VERBALDEL FRP SITT BUDSJETTFORSLAG.Kommunedirektørens forslag legges til grunn for Fremskrittspartiets budsjett for 2023-27, med endringer som er omtalt i verbaldelen, endringer finansieres ved bruk av ubundet disposisjonsfond.FrP verbaldel, budsjett 2023. UHOOmsorg for mennesker er ikke noe bare det offentlige kan ha ansvar for. Et godt samfunn kjennetegnes av samhandling mellom det offentlige, eksterne aktører, enkeltindividet og pårørende. Tjenestene som tilbys, må også tilpasses den enkeltes behov og ønsker gjennom et fleksibelt og variert tilbud. ØKONOMI.I budsjettforslaget fra Kommunedirektøren er det lagt inn en betydelig økning i rammen i planperioden med NOK 52 mill i året. Det gir sektoren noe større handlingsrom enn tidligere. Vi legger til grunn formannskapets vedtatte budsjettramme og Kommunedirektørens henstilling om at nye prosjekter ikke igangsettes i 2023.Arbeidet med å planlegge utbyggingen på Lyngbakken fortsetter. Planleggingen av kommunal legekontor fortsetter og kommunedirektørens forslag til rammer legges til grunn. Fremskrittspartiet ber om at det lages en fullstendig oversikt over Skien kommunes formålsbygg og hva som kan egne seg best til behov i helse og velferd. Det må også ses på muligheten til å utnytte våre nye og moderne legevaktslokaler på dagtid.DEMOGRAFI – BEFOLKNINGSUTVIKLING.Demografiutfordringen med flere eldre som trenger kommunale tjenester sammen med lavere fødselstall gjør at den kommunale tjeneste produksjonen fortløpende må klare å tilpasses endringene for å møte morgendagens behov.DRIFTSORGANISERING.Administrasjonen har signalisert at det er behov for å se på kommunal tjenesteproduksjon med nye øyne. Helse og Velferdsområdet ser på nye driftsstrukturer.Konkurranseutsetting av pleie og omsorgstjenester kan være et nyttig supplement til kommunens egen drift. Sykehjem og hjemmetjenester er oppgaver som bør utsettes for konkurranse. Avdelinger på nye Skien sykehjem og Lyngbakken konkurranse utsettes. Praktisk bistand hjemmetjenestene åpnes også for konkurranseutsetting.Vi trenger å bruke de samlede tilfang av helsetjenester, både offentlige og private for å løse oppgavene vi står overfor.FrP FOKUSOMRÅDER:Skien har store utfordringer innenfor rus og psykiatri. Eldreomsorgen med manglende sykehjemsplasser og overliggerproblematikk. Innenfor tildelte rammer vil FrP sette fokus på dagtilbud til hjemmeboende unge demente, som tilbyr aktiviteter sammen med jevnaldrende. Inn på Tunet på Findal gård leverer tjenesten hvor det da også er ansatt helsepersonell som kreves etter lovverk.Personer med utfordringer innenfor psykisk helse og rusproblematikk har vist seg har hatt god nytte av å være på en gård med fellesskap og daglig rutine. Helsekvaliteten endres vesentlig. Derfor ser FrP viktigheten av å fortsette å kjøpe tjenester av Inn på tunet. VALGFRIHET – LOKALT FRITT BEHANDLINGSVALG Vi trenger å bruke de samlede tilfang av helsetjenester, både offentlige og private for å løse oppgavene vi står overfor. Vi må slippe alle gode aktører til, for innbyggernes beste. Brukerne velger, det offentlig betaler for utførte tjenester, enten det er ved en offentlig institusjon eller en privat. Det gir reell valgfrihet, mindre køer, og helse- og omsorgstjenester til den enkelte, uavhengig av størrelsen på egen lommebok. Et slikt helsetilbud bidrar også til kortere sykefravær, vi er raskere tilbake i jobb. Sosialøkonomisk svært fornuftig. Det er god omsorg for pasientene, og det er god samfunnsøkonomi – DET er likbehandling.FOKUSOMRÅDER: • UHO må ha særlig fokus på unge demente og tilby et bedre og mer variert tilbud tilpasset brukernes behov. Det fremlegges sak for utvalget første kvartal 2023.