Forslag

Budsjett og økonomiplan 2023-2026

01
Formannskapets innstilling
Innstilling
Publisert

Vedlegg

Les mer
02
Tilleggsforslag fra Hjort-Sørensen på vegne av R
Tilleggsforslag
Publisert

Skien kommune skal ikke avkorte andre ytelser ved utbetaling av engangsstøtte til

uføretrygdede på minstesats vedtatt i statsbudsjett for 2023.

Administrasjonen skal så fort det lar seg gjøre, som vedtatt i nysalderingen

av statsbudsjettet for 2022 sørge for en uavkortet økning til

sosialhjelpsmottakere i desember med kroner 1000 per mottaker og kroner 1000 per barn.

Vedlegg

Les mer
03
Forslag fra R
Forslag
På vegne av Rødt
Publisert

Hjelpebehovet er stort hos dem som har minst. Vedtaket i Stortinget om at det skal utbetales 1000 kroner til alle sosialhjelpsmottakere og 1000 kroner per barn før jul hjelper litt, men det er ikke nok. Skien kommune gir derfor en ekstra engangsstønad i desember på 4000 kroner. Denne stønaden kommer i tillegg til de 1000 kronene som Stortinget har vedtatt, og skal gi en uavkortet økning til sosialhjelpsmottakere i desember. Den samla bevilgninga blir på omlag 3 millioner kroner, og tas fra mottatte koronaskjønnsmidler.

Vedlegg

Les mer
04
Tilleggsforslag fra R
Tilleggsforslag
På vegne av Rødt
Publisert

FINN FRAM

Skien kommune har en rekke gode tilbud og støtteordninger for barn, ungdom og voksne, som i første rekke er rettet mot enslige og familier med dårlig råd. Mange kjenner ikke til disse mulighetene, og kan også ha problemer med å søke om deltakelse og støtte.

Bystyret ber derfor administrasjonen opprett et eget nettsted der alle tiltak samles og gjøres søkbare. Via nettstedet skal brukere tilbys nødvendig hjelp til å fylle ut skjemaer og ellers få nødvendig brukerstøtte.

Hjelpesiden kan også henvise til kommunens oversikt over lag og foreninger.

Kommentar/økonomi:

Dette tiltaket vil ha minimale kostnader, og bør kunne løses og dekkes internt innenfor kommunens egen IT/web-tjeneste.

Vedlegg

Les mer
05
Tilleggsforslag fra R
Tilleggsforslag
På vegne av Rødt
Publisert

LØNNSBREMS

Bystyret ønsker generelt å bremse utviklingen i lederlønningene i det offentlige. Det innføres derfor nye prinsipper for lønn og andre godtgjørelser i ledende stillinger i Skien kommune og i aksjeselskaper der kommunen er majoritetseier. De nye prinsippene skal være basert på statens nye prinsipper* for godtgjørelser for ledende ansatte i statlige selskaper, men tilpasses Skien kommune:

Lønn og øvrig godtgjørelser for ledende ansatte i kommunen og kommunalt eide aksjeselskaper skal ikke overstige gjennomsnittlig økt kronetillegg blant alle ansatte i virksomheten. Unntak skal godkjennes av kommunaldirektøren som lederen sorterer under, og legges fram for bystyret og de ansatte i virksomheten.

Kommentar:

Det er næringsminister Jan Christian Vestre som i Statens eierskapsmelding nylig, la fram nye prinsipper for lederlønninger. Rødts forslag er mer eller mindre identisk med Ap-statsrådens forslag, men altså tilpasset Skien kommune.

* Lenke https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/y660Aa/naeringsministeren-vil-strupe-lederloenningene-har-en-loenn-de-fleste-bare-kan-droemme-om

Vedlegg

Les mer
06
Tilleggsforslag fra R
Tilleggsforslag
På vegne av Rødt
Trukket

UØNSKET FISK

Bystyret bevilger 100 000 kroner til Grenland Sportsfiskeres bekjempelse av pukkellaks i Skiensvassdraget. Dette er et svært viktig prosjekt for å hindre utbredelsen av svartlistede fiskearter, et problem som vil tilta i årene som kommer.

Kommentar/økomomi:

Laksevandringen og laksefisket i Skiensvassdraget er en attraksjon og en viktig naturressurs lokalt og regionalt. Den svartlistede pukkellaksen forekommer allerede i vassdraget og vil snart true villaks-stammen. Bevilgningen til fiskeforeningen dekkes fra ordførerens eller formannskapets disposisjonskonto.

Vedlegg

Les mer
07
Forslag fra H
Forslag
På vegne av Høyre
Publisert

Forslag A som bes stemt over separat utenom partienes "budsjett-pakker":

Dersom det kommer en søknad om økonomisk støtte til prosjektet "Flykt", vil Bystyret vurdere å sette av inntil kr. 500.000,- til prosjektet.

Monumentet “Flykt” er tenkt satt opp midt i Skien sentrum og skal minne oss om hvilken grufull opplevelse den jødiske familien Becker fra Skien opplevde under krigen. Flere lokale hjelpere, blant dem Staal Eggen, reddet mor og tre barn fra lokalt norsk politi og lokale nazisters forsøk på å arrestere dem, for senere deportasjon til Auschwitz. Monumentet skal bevisstgjøre oss på den urett vi mennesker er i stand til å utføre, og samtidig minne oss og senere generasjoner på den respekt vi skal ha for andres religiøse tilknytning og at vi mennesker er forskjellige. Prosjektet har klart å samle inn store deler av beløpet som skal til for å reise monumentet ved hjelp av mange ulike givere, nå mangler bare den siste rest.

Vedlegg

Les mer
08
Forslag fra H
Forslag
På vegne av Høyre
Publisert

Forslag B som bes stemt over utenom partienes "budsjett-pakker:

Bystyret setter av kr. 400.000,- til prosjektet Sarepta MKK.

Skien kommune har en stor andel barn og unge som vokser opp i lavinntekts- familier. Sosiale utfordringer fortsetter ofte i generasjoner. Å delta i arbeidslivet fremmer inkludering og forebygger utenforskap. For ungdom med lite nettverk, kan det være vanskelig å få seg den første sommer-/jule-/deltidsjobben. Prosjektet Aktiv UngdomsJobb kobler ungdommer og virksomheter, og lærer ungdommene om arbeidslivets skikk og bruk, å skrive CV og jobbsøknad, mm. De startet opp i -21: Sommerkullet 2022 hadde ca 25 deltakere på samlingene, og 17 jobber/oppdrag ble formidlet. Siden oppstart, har de skapt nær 50 koplinger mellom ungdommer og virksomheter. Ungdommene har fått verdifull arbeidserfaring og blitt motivert til å fullføre utdanningsløp. Dette arbeidet anerkjenner Bystyret ved å bevilge en økonomisk støtte til prosjektet.

Vedlegg

Les mer
09
Forslag fra H
Forslag
På vegne av Høyre
Publisert

Forslag C som bes stemt over separat utenom partienes "budsjett-pakker"

Bystyret setter av kr. 425.000,- til LoPe

Det kulturelle sjokket ved å komme til Norge som flyktning kan være brutalt, og mange kan bruke lang tid på integreringsprosessen. Det er kjent fra forskning at langsom og/eller ineffektiv integrering skaper en opplevelse av håpløshet og frustrasjon hos individene selv, med grunnlag for negative følgeeffekter som psykisk lidelse, sykdom, arbeidsledighet, manglende egenomsorgsevne m.m. Samtidig vil manglende integrering av flyktninger og innvandrere i det norske samfunn gi grobunn til fordommer, fordømmelse og rasisme. Det vil være i alles interesse å gjøre integrasjonsprosessen så effektiv og smidig som mulig. Mikrointegrering som LoPe tilbyr er en form for ideell organisasjon, en sosial entreprenør og en ny aktør i velferdsstaten. De tar seg god tid med hver og en av brukerne. LoPe kan allerede vise til svært gode resultater for å få mennesker ut i jobb. Dette arbeidet anerkjenner Bystyret ved å bevilge en økonomisk støtte til prosjektet.

