Sak 8/23
Med utgangspunkt i Cowis rapport, foreslår jeg følgende tiltak for å bedre de trafikkale utfordringene på Moflata.
1. Endring tiltak 1. Nytt høyrefelt vestover langs fv. 59 i Ulefossvegen fra DPS til Elstrømbrua (15 mill.)
2. Nytt tiltak. Forlenge høyre felt inn mot rundkjøring i sørgående retning fra Elstrømbrua med minst 150 meter (2 mill.)
3. Endring tiltak 4. Utvide til fire felt mellom rundkjøringene, der høyrefelt også fungerer som kantstopp for bussene lik løsningen på Franklintorget i Porsgrunn. (8 millioner)
4. Endring tiltak 6. Nytt høyrefelt nordgående fra fra gangbrua ved travbanen til rundkjøring i Voldsvegen. (12 mill.)
5. Tiltak 7a. Flytte holdeplassene ved Skien fritidspark, utbedre undergangen i Solumgata, fjerne lysregulert gangfelt, regulere Bamblevegen for trafikk, nytt gangfelt i øst (25 mill.)
6. Tiltak 9. To kjørefelt inn mot rundkjøring fra vest Telemarksvegen til Bjørntvedtvegen (8 mill.)
7. Endret tiltak 10 Nytt høyrefelt nordover i Bjørntvedtvegen og filterfelt i x Bedriftsvegen. Forbikjøringslomme i sørgående retning. (20 mill.)
8. Gang og sykkelbro erstatter de lysregulerte gangfeltene mellom rundkjøringene på Moflata. (Må kunne finnes en løsning innenfor de 60 millionene kronene som da er gjenværende på 150 millioner)
9. Det settes en øvre økonomisk ramme på kr 150 mill. til Moflata-prosjektet i Handlingsprogram for Bypakke Grenland
Utvalget støtter kommunaldirektørens innstilling, men ønsker også å få gjennomført tiltak 4, forlengede busstopp (5 mill), innenfor totalramma på 150 millioner.
Tiltak 2,3,8 og 11 Filterfelt som beskrevet i saken
bygges i Moflataprosjektet med en kostnadsramme på 39 mill.
Utgangspunktet for bypakkeprosjektet på Moflata var å avsette 70 mill.kr. til kollektivtiltak. Seinere har prosjektet fått utvidet mandat, det å bedre forhold for både kollektiv og næringstransport, og har av den grunn fått tilført ekstra midler.
Nytt forslag nå om kryssing av Telemarksvegen øst for rundkjøring Bjørntvedtvegen, med en undergang, har fått overraskende stor oppmerksomhet i forslaget fra KD. I grunnen er dette et helt nytt prosjekt i prosjektet. En trygg kryssing her har vi vektlagt og prioritert i TS planen vår, men er ikke konkretisert i sin form enda. Som rapporten til SVV/COWI sier må det gjennomføres en behovsvurdering for undergang. Rapporten sier samtidig at undergang anses som svært krevende.
Nytt forslag:
Tiltakene vist i rapport fra SVV/Cowi alternativ 1 på til sammen 95 mill.kr legges til grunn. I tillegg utredning tiltak 7b, som kan være robust for minimum å bygge opphøyd og intensivt lyssatt kryssing av Telemarksvegen, på 15 mill.kr. I tillegg kommer allerede påløpte planleggingsmidler på 12 mill.kr. Det kan avsettes 20 mill.kr. for usikkerhet.
Prosjektet har en samlet ramme på 150 mill. kr.