•Psykisk helse og samarbeid med eksterne aktører som Inn på tunet og andre aktører utvides. UHO ber om sak der frigjorte midler innenfor HV sitt ansvarsområde belyses for å vurdere interne omprioriteringer.•Konkurranseutsetting av pleie og omsorgstjenester kan være et nyttig supplement til kommunens egen drift. Sykehjem og hjemmetjenester er oppgaver som bør utsettes for konkurranse. Avdelinger på nye Skien sykehjem og Lyngbakken konkurranse utsettes.•Overligger andelen må ytterligere ned og kommunen må gi et kvalitativt godt tilbud til utskrivningsklare pasienter.•Praktisk bistand hjemmetjenestene åpnes for konkurranseutsetting.Kriterier og konkurransegrunnlag utarbeides og politisk forankres. OPPVEKST OMRÅDET. Fremskrittspartiet vil prioritere barna. Det er av stor betydning for barns utvikling hvilke stimulanser de får fra de er små. Foreldrene har hovedansvaret for et barns utvikling, men fra de første helsekontrollene, via barnehager, SFO, barneskolen og frem til avslutningen i 10. klasse på ungdomsskolen, er det mange timer kommunen har ansvaret for barna.Barn elsker å lære, den lysten må dyrkes, både i barnehagen og i første klasse og de andre klassetrinnene.Grunnlaget for all utvikling, forskning og verdiskaping legges på barneskolen.Alle elever skal få tilpasset undervisning basert på den enkeltes ferdigheter. Vi mener at både faglig sterke og svake elever skal motiveres gjennom muligheten til å ta fag på et nivå tilpasset dem selv slik at de opplever mestring og motivasjon. Nasjonale prøver brukes i dag som et godt verktøy for å måle hver enkelt elevs utvikling, og er avgjørende for at læreren og skoleeier skal kunne måle fremgang og kvalitet. Dette er også et svært nyttig verktøy for å måle hvilke kompetansemål som er oppnådd, og for å sikre at riktige pedagogiske virkemidler blir satt inn ved behov.Barn er sårbare og har et særlig behov for beskyttelse og omsorg. Barnehage og skole skal gi trygge og sosiale barn, mobbing skal unngås og alle barn skal bli sett. Skien kommune ligger over landsgjennomsnittet i forhold til barn i barnehage som mottar spesialpedagogisk hjelp, for skolene er antallet elever som mottar spesialpedagogisk hjelp marginalt over landsgjennomsnittet. Ressursbruken er meget høy og det er nødvendig å se på sammenheng mellom ressursbruk og kvalitet. UOPP vil at tilrettelagt innsats skal settes inn umiddelbart mot barn som sliter i barnehage eller skole og ser frem til at Skien kommune i 2023 blir en del av Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis. Det er gledelig å se at andelen ungdom som fullfører videregående opplæring stiger jevnt for hvert år. Hovedmålet i gjeldende strategisk plan for oppvekst er at 90% av alle undommer i Skien har fullført videregående opplæring innen rettighetstid. Dette er et måltall som det må jobbes videre mot. UOPP vil derfor se på mulige tiltak for å redusere frafallsprosenten, slik som økt praktisk undervisning og fleksibel skoledag. Muligheten til å strekke utdanningsløpet ved å kombinere arbeid og utdanning i større grad enn i dag, kan også være et alternativ.Alle unge mennesker vil etter hvert når de blir voksne, selv få ansvaret for sin egen personlige økonomi. Skien FrP ønsker økt fokus på dette og vil at alle elever ved ungdomsskolene