Vedlegg

Les mer
10
Forslag fra FrP
Forslag
På vegne av Fremskrittspartiet
Publisert

Separatforslag som bes votert over:

1.Oppvekst sektoren tilføres 10 mill, med fokus en trygg skole med kvalitet og orden.

14. november mottok Utvalg for oppvekst alvorlig bekymringsmelding angående situasjonen i ungdomsskolen i Skien fra Utdannings forbundet. Enkelte skoler melder liten og ingen undervisning i enkelte klasser dette halve året p.g.a. disiplinære problemer. Det meldes om at skolene mangler både kompetanse og ressurser for å løse utfordringene. Rektorer og lærere står i en krevende spagat mellom Opplæringsloven og Arbeidsmiljøloven. Hvis denne situasjonen vedvarer vil både Arbeidstilsynet og Statsforvalteren måtte gripe inn med en tilsynssaker i Skien kommune. Å sørge for en god skole som gir god opplæring til våre ungdommer er den beste måten å forebygge sosiale problemer, uønsket adferd og fattigdom senere i livet.

Bystyrets oppgave er å sørge for at det gis tilstrekkelig ressurser og kompetanse til å løse utfordringene.

Forslag:

Bystyret vedtar ekstrabevilgning til oppvekst på 10 mill i neste års budsjett som finansieres av covid kompensasjonen/overskudd 2022, avsetning til disposisjonsfond.

Ekstrabevilgningen skal gå til konkrete målrettete tiltak. Planlegging og administrasjon skal ikke belaste ekstrabevilgningen, da dette er en del av ordinær drift.

Kommunedirektøren skal legge fram for bystyret de ekstraordinære tiltakene med budsjett og fremdriftsplan innen januar 2023 og iverksettes snarest.

Kise-Lia Frp

Vedlegg

Les mer
11
Forslag fra FrP
Forslag
På vegne av Fremskrittspartiet
Publisert

Eiendomsskatt.

2.En krevende tid for husholdningene.

Inflasjon, renter og høye energikostnader har satt husholdningene i en krevende situasjon. De kommunale VAR avgiftene er stipulert til å belaste husholdningene med en økning på 2500 kr for en gjennomsnitts husstand i 2023.En reduksjon i eiendomsskatt vil kunne lette den økonomiske byrden for husholdningene i en krevende tid.

Forslag: For å komme husholdningene i møte reduseres eiendomsskatten på bolig med 30 mill for 2023. Bunnfradraget økes fra 400 000 til 700 000 kr. Reduksjonen for bolig blir 1173 kroner pr år.

Inndekning: Covid kompensasjonen/overskudd 2022, avsetning til disposisjonsfond

Næss- Frp

Vedlegg

Les mer
12
Forslag fra J. I. Næss (FrP) - VERBALDEL
Forslag
Publisert

VERBALDEL FRP SITT BUDSJETTFORSLAG.

Kommunedirektørens forslag legges til grunn for Fremskrittspartiets budsjett for 2023-27, med endringer som er omtalt i verbaldelen, endringer finansieres ved bruk av ubundet disposisjonsfond.

FrP verbaldel, budsjett 2023. UHO

Omsorg for mennesker er ikke noe bare det offentlige kan ha ansvar for. Et godt samfunn kjennetegnes av samhandling mellom det offentlige, eksterne aktører, enkeltindividet og pårørende.

Tjenestene som tilbys, må også tilpasses den enkeltes behov og ønsker gjennom et fleksibelt og variert tilbud.

ØKONOMI.

I budsjettforslaget fra Kommunedirektøren er det lagt inn en betydelig økning i rammen i planperioden med NOK 52 mill i året. Det gir sektoren noe større handlingsrom enn tidligere. Vi legger til grunn formannskapets vedtatte budsjettramme og Kommunedirektørens henstilling om at nye prosjekter ikke igangsettes i 2023.

Arbeidet med å planlegge utbyggingen på Lyngbakken fortsetter. Planleggingen av kommunal legekontor fortsetter og kommunedirektørens forslag til rammer legges til grunn. Fremskrittspartiet ber om at det lages en fullstendig oversikt over Skien kommunes formålsbygg og hva som kan egne seg best til behov i helse og velferd. Det må også ses på muligheten til å utnytte våre nye og moderne legevaktslokaler på dagtid.

DEMOGRAFI – BEFOLKNINGSUTVIKLING.

Demografiutfordringen med flere eldre som trenger kommunale tjenester sammen med lavere fødselstall gjør at den kommunale tjeneste produksjonen fortløpende må klare å tilpasses endringene for å møte morgendagens behov.

DRIFTSORGANISERING.

Administrasjonen har signalisert at det er behov for å se på kommunal tjenesteproduksjon med nye øyne. Helse og Velferdsområdet ser på nye driftsstrukturer.

Konkurranseutsetting av pleie og omsorgstjenester kan være et nyttig supplement til kommunens egen drift. Sykehjem og hjemmetjenester er oppgaver som bør utsettes for konkurranse. Avdelinger på nye Skien sykehjem og Lyngbakken konkurranse utsettes. Praktisk bistand hjemmetjenestene åpnes også for konkurranseutsetting.

Vi trenger å bruke de samlede tilfang av helsetjenester, både offentlige og private for å løse oppgavene vi står overfor.

FrP FOKUSOMRÅDER:

Skien har store utfordringer innenfor rus og psykiatri. Eldreomsorgen med manglende sykehjemsplasser og overliggerproblematikk. Innenfor tildelte rammer vil FrP sette fokus på dagtilbud til hjemmeboende unge demente, som tilbyr aktiviteter sammen med jevnaldrende. Inn på Tunet på Findal gård leverer tjenesten hvor det da også er ansatt helsepersonell som kreves etter lovverk.

Personer med utfordringer innenfor psykisk helse og rusproblematikk har vist seg har hatt god nytte av å være på en gård med fellesskap og daglig rutine. Helsekvaliteten endres vesentlig. Derfor ser FrP viktigheten av å fortsette å kjøpe tjenester av Inn på tunet.

VALGFRIHET – LOKALT FRITT BEHANDLINGSVALG

Vi trenger å bruke de samlede tilfang av helsetjenester, både offentlige og private for å løse oppgavene vi står overfor. Vi må slippe alle gode aktører til, for innbyggernes beste. Brukerne velger, det offentlig betaler for utførte tjenester, enten det er ved en offentlig institusjon eller en privat. Det gir reell valgfrihet, mindre køer, og helse- og omsorgstjenester til den enkelte, uavhengig av størrelsen på egen lommebok. Et slikt helsetilbud bidrar også til kortere sykefravær, vi er raskere tilbake i jobb. Sosialøkonomisk svært fornuftig. Det er god omsorg for pasientene, og det er god samfunnsøkonomi – DET er likbehandling.

FOKUSOMRÅDER:

• UHO må ha særlig fokus på unge demente og tilby et bedre og mer variert tilbud tilpasset brukernes behov. Det fremlegges sak for utvalget første kvartal 2023.

•Psykisk helse og samarbeid med eksterne aktører som Inn på tunet og andre aktører utvides. UHO ber om sak der frigjorte midler innenfor HV sitt ansvarsområde belyses for å vurdere interne omprioriteringer.

•Konkurranseutsetting av pleie og omsorgstjenester kan være et nyttig supplement til kommunens egen drift. Sykehjem og hjemmetjenester er oppgaver som bør utsettes for konkurranse. Avdelinger på nye Skien sykehjem og Lyngbakken konkurranse utsettes.

