← Tilbake

Sak 67/23 - Budsjett og økonomiplan 2024-2027

01
Forslag fra H. E. Askjer (KrF)
Forslag
Behandlet

På vegne av H, Frp, KrF og Inp.

Posisjonen inviterer til å se om det er grunnlag for et bredest mulig forlik om en tiltakspakke grunnet dyrtid generelt, og familiefattigdom spesielt.

Posisjonen erkjenner at vi er i en tid som er krevende for stadig flere av våre innbyggere.

Det inviteres derfor til en tverrpolitisk dialog for å se om det kan skapes en bred enighet om en tiltakspakke som best mulig kan møte de utfordringer denne tiden krever.

Midlene til en slik pakke tas av fond.

Vedlegg

Les mer
02
Tilleggsforslag fra AP, SP, SV, MDG og R
Tilleggsforslag
På vegne av Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Miljøpartiet De Grønne, Senterpartiet og Arbeiderpartiet
Behandlet

Formannskapet viser til hovedutvalg for helse og velferd sin innstilling i budsjett, siste punkt:

«Utvalget ber administrasjonen identifisere områder innenfor tjenesteområdet UHV som kan konkurranseutsettes.»

I tråd med ordførerens uttalelser i Telemarksavisa 07.09.23 – legges følgende føring inn:

«Vi skal sikre at de ansatte skal ha lønn og pensjon som i dag.»

Administrasjonen bes frem til bystyret 14.12.23 utarbeide et notat om hvordan dette kan løses i praksis.

Vedlegg

Les mer
03
Endringsforslag fra SV, AP, MDG, SP og R
Endringsforslag
På vegne av Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Miljøpartiet De Grønne, Senterpartiet og Arbeiderpartiet
Behandlet

Bevilgningen på 937 000 kroner til Mersmak videreføres, og dekkes inn av redusert avsetning til fond.

Vedlegg

Les mer
04
Endringsforslag fra H. Lilleland (SV)
Endringsforslag
Behandlet

Forslaget om mobilforbud på skolene i Skien sendes ut på høring til skolene. Dette vil sikre medvirkning fra de som blir berørt, og bidra til at avgjørelsen kan tas på et best mulig kunnskapsgrunnlag. Det bes om at skolenes samarbeidsutvalg og elevråd uttaler seg om både behovet for mobilforbud, og hvordan det eventuelt skal innrettes. Forslaget sendes også til ungdomsrådet for uttalelse.

Vedlegg

Les mer
05
Forslag fra H, Frp , Krf og INP Røsholt (H)
Forslag
Publisert

Innledning.

Formannskapet støtter i alle hovedtrekk kommunedirektørens budsjettframlegg og handlingsplan.

Formannskapet er stolt av innsatsen og viljen til utviklings -og omstillingsarbeidet fra våre medarbeidere, ledelse og administrasjon.

Vi ønsker å legge vekt på godt samarbeid tverrpolitisk og administrativt i 2024.

Formannskapet har tillit til at igangsatt omstillingsarbeid vil frigjøre ressurser. Og vi forventer at arbeidet med å forebygge og følge opp fravær vil styrke arbeidsmiljøet, og gi økonomisk gevinst.

Vi vil peke på flere arbeidsområder som vi ønsker å løfte fram og som vi mener er relevante for kvalitetsutvikling av tjenestetilbudet for borgerne våre.

Formannskapet ber administrasjonen identifisere tjenesteområder som kan konkurranseutsettes.

Det er fremdeles forhold i Kommunedirektørens forslag som vi, samarbeidende partiene i posisjonen, jobber videre med frem mot endelig vedtak i bystyret.

H, Frp, KrF, Venstre og INP tar forbehold om at det kan komme endringer i budsjettet frem til endelig behandling i bystyret 14. desember 2023.

Oppvekst:

Det tilføres 2.000.000, - til tre ungdomsloser i U-skolen. Ordningen skal evalueres etter ett år.

Det planlagte arbeidet med å vri de spesialpedagogiske tjenestene mot tidlig innsats og mer integrert ute i skolene vil frigjøre ressurser som vil komme flere barn til gode.

