Forslag

Budsjett 2023 og økonomiplan 2024-2026, budsjettrammer til utvalgene

01
Forslag fra H. Berg-Hanssen (H)
Forslag
Behandlet

BUDSJETT OG ØKONOMIPLAN 2023-2026 - HELSE OG VELFERD

DEL 1. Felles forslag fra Høyre og Frp

Fremmet av Halvor Berg-Hanssen (H)

Budsjettframlegget er delt i to deler. Del en er felles forslag fra Høyre og FrP. Del 2 i dette fremlegget er forslag kun Høyre.

INNLEDNING

Omsorg for mennesker er ikke noe bare det offentlige kan ha ansvar for. Et godt samfunn

kjennetegnes av at vi som enkeltperson og familien sammen med det offentlige tar ansvar.

For UHO er respekten for det enkelte mennesket og dets egenart grunnleggende.

UHOs mål er å sikre bedre kvalitet og innhold i alderdommen. Tjenestene som

tilbys, må også tilpasses den enkeltes behov og ønsker gjennom et fleksibelt og variert

tilbud. Selv om man trenger andres hjelp til å klare hverdagens gjøremål, har man selvsagt

full rett til å bestemme over eget liv.

ØKONOMI

I budsjettforslaget fra Kommunedirektøren er det lagt inn en betydelig økning i rammen i

planperioden med NOK 52 mill i året. Det gir sektoren noe større handlingsrom enn tidligere.

I det ligger det også en klar forventning at det gjøres grep for å rigge våre tjenester smartere og mer effektive, slik at vi har mer direkte varme hender ute i omsorgen.

Vi legger til grunn formannskapets vedtatte budsjettramme og Kommunedirektørens henstilling om at nye prosjekter ikke igangsettes i 2023, men at året brukes til å konsolidere, og med nysgjerrighet i samarbeid med alle organisasjonen sørger for å holde igjen der hvor det er mulig for å bygge noen økonomiske muskler å stå imot med for uforutsette hendelser og oppgaver.

INVESTERINGER I PLANPERIODEN

Arbeidet med å planlegge utbyggingen på Lyngbakken fortsetter. Forutsetning for byggingen er at det er mulig innenfor en fornuftig innvesteringsmetode, inkl. husbanken.

Planleggingen av kommunal legekontor fortsetter. Investeringen foreslått i budsjettet på kr. 56. millioner må vi komme tilbake til. Her ber vi om at det lages en fullstendig oversikt over våre formålsbygg og hva som kan egne seg best til våre behov i helse og velferd. Det må også ses på muligheten til å utnytte våre nye og moderne legevaktslokaler på dagtid.

DEMOGRAFI - BEFOLKNINGSUTVIKLING.

Demografiutfordringen med flere eldre som trenger kommunale tjenester sammen med

lavere fødselstall gjør at den kommunale tjeneste produksjonen fortløpende må klare å tilpasses endringene for å møte morgendagens behov.

DRIFTSORGANISERING I HELSE OG VELFERD

Administrasjonen har signalisert at det er behov for å se på kommunal tjenesteproduksjon

med nye øyne. Helse og Velferdsområdet ser på nye driftsstrukturer. Det er for stort lederspenn, og det gjøres aktivt arbeid for å bedre dette. Fokuset fremover er heltidskultur, årstunus og oppgavestrukturer, bl.a. ved å bruke rett faggruppe på rett sted. Det er også med på å øke attraktiviteten til å arbeide i alle deler av Helse og velferdsområdet i Skien.

SYKEFRAVÆR

Sykefraværet er fremdeles bekymringsfullt høyt. Her må det settes inn kraftfulle tiltak for å

ivareta den enkelte medarbeider, og sørge for at ikke lederspennet blir for stort. Reduksjoner

i sykefraværet vil lette presse på den enkelt ansatte, og bedre driftsøkonomien i

tjenesteområdene. Vi foreslår at det settes en tydelig målsetning på for eksempel at sykefraværet reduserer med 2 – 5 % i løpet av planperioden.

VALGFRIHET – LOKALT FRITT BEHANDLINGSVALG

Vi trenger å bruke de samlede tilfang av helsetjenester, både offentlige og private for å løse

oppgavene vi står overfor. Vi må slippe alle gode aktører til, for innbyggernes beste.