•Overligger andelen må ytterligere ned og kommunen må gi et kvalitativt godt tilbud til utskrivningsklare pasienter.

•Praktisk bistand hjemmetjenestene åpnes for konkurranseutsetting.

Kriterier og konkurransegrunnlag utarbeides og politisk forankres.

OPPVEKST OMRÅDET.

Fremskrittspartiet vil prioritere barna. Det er av stor betydning for barns utvikling hvilke stimulanser de får fra de er små. Foreldrene har hovedansvaret for et barns utvikling, men fra de første helsekontrollene, via barnehager, SFO, barneskolen og frem til avslutningen i 10. klasse på ungdomsskolen, er det mange timer kommunen har ansvaret for barna.

Barn elsker å lære, den lysten må dyrkes, både i barnehagen og i første klasse og de andre klassetrinnene.

Grunnlaget for all utvikling, forskning og verdiskaping legges på barneskolen.

Alle elever skal få tilpasset undervisning basert på den enkeltes ferdigheter. Vi mener at både faglig sterke og svake elever skal motiveres gjennom muligheten til å ta fag på et nivå tilpasset dem selv slik at de opplever mestring og motivasjon.

Nasjonale prøver brukes i dag som et godt verktøy for å måle hver enkelt elevs utvikling, og er avgjørende for at læreren og skoleeier skal kunne måle fremgang og kvalitet. Dette er også et svært nyttig verktøy for å måle hvilke kompetansemål som er oppnådd, og for å sikre at riktige pedagogiske virkemidler blir satt inn ved behov.

Barn er sårbare og har et særlig behov for beskyttelse og omsorg. Barnehage og skole skal gi trygge og sosiale barn, mobbing skal unngås og alle barn skal bli sett.

Skien kommune ligger over landsgjennomsnittet i forhold til barn i barnehage som mottar spesialpedagogisk hjelp, for skolene er antallet elever som mottar spesialpedagogisk hjelp marginalt over landsgjennomsnittet. Ressursbruken er meget høy og det er nødvendig å se på sammenheng mellom ressursbruk og kvalitet. UOPP vil at tilrettelagt innsats skal settes inn umiddelbart mot barn som sliter i barnehage eller skole og ser frem til at Skien kommune i 2023 blir en del av Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis.

Det er gledelig å se at andelen ungdom som fullfører videregående opplæring stiger jevnt for hvert år. Hovedmålet i gjeldende strategisk plan for oppvekst er at 90% av alle undommer i Skien har fullført videregående opplæring innen rettighetstid. Dette er et måltall som det må jobbes videre mot. UOPP vil derfor se på mulige tiltak for å redusere frafallsprosenten, slik som økt praktisk undervisning og fleksibel skoledag. Muligheten til å strekke utdanningsløpet ved å kombinere arbeid og utdanning i større grad enn i dag, kan også være et alternativ.

Alle unge mennesker vil etter hvert når de blir voksne, selv få ansvaret for sin egen personlige økonomi. Skien FrP ønsker økt fokus på dette og vil at alle elever ved ungdomsskolene i Skien skal få kunnskap om hvordan man styrer sin egen økonomi.

Inkluderingsprosjektet ved Åfoss og Menstad er viktig og UOPP ønsker å videreføre prosjektet. Dette er viktig forebyggende tiltak som hjelper barn og unge til å bli inkludert i sine nærmiljø.

Det er i dag en rekke nye læremidler på markedet. Det er svært viktig at elevene får tilgang til gode læremidler enten dette dreier seg om IKT-løsninger, bøker eller andre læremidler. Særlig innen IKT er det svært viktig at barna får god opplæring og har de rette verktøyene. UOPP vil derfor sikre at alle skolebarn i hele kommunen har nødvendig tilgang til IKT utstyr, herunder nettbrett/PC.

Skolen etter Covid.

Det har i høst kommet en rekke meldinger fra ansatte, foreldre og elever om et meget utfordrende læringsmiljø i Skiens skolene, dette må tas tak i og sørge for at elever og lærere jobber mot felles mål, en trygg og utviklingsorientert Skiensskole, med respekt, disiplin og tydelige rammer.

I forbindelse med vårt forslag om å bevilge 10mill er det på plass å gjøre oppmerksom på hva kommunalsjefen skriver i Handlingsprogram 2023-2026 side 71

«Bemanningsnormer og lovkrav knyttet til spesialpedagogisk innsats i barnehager og skoler binder opp

mye av budsjettrammen for oppvekst. Handlingsrommet er svært lite, noe som medfører at

barnehager og skoler har liten kapasitet til å løse oppgaver som kommer på toppen. I skolene er

atferdsproblematikk svært krevende å håndtere, og manglende kapasitet til å løse oppgavene går ut

over læringsmiljøet til elever og er meget belastende for ansatte. I en slik situasjon er det en

utfordring å jobbe forebyggende. Derfor er det avgjørende at kommunen i de kommende årene

klarer å dreie innsatsen til å bli mer forebyggende. I denne sammenheng er en kritisk gjennomgang av kostnader og kvalitet på det spesialpedagogiske området nødvendig.

19% av kostnadene til oppvekst går til spesialpedagogiske tiltak. HOOP må ta en grundig diskusjon om de tildelte midler brukes optimalt. «

Fremskrittspartiet vil fremme følgende separatforslag som bes votert over uavhengig av partienes budsjettpakker, da finansiering er forutsatt finansiert av disposisjonsfond

1.Oppvekst sektoren tilføres 10 mill, med fokus en trygg skole med kvalitet og orden.

14. november mottok Utvalg for oppvekst alvorlig bekymringsmelding angående situasjonen i ungdomsskolen i Skien fra Utdannings forbundet. Enkelte skoler melder liten og ingen undervisning i enkelte klasser dette halve året p.g.a. disiplinære problemer. Det meldes om at skolene mangler både kompetanse og ressurser for å løse utfordringene. Rektorer og lærere står i en krevende spagat mellom Opplæringsloven og Arbeidsmiljøloven. Hvis denne situasjonen vedvarer vil både Arbeidstilsynet og Statsforvalteren måtte gripe inn med en tilsynssaker i Skien kommune. Å sørge for en god skole som gir god opplæring til våre ungdommer er den beste måten å forebygge sosiale problemer, uønsket adferd og fattigdom senere i livet. side 12 av 18 Vår oppgave er å sørge for at det gis tilstrekkelig ressurser og kompetanse til å løse utfordringene.

Forslag: Formannskapet vil foreslå en ekstrabevilgning til oppvekst på 10 mill i neste års budsjett som finansieres av covid kompensasjonen/overskudd 2022, avsetning til disposisjonsfond. Ekstrabevilgningen skal gå til konkrete målrettete tiltak. Planlegging og administrasjon skal ikke belaste ekstrabevilgningen, da dette er en del av ordinær drift. Kommunedirektøren skal legge fram for bystyret de ekstraordinære tiltakene med budsjett og fremdriftsplan innen januar 2023 og iverksettes snarest.

Utvalg for klima miljø og byutvikling.

Fra å være i en situasjon med lave renter, energipriser og lav prisvekst er det økonomiske bildet vesentlig forandret, og det er dessverre grunn til å anta at utfordringsbildet vil vedvare i denne LTB perioden. Disse forholdene vil påvirke UKMB sitt handlingsrom i 2023 og LTB

UKMB skal ha fokus på å løse oppgaver til beste for innbyggere og næringsliv. Sektoren skal driftes effektivt og med en organisering som er så ubyråkratisk det er mulig, med innbyggerne i sentrum.

UKMB området har lang og god erfaring med å samarbeide med lokalt og regionalt næringsliv for å løse oppgaver i samarbeid med kommunen. UKMB ber om at det settes ytterligere trøkk på å identifisere oppgaver som kan konkurranse utsettes eller løses i samarbeid med frivillig sektor.

