Forslag

Budsjettrammer til utvalgene, budsjett og økonomiplan 2024-2027

01
Tilleggsforslag fra MDG, AP, SV, SP og R
Tilleggsforslag
På vegne av Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Miljøpartiet De Grønne, Senterpartiet og Arbeiderpartiet
Behandlet

Opposisjonen vil legge til rette for en klimapositiv region innen 2050, og et klimaregnskap som går i pluss. Det skal jobbes med ny bypakke og byvekstavtale herunder etablere togstopp i fjellet i Skien sentrum og sykkelvei mellom Skien og Porsgrunn, framskynde turveg på begge sider av elva mellom byene, og sørge for rettferdig fordeling av bompengebelastningen.

Aksjon skolevei: +0,3 MNOK

Å sikre trygghet for barn som ferdes i trafikken er god investering. Flere steder i Skien pekes på som særlig trafikkfarlige, og opposisjonen anbefaler å øke tilskuddet til aksjon skolevei med kroner 0,3 MNOK.

Strømstøtte: + 1.0 MNOK

Viderefører energiøkonomiseringstiltak for folk i lavinntekts familier.

Hjertesoner: +0.5 MNOK

Det utføres et prosjekt med hjertesoner. En hjertesone rundt skolen gjør det sikrere for elevene å gå eller sykle. Mindre biltrafikk og tryggere stopp- og hentesoner er bra for alle!

Vedlegg

Les mer
02
Forslag fra B, H, FrP, INP, V og KrF
Forslag
På vegne av Bypartiet, Høyre, Venstre, Kristelig Folkeparti, Fremskrittspartiet og Industri- og Næringspartiet
Behandlet

Utvalget legger til grunn kommunedirektørens forslag til budsjett og økonomiplan for 2024 - 2027.

Utvalget ser i dagens situasjon behovet for en stram budsjettering uten rom for mange nye tiltak. Det viktigste nå er å opprettholde den gode driften vi har i Skien kommune, og unngå uheldige akutte nedskjæringer som rammer grupper av befolkningen.

Utvalget ser fram til et tillitsfullt og konstruktivt samarbeid innad i utvalget og i forhold til administrasjonen for å videreutvikle Skien som det gode bosted og arbeidsplass.

Utvalget vil understreke viktigheten også av et konstruktivt samarbeid med næringslivet i kommunen og med frivillige organisasjoner.

Dyrtiden med fortsatt høye strømpriser og høye renter utfordrer også i år ressursene kommunen rår over. Dessverre merkes dette også godt for innbyggerne i kommunen, som nok en gang opplever at de kommunale regningene blir enda større.

Særlig ser vi dette på VARF-området der økningen for neste år er på nesten 12 prosent. Hovedsakelig skyldes dette kapitalkostnadene som følge av et høyt, men nødvendig, investeringsnivå på vann og avløp. Dette vil samarbeidspartiene kompensere blant annet ved å redusere eiendomsskatten, noe vi vil komme tilbake til i den videre behandlingen av budsjettet.

Bypakke fase 1 begynner å nærme seg slutten, og spørsmålet fremover blir hva en fase 2 skal inneholde. Dessverre stoppet arbeidet med ny riksvei 36 opp, men det er andre viktige oppgaver innen samferdsel vi også må løse. For Skien er det i særdeleshet viktig å få til et togstopp i sentrum. Samtidig må vi også optimalisere veinettet vi har, og forsøke så godt det lar seg gjøre å forbedre fremkommeligheten for næringstrafikken. Vi må også sikre kollektivtilbudet og legge forholdene enda bedre tilrette for gående og syklende.

Byen vår utvikles stadig til det bedre, og nye prosjekter vokser stadig frem. Utvalget ser frem til å jobbe med den nye sentrumsplanen, sikre enda flere næringsarealer og fremveksten av Googles satsning i Skien. Vi ser med spenning frem til nytt Meierikvartal, fremveksten av Skien Brygge og realisering av det nye Ibsenbiblioteket.

Samtidig må vi fortsette arbeidet med å sikre nok kraft til vår region. Utvalget er i så måte positive til initiativet tatt av blant annet Porsgrunn kommune til å etablere Norske Kjernekraftkommuner og vil følge utviklingen med stor interesse. Skien er positive til et prøveprosjekt med kjernekraft med ny teknologi i Skien/Grenland.

Utvalget ønsker at Skien kommune skal være en pådriver i arbeidet med reduksjon av klimagassutslipp, bevaring av sårbare naturtyper og artsmangfoldet, og hindre nedbygging av drivbar, dyrket og dyrkbar mark.

Utvalget registrerer og er tilfreds med at sykefraværet i sektor for byutvikling, drift og kultur er av det laveste i kommunen. En vil likevel reise spørsmålet om målet bør være at sykefraværet ikke skal overstige 5 %, mot 6 % som nå står i kommunedirektørens budsjettframlegg. Uansett forutsettes det at det jobbes kontinuerlig for å redusere sykefraværet og at det i hvert fall ikke er forhold på arbeidsplassen som medfører sykefravær.

Utvalget er tilfreds med fortsatt satsning på omsorgsboliger i form av leie. Det bør også vurderes å bygges omsorgsboliger i kommunal regi.

Utvalget peker på viktigheten av gode utearealer ved skolene for å gi elevene mulighet for lek og aktivitet, og registrerer at det nå er satt av noen midler til dette, selv om det kunne vært ønskelig å høyne denne potten.

Utvalget pekjer på utfordringen med å fylle opp målsettingen med 2 lærlingeplasser pr 1000 inbyggere i kommunen, og oppfordrer til et stadig fokus på hva som kan gjøres for å oppnå dette, i den grad det er lærlinger som ikke får lærlingeplass.

Utvalget er også opptatt av hva som kan gjøres fra kommunens side for å få flere inn i arbeidslivet, og ber om at administrasjonen, herunder NAV, har et stadig fokus på dette, og hva som kan gjøres for å ta inn til arbeidstrening i kommunen, gi lønnstilskudd til bedrifter som tar inn til arbeidstrening etc.

Utvalget vil fremheve et arbeid som for året 2024 og planperioden må omfatte å:

• stille klima- og miljøkrav i alle offentlige anskaffelser i kommunen. Bl.a. ved å premiere miljøvennlige løsninger.

• etablere en lokal pott der man kan søke om støtte til å gjennomføre ENØK-tiltak.

• stille krav om energieffektive offentlige bygg.

• verne sårbare naturtyper og matjord, og holde dyrkbar mark i hevd. Erstatning av matjord er ikke nok.

• følge opp arbeidet med klima- og miljøtilpasning i kommunen, f.eks. overvannsproblematikk, flom og ras.

• følge opp naturmangfolds-planen

• fullføre nye, og sikre enda flere næringsarealer i kommunen og ha en løpende rullering av arealplanen.

• realisere et togstopp i fjellet i planprogram fremover.

• videreføre/-utvikle turvei mellom Skien og Porsgrunn

• rullere sentrumsplanen

• realisere byggingen av bibliotek og Ibsen formidlingssenter.

• Igangsette en mulighets-/forstudie om etablering av kjernekraft med ny teknologi i Skien/Grenland.

• Bruk av Skiensmodellen og arbeide mot sosial dumping.

• ha et kontinuerlig arbeid retta mot sykefravær og heltidskultur

• Ha som utgangspunkt forbedringsarbeid i alle ledd i organisasjonen

• Ha et godt samarbeid med de frivillige, innbyggerne og næringslivet

Flere av momentene kan ha budsjettmessige konsekvenser og må vurderes frem mot Formannskapets og bystyrets behandling.

Vedlegg

Les mer