Forslag

Forslag til kommuneplanens arealdel 2023 – 2035 - sluttbehandling

01
Formannskapets innstilling i 18 pkt. (se innstilling i møteinnkallingen)
Innstilling
Publisert

Vedlegg

Les mer
02
Forslag fra R
Forslag
På vegne av Rødt
Publisert

37/23 - Kommuneplanens arealdel 2023-2035 – sluttbehandling

Forslag fra Rødt

Følgende innmeldte boligarealer tas inn i planen:

1. a. Revidert innspill område 37_2, gnr/bnr 12/5, Hoppestad. *

2. Innspill område 37_ 3, gnr/bnr 12/5, Hoppestad.

3. Innspill 14, gnr/bnr 8/79, Venstøphøgda.

* Her er grunneier innstilt på – om ønskelig, å redusere området ytterligere.

Vedlegg

Les mer
03
Forslag fra R
Forslag
På vegne av Rødt
Publisert

37/23 - Kommuneplanens arealdel 2023-2035 – sluttbehandling

Forslag fra Rødt

I Skiensvassdraget fra kommunegrensa mot Nome til Porsgrunns grense tillates ikke bygging/utbygging på kunstige øyer, halvøyer eller annen konstruert byggegrunn i vannet.

Vedlegg

Les mer
04
Forslag fra R
Forslag
På vegne av Rødt
Publisert

37/23 - Kommuneplanens arealdel 2023-2035 – sluttbehandling

Forslag fra Rødt

Når det foreligger juridisk grunnlag for det tas følgende inn i arealdelplanens bestemmelser:

Etablering av datasentre som inngår i verdikjedene for produksjon og bruk av kryptovaluta tillates ikke.

Vedlegg

Les mer
05
Forslag fra J. I. Næss (FrP)
Forslag
Publisert

Forslag bestemmelser og retningslinjer.

Endringsforslag til bestemmelser og retningslinjer kommuneplanens arealdel.

1.2 Plankrav.

Siste setning endres til: Informasjon. Det skal fremlegges prinsippsak for områder som ikke er behandlet i kommuneplanens arealdel. Det skal utarbeides detaljregulering for konsesjonspliktig vind og solkraft i LNF områder.

1.9.3.3

Tillegg etter 1 setning: Det kan tillates tiltak nærmere enn 100 meter i vann og vassdrag forutsatt at det utarbeides reguleringsplan. Byggegrense til vann og vassdrag skal etableres og skal sikre tilgang til vannfronten for allmenheten.

Informasjon: I området ved vann og vassdrag skal det ikke tillates bygging utover dagens bredder og allmenhetens tilgang skal sikres langs vannfronten med minst 15 meter.

Nytt Punkt 1.9.3.4 Bygg ved vann og vassdrag

Ny retningslinje: I området ved vann og vassdrag skal det ikke tillates bygging utover dagens bredder og allmenhetens tilgang skal sikres langs vannfronten med minst 15 meter.

Nytt punkt 1.9.3.5 I Skiensvassdraget fra kommunegrensa mot Nome til Porsgrunn grense tillates ikke bygging/utbygging på kunstige øyer, halvøyer eller annen konstruert byggegrunn i vannet.

2.1.1.1 Sekundærleilighet.

Punktet som omhandler sekundærbolig, beholde det som det er i tidligere planretningslinjer.

Vedlegg

Les mer
06
Forslag fra FrP og H
Forslag
På vegne av Høyre og Fremskrittspartiet
Publisert

5. Bebyggelse i LNF områder, spredt boligbebyggelse.

Frem til ny revisjon av Kommuneplanens arealdel skal kommunen revidere «Boligområder i

LNF-spredt». Nytt Bystyre avklarer i sin behandling av planstrategi når dette skal gjøres.

6. LNF, spredt bebyggelse

Nytt punkt: Inntil Bystyret reviderer Boligområder i LNF spredt bebyggelse, gjelder dagens

andel og kvoter.

Kommunedirektøren bes omarbeide punkt 4.2 og 4.3 i bestemmelsene i tråd med vedtaket

over.

Forslag oversendes UKMB: Det fremlagte forslag fra kommunedirektøren med reduksjon til 2

boliger og fritidsbebyggelse i soner iverksettes ikke. UKMB bes ta stilling til og åpne for nye

tildelinger i tråd med tidligere soneinndelinger og antall. UKMB bes ta stilling til om dagens

soner skal videreføres eller endres.

Vedlegg

Les mer
07
Forslag fra J. I. Næss (FrP)
Forslag
Publisert

6.1 Mindre arealer og teiger.

Innspill 34 1,6 da Bratsberg

Innspill 78 Område 5/66 3,2 da Århus

Det avklares hvorvidt disse søknadene krever høring eller kan

behandles som ordinære mindre endringer eller dispensasjon

Vedlegg

Les mer
08
Forslag fra FrP og H
Forslag
På vegne av Høyre og Fremskrittspartiet
Publisert

7. Samferdsel/ Infrastruktur.

Gjeldende linjer for RV 36 fra gjeldende arealdel videreføres og tilpasninger og soner følger administrasjonens forslag.