DEMOGRAFI-BEFOLKNINGSUTVIKLING.

Demografiutfordringen med flere eldre som trenger kommunale tjenester sammen med lavere fødselstall gjør at den kommunale tjeneste produksjonen må tilpasses de demografiske endringene.

For mange i arbeidsfør alder står utenfor det ordinære arbeidslivet i Skien, dette er en trend som må vies mye oppmerksomhet. Der flere innbyggere er «innenfor» og i mindre grad «utenfor» arbeidsliv og sosial tilhørighet.

UKMB skal ta en ledende rolle i samarbeid med øvrige sektorer for å bli en inkluderende arbeidsplass som tar et utvidet samfunnsansvar ved å opprette arbeidstrenings stillinger som gir arbeidserfaring og fremmer økt sysselsetting i befolkningen.

RAMMEBETINGELSER FOR NÆRINGSLIVET.

Næringsliv og nyskapning skal bli møtt med positivitet og JA holdninger, der trygging av eksisterende næringsliv og nyetableringer vies all oppmerksomhet som kreves for å lykkes. Kommuneplanens areal del vil bli et viktig verktøy der det alltid må være tomter og areal som dekker innbyggerne og næringslivets behov.

PRIVATØKONOMI.

Økte renter, priser og energi kostnader sammen med høye kommunale avgifter setter privat økonomi under sterkt press, kommunal oppgaveløsning som finansieres av innbyggerne skal ALLTID ha som mål og driftes mest mulig effektiv, med kvalitet og med lavest mulig kostnader. VARF området og utskrivning av kommunale avgifter påvirker befolkningens økonomi i vesentlig grad. Det fremlagte forslag til investeringer innen VAR området er nødvendig, men dersom rentene fortsetter å stige vesentlig i LTB perioden må investeringer i området vurderes tatt ned.

«UKMB ønsker en sak i 1 kvartal 2023 der man får et godt innblikk i hvordan VAR området er finansiert. Er det mulig å iverksette en lånestrategi som gir låneporteføljen en større grad av forutsigbarhet og på en måte som ikke gjør økt rente til en så stor utfordring som man nå opplever.» (forslaget er oversendt administrasjon i UKMB)

KOMMUNAL TJENESTE PRODUKSJON.

Administrasjonen har signalisert at det er behov for å se på kommunal tjenesteproduksjon med nye øyne. Bystyret stiller seg helhjertet bak en slik vurdering, og ber administrasjonen fremme forslag som man mener er faglig forsvarlige, med den kvalitet som forventes. Der strukturer, oppgaveløsning og tidligere praksis ikke skal være til hinder for nye løsninger. Slike forslag kan i sin ytterste konsekvens utfordre nåværende organisasjon, ansatte, befolkning og bruker grupper. Bystyret er forberedt på å stå i slike prosesser, og ber kommunedirektøren identifisere områder som kan bli vurdert med ny organisering og struktur. Et større innslag av interkommunalt samarbeid innenfor UKMB området er ønskelig å få identifisert. Områder kan være kommunalteknikk, plan og byggesak, park, vei og stab støtte funksjoner.

ENERGI.

Økte energikostnader er lagt inn med 67,5 mill i UKMB sin ramme. Prisforventningen i 2023 er 2,45 kr kwt. UKMB ber om å bli holdt løpende orientert om utviklingen på energikostnader i 2023.

Avbøtende tiltak kan bli aktuelt å iverksette som å slå av gatelys på natt, ta ned aktivitet i og energiintensive bygg innenfor kultur og idrettsområdet.

Frivillige lag og foreninger har utfordringer med store energikostnader, Bystyret vil dersom situasjonen forverrer seg ytterliggere fremlegges sak om utvidet strøm støtte til lag og foreninger som har som sin primæroppgave å gi barn og unge et godt fritidstilbud.

FREMTIDIGE INVESTERINGER

En utvidelse av institusjonsplasser på Lyngbakken må gå sin gang uavhengig av endrede forutsetteninger fra regjeringen på investeringsstøtte gjennom Husbanken.

Klyve skole trenger mer plass og er overmoden for utbygging, Bystyret ber administrasjonen forsere utbyggingen og komme med en ny fremdriftsplan for HOOP i 2023.

Nytt Tiltak:

Energistyring.

Det legges inn 2 mill til energistyringssystemer gatelys, finansieres ved bruk av fond.

FORSLAG SOM ØNSKES INNARBEIDET I UKMB SITT ANSVARSOMRÅDE:

1.UKMB området har lang og god erfaring med å samarbeide med lokalt og regionalt næringsliv for å løse oppgaver i samarbeid med kommunen. UKMB ber om at administrasjonen i UKMB identifisere oppgaver som kan konkurranse utsettes eller løses i samarbeid med frivillig sektor.

2. For mange i arbeidsfør alder står utenfor det ordinære arbeidslivet i Skien, dette er en trend som må vies mye oppmerksomhet. Der flere innbyggere er «innenfor» og i mindre grad «utenfor» arbeidsliv og sosial tilhørighet.

UKMB skal ta en ledende rolle i samarbeid med øvrige sektorer for å bli en inkluderende arbeidsplass som tar et utvidet samfunnsansvar ved å opprette arbeidstrenings stillinger som gir arbeidserfaring og fremmer økt sysselsetting i befolkningen.

3.Kommuneplanens areal del vil bli et viktig verktøy der det alltid må være tomter og areal som dekker innbyggerne og næringslivets behov.

4. VAR området.

Det fremlagte forslag til investeringer innen VAR området er nødvendig, men dersom rentene fortsetter å stige vesentlig i LTB perioden må investeringer i området vurderes tatt ned.

UKMB ønsker en sak i 1 kvartal 2023 der man får et godt innblikk i hvordan VAR området er finansiert. Er det mulig å iverksette en lånestrategi som gir låneporteføljen en større grad av forutsigbarhet og på en måte som ikke gjør økt rente til en så stor utfordring som man nå opplever.

5.Interkommunalt samarbeid.

Et større innslag av interkommunalt samarbeid innenfor UKMB området er ønskelig å få identifisert. Områder kan være kommunalteknikk, plan og byggesak, park, vei og stab støtte funksjoner.

6. Økte energikostnader.

UKMB ber om å bli holdt løpende orientert om utviklingen på energikostnader i 2023.

Avbøtende tiltak kan bli aktuelt å iverksette som å slå av gatelys på natt, ta ned aktivitet i og energiintensive bygg innenfor kultur og idrettsområdet.

Frivillige lag og foreninger har utfordringer med store energikostnader, UKMB anmoder Bystyret om å bevilge utvidet strøm støtte til lag og foreninger som har som sin primæroppgave å gi barn og unge et godt fritidstilbud.

7. Oppgradering av lekeplasser/Utstyr.

Skien kommune har avtale med eksterne aktører for utplassering av by møbler, leskur etc. UKMB ber om at det undersøkes om det er interesse fra eksterne/private/kommersielle aktører for å bidra med finansiering til oppgradering av lekeplasser i Skien kommune

8.Energistyring.

Det legges inn 2 mill til energistyringssystemer gatelys, finansieres ved bruk av fond.

Utvalg for Kultur idrett og friluftsliv og frivillighet.

FNs barnekonvensjon sier at barn og unge har rett til fritid. I Skien må alle, uavhengig av økonomi, få tilgang til gode fritidstilbud.

Vi er bekymret for at barn og unges fritidstilbud er under press, når stadig flere familier får det trangere økonomisk. Vi vet at år med pandemi har kostet barn og unge mye, og at mange sliter. Inkluderende arenaer for unge er derfor viktigere enn noen gang

Bystyret har i sitt budsjettforslag sagt at midler om nødvendig søkes vridd fra tiltak for voksne til tiltak for barn og unge. Vi vil prioritere tiltak som gjør at alle barn og unge i Skien får fritidstilbud som innebærer utvikling, samhold, inkludering og beskyttelse mot psykisk uhelse. I budsjettet for 2020 ønsket UKIFF en dreining mot forebygging og ungdom.

