etc. UKMB ber om at det undersøkes om det er interesse fra eksterne/private/kommersielle aktører for å bidra med finansiering til oppgradering av lekeplasser i Skien kommune

8.Energistyring.

Det legges inn 2 mill til energistyringssystemer gatelys, finansieres ved bruk av fond.

Jørn Inge Næss UKMB-Frp

.

Skien Fremskrittsparti.

Budsjett og økonomiplan 2023-26-UKMB

Fra å være i en situasjon med lave renter, energipriser og lav prisvekst er det økonomiske bildet vesentlig forandret, og det er dessverre grunn til å anta at utfordringsbildet vil vedvare i denne LTB perioden. Disse forholdene vil påvirke UKMB sitt handlingsrom i 2023 og LTB

FORSLAG til uttalelse fra UKMB:

UKMB legger til grunn kommune direktørens forslag til budsjett og økonomiplan for 2023-26.

UKMB skal ha fokus på å løse oppgaver til beste for innbyggere og næringsliv. Sektoren skal driftes effektivt og med en organisering som er så ubyråkratisk det er mulig, med innbyggerne i sentrum.

UKMB området har lang og god erfaring med å samarbeide med lokalt og regionalt næringsliv for å løse oppgaver i samarbeid med kommunen. UKMB ber om at det settes ytterligere trøkk på å identifisere oppgaver som kan konkurranse utsettes eller løses i samarbeid med frivillig sektor.

DEMOGRAFI-BEFOLKNINGSUTVIKLING.

Demografiutfordringen med flere eldre som trenger kommunale tjenester sammen med lavere fødselstall gjør at den kommunale tjeneste produksjonen må tilpasses de demografiske endringene.

For mange i arbeidsfør alder står utenfor det ordinære arbeidslivet i Skien, dette er en trend som må vies mye oppmerksomhet. Der flere innbyggere er «innenfor» og i mindre grad «utenfor» arbeidsliv og sosial tilhørighet.

UKMB skal ta en ledende rolle i samarbeid med øvrige sektorer for å bli en inkluderende arbeidsplass som tar et utvidet samfunnsansvar ved å opprette arbeidstrenings stillinger som gir arbeidserfaring og fremmer økt sysselsetting i befolkningen.

RAMMEBETINGELSER FOR NÆRINGSLIVET.

Næringsliv og nyskapning skal bli møtt med positivitet og JA holdninger, der trygging av eksisterende næringsliv og nyetableringer vies all oppmerksomhet som kreves for å lykkes. Kommuneplanens areal del vil bli et viktig verktøy der det alltid må være tomter og areal som dekker innbyggerne og næringslivets behov.

PRIVATØKONOMI.

Økte renter, priser og energi kostnader sammen med høye kommunale avgifter setter privat økonomi under sterkt press, kommunal oppgaveløsning som finansieres av innbyggerne skal ALLTID ha som mål og driftes mest mulig effektiv, med kvalitet og med lavest mulig kostnader. VARF området og utskrivning av kommunale avgifter påvirker befolkningens økonomi i vesentlig grad. Det fremlagte forslag til investeringer innen VAR området er nødvendig, men dersom rentene fortsetter å stige vesentlig i LTB perioden må investeringer i området vurderes tatt ned.

UKMB ønsker en sak i 1 kvartal 2023 der man får et godt innblikk i hvordan VAR området er finansiert. Er det mulig å iverksette en lånestrategi som gir låneporteføljen en større grad av forutsigbarhet og på en måte som ikke gjør økt rente til en så stor utfordring som man nå opplever.

KOMMUNAL TJENESTE PRODUKSJON.

Administrasjonen har signalisert at det er behov for å se på kommunal tjenesteproduksjon med nye øyne. UKMB stiller seg helhjertet bak en slik vurdering, og ber administrasjonen fremme forslag som man mener er faglig forsvarlige, med den kvalitet som forventes. Der strukturer, oppgaveløsning og tidligere praksis ikke skal være til hinder for nye løsninger. Slike forslag kan i sin ytterste konsekvens utfordre nåværende organisasjon, ansatte, befolkning og bruker grupper. UKMB er forberedt på å stå i slike prosesser, og ber kommunedirektøren identifisere områder som kan bli vurdert med ny organisering og struktur. Et større innslag av interkommunalt samarbeid innenfor UKMB området er ønskelig å få identifisert. Områder kan være kommunalteknikk, plan og byggesak, park, vei og stab støtte funksjoner.