Posisjonen støtter kommunedirektørens arbeid der det skal iverksettes en ressursgjennomgang av spesialpedagogiske tjenester, dette arbeidet må også ta opp i seg struktur og gjennomgang av hele oppvekstfeltet, der man ivaretar spesialpedagogiske tilbud og et større nærvær og oppfølging i det ordinære skoletilbudet.

Det skal sikres høy faglig kompetanse hos de ansatte ved å legge til rette for etter- og videreutdanning for ansatte.

Flere barnehager sliter med fravær bla. på grunn av arbeidspress blant de ansatte, og det er vanskelig å skaffe kvalifiserte vikarer. Det er god grunn til å anta at fast ansettelse av fagarbeider eller assistent vil være en god løsning. Med fast ansettelse vil den enkelte barnehage også få ansatte som passer i bemanningen i barnehagen. En ekstra ansatt vil ikke medføre noen ekstrakostnader, da kostnadene til vikarer blir redusert tilsvarende. Administrasjonen bes om å legge frem en sak vedrørende dette.

Formannskapet ber administrasjonen utrede prøveprosjekt Fleksibel skolestart.

Mobilforbud: Det skal innføres et generelt mobilforbud i Skiens-skolen. Mobilhotell kan være en løsning. I spesielle tilfeller må enkeltelever ha behov for å benytte telefon i skoletiden, men da etter særskilt avtale med kontaktlærer.

Sendes på høring til Ungdomsrådet og skolenes elevråd om hvordan dette skal gjennomføres.

Skole-hjem samarbeid: Noen skoler og lærere opplever at enkelte foreldre sjelden eller aldri møter opp til samtaler og foreldremøter. Samarbeidet mellom skole og hjem er veldig viktig.

Skolene skal i størst mulig grad orientere i innkallingen om at møtet er obligatorisk. Ved gjentatt fravær skal foreldrene kontaktes.

Foreldreskole: Administrasjonen oppfordres til å, i løpet av første del av økonomiplanperioden, utarbeide tilbud om Foreldreskole for 1. og 8.trinn for å styrke skole-hjem samarbeidet.

Storforeldremøter: Det bør holdes minst ett årlig storforeldremøte på U-skolene. Aktuelle temaer som rus, ungdomskriminalitet, psykisk helse og livsmestring e.l.

"Foreldrestyrke" – Det oppfordres til at dette gode samarbeidet utvides til flere områder i Skien. Etter modell av samarbeidet mellom Skien kommune og frivilligheten ved Klyve Nærmiljøsenter og IF Herkules.

Samarbeid kommunen – frivilligheten: Det skal utredes et samarbeid med frivilligheten for å gi elevene muligheten til å delta på aktiviteter i SFO-tiden.

9A-saker: Det skal i tertial-rapportene til UOPP vises til antall avvik pr. skole.

Dysleksivennlig skole: Det skal jobbes for at flere skoler i Skien kvalifiseres som dysleksivennlige skoler.

Gratisprinsippet: Skolene skal sørge for at gratisprisnippet i skolen opprettholdes.

MIKS- prosjektet: MIKS- prosjektet i kulturskolen ønskes videreført. MIKS prosjektet er blitt svært vellykket og det er økende interesse for kulturskolens etter-skoletid tilbud. En suksessfaktor er at tilbudet har vært gratis og utvelgelsen skjer ved en dialog med skolen slik at tilbudet når de som trenger det. Et mål er å få disse elevene til å bli ordinære betalende elever i kulturskolen ved hjelp av kontingentkassa og fritidsfondet.

Ungdomslos: Det har den siste tiden vært utfordringer med ungdomsmiljøet i Skien. Som et ledd i forebyggingen av dette, innføres en forsøksordning med 3 Ungdomsloser i Skien: Ungdomslosen skal være en trygg voksen som utfordrer elevene på sosiale ferdigheter og bygger bro mellom skolen og elevens fritidsarena, og samtidig har god kjennskap til de frivillige tilbudene for barn og ungdom i Skien, samt være et bindeledd i kontakt med nødvendige hjelpetjenester og sørge for at hjelpen er helhetlig og tilrettelagt.

Team fritid – tilbud etter skoletid. Er finansiert første halvår. Formannskapet ønsker å videreføre tilbudet. Finansiering avklares ved budsjettrevisjon.