Skien har allerede vedtatt en Gaming strategi, som tar for seg de digitale møteplassene barn og unge møtes på. I 2023 ønsker UKIFF å jobbe videre med denne strategien og se på nye konkrete tiltak som gjør den digitale verdenen mer tilgjengelig og inkluderende. En mulighet er å se på vedtektene og retningslinjene for dagens fritidsfond og kontingentkasse.

Noe av det fineste et samfunn har er mennesker som bruker sin fritid til å bidra for andre, og sammen med andre. Skien har en rik og viktig frivillighet, og 2022 var frivillighetens år. I Skien har vi ansatt en frivillighetskoordinator. Det er utarbeidet en frivillighetsmelding og strategisk plan for frivillighet 2022-2026, som er under politisk behandling.

De overordnede målene er at alle i Skien skal ha like muligheter til å delta i frivillige lag og foreninger, at det er enkelt å bli frivillig, og kommunen og frivilligheten samarbeider godt. Vi vil peke på viktigheten av at alle kan oppleve tilhørighet i foreningslivet, og spesielt se til at flerkulturelle og mennesker med nedsatt funksjonsevne også blir inkludert.

UKIFF ser også at enkelte deler av eldrebefolkningen vår kan være utsatt for manglende tilhørighet, og ber blant annet bydelshusene være spesielt oppmerksomme på dette.

Friluftsliv er en viktig attraksjon i Skien, og det tilrettelegges hele tiden for at det skal bli tilgjengelig for oss alle. Som en stor og viktig frilufts- og landbrukskommune er det viktig at vi ivaretar vårt ansvar for lokalt natur- og kulturlandskap.

I 2022 ble Ibsen 2028-strategien vedtatt, og målet er at Skien skal ta en sterk og tydelig posisjon som nasjonal og internasjonal Ibsen-by.

De siste årene har vi sett et godt samarbeid mellom kommunens og fylkets kulturinstitusjoner, og vi har ser også at Skien jobber aktivt i et nasjonalt nettverk. Nytt bibliotek og et nasjonalt Ibsen-formidlingssenter er viktig først og fremst for innbyggerne i Skien, men også for Skiens posisjon som Ibsen-by. Vi ser frem mot Ibsen-jubileet i 2028, og ønsker at administrasjonen setter i gang et arbeid med et arrangement som vil merkes av mange i byen, og som kan være med på å bygge Skiens identitet som Ibsen-by.

Skien kommune er en viktig bidragsyter til Spriten kunsthall, Telemark kunstsenter og Skien kunstforening. UKIFF bør i samarbeid med aktørene ha som intensjon å samlokalisere aktørene.

Frivilligheten er en viktig bærebjelke for det norske samfunn. De aller fleste innbyggere er medlem i et eller flere frivillige lag eller organisasjoner. Sektoren må få mulighet til å vokse og gro, uavhengig av politisk styring. Frivilligheten skal ikke brukes av det offentlige som et instrument, men må få velge sine oppgaver, organisasjon og arbeidsform selv. Frivilligheten er viktig for å sikre at barn og unge opplever inkludering.

Kontingent kasse og andre finansierings ordninger må aktivt vises for å fange opp målgrupper som kvalifiserer til disse ordningene. Dette er særlig viktig i nåværende situasjon der mange familier har utfordrende økonomi.

Eiendomsskatt.

2.En krevende tid for husholdningene.

Inflasjon, renter og høye energikostnader har satt husholdningene i en krevende situasjon. De kommunale VAR avgiftene er stipulert til å belaste husholdningene med en økning på 2500 kr for en gjennomsnitts husstand i 2023.En reduksjon i eiendomsskatt vil kunne lette den økonomiske byrden for husholdningene i en krevende tid.

Forslag: For å komme husholdningene i møte reduseres eiendomsskatten på bolig med 30 mill for 2023. Bunnfradraget økes fra 400 000 til 700 000 kr. Reduksjonen for bolig blir 1173 kroner pr år. Inndekning: Covid kompensasjonen/overskudd 2022, avsetning til disposisjonsfond.

Separatforslag som bes votert over:

1.Oppvekst sektoren tilføres 10 mill, med fokus en trygg skole med kvalitet og orden.

14. november mottok Utvalg for oppvekst alvorlig bekymringsmelding angående situasjonen i ungdomsskolen i Skien fra Utdannings forbundet. Enkelte skoler melder liten og ingen undervisning i enkelte klasser dette halve året p.g.a. disiplinære problemer. Det meldes om at skolene mangler både kompetanse og ressurser for å løse utfordringene. Rektorer og lærere står i en krevende spagat mellom Opplæringsloven og Arbeidsmiljøloven. Hvis denne situasjonen vedvarer vil både Arbeidstilsynet og Statsforvalteren måtte gripe inn med en tilsynssaker i Skien kommune. Å sørge for en god skole som gir god opplæring til våre ungdommer er den beste måten å forebygge sosiale problemer, uønsket adferd og fattigdom senere i livet. side 12 av 18 Vår oppgave er å sørge for at det gis tilstrekkelig ressurser og kompetanse til å løse utfordringene.

Forslag: Formannskapet vil foreslå en ekstrabevilgning til oppvekst på 10 mill i neste års budsjett som finansieres av covid kompensasjonen/overskudd 2022, avsetning til disposisjonsfond. Ekstrabevilgningen skal gå til konkrete målrettete tiltak. Planlegging og administrasjon skal ikke belaste ekstrabevilgningen, da dette er en del av ordinær drift. Kommunedirektøren skal legge fram for bystyret de ekstraordinære tiltakene med budsjett og fremdriftsplan innen januar 2023 og iverksettes snarest.

Eiendomsskatt.

2.En krevende tid for husholdningene.

Inflasjon, renter og høye energikostnader har satt husholdningene i en krevende situasjon. De kommunale VAR avgiftene er stipulert til å belaste husholdningene med en økning på 2500 kr for en gjennomsnitts husstand i 2023.En reduksjon i eiendomsskatt vil kunne lette den økonomiske byrden for husholdningene i en krevende tid.

Forslag: For å komme husholdningene i møte reduseres eiendomsskatten på bolig med 30 mill for 2023. Bunnfradraget økes fra 400 000 til 700 000 kr. Reduksjonen for bolig blir 1173 kroner pr år.

Inndekning: Covid kompensasjonen/overskudd 2022, avsetning til disposisjonsfond

Skien Fremskrittsparti - Bystyregruppen 13 desember 2022

Vedlegg

Les mer
13
Forslag fra AP, SV, MDG, V, KrF og SP
Forslag
Publisert

Forslag til budsjett og økonomiplan 2023 – 26

Skien kommune

AP – SV – MDG – V - Krf – Sp

Innledning.

Skien skal kjennetegnes som kommunen hvor alle barn og unge opplever en meningsfull hverdag i barnehage, skole og med varierte fritidstilbud. Skien skal sørge for at de eldre og dem som trenger bistand for å greie hverdagen får forsvarlig hjelp, enten det gjelder psykisk/fysisk helse eller funksjonsevne. Skien skal være en imøtekommende, bærekraftig og utviklingsorientert kommune, hvor tilrettelegging for god infrastruktur, grønne framtidsretta næringssatsinger, gode bo- og oppvekstmiljøer, et godt og omfattende kulturliv – med et sterkt fokus på klima-, miljø- og naturutfordringer. Dette skal bidra til at flere ønsker å flytte til, bo, jobbe og drive næring i Skien, eller besøke oss og oppleve kommunen vår.