ENERGI.

Økte energikostnader er lagt inn med 67,5 mill i UKMB sin ramme. Prisforventningen i 2023 er 2,45 kr kwt. UKMB ber om å bli holdt løpende orientert om utviklingen på energikostnader i 2023.

Avbøtende tiltak kan bli aktuelt å iverksette som å slå av gatelys på natt, ta ned aktivitet i og energiintensive bygg innenfor kultur og idrettsområdet.

Frivillige lag og foreninger har utfordringer med store energikostnader, UKMB anmoder Bystyret om å bevilge utvidet strøm støtte til lag og foreninger som har som sin primæroppgave å gi barn og unge et godt fritidstilbud.

FREMTIDIGE INVESTERINGER.

UKMB registrerer manglende avklaring fra Regjering og Storting om de har til hensikt å medfinansiere Ibsen besøkssenter og bibliotek satsningen.

Første halvår 2023 må Bystyret avklare veien videre for prosjektet.

En utvidelse av institusjonsplasser på Lyngbakken må gå sin gang uavhengig av endrede forutsetteninger fra regjeringen på investeringsstøtte gjennom Husbanken.

Klyve skole trenger mer plass og er overmoden for utbygging, UKMB signaliserer at man vurderer å forsere oppstart av utbygging frem mot behandling i Bystyret i desember.

Nytt Tiltak:

Energistyring.

Det legges inn 2 mill til energistyringssystemer gatelys, finansieres ved bruk av fond.

FORSLAG SOM ØNSKES INNARBEIDET I UKMB SITT ANSVARSOMRÅDE:

1.UKMB området har lang og god erfaring med å samarbeide med lokalt og regionalt næringsliv for å løse oppgaver i samarbeid med kommunen. UKMB ber om at administrasjonen i UKMB identifisere oppgaver som kan konkurranse utsettes eller løses i samarbeid med frivillig sektor.

2. For mange i arbeidsfør alder står utenfor det ordinære arbeidslivet i Skien, dette er en trend som må vies mye oppmerksomhet. Der flere innbyggere er «innenfor» og i mindre grad «utenfor» arbeidsliv og sosial tilhørighet.

UKMB skal ta en ledende rolle i samarbeid med øvrige sektorer for å bli en inkluderende arbeidsplass som tar et utvidet samfunnsansvar ved å opprette arbeidstrenings stillinger som gir arbeidserfaring og fremmer økt sysselsetting i befolkningen.

3.Kommuneplanens areal del vil bli et viktig verktøy der det alltid må være tomter og areal som dekker innbyggerne og næringslivets behov.

4. VAR området.

Det fremlagte forslag til investeringer innen VAR området er nødvendig, men dersom rentene fortsetter å stige vesentlig i LTB perioden må investeringer i området vurderes tatt ned.

UKMB ønsker en sak i 1 kvartal 2023 der man får et godt innblikk i hvordan VAR området er finansiert. Er det mulig å iverksette en lånestrategi som gir låneporteføljen en større grad av forutsigbarhet og på en måte som ikke gjør økt rente til en så stor utfordring som man nå opplever.

5.Interkommunalt samarbeid.

Et større innslag av interkommunalt samarbeid innenfor UKMB området er ønskelig å få identifisert. Områder kan være kommunalteknikk, plan og byggesak, park, vei og stab støtte funksjoner.

6. Økte energikostnader.

UKMB ber om å bli holdt løpende orientert om utviklingen på energikostnader i 2023.

Avbøtende tiltak kan bli aktuelt å iverksette som å slå av gatelys på natt, ta ned aktivitet i og energiintensive bygg innenfor kultur og idrettsområdet.

Frivillige lag og foreninger har utfordringer med store energikostnader, UKMB anmoder Bystyret om å bevilge utvidet strøm støtte til lag og foreninger som har som sin primæroppgave å gi barn og unge et godt fritidstilbud.

7. Oppgradering av lekeplasser/Utstyr.

Skien kommune har avtale med eksterne aktører for utplassering av by møbler, leskur etc. UKMB ber om at det undersøkes om det er interesse fra eksterne/private/kommersielle aktører for å bidra med finansiering til oppgradering av lekeplasser i Skien kommune

8.Energistyring.

Det legges inn 2 mill til energistyringssystemer gatelys, finansieres ved bruk av fond.

Jørn Inge Næss UKMB-Frp

.