Barnevernet skal arbeide systematisk og strategisk med kompetanseutvikling, blant annet innen minoritets- og flerkulturelle perspektiv, samt arbeide for å rekruttere og beholde kompetente og erfarne medarbeidere i barneverntjenesten.

Det skal jobbes aktivt for bedre tverrfaglig samarbeid i kommunen for å gi barn og familier den hjelpen de trenger, og samarbeidet mellom hjem, skole, barnehage, barnevern, helsetjeneste, politi og andre aktuelle aktører rundt barna skal styrkes.

Ettervernet for barn som har vært i kontakt med barnevernet skal styrkes.

Administrasjonen skal utarbeide en sak med konkrete tiltak som kan styrke ettervernet.

Utvalg Helse- og velferd

Inn på Tunet – unge demente

Inn på tunet er et godt og spennende dagtilbud for unge demente. Dette er en gruppe som trenger variasjon og et stimulerende tilbud.

Formannskapet setter av 1 mill kroner for å kunne gi dette tilbudet til noen i denne gruppen.

Dette tilbudet skal komme i tillegg til annen avlastning.

Kommunens rolle som arbeidsgiver.

Vi er informert om og oppmerksom på at det er igangsatt mange tiltak, og fraværsarbeid har stort fokus i sektoren.

Formannskapet ønsker å være tett på fraværsarbeidet ved å få månedlige rapporteringer fra 5 virksomheter hvor det er igangsatt konkrete tiltak (GAT-analyse, lederstøtte og opplæring). Formannskapet ønsker å følge utviklingen av fraværet for å se resultatet av det igangsatte arbeidet.

Formannskapet ber Partsammensatt utvalg ha et spesielt fokus på fraværet i sektoren i 2024. Vi oppfordrer til et tettere samarbeid med NAV rundt sektoren.

Sikkerhet for våre ansatte

Formannskapet ber administrasjon sikre at alle ansatte får kurs i Forebygging av vold og trusler.

Arbeidet med opplæring av ufaglærte må intensiveres.

Forebyggende hjemmebesøk til personer over 80 år.

Formannskapet ber administrasjonen komme ajour med hjemmebesøk til personer over 80 år.

Alle personer i Skien over 80 skal ha fått tilbud om besøk innen utgangen av 2024.

Det settes av 1 mill for å få intensivert arbeidet.

Samarbeidsutvalg ved sykehjem og hjemmetjeneste

Det er viktig å styrke dialog med pårørende og brukere for å skape en balanse mellom tjenestetilbud og forventninger.

Pårørende er en viktig ressurs som involveres mer.

Formannskapet ber administrasjonen etablere samarbeidsutvalg ved 2 sykehjem og 2 soner i hjemmetjenesten og bokollektiv for funksjonshemmede.

Hjemmetjenester

Formannskapet støtter administrasjonens arbeid med en helhetlig ekstern gjennomgang av tjenesten.

Det må i tillegg til administrasjonens gjennomgang ses på:

Brukerne skal få flere faste personer å forholde seg til.

Ha en minst like god tjeneste for brukerne med mulighet for noe fleksibilitet.

Psykisk helse

Rask psykisk helsehjelp

Innenfor rammen opprettholdes de to plassene som ble etablert med engangstilskudd i 2023.

Formannskapet ønsker å styrke psykisk helseteam og deres samarbeid med blant annet jobbspesialister (NAV) som hjelper til med å finne utdanning eller jobb.

Rådgivende enhet rusfeltet.

Vi har fått fra 2023 tildelt en stilling til rådgivende enhet. Vi ønsker en orientering om hvordan denne ordningen fungerer og se det i sammenheng med tverrfaglig arbeid for å fange opp og forebygge rusbruk.

TOMTER– med mulighet for alle trinnene i boligtrappa.

Vi trenger flere typer og varianter av boliger. Formannskapet ber administrasjonen åpne opp for eksterne aktører og vi ser positivt på offentlig og privat samarbeid.

Legevaktsbil – Grenland

Formannskapet ber administrasjon komme tilbake med en sak som ser på muligheter, fordeler og ulemper ved å etablere i første rekke Legevaktsbil i Grenland.

Sekundært en for bare Skien hvis det ikke lar seg inngå et samarbeid med nabokommuner.