Prinsipplinjene for Tunnel Knardalstrand-Flakvarp, Borgestad-Menstad, Ringveg Skien N og sentrumstunnelene er tatt ut. Det er behov for en analyse av det overordnede

Transportnettet i Grenland/Skien. Hensikten er å finne en helhetlig løsning for trafikken i og rundt Skien som omfatter alle trafikantgrupper.

Det kan gjøres som en del av revideringen av Areal og transport plan for Grenland ATP.

Bystyret bes ta stilling i sin behandling av planstrategi hvordan dette arbeidet skal gjøres

Vedlegg

Les mer
09
Endringsforslag fra FrP og H
Endringsforslag
På vegne av Høyre og Fremskrittspartiet
Publisert

Endringsforslag til Formannskapets vedtak buffersone LNF.1.10.1 Avstand til dyrket mark Retningslinjer: Det skal i reguleringsplanleggingen defineres en buffersone på inntil 15 meter mellom byggeformål og dyrket mark, der landbrukets interesse og bebyggelsen ivaretas. Buffersone mellom byggeformål og dyrket mark bør vurderes ved reguleringsplanlegging.

Vedlegg

Les mer
10
Forslag fra H, FrP og KrF
Forslag
På vegne av Høyre, Kristelig Folkeparti og Fremskrittspartiet
Publisert

4. Områder som ønskes avklart og krever begrenset høring:

NB. Bes votert over punktvis.

Nye områder som krever begrenset høring jf. punkt 4. 1-8, Områdene unntas rettsvirkning og det gjennomføres en begrenset høring.

1.Revidert innspill område 37_2, og 37_3gnr/bnr 12/5, Hoppestad.

2. Område 37.1 Århus

3. Innspill 14, gnr/bnr 8/79, Venstøphøgda.

4.Innspill 64.1-64.2 Strømdal

5.Innspill 18,1-2,Langgard

6 Innspill 124 Dalsbotten Gulset, areal som vender mot sørvest-Gulsetringen Eiendommen med gb.nr. 300/2850

7.Gnr 127/17 Fjelldalen

8.Innspill 61 gnr 10,11,12 Bøgrenda

Vedlegg

Les mer
11
Tilleggsforslag fra MDG og SV
Tilleggsforslag
På vegne av Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne
Publisert

MDG og SV ønsker å ta opp kommunaldirektøren sitt opprinnelig forslag med følgende tilleggsforslag.

Forslag fra MDG og Sv fremmet av Gozzi:

1. Områdene N10, N14, N15 og N26 unntas rettsvirkning. Kommunedirektøren gis mandat til å prøve å løse innsigelsene og det fremmes egen sak for disse arealene høsten 2023.

2. Det startes opp prosess med endring og oppheving av de reguleringsplanene som i planforslaget er blitt omdisponert fra byggeformål til LNF-formål. Varsel om midlertidig forbud mot tiltak for de aktuelle arealene skal sendes til grunneiere så snart som mulig.

3. Utover vanlig plan- og byggesaksbehandling skal kommunen verken praktisk eller økonomisk bistå interessenter til etablering av datasentre som inngår i produksjonen av kryptovaluta. Kommunen skal ikke stille arealer for slik virksomhet til disposisjon. Kommunen skal heller ikke inngå utbyggingsavtaler eller lignende økonomiske og praktiske partnerskap med slike utbyggere.

4. Bestemmelsene pkt 1.14 Teknisk infrastruktur, tillegg: Ved rivning av eksisterende bebyggelse bør gjenbruk av materialer vurderes.

5. 2.1.1.3 Terrasser og balkonger Takterrasser tillates ikke ved fortetting i eksisterende småhusområder. Takterrasse defineres her som oppholdsrom på flatt tak, uavhengig av etasjeplan.

6. Eiendommen med gb.nr. 300/2850 Monradsgate tas ut av planen. Det utføres en egen høring for området.

7. Ballestad, planid 711, tas ut av hensyn til dyrka mark

8. Nordre Grini, planid 932, tas ut av hensyn til dyrka mark

9. Ved rullering av kommende kommuneplans arealdel innføres det praksis med politiske prinsipp avklaringer før regulering av områder som ifølge gjellende

retningslinjer er kontroversielle reguleres.

10. For områdene 81.1 (N26 Bolvik), 52 Bjørnvedtvegen (N12) og 133 Rødmyr Øst (N11) forslås de deler av arealene som er klassifisert som dyrka mark og myr tatt ut av planen.

11. Reguleringsplan 728 reguleringsplan for et område inntil Lukesfjellvegen og Langaardsvegen går/barn 58/1, 8/94, 57/3 m.fl. Tas ut av planen. Området sendes ut på høring.