Skien Fremskrittsparti.

Budsjett og økonomiplan 2023-26-UKMB

Fra å være i en situasjon med lave renter, energipriser og lav prisvekst er det økonomiske bildet vesentlig forandret, og det er dessverre grunn til å anta at utfordringsbildet vil vedvare i denne LTB perioden. Disse forholdene vil påvirke UKMB sitt handlingsrom i 2023 og LTB

FORSLAG til uttalelse fra UKMB:

UKMB legger til grunn kommune direktørens forslag til budsjett og økonomiplan for 2023-26.

UKMB skal ha fokus på å løse oppgaver til beste for innbyggere og næringsliv. Sektoren skal driftes effektivt og med en organisering som er så ubyråkratisk det er mulig, med innbyggerne i sentrum.

UKMB området har lang og god erfaring med å samarbeide med lokalt og regionalt næringsliv for å løse oppgaver i samarbeid med kommunen. UKMB ber om at det settes ytterligere trøkk på å identifisere oppgaver som kan konkurranse utsettes eller løses i samarbeid med frivillig sektor.

DEMOGRAFI-BEFOLKNINGSUTVIKLING.

Demografiutfordringen med flere eldre som trenger kommunale tjenester sammen med lavere fødselstall gjør at den kommunale tjeneste produksjonen må tilpasses de demografiske endringene.

For mange i arbeidsfør alder står utenfor det ordinære arbeidslivet i Skien, dette er en trend som må vies mye oppmerksomhet. Der flere innbyggere er «innenfor» og i mindre grad «utenfor» arbeidsliv og sosial tilhørighet.

UKMB skal ta en ledende rolle i samarbeid med øvrige sektorer for å bli en inkluderende arbeidsplass som tar et utvidet samfunnsansvar ved å opprette arbeidstrenings stillinger som gir arbeidserfaring og fremmer økt sysselsetting i befolkningen.

RAMMEBETINGELSER FOR NÆRINGSLIVET.

Næringsliv og nyskapning skal bli møtt med positivitet og JA holdninger, der trygging av eksisterende næringsliv og nyetableringer vies all oppmerksomhet som kreves for å lykkes. Kommuneplanens areal del vil bli et viktig verktøy der det alltid må være tomter og areal som dekker innbyggerne og næringslivets behov.

PRIVATØKONOMI.

Økte renter, priser og energi kostnader sammen med høye kommunale avgifter setter privat økonomi under sterkt press, kommunal oppgaveløsning som finansieres av innbyggerne skal ALLTID ha som mål og driftes mest mulig effektiv, med kvalitet og med lavest mulig kostnader. VARF området og utskrivning av kommunale avgifter påvirker befolkningens økonomi i vesentlig grad. Det fremlagte forslag til investeringer innen VAR området er nødvendig, men dersom rentene fortsetter å stige vesentlig i LTB perioden må investeringer i området vurderes tatt ned.

UKMB ønsker en sak i 1 kvartal 2023 der man får et godt innblikk i hvordan VAR området er finansiert. Er det mulig å iverksette en lånestrategi som gir låneporteføljen en større grad av forutsigbarhet og på en måte som ikke gjør økt rente til en så stor utfordring som man nå opplever.

KOMMUNAL TJENESTE PRODUKSJON.

Administrasjonen har signalisert at det er behov for å se på kommunal tjenesteproduksjon med nye øyne. UKMB stiller seg helhjertet bak en slik vurdering, og ber administrasjonen fremme forslag som man mener er faglig forsvarlige, med den kvalitet som forventes. Der strukturer, oppgaveløsning og tidligere praksis ikke skal være til hinder for nye løsninger. Slike forslag kan i sin ytterste konsekvens utfordre nåværende organisasjon, ansatte, befolkning og bruker grupper. UKMB er forberedt på å stå i slike prosesser, og ber kommunedirektøren identifisere områder som kan bli vurdert med ny organisering og struktur. Et større innslag av interkommunalt samarbeid innenfor UKMB området er ønskelig å få identifisert. Områder kan være kommunalteknikk, plan og byggesak, park, vei og stab støtte funksjoner.

ENERGI.

Økte energikostnader er lagt inn med 67,5 mill i UKMB sin ramme. Prisforventningen i 2023 er 2,45 kr kwt. UKMB ber om å bli holdt løpende orientert om utviklingen på energikostnader i 2023.