i Skien skal få kunnskap om hvordan man styrer sin egen økonomi.Inkluderingsprosjektet ved Åfoss og Menstad er viktig og UOPP ønsker å videreføre prosjektet. Dette er viktig forebyggende tiltak som hjelper barn og unge til å bli inkludert i sine nærmiljø.Det er i dag en rekke nye læremidler på markedet. Det er svært viktig at elevene får tilgang til gode læremidler enten dette dreier seg om IKT-løsninger, bøker eller andre læremidler. Særlig innen IKT er det svært viktig at barna får god opplæring og har de rette verktøyene. UOPP vil derfor sikre at alle skolebarn i hele kommunen har nødvendig tilgang til IKT utstyr, herunder nettbrett/PC.Skolen etter Covid.Det har i høst kommet en rekke meldinger fra ansatte, foreldre og elever om et meget utfordrende læringsmiljø i Skiens skolene, dette må tas tak i og sørge for at elever og lærere jobber mot felles mål, en trygg og utviklingsorientert Skiensskole, med respekt, disiplin og tydelige rammer. I forbindelse med vårt forslag om å bevilge 10mill er det på plass å gjøre oppmerksom på hva kommunalsjefen skriver i Handlingsprogram 2023-2026 side 71«Bemanningsnormer og lovkrav knyttet til spesialpedagogisk innsats i barnehager og skoler binder oppmye av budsjettrammen for oppvekst. Handlingsrommet er svært lite, noe som medfører atbarnehager og skoler har liten kapasitet til å løse oppgaver som kommer på toppen. I skolene eratferdsproblematikk svært krevende å håndtere, og manglende kapasitet til å løse oppgavene går utover læringsmiljøet til elever og er meget belastende for ansatte. I en slik situasjon er det enutfordring å jobbe forebyggende. Derfor er det avgjørende at kommunen i de kommende åreneklarer å dreie innsatsen til å bli mer forebyggende. I denne sammenheng er en kritisk gjennomgang av kostnader og kvalitet på det spesialpedagogiske området nødvendig.19% av kostnadene til oppvekst går til spesialpedagogiske tiltak. HOOP må ta en grundig diskusjon om de tildelte midler brukes optimalt. «Fremskrittspartiet vil fremme følgende separatforslag som bes votert over uavhengig av partienes budsjettpakker, da finansiering er forutsatt finansiert av disposisjonsfond 1.Oppvekst sektoren tilføres 10 mill, med fokus en trygg skole med kvalitet og orden. 14. november mottok Utvalg for oppvekst alvorlig bekymringsmelding angående situasjonen i ungdomsskolen i Skien fra Utdannings forbundet. Enkelte skoler melder liten og ingen undervisning i enkelte klasser dette halve året p.g.a. disiplinære problemer. Det meldes om at skolene mangler både kompetanse og ressurser for å løse utfordringene. Rektorer og lærere står i en krevende spagat mellom Opplæringsloven og Arbeidsmiljøloven. Hvis denne situasjonen vedvarer vil både Arbeidstilsynet og Statsforvalteren måtte gripe inn med en tilsynssaker i Skien kommune. Å sørge for en god skole som gir god opplæring til våre ungdommer er den beste måten å forebygge sosiale problemer, uønsket adferd og fattigdom senere i livet. side 12 av 18 Vår oppgave er å sørge for at det gis tilstrekkelig ressurser og kompetanse til å løse utfordringene. Forslag: Formannskapet vil foreslå en ekstrabevilgning til oppvekst på 10 mill i neste års budsjett som finansieres av covid kompensasjonen/overskudd 2022, avsetning til disposisjonsfond. Ekstrabevilgningen skal gå til konkrete målrettete tiltak. Planlegging og administrasjon skal ikke belaste ekstrabevilgningen, da dette er en del av ordinær drift. Kommunedirektøren skal legge fram for bystyret