Brukerne velger, det offentlige plukker opp regningen, enten det er ved en offentlig institusjon eller en privat. Det gir reell valgfrihet, mindre køer, og helse- og omsorgstjenester til den enkelte, uavhengig av størrelsen på egen lommebok. Et slikt helsetilbud bidrar også til

kortere sykefravær, vi er raskere tilbake i jobb. Sosialøkonomisk svært fornuftig. Det er god

omsorg for pasientene, og det er god samfunnsøkonomi – DET er likbehandling.

UAVKLARTE INNTEKTER.

Regjeringens forslag til økt grunnrente skatt på energi produksjon fratar Skien betydelig

utbytte og verdiforringelse av vår eierandel i Skagerak Energi. Situasjonen er pr november

uavklart. Dersom et «mildere» skattleggings regime blir vedtatt av Stortinget vil vår

økonomiske situasjon bli positivt endret.

Kommunens utlegg i forbindelse med Korona pandemien er også uavklart og forventes avklart

før endelig budsjett behandling i desember. Disse forholdene vil kunne påvirke endelig budsjett og avsetninger til disposisjonsfond, og vurderes frem mot endelig behandling i bystyret.

Vedlegg

Les mer
02
Forslag fra H. Berg-Hanssen (H)
Forslag
Behandlet

DEL 2. Egen forslag fra Høyre

Fremmet av Halvor Berg-Hanssen (H)

Her avviker Høyre og Frp i budsjettet, i forhold til tilskudd andre. FrP fremmer eget forslag på tilskudd andre.

STØTTE ANDRE

Høyre har flere viktige områder som vi ønsker å prioritere innfor de rammen som er tilgjengelig i økonomiplanen.

Frivillige organisasjoner det gis særlig oppmerksomhet er:

Psykisk helse og demens

Inn på Tunet

Unge demente

Rus felt

Alarm

R.O.T

Integrering

LoPe

Sareptas MKK

Konkrete forslag til økonomisk støtte vil vi legge frem under den endelige budsjettbehandlingen i Bystyret 15. desember.

Vedlegg

Les mer
03
Forslag fra FrP
Forslag
På vegne av Fremskrittspartiet
Behandlet

Skien har store utfordringer innenfor rus og psykiatri. Eldreomsorgen med manglende sykehjemsplasser og overliggerproblematikk.

Innenfor tildelte rammer vil FrP sette fokus på dagtilbud til hjemmeboende unge demente, som tilbyr aktiviteter sammen med jevnaldrende. Inn på Tunet på Findal gård leverer tjenesten hvor det da også er ansatt helsepersonell som kreves etter lovverk.

Personer med utfordringer innenfor psykisk helse og rusproblematikk har vist seg har hatt god nytte av å være på en gård med fellesskap og daglig rutine. Helsekvaliteten endres vesentlig. Derfor ser FrP viktigheten av å fortsette å kjøpe tjenester av Inn på tunet.

Konkrete tallstørrelser vil vi legge frem under den endelige budsjettbehandlingen i Bystyret 15. desember.

FrP

Esther Buer

Vedlegg

Les mer
04
Tilleggsforslag fra M. Karlsen (AP)
Tilleggsforslag
Behandlet

I forbindelse med Helsedirektoratets gjennomgang av Inn på tunet-tiltakene, bes administrasjonen utarbeide sak for å vurdere om Inn på tunet - Unge demente - er hensiktsmessig å igangsette i Skien.

Vedlegg

Les mer
05
Forslag fra SP, AP, V, SV og MDG
Forslag
Behandlet

Forslag til vedtak – Sak 47/22 Budsjett 2023 og økonomiplan 2024-2026.

Budsjettet for Helse og Velferd viser tydelige prioriteringer for å sikre innbyggerne våre gode og forsvarlige tjenester innen helse og omsorg. Det er krevende tider, med en fortsatt pågående pandemi og en urolig verden med krig og usikkerhet som også påvirker oss i Skien.

Skien kommune har gode og svært kompetente ansatte og medarbeidere i våre virksomheter, tjenester og administrasjon. Vi retter en stor takk til dem for innsatsen som gjøres hver eneste dag, i disse krevende tider.

Sammen med dem vil vi fortsatt sikre trygge og forutsigbare helsetjenester i årene fremover.

Det som er svært gledelig med årets budsjett er at kommunalområdet får styrket sine rammer med over seksti millioner kroner. I fjor ble budsjettet styrket med over 45 millioner. Det betyr at det i løpet av de to siste årene er gjort en styrking innen helse og omsorg med over 100 millioner kroner.