Avbøtende tiltak kan bli aktuelt å iverksette som å slå av gatelys på natt, ta ned aktivitet i og energiintensive bygg innenfor kultur og idrettsområdet.

Frivillige lag og foreninger har utfordringer med store energikostnader, UKMB anmoder Bystyret om å bevilge utvidet strøm støtte til lag og foreninger som har som sin primæroppgave å gi barn og unge et godt fritidstilbud.

FREMTIDIGE INVESTERINGER.

UKMB registrerer manglende avklaring fra Regjering og Storting om de har til hensikt å medfinansiere Ibsen besøkssenter og bibliotek satsningen.

Første halvår 2023 må Bystyret avklare veien videre for prosjektet.

En utvidelse av institusjonsplasser på Lyngbakken må gå sin gang uavhengig av endrede forutsetteninger fra regjeringen på investeringsstøtte gjennom Husbanken.

Klyve skole trenger mer plass og er overmoden for utbygging, UKMB signaliserer at man vurderer å forsere oppstart av utbygging frem mot behandling i Bystyret i desember.

Nytt Tiltak:

Energistyring.

Det legges inn 2 mill til energistyringssystemer gatelys, finansieres ved bruk av fond.

FORSLAG SOM ØNSKES INNARBEIDET I UKMB SITT ANSVARSOMRÅDE:

1.UKMB området har lang og god erfaring med å samarbeide med lokalt og regionalt næringsliv for å løse oppgaver i samarbeid med kommunen. UKMB ber om at administrasjonen i UKMB identifisere oppgaver som kan konkurranse utsettes eller løses i samarbeid med frivillig sektor.

2. For mange i arbeidsfør alder står utenfor det ordinære arbeidslivet i Skien, dette er en trend som må vies mye oppmerksomhet. Der flere innbyggere er «innenfor» og i mindre grad «utenfor» arbeidsliv og sosial tilhørighet.

UKMB skal ta en ledende rolle i samarbeid med øvrige sektorer for å bli en inkluderende arbeidsplass som tar et utvidet samfunnsansvar ved å opprette arbeidstrenings stillinger som gir arbeidserfaring og fremmer økt sysselsetting i befolkningen.

3.Kommuneplanens areal del vil bli et viktig verktøy der det alltid må være tomter og areal som dekker innbyggerne og næringslivets behov.

4. VAR området.

Det fremlagte forslag til investeringer innen VAR området er nødvendig, men dersom rentene fortsetter å stige vesentlig i LTB perioden må investeringer i området vurderes tatt ned.

UKMB ønsker en sak i 1 kvartal 2023 der man får et godt innblikk i hvordan VAR området er finansiert. Er det mulig å iverksette en lånestrategi som gir låneporteføljen en større grad av forutsigbarhet og på en måte som ikke gjør økt rente til en så stor utfordring som man nå opplever.

5.Interkommunalt samarbeid.

Et større innslag av interkommunalt samarbeid innenfor UKMB området er ønskelig å få identifisert. Områder kan være kommunalteknikk, plan og byggesak, park, vei og stab støtte funksjoner.

6. Økte energikostnader.

UKMB ber om å bli holdt løpende orientert om utviklingen på energikostnader i 2023.

Avbøtende tiltak kan bli aktuelt å iverksette som å slå av gatelys på natt, ta ned aktivitet i og energiintensive bygg innenfor kultur og idrettsområdet.

Frivillige lag og foreninger har utfordringer med store energikostnader, UKMB anmoder Bystyret om å bevilge utvidet strøm støtte til lag og foreninger som har som sin primæroppgave å gi barn og unge et godt fritidstilbud.

7. Oppgradering av lekeplasser/Utstyr.

Skien kommune har avtale med eksterne aktører for utplassering av by møbler, leskur etc. UKMB ber om at det undersøkes om det er interesse fra eksterne/private/kommersielle aktører for å bidra med finansiering til oppgradering av lekeplasser i Skien kommune

8.Energistyring.

Det legges inn 2 mill til energistyringssystemer gatelys, finansieres ved bruk av fond.

Jørn Inge Næss UKMB-Frp

Skien Fremskrittsparti.

Budsjett og økonomiplan 2023-26-UKMB

Fra å være i en situasjon med lave renter, energipriser og lav prisvekst er det økonomiske bildet vesentlig forandret, og det er dessverre grunn til å anta at utfordringsbildet vil vedvare i denne LTB perioden. Disse forholdene vil påvirke UKMB sitt handlingsrom i 2023 og LTB

FORSLAG til uttalelse fra UKMB:

UKMB legger til grunn kommune direktørens forslag til budsjett og økonomiplan for 2023-26.