de ekstraordinære tiltakene med budsjett og fremdriftsplan innen januar 2023 og iverksettes snarest.Utvalg for klima miljø og byutvikling.Fra å være i en situasjon med lave renter, energipriser og lav prisvekst er det økonomiske bildet vesentlig forandret, og det er dessverre grunn til å anta at utfordringsbildet vil vedvare i denne LTB perioden. Disse forholdene vil påvirke UKMB sitt handlingsrom i 2023 og LTBUKMB skal ha fokus på å løse oppgaver til beste for innbyggere og næringsliv. Sektoren skal driftes effektivt og med en organisering som er så ubyråkratisk det er mulig, med innbyggerne i sentrum.UKMB området har lang og god erfaring med å samarbeide med lokalt og regionalt næringsliv for å løse oppgaver i samarbeid med kommunen. UKMB ber om at det settes ytterligere trøkk på å identifisere oppgaver som kan konkurranse utsettes eller løses i samarbeid med frivillig sektor.DEMOGRAFI-BEFOLKNINGSUTVIKLING.Demografiutfordringen med flere eldre som trenger kommunale tjenester sammen med lavere fødselstall gjør at den kommunale tjeneste produksjonen må tilpasses de demografiske endringene. For mange i arbeidsfør alder står utenfor det ordinære arbeidslivet i Skien, dette er en trend som må vies mye oppmerksomhet. Der flere innbyggere er «innenfor» og i mindre grad «utenfor» arbeidsliv og sosial tilhørighet.UKMB skal ta en ledende rolle i samarbeid med øvrige sektorer for å bli en inkluderende arbeidsplass som tar et utvidet samfunnsansvar ved å opprette arbeidstrenings stillinger som gir arbeidserfaring og fremmer økt sysselsetting i befolkningen.RAMMEBETINGELSER FOR NÆRINGSLIVET.Næringsliv og nyskapning skal bli møtt med positivitet og JA holdninger, der trygging av eksisterende næringsliv og nyetableringer vies all oppmerksomhet som kreves for å lykkes. Kommuneplanens areal del vil bli et viktig verktøy der det alltid må være tomter og areal som dekker innbyggerne og næringslivets behov.PRIVATØKONOMI.Økte renter, priser og energi kostnader sammen med høye kommunale avgifter setter privat økonomi under sterkt press, kommunal oppgaveløsning som finansieres av innbyggerne skal ALLTID ha som mål og driftes mest mulig effektiv, med kvalitet og med lavest mulig kostnader. VARF området og utskrivning av kommunale avgifter påvirker befolkningens økonomi i vesentlig grad. Det fremlagte forslag til investeringer innen VAR området er nødvendig, men dersom rentene fortsetter å stige vesentlig i LTB perioden må investeringer i området vurderes tatt ned.«UKMB ønsker en sak i 1 kvartal 2023 der man får et godt innblikk i hvordan VAR området er finansiert. Er det mulig å iverksette en lånestrategi som gir låneporteføljen en større grad av forutsigbarhet og på en måte som ikke gjør økt rente til en så stor utfordring som man nå opplever.» (forslaget er oversendt administrasjon i UKMB) KOMMUNAL TJENESTE PRODUKSJON.Administrasjonen har signalisert at det er behov for å se på kommunal tjenesteproduksjon med nye øyne. Bystyret stiller seg helhjertet bak en slik vurdering, og ber administrasjonen fremme forslag som man mener er faglig forsvarlige, med den kvalitet som forventes. Der strukturer, oppgaveløsning og tidligere praksis ikke skal være til hinder for nye løsninger. Slike forslag kan i sin ytterste konsekvens utfordre nåværende organisasjon, ansatte, befolkning og bruker grupper. Bystyret er forberedt på å stå i slike prosesser, og ber kommunedirektøren identifisere områder som kan bli vurdert med ny organisering og struktur. Et større innslag av interkommunalt samarbeid innenfor UKMB området er ønskelig å få identifisert. Områder kan være kommunalteknikk, plan og byggesak, park, vei og stab støtte funksjoner. ENERGI.