1. Skien kommune velger alternativ 2 og inngår kontrakt med valgt entreprenør. Bygging av bru mellom Klosterøya og Jernbanebrygga starter når godkjenning fra Kystverket foreligger.
2. Prosjektet finansieres med midler fra Bypakke Grenland, belønningsmidler fra Staten
og bidrag fra utbyggerne på Klosterøya og Skien Brygge. Bidraget fra Bypakke
Grenland økes med kr 59 mill. for å fullfinansiere prosjektet. Omfordeling av
bypakkemidlene innarbeides i den årlige revisjonen av handlingsprogrammet for
bypakka høsten/vinteren 2023.
3. Driftskostnadene for gang- og sykkelbrua innarbeides i årlig driftsbudsjett for BDK.
Det søkes å finansiere hele eller deler av driftskostnaden med framtidige
belønningsmidler.
106/23 Gang- og sykkelbru Klosterøya - Jernbanebrygga. Investeringsbeslutning
Forslag fra Frp og Rødt:
1: Gang- og sykkelbru Klosterøya - Jernbanebrygga bygges ikke
2: St.Prop. 134 S (2014–2015) Utbygging og finansiering av Bypakke Grenland fase 1 i Telemark legger opp til at økonomiske midler skal brukes på prosjekter i planperioden fram til og med 2025. Utenom gang- og sykkelbrua har Skien ikke andre prosjekter som kan realiseres i perioden i det omfang eventuelt ubrukte midler skulle tilsi.
Bystyret ber om at disponible midler overføres til prosjekter i Skien etter 2025, og at disse prosjektene gir en grundig behandling med sikte på å redusere biltrafikk, bedre framkommeligheten for næringstrafikken og stimulere til nye gang og sykkelvei-prosjekter i Skien.
Ovenfor nevnte føringer tas opp med sentrale myndigheter og Samferdseslsdepartementet.
Ved fremtidige bypakker skal det utredes og legges tilrette for alternative prosjekter slik at det sikres reelle valgmuligheter i realitetsbehandlingen av prosjektene.