Skien kommune har en bred befolkningssammensetning i alder, etnisitet, kultur og folkehelse. Vår oppgave er å sikre gode tjenester til alle våre innbyggere og fremme respekt, likeverdighet og likeverdig tilgang til våre tjenester. Behovet for helsetjenester er stadig økende. Vi må prioritere å skape gode strukturer og måter å organisere tjenstene våre på. Vi må bygge flere institusjonsplasser, videreutvikle og finne flere hensiktsmessige områder hvor vi bruker velferdsteknologien. Samtidig må vi dreie tjenestene for å møte demografiutfordringene på en forsvarlig og god måte fremover.

Tjenester til den eldre delen av befolkningen styrkes og videreutvikles. Forsterkede hjemmetjenester og videre utbygging av institusjonsplasser er prioritert også i årene fremover.

Behovet for psykiske helsetjenester øker. Vi ser at flere blir sykemeldt på grunn av psykiske lidelser, mange sliter med ettervirkninger av pandemien og utenforskap generelt.

Derfor må vi styrke lavterkseltilbudene våre og utvikle bærekraftige tjenester på området i tiden fremover.

Fastlegeutfordringene er fortsatt stor både nasjonalt og kommunalt. Arbeidet med rekruttering av fastleger i Skien krevende. Det er vedtatt gode tiltakspakker i kommunen. Statlige midler er tilført gjennom statsbudsjettet. Vi vil det neste året holde ytterligere trykk og fokus på situasjonen til fastlegene. Dette for å sikre kontinuitet i arbeidet og for å sikre våre innbyggere trygge, forutsigbare og gode fastlegetjenester.

Andelen mennesker med behov av ressurskrevende tjenester øker betydelig i årene som kommer. Derfor er det viktig at hvor høy grad av samfunnsvern som følger med hver enkelt tjenestemottager kartlegges nøye, slik at det sikres riktig ansvarsfordeling mellom kommunen og spesialisthelsetjenesten.

Med bakgrunn i dette støtter posisjonen kommunedirektørens fremlagte budsjett for 2023, med følgende endringer:

Enhet for psykisk helse og livsmestring styrkes med 2 årsverk – Kr 1.700.000,-

Midlene omdisponeres fra budsjettpost 13.4 - Kommunalt legekontor husleie.

UHO ber kommunedirektøren finne annen løsning enn brakkerigg for opprettelse av nytt kommunalt legekontor. Legevakten er dimensjonert for 90.000 innbyggere og UHO ber om at drift av nytt legekontor ses i sammenheng med denne.

I tillegg skal det jobbes med å sikre finansiering av følgende tiltak frem mot endelig behandling i bystyret:

Kr 1.000.000,- til tiltak for å forebygge ensomhet blant hjemmeboende eldre. Midlene skal benyttes til konkrete prosjekter i samarbeid med frivillige organisasjoner og enkelttiltak for å forbygge ensomhet og utenforskap. Utenforskapet må også ses i sammenheng med den økende digitaliseringen. Forslag til tiltak utredes og legges frem for utvalget i egen sak.

Kr 800.000,- til styrking av fysioterapitjenestene. Midlene brukes fortrinnsvis til en fast stilling, eller to hjemler.

Kr 425.000,- for å i møtekomme LoPe sin søknad.

Kr 500.000,- til Mental Helses Døgnchat

Dette gjøres ved å redusere investeringspostene «-småprosjekter som understøtter driften til Helse og velferd» med kr 2.725.000, - fra investering til drift.

Det presiseres at det er en forventning fra utvalget om at de budsjettekniske grepene som kreves i forbindelse med omdisponeringen, blir gjort innen endelig behandling i bystyret.

Videre skal det legges frem saker på følgende punkter:

• Det jobbes med og ses på et samarbeid på tvers av kommunalområdene Helse og Velferd og Oppvekst for å søke statlig midler til Områdesatsing. I første omgang et forprosjekt som kartlegger områder, utfordringer, behov og mulige tiltak som kan styrke bydelene.

• Det utarbeides sak for ny vurdering av mulighetene for å etablere Fontenehus i Skien kommune.

Omdisponeringene er i tråd med formannskapets prioriterte områder i vedtaket om budsjettrammer for utvalgene.

Det tas forbehold om endringer frem mot endelig behandling i bystyret i desember.

Vedlegg

Les mer