12. Arealene N5 og N6 tas inn i planen for næringsarealer i kommunedirektørens innstilling punkt 2 og unntas rettsvirkning.

13. Administrasjonen bes utarbeide et forslag til videre prosess knyttet til løpende rullering og at det i den sammenheng hensynas også de innspill som har blitt spilt inn til denne planen og overordna planverk som ATP Grenland

14. Ved rullering av kommende kommuneplan for arealdel innarbeides et fargekart for områder som kommunen vurderer bør vernes.

Vedlegg

Les mer
12
Motforslag fra G. Søvde (V)
Motforslag
Publisert

Takterrasser tillates ikke ved fortetting i eksisterende småhusområder. Takterrasse defineres her som terrasse på øverste plan på boligen.

Vedlegg

Les mer
13
Forslag fremsatt av Aas på vegne av AP, SP og H
Forslag
Publisert

Bystyret 25.05.23 (Sak 62/23) (AP , SP,)

Forslag til vedtak i kommuneplanens arealdel 23 -25

1. Med hjemmel i plan- og bygningslovens § 11–15 vedtas kommuneplanens arealdel 2023-2035 med plankart og bestemmelser datert 18.04.2023.

2. Områdene N10, N14, N15 og N26 unntas rettsvirkning. Kommunedirektøren gis mandat til å prøve å løse innsigelsene og det fremmes egen sak for disse arealene høsten 2023. Det er behov for større næringsarealer. N26 er spesielt verdifullt med tanke på det grønne skiftet og sirkulærøkonomi med sin beliggenhet og tilgang til kraft. Etter dialog med Statsforvalter er arealet allerede krympet betydelig og det bør være et mål å opprettholde om lag den størrelsen som nå ligger til grund.

3. Det startes opp prosess med endring og oppheving av de reguleringsplanene som i planforslaget er blitt omdisponert fra byggeformål til LNF-formål. Varsel om midlertidig forbud mot tiltak for de aktuelle arealene skal sendes til grunneiere så snart som mulig.

4.Utover vanlig plan- og byggesaksbehandling skal kommunen verken praktisk eller økonomisk bistå interessenter til etablering av datasentre som inngår i produksjonen av kryptovaluta. Kommunen skal ikke stille arealer for slik virksomhet til disposisjon. Kommunen skal heller ikke inngå utbyggingsavtaler eller lignende økonomiske og praktiske partnerskap med slike utbyggere.

5. Ballestad, planid. 711, beholdes.

6. Nordre Grini, planid. 932, beholdes.

7. Eikehaug, planid. 872, område BN13 og BN 14 beholdes.

8. Gjerpen gartneri legges inn planen med forbehold at buffersonen på 15 m til LNF vedtas. (unntas rettsvirkning)

9. Arealene N5 og N6 tas inn i planen for næringsarealer i kommunedirektørens innstilling punkt 2 og (arealene unntas rettsvirkning)

10. Hyniveien 94, GBNR 2/18. Dette området er på ca. 4 mål og har ligget beslaglagt i påvente av Århusbrua, og det har vært mye frem og tilbake her. Resten av denne eiendommen er klarlagt i arealplanen til bolig. (arealet unntas rettsvirkning)

11. Endringsforslag til punkt 1.10.1 avstand til dyrket mark. Det skal ved reguleringsplanlegging settes av en buffersone på 15 m. (punktet unntas rettsvirkning)

12. Fritidsboliger tillates med et areal på inntil 130 m2 bebygd areal inklusiv overbygd terrasse/veranda samt boder og garasje (legges i bestemmelser, sendes på høring)

13. Teknisk infrastruktur, tillegg: Ved rivning av eksisterende bebyggelse bør gjenbruk av materialer vurderes. (Legges inn i retningslinjene)

14. Takterrasser tillates ikke ved fortetting i eksiterende småhusområder. Takterrasse defineres her som oppholdsrom på flatt tak, uavhengig av etasjeplan.

15. Kravet i planprogrammet med avstand til skole tas ut som kriteriet ved neste rullering av kommuneplanen

16 Administrasjonen bes utarbeide et forslag til hyppigere rullering hvor arealer som i denne planen ligger inne med ulike formål kan endres med kortere tidshorisont enn i dag. Dvs. at arealer som ikke blir realisert eller lar seg realisere kan tas ut til fordel for andre realiserbare arealer som i dag ikke ligger inne. I tillegg vil en rullering av dagens ATP Grenland også kunne medføre endringer.

17 Frem mot ny revidering skal soneinndeling og kvoter for LNF områder ha et eget oppfølgingspunkt i planbeskrivelsen.

18 Krav om at sekundærleilighet skal ligge i samme bygg som primærleilighet as bort.

19 Før en ev. nedskalering av tiltaket helårstrening og konkurranse anlegget som Gulset IF jobber med, bes administrasjonen å gå i dialog med idrettslaget om å finne løsninger for anlegget som ivaretar øvrige nærmiljøinteresser på en god måte.

Vedlegg

Les mer