Utvalg for inkludering, frivillighet og kultur

Visjonen vår er å være en møteplass for mennesker fra ulike kulturer og land, hvor relasjoner skapes, utenforskap bekjempes, og inkludering dyrkes. Vi er stolte av vårt varierte kulturliv for store og små.

Samskaping for å løse fremtidige utfordringer

Samarbeid mellom kommunal sektor, frivillige organisasjoner, og sosiale entreprenører må til for å møte utfordringene i velferdssamfunnet. Dette er løsningen for en mer bærekraftig fremtid. Ikke minst er dette i tråd med nasjonale initiativer. Skien må våge å tenk nytt og innovativt. Utviklingen av konkrete samarbeidsprosjekter med klare mål og evalueringssystemer vil være avgjørende for en bærekraftig og kostnadseffektiv løsning.

Prioriteringer:

Når vi ser at behovet for å prioritere barn og unge og de eldre i Skien er stort, må det først og fremst bety at disse grupper tilgodeses ekstra. Det kommer til å smerte og flytte ressurser fra andre områder til de områder som har høyeste prioritet.

Det vil bety at tilbud til den delen av befolkningen som er mest økonomisk robust, kanskje ikke får den støtten de er vant med. Det vil bety at goder vi gjerne skulle sett videreført, ikke lenger får den prioriteten vi ønsker.

Vi er nødt til å vise ansvarlighet mot lovpålagte oppgaver. Det er et faktum at vi allerede sliter med å ha en drift i Skien kommune som går i balanse. Hvis dette fortsetter, kan vi miste retten til å styre oss selv.

Kommunedirektøren har slått fast at det vil beslaglegge fremtidige kulturmidler grunnet satsning på det nye Ibsenbiblioteket og besøkssenteret. Samtidig står vi ovenfor en stor belastning grunnet renteøkningen.

Formannskapet ønsker utredninger fra administrasjonen innen flere områder, disse skal vi bruke som grunnlag til revidert budsjett 2024.

• Drift, økonomi og lokaliteter på Spriten, Skien kunstforening, Telemark kunstnersenter og Bydelshusene.

• Tettere samarbeid mellom kulturarrangører i Skien og nærliggende kommuner. Dette for å minimere konkurranse mellom ulike arrangører og kulturarrangementer. Etablere kulturkalender for Grenland.

• Det bes om et framlegg av alle stipender og priser kommunen deler ut, hvilke kostnader dette har, for å vurdere om alle disse bør videreføres.

• Bedre utnyttelse av tiltak og tilskudd rettet mot barn og unge, herunder kontingentkassen, fritidsfondet og diverse gratis billetter. Det bør sees på fritidskortet etter modell i Kvinesdal og Arendal.

Årlig deles det ut statlige tilskudd til Skien kommune, som for eksempel IMDi-midler. Utvalget ber administrasjon om å tilse at midlene brukes i henhold til intensjonen. Prioritere søknader som gir konkrete effekter som fører til inkludering og integrering i lokalsamfunnet. Gode eksempler på dette er arbeidet til LoPe, HomeStart og Sarepta. Disse midlene har mye potensiale, og bør deles ut med ansvarlighet og etter kriterier.

NAV har et stort samfunnsansvar og en viktig måloppnåelse er å kvalifisere flyktninger. Formannskapet ber om en utredning på hvordan man kan oppnå enda bedre resultater på dette området. Det er avgjørende å undersøke nye tilnærminger som kan vise frem flyktningenes potensial for næringslivet, gjennom strategiske samarbeid med ulike bedrifter og egen næringsenhet.

Det må utarbeides samarbeidsavtaler med frivillige lag og organisasjoner som mottar flerårige tilskudd der intensjon, målgruppe og oppdraget beskrives og hva som forventes av frivillighet og den som mottar tilskudd. Det skal utarbeides tidsavtaler som vil bli gjenstand for evaluering hvorvidt intensjon og avtale er oppfylt.

Utvalg for Teknisk sektor:

Vi har en endret situasjon, fra lave renter, energipriser og lav prisvekst er det økonomiske

bildet vesentlig forandret, og det er dessverre grunn til å anta at utfordringsbildet vil vedvare i

denne perioden. Disse forholdene vil påvirke teknisk sektor sitt handlingsrom i 2024 og LTB.

