Kommunedirektørens forslag til revidert Handlingsplan mot vold i nære relasjoner 2023-2025
vedtas.
Forslag til revidert handlingsplan gis en varighet på to år, fra 2023-2025. Det utarbeides
deretter en ny handlingsplan i tråd med veilederen til Nasjonalt kunnskapssenter om vold og
traumatisk stress.
I saksframlegget kommer det frem at kapasiteten til stiftelsene Stine Sofie og SMISO er ikke
stor nok til at de kan stille med kurs for alle enhetene i Oppvekst. Dette er grunnen til at det
ikke kan pålegges alle enhetene å gjennomføre disse kursene. Vi har forståelse for at det
kan være kapasitetsutfordringer for tilbud om kurs. Likevel ønsker vi en oversikt.
UOPP ønsker at kommunen skal rapportere på antall gjennomførte kurs i skole/bhg som
tidligere ned på enhetsnivå.
Oversendelsesforslag til vurdering i administrasjonen:
Utvalget ber administrasjonen se på muligheten og hensikten ved å implementere statistikk
rundt: økonomisk vold og kommunikasjonsvold.
1. Kommunedirektørens forslag til revidert Handlingsplan mot vold i nære relasjoner 2023-
2025 vedtas.
2. Forslag til revidert handlingsplan gis en varighet på to år, fra 2023-2025. Det utarbeides
deretter en ny handlingsplan i tråd med veilederen til Nasjonalt kunnskapssenter om vold
og traumatisk stress.
3. Utvalget ber om at det arrangeres en temadag om «Vold i nære relasjoner» der også
politirådene deltar.
4. Utvalget ber om at oversikten over hvor mange skoler, som har gjennomført
undervisningsopplegg med organisasjoner som SMISO fortsatt inngår i rapporteringen ift
«vold i nære relasjoner».
Oversendelsesforslag til administrasjonen for vurdering
1. Vi vet at det er mennesker i vårt samfunn som ikke råder over egen økonomi, og
mennesker som ikke får lov til å ha sin egen mobil/komunikasjonsplattform. Høyre
fremmer følgende forslag til punkter som må tas inn i handlingsprogrammet:
A. Økonomisk vold
Økonomisk vold innebærer at en person av andre, mot sin vilje, fratas muligheten til å
råde over egen økonomi. I denne sammenhengen for å kontrollere vedkommende på
en negativ måte, og frata noen å leve eget selvstendig liv.
Vi må også skille mellom der hvor dette er en del av et kontrollregime for å holde
noen «nede», og der hvor det er tvingende nødvendig av hensyn til personen selv og
bistå med/håndtere vedkommendes økonomi.
Det kan er krevende å oppdage denne formen for mishandling, da det kan være
vanskelig å finne konkrete spor.
Det er også økonomisk vold når noen med forsett fratar andre egne penger (svindler
samboer eller andre familiemedlemmer)
B. Kommunikasjonsvold
Kommunikasjonsvold er når noen fratas mobil, eller nektes å bruke egen mobil, egne
sosiale medier mm. i den hensikt og kontroller hvem vedkommende
snakker/kommuniserer med.
Det må skilles mellom legitim oppdragelse der familier innført aldersgrense for når
egne barn skal ha egen mobiltelefon og/eller tilgang til sosiale medier. Ei heller der
skole innfører mobilfri soner/tider med mer.
Vi må også skille mellom de som av egen frivilje har valgt ikke å ha
mobiltelefon/smarttelefon.
Faresignaler kan være om det er påfallende eller virker unaturlig at vedkommende
ikke har mobiltelefon for å kunne kommunisere med omverdenen.
2. Rådenes innspill tas med videre i saksgangen.
Forlag til tilleggstekst til slutt under kapittel om kjønnslemlestelse:
Rituell omskjæring av gutter er regulert av Lov om rituell omskjæring av gutter og forutsetter at inngrepet skal utføres av lege eller i nærvær av en lege som står ansvarlig for omskjæringen.