Økte energikostnader er lagt inn med 67,5 mill i UKMB sin ramme. Prisforventningen i 2023 er 2,45 kr kwt. UKMB ber om å bli holdt løpende orientert om utviklingen på energikostnader i 2023.Avbøtende tiltak kan bli aktuelt å iverksette som å slå av gatelys på natt, ta ned aktivitet i og energiintensive bygg innenfor kultur og idrettsområdet.Frivillige lag og foreninger har utfordringer med store energikostnader, Bystyret vil dersom situasjonen forverrer seg ytterliggere fremlegges sak om utvidet strøm støtte til lag og foreninger som har som sin primæroppgave å gi barn og unge et godt fritidstilbud.FREMTIDIGE INVESTERINGEREn utvidelse av institusjonsplasser på Lyngbakken må gå sin gang uavhengig av endrede forutsetteninger fra regjeringen på investeringsstøtte gjennom Husbanken.Klyve skole trenger mer plass og er overmoden for utbygging, Bystyret ber administrasjonen forsere utbyggingen og komme med en ny fremdriftsplan for HOOP i 2023.Nytt Tiltak:Energistyring.Det legges inn 2 mill til energistyringssystemer gatelys, finansieres ved bruk av fond.FORSLAG SOM ØNSKES INNARBEIDET I UKMB SITT ANSVARSOMRÅDE: 1.UKMB området har lang og god erfaring med å samarbeide med lokalt og regionalt næringsliv for å løse oppgaver i samarbeid med kommunen. UKMB ber om at administrasjonen i UKMB identifisere oppgaver som kan konkurranse utsettes eller løses i samarbeid med frivillig sektor.2. For mange i arbeidsfør alder står utenfor det ordinære arbeidslivet i Skien, dette er en trend som må vies mye oppmerksomhet. Der flere innbyggere er «innenfor» og i mindre grad «utenfor» arbeidsliv og sosial tilhørighet.UKMB skal ta en ledende rolle i samarbeid med øvrige sektorer for å bli en inkluderende arbeidsplass som tar et utvidet samfunnsansvar ved å opprette arbeidstrenings stillinger som gir arbeidserfaring og fremmer økt sysselsetting i befolkningen. 3.Kommuneplanens areal del vil bli et viktig verktøy der det alltid må være tomter og areal som dekker innbyggerne og næringslivets behov. 4. VAR området.Det fremlagte forslag til investeringer innen VAR området er nødvendig, men dersom rentene fortsetter å stige vesentlig i LTB perioden må investeringer i området vurderes tatt ned. UKMB ønsker en sak i 1 kvartal 2023 der man får et godt innblikk i hvordan VAR området er finansiert. Er det mulig å iverksette en lånestrategi som gir låneporteføljen en større grad av forutsigbarhet og på en måte som ikke gjør økt rente til en så stor utfordring som man nå opplever. 5.Interkommunalt samarbeid.Et større innslag av interkommunalt samarbeid innenfor UKMB området er ønskelig å få identifisert. Områder kan være kommunalteknikk, plan og byggesak, park, vei og stab støtte funksjoner.6. Økte energikostnader.UKMB ber om å bli holdt løpende orientert om utviklingen på energikostnader i 2023. Avbøtende tiltak kan bli aktuelt å iverksette som å slå av gatelys på natt, ta ned aktivitet i og energiintensive bygg innenfor kultur og idrettsområdet.Frivillige lag og foreninger har utfordringer med store energikostnader, UKMB anmoder Bystyret om å bevilge utvidet strøm støtte til lag og foreninger som har som sin primæroppgave å gi barn og unge et godt fritidstilbud. 