Kommunedelplanens arealdel er et viktig verktøy der det alltid må være tomter og areal som

dekker innbyggerne og næringslivets behov, man skal sikre gode rammebetingelser for næringslivet.

Kommunedelplanens arealdel må revideres innen utgangen av 2024.

VARF-området og utskrivning av kommunale avgifter påvirker befolkningens

økonomi i vesentlig grad. Det fremlagte forslag til investeringer innen VAR området er

helt nødvendig.

Ekstraordinære inntekter utover budsjett skal redusere eiendomsskatten gjennom et økt bunnfradrag.

Et større innslag av interkommunalt samarbeid innenfor teknisk sektor er ønskelig

å få identifisert. Områder kan være kommunalteknikk, plan og byggesak, park, vei og stab -støtte funksjoner. Administrasjonen legger frem en sak våren 2024.

Saken vedrørende å slå av gatelys på natt vurderes. Saken forelegges utvalg for teknisk sektor for endelig beslutning.

Klyve skole trenger mer plass og er overmoden for utbygging. Formannskapet ber administrasjonen

forsere utbyggingen og komme med en ny fremdriftsplan for oppvekstutvalget i 2024.

Teknisk sektor skal ta en ledende rolle i samarbeid med øvrige sektorer for å bli en inkluderende

arbeidsplass som tar et utvidet samfunnsansvar ved å opprette arbeidstreningsstillinger som

gir arbeidserfaring og fremmer økt sysselsetting i befolkningen.

Skien kommune har avtale med eksterne aktører for utplassering av bymøbler, busskur etc.

Formannskapet ber om at det undersøkes om det er interesse fra eksterne/private/kommersielle

aktører for å bidra med finansiering til oppgradering av lekeplasser, etablere treningsfasiliteter utendørs i Skien kommune.

Bypakke fase 1 begynner å nærme seg slutten, og spørsmålet fremover om det blir en fase 2 og hva den skal inneholde. Dessverre stoppet arbeidet med ny riksvei 36 opp, men det er andre viktige oppgaver innen samferdsel vi må løse. Skien Vest har betydelige utfordringer med fremkommelighet, og det er av stor betydning for helse, miljø og fremkommelighet at overordnede samferdselsgrep gjennomføres i bydelen.

Vi må også sikre kollektivtilbudet og legge forholdene enda bedre tilrette for gående og syklende.

Det er ulike syn i Skien Bystyre på hvorvidt en ny byvekstavtale lar seg realisere med de forutsetninger man antar legges til grunn. Dersom ikke bypakke 2 iverksettes tilføres egenandel teknisk sektor.

Formannskapet ser frem til å jobbe med den nye sentrumsplanen, sikre enda flere næringsarealer og fremveksten av Googles satsning i Skien. Vi ser med spenning frem til nytt Meierikvartal, fremveksten av Skien Brygge og realisering av det nye Ibsenbiblioteket. Omfanget på investering bibliotek vil Bystyret ta stilling til i 2024. Driftstilpasningen må synliggjøres og avklares før man vedtar endelig ramme.

Skien er positive til et prøveprosjekt med kjernekraft med ny teknologi i Skien/Grenland.

Energiprosjekter som ikke bygger ned viktige naturområder ønskes velkommen og må avklares i ordinære prosesser i de politiske/administrative organer.

Formannskapet ønsker at Skien kommune skal være en pådriver i arbeidet med reduksjon av klimagassutslipp, bevaring av sårbare naturtyper og artsmangfoldet, og hindre nedbygging av dyrkbar mark.

Skien kommune har tradisjon for å samarbeide tett med husbanken, en økning av rammen for startlån er et viktig redskap for å gi innbyggere mulighet fra å gå fra leie til eie.

Det skal utarbeides piloter der man tar opp i seg intensjonen i «omsorgstrappen», og søke samarbeid med husbank, boligbyggelag, private og andre for å realisere gode prosjekter i Skien.

Formannskapet peker på utfordringen med å fylle opp målsettingen med 2 lærlingplasser pr 1000 innbyggere i kommunen, og oppfordrer til et stadig fokus på hva som kan gjøres for å oppnå dette.