UKMB skal ha fokus på å løse oppgaver til beste for innbyggere og næringsliv. Sektoren skal driftes effektivt og med en organisering som er så ubyråkratisk det er mulig, med innbyggerne i sentrum.

UKMB området har lang og god erfaring med å samarbeide med lokalt og regionalt næringsliv for å løse oppgaver i samarbeid med kommunen. UKMB ber om at det settes ytterligere trøkk på å identifisere oppgaver som kan konkurranse utsettes eller løses i samarbeid med frivillig sektor.

DEMOGRAFI-BEFOLKNINGSUTVIKLING.

Demografiutfordringen med flere eldre som trenger kommunale tjenester sammen med lavere fødselstall gjør at den kommunale tjeneste produksjonen må tilpasses de demografiske endringene.

For mange i arbeidsfør alder står utenfor det ordinære arbeidslivet i Skien, dette er en trend som må vies mye oppmerksomhet. Der flere innbyggere er «innenfor» og i mindre grad «utenfor» arbeidsliv og sosial tilhørighet.

UKMB skal ta en ledende rolle i samarbeid med øvrige sektorer for å bli en inkluderende arbeidsplass som tar et utvidet samfunnsansvar ved å opprette arbeidstrenings stillinger som gir arbeidserfaring og fremmer økt sysselsetting i befolkningen.

RAMMEBETINGELSER FOR NÆRINGSLIVET.

Næringsliv og nyskapning skal bli møtt med positivitet og JA holdninger, der trygging av eksisterende næringsliv og nyetableringer vies all oppmerksomhet som kreves for å lykkes. Kommuneplanens areal del vil bli et viktig verktøy der det alltid må være tomter og areal som dekker innbyggerne og næringslivets behov.

PRIVATØKONOMI.

Økte renter, priser og energi kostnader sammen med høye kommunale avgifter setter privat økonomi under sterkt press, kommunal oppgaveløsning som finansieres av innbyggerne skal ALLTID ha som mål og driftes mest mulig effektiv, med kvalitet og med lavest mulig kostnader. VARF området og utskrivning av kommunale avgifter påvirker befolkningens økonomi i vesentlig grad. Det fremlagte forslag til investeringer innen VAR området er nødvendig, men dersom rentene fortsetter å stige vesentlig i LTB perioden må investeringer i området vurderes tatt ned.

UKMB ønsker en sak i 1 kvartal 2023 der man får et godt innblikk i hvordan VAR området er finansiert. Er det mulig å iverksette en lånestrategi som gir låneporteføljen en større grad av forutsigbarhet og på en måte som ikke gjør økt rente til en så stor utfordring som man nå opplever.

KOMMUNAL TJENESTE PRODUKSJON.

Administrasjonen har signalisert at det er behov for å se på kommunal tjenesteproduksjon med nye øyne. UKMB stiller seg helhjertet bak en slik vurdering, og ber administrasjonen fremme forslag som man mener er faglig forsvarlige, med den kvalitet som forventes. Der strukturer, oppgaveløsning og tidligere praksis ikke skal være til hinder for nye løsninger. Slike forslag kan i sin ytterste konsekvens utfordre nåværende organisasjon, ansatte, befolkning og bruker grupper. UKMB er forberedt på å stå i slike prosesser, og ber kommunedirektøren identifisere områder som kan bli vurdert med ny organisering og struktur. Et større innslag av interkommunalt samarbeid innenfor UKMB området er ønskelig å få identifisert. Områder kan være kommunalteknikk, plan og byggesak, park, vei og stab støtte funksjoner.

ENERGI.

Økte energikostnader er lagt inn med 67,5 mill i UKMB sin ramme. Prisforventningen i 2023 er 2,45 kr kwt. UKMB ber om å bli holdt løpende orientert om utviklingen på energikostnader i 2023.

Avbøtende tiltak kan bli aktuelt å iverksette som å slå av gatelys på natt, ta ned aktivitet i og energiintensive bygg innenfor kultur og idrettsområdet.

Frivillige lag og foreninger har utfordringer med store energikostnader, UKMB anmoder Bystyret om å bevilge utvidet strøm støtte til lag og foreninger som har som sin primæroppgave å gi barn og unge et godt fritidstilbud.