Samtidig er det krig i Europa. Det gjør at utviklingen fremover er usikker og medfører at prisveksten på varer og tjenester er høy. Dette skaper inflasjon og stigende renter. Flyktningestrømmen fra Ukraina og andre konfliktfylte land stiger. Energikrisen på kontinentet gir knapphet på energi og fører til rekordhøye strømpriser. Dette utfordringsbildet har også innvirkning på hvordan vi i Skien må forberede oss på en mer utfordrende hverdag basert på usikkerhet knyttet til nivået på de tjenester som det forventes av våre innbyggere at kommunen skal levere.

Kommunedirektøren varsler i sitt handlingsprogram utfordrende og krevende tider framover. Handlingsrommet er godt utnyttet og usikkerheten i noen av de ulike postene i statsbudsjettet er foreløpig ikke avklart fra sentralt hold.

Med dette som bakgrunn for budsjettbehandlingen, skal vi strekke oss langt for at Skien fortsatt skal være en inkluderende og attraktiv kommune. Vår oppgave er å sikre gode tjenester til alle våre innbyggere hvor behov, respekt og likeverdighet skal være grunnleggende.

Skien kommunes viktigste ressurs er våre gode og svært kompetente ansatte innenfor våre ulike virksomheter. Utfordringen i dag og på lengere sikt, er at vi på flere områder har utfordringer med å rekruttere faglig godt kvalifisert ansatte. For å fortsatt kunne levere gode tjenester, er vi derfor avhengig av at våre ansatte trives, utvikles og blir værende som ansatt i kommunen.

Befolkningsutviklingen og demografien i Skien kommune gjør at det er et økende behov for helsetjenester i årene som kommer. Forsterkede hjemmetjenester og videre utbygging av institusjonsplasser er et prioritert område. Det må prioritere å skape gode strukturer og måter å organisere omsorgstjenestene våre på. Det må bygges flere institusjonsplasser, videreutvikle og finne flere hensiktsmessige områder hvor vi bruker velferdsteknologien. Vi må dreie tjenestene for å møte demografiutfordringene på en forsvarlig og god måte fremover. Behovet for psykiske helsetjenester øker. Vi ser at flere blir sykemeldt på grunn av psykiske lidelser, mange sliter med ettervirkninger av pandemien og utenforskap generelt. Derfor må lavterskeltilbudene våre bevares, styrkes og samordnes med de øvrige offentlige og frivillige tilbudene som finnes på dette område i tiden fremover.

Det blir viktig å gi skolene et større handlingsrom hvor det er mulig å skape en skolehverdag der læringsmiljøet er optimalt, slik at ulike elevers læring og sosiale utvikling blir ivaretatt på en måte som gjør at hver enkelt elev opplever mestring og læring. Vi vil ha et sterkt fokus på tilbakemeldinger som tar opp uro i ulike klasser. Elever i risikosonen for utenforskap må fanges opp tidlig. I årene som kommer skal det prioriteres å gi skolene økt økonomisk handlingsrom for å hindre at flere faller utenfor.

Samarbeid med frivillige organisasjoner har alltid vært viktig for kommunen og dens innbyggere. Dette vil fortsatt være svært viktig i årene som kommer. Kommunens samarbeid med organisasjoner som gir tilbud til barn, unge, eldre og mennesker i utsatte situasjoner, må styrkes. Kommunen støtter i dag flere organisasjoner med penger, men samarbeidet kan også handle om ulike former for praktisk hjelp. Kommunen sitter på kompetanse som frivillige organisasjoner gjør seg nytte av. Et eksempel på dette er hjelp til å skrive søknader.

Skien kommune har gjennomført og satt i gang mange attraktive tiltak i året som har gått. I året som kommer vil nytt sykehjem stå ferdig i Kverndalen og arbeidet med togstopp i fjell og nytt bibliotek og besøkssenter ved Kulturkvartalet vil fortsette, med håp om ferdigstillelse i 2028.

Videre har vi fått vedtatt ny samfunnsplan for kommunen og rullering av kommuneplanens arealdel som skal vedtas i løpet av 2023 og som nå ligger til behandling. I tillegg går det mot avslutning av dagens bypakke og prosessen med ny bypakke og byvekstavtale er godt i gang.

Arbeidet med klima, naturmangfold og miljø skal ytterligere styrkes og konkretiseres gjennom tydelige budsjett og regnskap for karbonutslipp og arealbruk. Kommunen skal følge opp målsettingen om 60% reduksjon av klimagassutslipp innen 2030. Samtidig skal vi legge til rette for at det skal være både enkelt og lønnsomt for befolkningen å velge miljøvennlige alternativer i sin hverdag. I tillegg gjøres det et stort arbeid med å bytte ut gammelt vann- og avløpsnett i store deler av kommunen, samt innføres en mer bærekraftig renovasjonsordning i 2023.

Overordnet skal budsjettet ha hovedfokus på følgende områder:

• Barn, unge og utenforskap

• Psykisk helse og inkludering

• Klima, miljø og natur

Videre skal budsjettet bidra til:

- at arbeidet med klima, naturmangfold og miljø innen alle kommunalområdene ytterligere konkretiseres.

- økt attraktivitet rettet mot næringsliv og tilflytting

- at samarbeid med frivillige og ideelle organisasjoner skal være preget av forutsigbarhet og gjensidig tillit.

- at arbeid og en lønn å leve av skal ligge til grunn i alle vedtak som blir gjort.

- å motvirke utenforskap, enten det er innenfor oppvekst, arbeidsliv eller samfunnet generelt.

- at statlige ordninger som er søkbare og som rettes inn mot tiltak for å redusere utenforskap skal benyttes maksimalt og innrettes slik at flere kan komme i målgruppa for ordningene (formidlings lån, bostøtte, områdeløft etc.)

- at ansatte skal ivaretas på en god og trygg måte dersom oppgaveendringer i ulike sektorer medfører endringer.

- at heltidsstillinger prioriteres

- at kommunens målsetting om antall lærlinger og praksisplasser oppfylles.

- at sykefraværet reduseres og oppsatt målsetting nå.

Det fremmes følgende forslag fra Ap – Sv – Krf – V – Sp – Mdg.

Forutsetning.

I Skien har vi en sunn, men stram økonomi. Vi har en forventning om at kommunalområdene holder de budsjettrammer som blir satt, noe som igjen betyr at vi må drive smartere og mer effektivt enn sammenlignbare kommuner.

Neste års statsbudsjett er foreløpig ikke vedtatt i stortinget. Flere uavklarte poster som kan påvirke kommunens tjenesteproduksjon er av den grunn ikke på plass. Når en endelig avklaring foreligger vil det være behov for en ny gjennomgang og ev. justering av enkelte budsjettposter.

Formannskapet legger utvalgenes vedtak samt kommunedirektørens forslag til grunn for budsjett og økonomiplan for perioden 2023 -26. med følgende endringer:

Investeringsprosjekter som understøtter drift i Oppvekst og Helse (post 9.1.1). De tiltak som ønskes gjennomført og omfatter vedlikehold / oppgraderinger av formålsbygg gjennomføres i tett dialog med BDK og de prioriteringer som der ligger (småprosjekter).

Følgende poster i budsjettet for 2023 endres.

Helse og Velferd

Se vedtak i utvalg

https://opengov.360online.com/Meetings/skien/File/Details/2600271.PDF?fileName=Saksprotokoll&fileSize=418173

Det leies foreløpige ikke inn legekontorer i den størrelsesorden 1.700.000 som administrasjonen legger opp til i forslaget. Til dette tiltaket settes det av 800.000 pr år fram til 2026. (Legevakt kan være egnet lokasjon for foreløpig kommunalt legekontor). Utvalget ønsker å følge utviklingen gjennom 1 tertial for så å vurdere behov for en eventuell tilleggsbevilgning.