Formannskapet stiller klima- og miljøkrav i alle offentlige anskaffelser i kommunen, ved å premiere miljøvennlige løsninger. For eksempel sørge for at transport av masser skjer med minst mulig transportavstander.

Formannskapet ber om at det skal følge opp arbeidet med klima- og miljøtilpasning i kommunen, f.eks. overvannsproblematikk, flom og ras.

Formannskapet vil videreføre/-utvikle turvei mellom Skien og Porsgrunn.

Skiensmodellen skal fortsatt være gjeldende for å arbeide mot sosial dumping.

Formannskapet ber om en gjennomgang av strategisk utvikling og eierskap av Kontorbygg og Bjorstaddalen.

Vedlegg

Les mer
06
Kommunedirektørens innstilling
Innstilling
Publisert

1. Framlagt forslag til Handlingsprogram 2024-2027 for Skien kommunen vedtas, med de føringer og premisser for kommunens tjenesteproduksjon som framgår av handlingsprogrammet (vedlegg 1).

2. Driftsbudsjett vedtas som vist i vedlegg til handlingsprogrammet Bevilgingsoversikt - drift § 5-4 (1A) og Sum bevilgninger drift netto § 5-4 (1B).

3. Investeringsbudsjettet vedtas som vist i vedlegg til handlingsprogrammet Bevilgningsoversikter –investering § 5-5 (2A) og Bevilgingsoversikter –

investering pr prosjekt § 5-5 (2B).

4. Bystyret godkjenner låneramme for 2024 på inntil kr. 531,6 mill for å finansiere nye netto bevilgninger til investeringer (ekskl startlån)

a.Kommunedirektøren får fullmakt til å velge långiver og godkjenne lånebetingelser

b.Kommunedirektøren gis fullmakt til refinansiering av allerede opptatte lån.

c. Kommunedirektøren får fullmakt til å vurdere hvor stor andel av årets låneopptak som eventuelt erstattes med ubrukte lånemidler.

5. Kommunedirektøren gis fullmakt til å ta opp inntil kr 130 mill. i Husbanken til innvilgelse av Startlån. Utlånsramme er kr 130 mill.

6. Trekkrettigheten hos kommunens hovedbankforbindelse gjennomføres i 2024 med de betingelser som framkommer av bankavtalen. Grensen for trekkrettigheten settes til inntil kr250 mill.

7. Skatt på inntekt og formue skrives ut etter de maksimalsatser som Stortinget fastsetter

8. Eiendomsskatt

I medhold av eiendomsskattelovens § 10 jfr. §§ 2 og 3 skal det skrives ut eiendomsskatt for all fast eiendom i hele kommunen.

Skattesatsen fastsettes med hjemmel i eiendomsskatteloven § 12 til 3,9 promille for bolig-, landbruks-og fritidseiendommer og 3,2 promille for ubebygde tomter og næringseiendommer.

Med hjemmel i eiendomsskattelovens § 11,2. ledd, videreføres bunnfradraget på kr 400 000 pr godkjente boenhet

9. Egenbetalingssatser for kommunale tjenester økes med kommunal deflator (4,3%) fra 1.1.2024 med mindre det foreligger statlige satser eller regelverk som setter begrensninger eller legger føringer for beregning og fastsettelse av egenbetaling eller gebyr.

10. Bystyret vedtar følgende økonomiske handlingsregler: Netto driftsresultat 1,7% av brutto driftsinntekter, disposisjonsfond 8% av brutto driftsinntekter, netto lånegjeld 80% av brutto driftsinntekter.

11. Bystyret vedtar netto bidrag på kr 24,688 mill til Skien Fritidspark i henhold til vedtatt leie- og tjenesteytingsavtale (vedlegg 2 og 3,sak og saksprotokoll fra styrebehandling) .

12. Kommunedirektøren delegeres følgende fullmakter:

• Disponere eventuelle merinntekter knyttet til flyktningeområdet og særlig ressurskrevende tjenester.

• Redusere utgifter knyttet til flyktningeområdet for å dekke opp for eventuelle mindreinntekter.

• Omfordele budsjettmidler mellom kommunalområdene når dette følger av endring i plassering av oppgaver eller budsjettansvar.