FREMTIDIGE INVESTERINGER.

UKMB registrerer manglende avklaring fra Regjering og Storting om de har til hensikt å medfinansiere Ibsen besøkssenter og bibliotek satsningen.

Første halvår 2023 må Bystyret avklare veien videre for prosjektet.

En utvidelse av institusjonsplasser på Lyngbakken må gå sin gang uavhengig av endrede forutsetteninger fra regjeringen på investeringsstøtte gjennom Husbanken.

Klyve skole trenger mer plass og er overmoden for utbygging, UKMB signaliserer at man vurderer å forsere oppstart av utbygging frem mot behandling i Bystyret i desember.

Nytt Tiltak:

Energistyring.

Det legges inn 2 mill til energistyringssystemer gatelys, finansieres ved bruk av fond.

FORSLAG SOM ØNSKES INNARBEIDET I UKMB SITT ANSVARSOMRÅDE:

1.UKMB området har lang og god erfaring med å samarbeide med lokalt og regionalt næringsliv for å løse oppgaver i samarbeid med kommunen. UKMB ber om at administrasjonen i UKMB identifisere oppgaver som kan konkurranse utsettes eller løses i samarbeid med frivillig sektor.

2. For mange i arbeidsfør alder står utenfor det ordinære arbeidslivet i Skien, dette er en trend som må vies mye oppmerksomhet. Der flere innbyggere er «innenfor» og i mindre grad «utenfor» arbeidsliv og sosial tilhørighet.

UKMB skal ta en ledende rolle i samarbeid med øvrige sektorer for å bli en inkluderende arbeidsplass som tar et utvidet samfunnsansvar ved å opprette arbeidstrenings stillinger som gir arbeidserfaring og fremmer økt sysselsetting i befolkningen.

3.Kommuneplanens areal del vil bli et viktig verktøy der det alltid må være tomter og areal som dekker innbyggerne og næringslivets behov.

4. VAR området.

Det fremlagte forslag til investeringer innen VAR området er nødvendig, men dersom rentene fortsetter å stige vesentlig i LTB perioden må investeringer i området vurderes tatt ned.

UKMB ønsker en sak i 1 kvartal 2023 der man får et godt innblikk i hvordan VAR området er finansiert. Er det mulig å iverksette en lånestrategi som gir låneporteføljen en større grad av forutsigbarhet og på en måte som ikke gjør økt rente til en så stor utfordring som man nå opplever.

5.Interkommunalt samarbeid.

Et større innslag av interkommunalt samarbeid innenfor UKMB området er ønskelig å få identifisert. Områder kan være kommunalteknikk, plan og byggesak, park, vei og stab støtte funksjoner.

6. Økte energikostnader.

UKMB ber om å bli holdt løpende orientert om utviklingen på energikostnader i 2023.

Avbøtende tiltak kan bli aktuelt å iverksette som å slå av gatelys på natt, ta ned aktivitet i og energiintensive bygg innenfor kultur og idrettsområdet.

Frivillige lag og foreninger har utfordringer med store energikostnader, UKMB anmoder Bystyret om å bevilge utvidet strøm støtte til lag og foreninger som har som sin primæroppgave å gi barn og unge et godt fritidstilbud.

7. Oppgradering av lekeplasser/Utstyr.

Skien kommune har avtale med eksterne aktører for utplassering av by møbler, leskur etc. UKMB ber om at det undersøkes om det er interesse fra eksterne/private/kommersielle aktører for å bidra med finansiering til oppgradering av lekeplasser i Skien kommune

8.Energistyring.

Det legges inn 2 mill til energistyringssystemer gatelys, finansieres ved bruk av fond.

Jørn Inge Næss UKMB-Frp

Se forslag delt ut på papir til utvalget

Falt

FOR

4
Tomas Bakken Uavhengig Helene Røsholt Høyre Stein Erik Amlie Høyre Jørn Inge Næss Fremskrittspartiet

MOT

9
Gustav Søvde Venstre Åse Gro Bakke Sosialistisk Venstreparti Tove Hoppestad Senterpartiet Jon Søli Senterpartiet Ørnulf Hjort-Sørensen Rødt Marco Gozzi Miljøpartiet De Grønne Per Morten Norborg Kristelig Folkeparti Jorunn Schmitz Arbeiderpartiet Knut Einar Aas Arbeiderpartiet