1. Med hjemmel i plan- og bygningslovens § 11–15 vedtas kommuneplanens arealdel 2023-2035 med plankart og bestemmelser datert 18.04.2023.
2. Områdene N10, N14, N15 og N26 unntas rettsvirkning. Kommunedirektøren gis mandat til å prøve å løse innsigelsene og det fremmes egen sak for disse arealene høsten 2023.
3. Det startes opp prosess med endring og oppheving av de reguleringsplanene som i planforslaget er blitt omdisponert fra byggeformål til LNF-formål. Varsel om midlertidig forbud mot tiltak for de aktuelle arealene skal sendes til grunneiere så snart som mulig.
37/23 - Kommuneplanens arealdel 2023-2035 – sluttbehandling
Forslag fra Rødt
Når det foreligger juridisk grunnlag for det tas følgende inn i arealdelplanens bestemmelser:
Etablering av datasentre som inngår i verdikjedene for produksjon og bruk av kryptovaluta tillates ikke.
. . .
Alternativt forslag hvis bystyret ikke ønsker å utfordre mulighetene for fri etablering av næringsvirksomhet, tas følgende inn i arealdelplanens retningslinjer:
Utover vanlig plan- og byggesaksbehandling skal kommunen verken praktisk eller økonomisk bistå interessenter til etablering av datasentre som inngår i produksjonen av kryptovaluta. Kommunen skal ikke stille arealer for slik virksomhet til disposisjon. Kommunen skal heller ikke inngå utbyggingsavtaler eller lignende økonomiske og praktiske partnerskap med slike utbyggere.
37/23 - Kommuneplanens arealdel 2023-2035 – sluttbehandling
Forslag fra Rødt
I Skiensvassdraget fra kommunegrensa mot Nome til Porsgrunn grense tillates ikke bygging/utbygging på kunstige øyer, halvøyer eller annen konstruert byggegrunn i vannet.
37/23 - Kommuneplanens arealdel 2023-2035 – sluttbehandling
Forslag fra Rødt
Bestemmelsene pkt 1.14 Teknisk infrastruktur, tillegg:
Ved riving av eksisterende bebyggelse ifbm med nye tiltak bør gjenbruk av materialer og bygningsmessig infrastruktur vurderes.
37/23 - Kommuneplanens arealdel 2023-2035 – sluttbehandling
Forslag fra Rødt
Følgende innmeldte boligarealer tas inn i planen:
1. a. Revidert innspill område 37_2, gnr/bnr 12/5, Hoppestad. *
2. Innspill område 37_ 3, gnr/bnr 12/5, Hoppestad.
3. Innspill 14, gnr/bnr 8/79, Venstøphøgda.
. . . .
* Her er grunneier innstilt på – om ønskelig, å redusere området ytterligere.
2.1.1.3 Terrasser og balkonger
Takterrasser tillates ikke ved fortetting i eksisterende småhusområder. Takterrasse defineres her som terrasse på øverste plan på boligen.
Endres til
2.1.1.3 Terrasser og balkonger. Takterrasser tillates som hovedregel ikke ved fortetting i eksisterende småhusområder. Takterrasse er oppholdsrom på flatt tak og er ikke nødvendigvis på boligens øverste plan. Ulemper med spesielt fokus på innsyn må vurderes for hver byggesak.
Ved rullering av kommuneplanens arealdel innføres det stopordre for regulering av områder som ifølge gjellende anvisninger burde ha et annet areal formål.
Myrer er viktige økosystemer som gir en rekke økologiske, økonomiske og sosiale fordeler. Her er noen grunner til hvorfor myrer er viktig å bevare:
Karbonlagring: Myrer fungerer som store karbonlagre, og er derfor viktige i kampen mot klimaendringer. De inneholder store mengder organisk materiale som normalt ville ha avgitt klimagasser til atmosfæren, men som i stedet lagres i myrjorda.
Biologisk mangfold: Myrer er hjem for en rekke sjeldne og truede arter, både planter og dyr. De er spesielt viktige for fugler og insekter som er avhengige av myrens spesielle økosystem.
Vannregulering: Myrer fungerer som naturlige svampområder, og bidrar til å regulere vannstanden i nærliggende elver og innsjøer. De bidrar også til å rense vannet ved å fjerne næringsstoffer og forurensninger.