• Øke investeringsbudsjett kjøp av boliger vanskeligstilte dersom inntekten ved salg av boliger blir høyrere enn budsjettert.

• Øke investeringsbudsjettet til maskiner og utstyr med eventuelle inntekter knyttet til salg av maskiner og utstyr.

• Fordele ut på kommunalområdene midler som er avsatt til lønnsreserve og endret pensjonspremie på overordnet ansvar under «Selskaper, politikk og annen felles drift».

• Omdisponere midler mellom de søkbare tilskuddsordningene dersom det er manglende samsvar mellom innkomne søknader og tilgjengelige midler i ordningene

Vedlegg

Les mer
07
Tilleggsforslag fra AP, SV, SP, MDG og R
Tilleggsforslag
På vegne av Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Miljøpartiet De Grønne, Senterpartiet og Arbeiderpartiet
Behandlet

Budsjettforslag lagt frem fra mindretallet i formannskapet 07.11.23, samt hovedutvalgenes mindretallsforslag opprettholdes.

Vedlegg

Les mer
08
Endringsforslag fra AP, SV, SP, MDG og R
Endringsforslag
På vegne av Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Miljøpartiet De Grønne, Senterpartiet og Arbeiderpartiet
Behandlet

Skien har vært, og er en stolt kulturby.

Budsjettforslaget som er lagt frem fra posisjonen i UIFK er dramatisk for byens kulturliv.

Der foreslås det:

- Kutt i kulturarrangementer fra 450.000,- til 300.000,-

- Kutt i kulturprosjekter fra 150.000,- til 50.000,-

- Kutt i faste arrangører fra 700.000,- til 600.000,-

- Kutt i nasjonale arrangementer fra 150.000,- til 0,-

Flere av arrangørene peker på at tildelte midler fra kommunen, ofte ligger som utgangspunkt når andre sponsorer/fylkeskommune/kulturdirektorat/kulturråd vurderer sine tildelinger. Dermed vil en redusert kommunal støtte ofte medføre ytterligere reduksjoner fra andre instanser, og i ytterste konsekvens bety avvikling av drift for flere arrangører.

Formannskapet erkjenner at kommunen er i en krevende økonomisk situasjon, men ser også de store ringvirkningene arrangementer skaper i vår by, samtidig som kulturens evne til å samle oss er unik.

Vi er tusenvis av stolte Skiensfolk som har gleden av Parkjazz, Skien Live, arrangementer på Litteraturhuset, i Brekkeparken, i kirkene, Beats i parken, - eller andre arrangementer som nå står i fare.

Formannskapet bevilger kroner 500.000,- for å opprettholde tilskuddsordningene innenfor kultur i 2024. Beløpet tas fra formannskapets disposisjonskonto.

Tallene er oppdatert i tråd med revidert budsjettforslag fra posisjonen.

Vedlegg

Les mer
09
Forslag fra T. Ballestad (SP)
Forslag
Publisert

Antall treffpunkt med næringslivet, såkalt «næringsforum» der de politiske gruppelederne møter et utvalg av aktører fra næringslivet skal økes fra dagens 3, til 6 i året.

Tillitsvalgte fra privat sektor, og NHO må inkluderes i det videre arbeidet. Viktige temaer som bør belyses er: - Økt tilgang på fornybar kraft - Stimulere til økt kvalifisering av mennesker til næringslivets behov - Hvordan sikre mennesker med flerkulturell bakgrunn økt tilgang til arbeidslivet i Grenland

Skien står potensielt foran et industrieventyr på Gromstul. Det er svært viktig at kommunen er offensive, tilgjengelige og inviterende i forkant av en investeringsbeslutning. Det er også svært viktig at utviklingen på Gromstul skjer i pakt med natur og miljøhensyn. Opposisjonen ber administrasjonen legge frem en status og fremdriftsplan med tilhørende behov i dagens kommunale organisering. Erfaring fra byer/kommuner med større eksterne investeringer bør foreligge. Det må vurderes om prosjektformen videre bør være kommunal eller organisert i aksjeselskap eller andre organisasjonsformer. Det er viktig at aktuelle organisasjoner, næringsliv, fylkeskommune mv. involveres i arbeidet.

Det avsettes 1 mill. i budsjettet for2024.

Vedlegg

Les mer