I tillegg reduseres utgiftene til BPA med kr 3 mill i 2023. Utvalget ønsker å følge utviklingen gjennom 1 tertial for så å vurdere behov for en eventuell tilleggsbevilgning.

Frigjorte midler disponeres slik:

1. Enhet for psykisk helse og livsmestring styrkes med 2 årsverk – Kr 1.700.000,-

2. Styrking av fysioterapitjenesten – kr 800.000.- (1 stilling eller 2 hjemler)

3. Forebygge ensomhet blant hjemmeboende eldre – kr. 500.000

4. De frigjorte midler (leie kommunalt legekontor) kr. 475.000.- Settes av til Mental helses chattetjeneste.

5. De frigjorte midler (leie kommunalt legekontor) kr. 425.000. Settes av til Lope

Oppvekst

Vedtak i utvalg https://opengov.360online.com/Meetings/skien/File/Details/2597136.PDF?fileName=M%C3%B8teprotokoll%20Utvalg%20for%20oppvekst%2017.11.2022&fileSize=1265243

Omdisponere 1,8 mill. Midlene hentes ved å redusere utgiftene til spesialundervisning. Utvalget ønsker å følge utviklingen gjennom 1 tertial for så å vurdere behov for en eventuell tilleggsbevilgning.

1. Prosjektene på Menstad ungdomsskole og Åfoss barneskole videreføres å finansieres av Bufdir midler for våren 2023.

2. Kulturskole – skole samarbeidsprosjekt videreføres og støttes med kr 500 000 + Bufdir midler.

3. DuVerden, vitensenter videreføres og bevilges kr 300 000.

4. Opprettes en søkbar sum på kr 500 000 til prosjekter knyttet opp mot aktiviteter for barn og unge etter skoletid.

5. Oppretter en søkbar sum på kr 500 000 til skolemat- prosjekter våren 2023.

UKIFF.

Se vedtak i utvalg. https://opengov.360online.com/Meetings/skien/File/Details/2598973.PDF?fileName=Saksprotokoll&fileSize=325521

UKMB

Se vedtak i utvalg https://opengov.360online.com/Meetings/skien/File/Details/2597924.PDF?fileName=Saksprotokoll&fileSize=359234

Som et resultat av økt skatteinngang og mer korona-kompensasjon enn forventet, gjøres følgende endringer i formannskapets vedtatte flertallsbudsjett:

Fra disposisjonsfond:

Tiltak Kostnad

Ibsen Venstøp 3.mill

Tak Rådhus 3.mill

Ekstraordinære tiltak for å styrke

lærings- og arbeidsmiljø i skolene 5.mill

Søkbare enøktiltak næringsliv/husholdning 4.mill

Fritidsfond 2.mill

Prosjekt økt bemanning barnehage 2.mill

Områdeløft 1.mill

Vi fordeler det som er igjen av formannskapets disposisjonskonto 2022:

Sarepta 0,1

Nora 0,1

Odd kvinner 0,15

Skolehage 0,5

Vipe prosjekt 0,05

Jul Baptistkirken 0,025

Ibsen spel 0,1

SUM 1,025

- Telemark Museum, Venstøp, får 3. mill som en startkapital fra Skien kommune til arbeidet med å ombygge Ibsens barndomshjem til det autentiske. Sammen med det nylig vedtatte statlige bidraget på 11,5 mill, samt bidrag fra Vestfold/Telemark fylkeskommune, er dette prosjektet godt i gang med å bli finansiert.

- Vi vil iverksette prøveprosjekt om økt bemanning i barnehager. Her vil fokus være tidlig innsats, redusert sykefravær og fulle stillinger. Det blir viktig å se effekten dette vil få for oppfølging av barna og den daglige driften.

- Utfordringene innenfor skole/oppvekst, knyttet til enkeltepisoder med atferdsvansker og utrygge lærere/ansatte, tar posisjonen på største alvor. Styrking av miljøterapeut-stillingene og helsetjenestene inn i skolene, har vært en mangeårig satsing, og gitt Skiensskolen nødvendige verktøy i det forebyggende arbeidet. Det gis 5 millioner kroner til ekstraordinær innsats i 2023 til skolene i Skien, basert på rapportering om flere episoder knyttet til utagerende atferd og utrygghet blant ansatte og elever.

Administrasjonen bes utarbeide en sak om hvordan midlene skal disponeres, og saken behandles endelig i Oppvekst, der også de tillitsvalgte er representert.

Det er viktig å understreke at dette er engangsmidler, og at det forventes at innsatsen og resultatet av innsatsen følges nøye, evalueres og rapporteres om i etterkant. Målet må være å innføre rutiner og metodikk som gir verktøy i det forebyggende arbeidet framover.

Vi ønsker å ha fokus på at:

• Skolene skal ha retningslinjer for å håndtere utagerende atferd. (Hvis retningslinjene allerede eksisterer må det settes fokus på at de blir gjort kjent og tatt i bruk.)

• God opplæring i avviks-rapportering , kultur for å drøfte avvik.

• Ulike yrkesgrupper, f.eks. vernepleiere, spesialpedagoger og barnevernspedagoger, ved siden av tilstrekkelig pedagogisk personell, bør vurderes.

• Muligheter til enkelt å søke på ekstra bistand ved særlig utfordrende situasjoner.

• Kompetanse og rutiner til å vite hvordan man skal håndtere ansatte som har vært utsatt for vold og trusler.

Områdesatsing

Skien går i gang med planarbeidet som skal ende opp i en søknad om statlige midler til områdesatsing i en av våre bydeler. Områdesatsing er et virkemiddel for å bidra til bedre levekår i byområder med nettopp levekårsutfordringer. Det er et samarbeid mellom stat og kommune som ser flere virkemidler i ulike sektorer i sammenheng, og bidrar til mer effektiv bruk av statlige og kommunale midler.

Skolehage Århus

I tråd med læreplanens fokus på bærekraftig utvikling som tverrfaglig tema, og mer praktisk skole, gir vi elever mulighet for å følge maten fra jord til bord.

Århus gård bidrar til å utvikle skolehager ved de skolene der det er egnet for det, mens andre skoler bruker arealene ved Århus gård.

Det vil fortrinnsvis være 2.trinn, 6.trinn og 9. trinn som tilbudet gis til i forbindelse med mat og helse-faget. I tillegg vil naturfag og samfunnsfag være naturlig å knytte til prosjektet.

Klima, miljø og natur:

Vi setter av 4 millioner kr til enøktiltak for næringsliv og privathusholdninger hvor det kan søkes om støtte. Tiltakene må bidra til at det helt reelt senker strømforbruket til dem som mottar støtte, samtidig som det bidrar til å senke strømregningen. Støtte til eksempelvis varmepumpe, etter-isolering og bytte av vinduer anses som vel så viktige tiltak som f. eks solceller på tak, og vil bli prioritert. Dette gjelder både næringsliv og privathusholdninger. Her er det viktig at administrasjonen finner gode kriterier slik at det blir enkelt for næringsliv og husholdninger å søke. I Stavanger er det gjort noe lignende og vi oppfordrer administrasjonen til å sjekke hvordan andre har gjort det.

-Matsvinn og plast: alle kommunalområder skal jobbe for å redusere matsvinn og bruk av plast. Arbeidet skal skje på virksomhetsnivå og hver virksomhet skal gjøre enkle kartlegginger og jobbe aktivt for å redusere matsvinn og bruk av unødvendig plast med 50% innen utgangen av 2023. Det skal rapporteres på eksempelvis økonomi, vekt og klimagassutslipp. Mindre matsvinn vil føre til lavere utgifter, mens mindre bruk av plast kan føre til at man kanskje må bruke penger på andre måter.