Friluftsliv: Myrer gir muligheter for friluftsliv og rekreasjon, for eksempel i form av turer, fuglekikking og fiske.
På grunn av disse viktige funksjonene er det viktig å bevare myrene og sørge for at de ikke ødelegges av menneskelig aktivitet, for eksempel gjennom drenering, utbygging og landbrukspraksis.
For områdene 81.1 (N26 Bolvik), 52 Bjørnvedtvegen (N12) og 133 Rødmyr Øst (N11) forslås de deler av arealene som er klassifisert som dyrka mark og myr tatt ut av planen.
Reguleringsplan 728 reguleringsplan for et område inntil lLukesfjellvegen og Langaardsvegen går/barn 58/1, 8/94, 57/3 m.fl. Tas ut av planen.
Eiendommen med gb.nr. 300/2850 Monradsgate tas ut av planen. Det utføres utføres en egen høring for området.
Nordre Grini, planid 932, beholdes.
Eikehaug, planid 872, område BN13 og BN 14 beholdes.
Arealene N5 og N6 tas inn i planen for næringsarealer i kommunedirektørens innstilling punkt 2 og unntas rettsvirkning
Ballestad, planid 711, beholdes.
Områder som ønskes beholdt i plan.
1. Eikhaug plan ID 872 felt 13 og 14 tas ikke ut av plan, i tråd med lokalutvalgets uttalelse
2. Gjerpen Gartneri beholdes i plan, det forutsettes at buffersone etableres i arbeid med reguleringsplan, i tråd med lokalutvalgets uttalelse
3. Nordre Grini beholdes i plan for å sikre likebehandling med andre eiendommer i området.
Frem mot formannskap og bystyrebehandling vil liste over omsøkte områder og områder som er foreslått tatt ut vurderes og suppleres.
Praktisering av avstand til skole på 1km ved lokalisering av nye byggeområder ønskes ikke brukt som føring ved lokalisering.
1.10 Hensyn til landbruk
Endringsforslag til punkt 1.10.1 avstand til dyrket mark
Det skal ved reguleringsplanlegging settes av en buffersone i form av grøntstruktur mellom byggeformål og dyrket mark. Reguleringsplanen skal avklare avstand og det skal konkret gjøres en avveining mellom byggegrense og avstand til dyrket mark.
Retningslinjer: Det skal i reguleringsplanleggingen defineres en buffersone mellom byggeformål og dyrket mark, der landbrukets interesser ivaretas.
Endringsforslag til bestemmelser og retningslinjer kommuneplanens arealdel.
1.2 Plankrav.
Siste setning endres til: Det skal fremlegges prinsippsak for områder ikke er behandlet i kommuneplanens arealdel. Det skal utarbeides detaljregulering for konsesjonspliktig vind og solkraft i LNF områder.
1.5 Estetikk.
Siste setning strykes. «Det tillates ikke belyste østvendte eller nordvendte boliger
1.9.3 Interesser i sjø vann og vassdrag.
Nitrogen avrenning fra landbruket er en av de største bidragsyterne til Oslo fjorden.
UKMB ber landbruks administrasjonen og annen fag ekspertise redegjøre for hvilke tiltak som kan iverksettes for å minimere nitrogen avrenningen fra landbruket. Og om nødvendig innarbeide disse i bestemmelser.
1.9.3.3
Tillegg etter 1 setning: Det kan tillates tiltak nærmere enn 100 meter i vann og vassdrag forutsatt at det utarbeides reguleringsplan. Byggegrense til vann og vassdrag skal etableres og skal sikre tilgang til vannfronten for allmenheten.
I området der sentrumsplanens bestemmelser gjelder og langs Skienselven skal det ikke tillates bygging utover dagens bredder og allmenhetens tilgang skal sikres langs vannfronten med minst 15 meter.
Frem til ny revisjon av KPA bør vi revidere «Boligområder i LNF-spredt». Maksimale byggetillatelser gitt idag er sannsynligvis tatt ut, og andre aktuelle kan synliggjøres.
Pkt. 2.1.3.3 Utforming Fritidsboliger tillates med et areal på inntil 130 m2 bebygd areal inklusiv overbygd terrasse/veranda.
Næringsområde N23 tas ut. Viktig å ha Hulkavegen som en buffersone mot landbruksarealene på Bjørnstad.