7. Oppgradering av lekeplasser/Utstyr.Skien kommune har avtale med eksterne aktører for utplassering av by møbler, leskur etc. UKMB ber om at det undersøkes om det er interesse fra eksterne/private/kommersielle aktører for å bidra med finansiering til oppgradering av lekeplasser i Skien kommune 8.Energistyring.Det legges inn 2 mill til energistyringssystemer gatelys, finansieres ved bruk av fond.Utvalg for Kultur idrett og friluftsliv og frivillighet. FNs barnekonvensjon sier at barn og unge har rett til fritid. I Skien må alle, uavhengig av økonomi, få tilgang til gode fritidstilbud. Vi er bekymret for at barn og unges fritidstilbud er under press, når stadig flere familier får det trangere økonomisk. Vi vet at år med pandemi har kostet barn og unge mye, og at mange sliter. Inkluderende arenaer for unge er derfor viktigere enn noen gangBystyret har i sitt budsjettforslag sagt at midler om nødvendig søkes vridd fra tiltak for voksne til tiltak for barn og unge. Vi vil prioritere tiltak som gjør at alle barn og unge i Skien får fritidstilbud som innebærer utvikling, samhold, inkludering og beskyttelse mot psykisk uhelse. I budsjettet for 2020 ønsket UKIFF en dreining mot forebygging og ungdom.Skien har allerede vedtatt en Gaming strategi, som tar for seg de digitale møteplassene barn og unge møtes på. I 2023 ønsker UKIFF å jobbe videre med denne strategien og se på nye konkrete tiltak som gjør den digitale verdenen mer tilgjengelig og inkluderende. En mulighet er å se på vedtektene og retningslinjene for dagens fritidsfond og kontingentkasse.Noe av det fineste et samfunn har er mennesker som bruker sin fritid til å bidra for andre, og sammen med andre. Skien har en rik og viktig frivillighet, og 2022 var frivillighetens år. I Skien har vi ansatt en frivillighetskoordinator. Det er utarbeidet en frivillighetsmelding og strategisk plan for frivillighet 2022-2026, som er under politisk behandling. De overordnede målene er at alle i Skien skal ha like muligheter til å delta i frivillige lag og foreninger, at det er enkelt å bli frivillig, og kommunen og frivilligheten samarbeider godt. Vi vil peke på viktigheten av at alle kan oppleve tilhørighet i foreningslivet, og spesielt se til at flerkulturelle og mennesker med nedsatt funksjonsevne også blir inkludert. UKIFF ser også at enkelte deler av eldrebefolkningen vår kan være utsatt for manglende tilhørighet, og ber blant annet bydelshusene være spesielt oppmerksomme på dette. Friluftsliv er en viktig attraksjon i Skien, og det tilrettelegges hele tiden for at det skal bli tilgjengelig for oss alle. Som en stor og viktig frilufts- og landbrukskommune er det viktig at vi ivaretar vårt ansvar for lokalt natur- og kulturlandskap. I 2022 ble Ibsen 2028-strategien vedtatt, og målet er at Skien skal ta en sterk og tydelig posisjon som nasjonal og internasjonal Ibsen-by. De siste årene har vi sett et godt samarbeid mellom kommunens og fylkets kulturinstitusjoner, og vi har ser også at Skien jobber aktivt i et nasjonalt nettverk. Nytt bibliotek og et nasjonalt Ibsen-formidlingssenter er viktig først og fremst for innbyggerne i Skien, men også for Skiens posisjon som Ibsen-by. Vi ser frem mot Ibsen-jubileet i 2028, og ønsker at administrasjonen setter i gang et arbeid med et arrangement som vil merkes av mange i byen, og som kan være med på å bygge Skiens identitet som Ibsen-by. Skien kommune er en viktig bidragsyter til Spriten kunsthall, Telemark kunstsenter og Skien kunstforening. UKIFF bør i samarbeid med aktørene ha som intensjon å samlokalisere aktørene. Frivilligheten