-I løpet av 2023 skal alle kommunalområder arbeide for å skaffe seg oversikt over egne klimagassutslipp og ha en plan for hvordan de kan redusere sin andel av utslippene med 60% fram mot 2030. Dersom dette krever kursing av ansatte, ber vi om at administrasjonen finner dekning for opplæring innenfor kommunalområdenes budsjett. Bystyret ber om en sak i løpet av 2023 innenfor hvert kommunalområde som viser hvordan administrasjonen følger opp dette.

- I løpet av 2023 skal Skien kommune ha etablert et klimabudsjett som fungerer som et styringsverktøy for den administrative og politiske ledelsen. Vi regner med at det er avsatt midler til klimaledelse og ber administrasjonen vise hvordan dette kan realiseres innenfor budsjettet for 2023.

- I løpet av 2023 skal landbruksutvalget, utvalg for klima, miljø og byutvikling og formannskapet få en gjennomgang og en tydeliggjøring av arealdisponering så langt, samt få presentert et framtidsbilde sett i lys av det vi vet om den globale situasjonen knyttet til matproduksjon og matsikkerhet.

- I løpet av 2023 skal det gjennomføres et temamøte for bystyret med fokus på natur, friluftsliv og arealbruk. Møtet bør inkludere innspill fra lokale organisasjoner som er opptatt av tematikken.

Framlagt forslag til Handlingsprogram 2023-2026 for Skien kommunen vedtas, med de

føringer og premisser for kommunens tjenesteproduksjon som framgår av

handlingsprogrammet (vedlegg 1).

2.Driftsbudsjett vedtas som vist i handlingsprogrammet kap. 17.1 § 5-4 Bevilgingsoversikt -

drift (1A) og kap. 17.2 § 5-4 Sum bevilgninger drift netto (1B). med endringer i forslag fra posisjonen på side 3 – 4 - 5

3.Investeringsbudsjettet vedtas som vist i handlingsprogrammet kap. 17.3 § 5-5

Bevilgningsoversikter – investering (2A) og kap. 17.4 § 5-5 Bevilgingsoversikter –

investering (2B). med de endringer som framkommer i forslaget fra posisjonen

4.Bystyret godkjenner låneramme for 2023 på inntil kr. 331,9 mill for å finansiere nye netto

bevilgninger til investeringer (ekskl startlån)

a. Kommunedirektøren får fullmakt til å velge långiver og godkjenne lånebetingelser

b. Kommunedirektøren gis fullmakt til refinansiering av allerede opptatte lån.

c. Kommunedirektøren får fullmakt til å vurdere hvor stor andel av årets låneopptak

som eventuelt erstattes med ubrukte lånemidler.

5. Kommunedirektøren gis fullmakt til å ta opp inntil kr 120 mill. i Husbanken til innvilgelse av

Startlån. Utlånsramme pr år er kr 120 mill.

6. Trekkrettigheten hos kommunens hovedbankforbindelse gjennomføres i 2023 med de

betingelser som framkommer av bankavtalen. Grensen for trekkrettigheten settes til inntil kr

250 mill.

7. Skatt på inntekt og formue skrives ut etter de maksimalsatser som Stortinget fastsetter.

8. Eiendomsskatt

I medhold av eiendomsskattelovens § 10 jfr. §§ 2 og 3 skal det skrives ut

eiendomsskatt for all fast eiendom i hele kommunen.

Skattesatsen fastsettes med hjemmel i eiendomsskatteloven § 12 til 3,9 promille for

bolig-, landbruks- og fritidseiendommer og 3,2 promille for ubebygde tomter og

næringseiendommer.

Med hjemmel i eiendomsskattelovens § 11,2. ledd, videreføres bunnfradraget på kr 400

000 pr godkjente boenhet.

9. Bystyret vedtar økonomiske handlingsregler i tråd med kap 5 i framlagt handlingsprogram.

10. Bystyret vedtar netto bidrag på kr 23,671 mill til Skien Fritidspark i henhold til vedtatt leie- og tjenesteytingsavtale (vedlegg 13 og 14, sak og saksprotokoll fra styrebehandling) . I

tillegg gis et tilskudd på inntil 6 mill til dekning av eventuelle merutgifter strøm

Dokumentnr.: 22/20137-8 side 2 av 3

11. Kommunedirektøren delegeres følgende fullmakter:

Disponere eventuelle merinntekter knyttet til flyktningeområdet og særlig ressurskrevende

tjenester.

Redusere utgifter knyttet til flyktningeområdet for å dekke opp for eventuelle

mindreinntekter.

Omfordele budsjettmidler mellom kommunalområdene når dette følger av endring i

plassering av oppgaver eller budsjettansvar.

Øke investeringsbudsjett kjøp av boliger vanskeligstilte dersom inntekten ved salg av

boliger blir høyere enn budsjettert.

Øke investeringsbudsjettet til maskiner og utstyr med eventuelle inntekter knyttet til salg av

maskiner og utstyr.

Bruke fond avsatt i forbindelse med regnskapsavslutning 2017 og 2018 til vedtatte formål.

Fordele ut på kommunalområdene midler som er avsatt til lønnsreserve og endret

pensjonspremie på overordnet ansvar under «Selskaper, politikk og annen felles drift».

Omdisponere midler mellom de søkbare tilskuddsordningene dersom det er manglende

samsvar mellom innkomne søknader og tilgjengelige midler i ordningene

Kommunedirektørens innstilling med endringer vist over

Vedlegg

Les mer
14
Tilleggsforslag fra H, FrP, MDG, SP, R, KrF, AP, V, SV og UAV
Tilleggsforslag
På vegne av Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre, Kristelig Folkeparti, Fremskrittspartiet, Miljøpartiet De Grønne, Senterpartiet, Uavhengig og Arbeiderpartiet
Publisert

MER MAT

Etterspørselen etter Frelsesarmeens matvare-hjelp har over doblet seg på kort tid og ytes i skrivende stund til over 150 husstander. Økningen forklares med priseksplosjonen som særlig rammer enslige og familier med dårlig råd og ingen ting å gå på. Lørdagstilbudet til rusmisbrukere benyttes av rundt 25 brukere. Bystyret bevilger derfor 200 000 kroner til Frelsesarmeens Skien matutdeling, julehjelp og lørdagsfrokost med matposer til rusmisbrukere.

Bevilgningen dekkes av disposisjonsfondet.

Vedlegg

Les mer
15
Forslag fra R
Forslag
På vegne av Rødt
Publisert

Rødts helhetlige forslag til budsjett og økonomiplan 2023-2026.

Viser til dokument sendt i e-post fra bystyresekretariatet.

Vedlegg

Les mer
16
Forslag fra E. Schäffer (H)
Forslag
Publisert

Høyres helhetlige forslag til budsjett og økonomiplan 2023-2026.

Viser til dokument sendt i e-post fra bystyresekretariatet.

Vedlegg

Les mer
17
Forslag fra E. Næs (KrF)
Forslag
Publisert

Bystyret viser til tilsagn om bevilgning gitt av Skien bystyre i des. 2021, på kr 500.000, til monumentet FLYKT, som på en forbilledlig måte viser nazi-Tyskland sine grusomheter blant jøder bosatt i Skien.

Bystyret er kjent med at ildsjelene bak prosjektet har samlet inn 2 125 800, og at det kun mangler ca kr 500.000 på å fullfinansiere prosjektet.

Bystyret er kjent med at det jobbes intenst inn mot sparebankstiftelser, fylkeskommunen og andre for å få på plass en full finansiering av prosjektet, og håper andre bidrar til det gjenstående.

Bystyret oppfordrer initiativtakerne til å sette i gang arbeidet, slik at forsinkelser unngås, og at tilsagnet fra Skien kommune kan effektueres allerede nå.

Vedlegg

Les mer