1. Skien kommune velger alternativ A og inngår kontrakt med valgt leverandør, med hensikt om å starte bygging av gang- og sykkelbru over Bryggevannet i løpet av
høsten 2024.
2. Kostnaden for tilleggsutredninger til Kystverket og kompensasjon til leverandør for utsatt byggestart, finansieres med midler fra Bypakke Grenland fase 1. Midlene på
inntil 8 mill. kr (inkl. mva.) hentes fra Skiens ufordelte reserve (Bufferen).
3. Ved neste års revisjon av handlingsprogrammet for Bypakke Grenland fase 1 justeres rammen i tråd med det som er benyttet av bufferen.
1. Skien kommune velger alternativ C, avlyser konkurransen og inngår ikke kontrakt med leverandør om bygging av bru mellom jernbanebrygga og Klosterøya. Tilleggsutredningene Kystverket har bedt om blir ikke gjennomført.
2. Avsatte midler til brua tilbakeføres til felles portefølje i fase 1 av Bypakke Grenland.
Oversendelse til kontrollutvalget:
Bystyrets mulighet til å prioritere andre tiltak er tilsidesatt, siden man ikke har alternative prosjekter til bru i porteføljen. Bystyret står i fare for at belønningsmidler og annen finansiering som våre innbyggere har betalt inn i bompenger blir overført til andre kommuner, jamfør porteføljestyringsprinsippet i bypakka. Bystyret ber derfor kontrollutvalget undersøke alle sider av saksbehandlingen, for eksempel om administrasjonen har brutt handlingsplikten. Det bør også undersøkes om bystyrets reelle valgmuligheter er satt ut av spill som følge av at saksbehandlingen ikke har avklart mee departementet om det er mulig å velge andre prosjekter, selv om de ikke kan realiseres innen 2025.
Administrasjonen bes snarest legge frem sak for teknisk utvalg og iverksetter reguleringsprosess for andre prosjekter i Skien som finansieres innenfor bypakke fase 1. Administrasjonen vurderer hvilke prosjekter som kan være aktuelle. Noen mulige prosjekter er ny veg/GS veg fra Tufteputten til Jønnevald, Hoppestadveien GS, GS veg Åfoss fra Fjærevei til Samvirkelaget. Administrasjonen bes gjøre vurderinger av hvilke av disse prosjektene som raskest mulig lar seg regulere og iverksettes. Dersom man ikke har plankapasitet i Skien kommune leies inn ekstern kapasitet. Disse reguleringsprosessene gis topp prioritet