er en viktig bærebjelke for det norske samfunn. De aller fleste innbyggere er medlem i et eller flere frivillige lag eller organisasjoner. Sektoren må få mulighet til å vokse og gro, uavhengig av politisk styring. Frivilligheten skal ikke brukes av det offentlige som et instrument, men må få velge sine oppgaver, organisasjon og arbeidsform selv. Frivilligheten er viktig for å sikre at barn og unge opplever inkludering.Kontingent kasse og andre finansierings ordninger må aktivt vises for å fange opp målgrupper som kvalifiserer til disse ordningene. Dette er særlig viktig i nåværende situasjon der mange familier har utfordrende økonomi.Eiendomsskatt.2.En krevende tid for husholdningene. Inflasjon, renter og høye energikostnader har satt husholdningene i en krevende situasjon. De kommunale VAR avgiftene er stipulert til å belaste husholdningene med en økning på 2500 kr for en gjennomsnitts husstand i 2023.En reduksjon i eiendomsskatt vil kunne lette den økonomiske byrden for husholdningene i en krevende tid. Forslag: For å komme husholdningene i møte reduseres eiendomsskatten på bolig med 30 mill for 2023. Bunnfradraget økes fra 400 000 til 700 000 kr. Reduksjonen for bolig blir 1173 kroner pr år. Inndekning: Covid kompensasjonen/overskudd 2022, avsetning til disposisjonsfond. Separatforslag som bes votert over:1.Oppvekst sektoren tilføres 10 mill, med fokus en trygg skole med kvalitet og orden. 14. november mottok Utvalg for oppvekst alvorlig bekymringsmelding angående situasjonen i ungdomsskolen i Skien fra Utdannings forbundet. Enkelte skoler melder liten og ingen undervisning i enkelte klasser dette halve året p.g.a. disiplinære problemer. Det meldes om at skolene mangler både kompetanse og ressurser for å løse utfordringene. Rektorer og lærere står i en krevende spagat mellom Opplæringsloven og Arbeidsmiljøloven. Hvis denne situasjonen vedvarer vil både Arbeidstilsynet og Statsforvalteren måtte gripe inn med en tilsynssaker i Skien kommune. Å sørge for en god skole som gir god opplæring til våre ungdommer er den beste måten å forebygge sosiale problemer, uønsket adferd og fattigdom senere i livet. side 12 av 18 Vår oppgave er å sørge for at det gis tilstrekkelig ressurser og kompetanse til å løse utfordringene. Forslag: Formannskapet vil foreslå en ekstrabevilgning til oppvekst på 10 mill i neste års budsjett som finansieres av covid kompensasjonen/overskudd 2022, avsetning til disposisjonsfond. Ekstrabevilgningen skal gå til konkrete målrettete tiltak. Planlegging og administrasjon skal ikke belaste ekstrabevilgningen, da dette er en del av ordinær drift. Kommunedirektøren skal legge fram for bystyret de ekstraordinære tiltakene med budsjett og fremdriftsplan innen januar 2023 og iverksettes snarest. Eiendomsskatt.2.En krevende tid for husholdningene. Inflasjon, renter og høye energikostnader har satt husholdningene i en krevende situasjon. De kommunale VAR avgiftene er stipulert til å belaste husholdningene med en økning på 2500 kr for en gjennomsnitts husstand i 2023.En reduksjon i eiendomsskatt vil kunne lette den økonomiske byrden for husholdningene i en krevende tid. Forslag: For å komme husholdningene i møte reduseres eiendomsskatten på bolig med 30 mill for 2023. Bunnfradraget økes fra 400 000 til 700 000 kr. Reduksjonen for bolig blir 1173 kroner pr år. Inndekning: Covid kompensasjonen/overskudd 2022, avsetning til disposisjonsfondSkien Fremskrittsparti - Bystyregruppen 13 desember 2022
Vedlegg