Høringsuttalelse Skien – forslag til endringer i barnehageloven
Skien kommune mener den norske barnehage -modellen har vært god for kommuner og
innbyggere. Gjennom en god balanse mellom styring av, og frihet for, de private og ideelle
barnehagene har samfunnet oppnådd full barnehagedekning og et barnehagetilbud
foreldrene er fornøyd med. Skien kommune støtter likebehandling av kommunale og private barnehager.
Kommunen mener dette vil være best forankret i en nasjonal tilskuddsmodell. En slik modell bør imidlertid gi
kommunen mulighet til å foreta lokale satsinger, for eksempel i levekårs -utsatte områder, med krav til private
aktører om å delta i satsingen for å motta tilskudd for dette.
Skien kommune ser at det har skjedd strukturelle endringer i sektoren som gjør at det er behov for å oppdatere
deler av regelverket. Skien kommune vil samtidig påpeke at barnehagesektoren har vært gjennom et kvalitetsløft
med langt flere ansatte og et styrings- løft med økt transparens de siste årene og vil generelt advare mot å
overbelaste en sektor med mange små og ideelle aktører med store regelverksendringer over kort tid.
Skien kommune støtter at kommunene får mulighet til å fastsette forskrifter for makspris for
foreldrebetaling, minimums åpningstid, bemanning og kompetanse. Det er positivt at loven
tydeliggjør at kostpenger kun skal gå til kost og tilbereding, men det bør forbli et rom for at
private og ideelle kan ta nok kostpenger til å fortsette et profil- tilbud basert på mat. Det er
derfor ikke nødvendig med kommunal regulering av nivået på kostpengene.
Skien kommune er positiv til at kommunen får mulighet til å stille vilkår ved etablerings -godkjenning av private
barnehager.
Skien kommune viser til de gode erfaringene med samordnet opptak, og mener det ikke er
behov for ytterligere regulering av opptaket i barnehagene i dag.
Skien kommune støtter ikke at hver kommune skal utforme egne regler for finansiering av
private barnehager. Skien kommune ser med bekymring på at kommunene påføres en administrativ byrde som
ikke kompenseres fra staten, samtidig som det gir grunnlag for økt konfliktnivå om innretningen på støttenivået.
Ettersom kommunens innbyggertilskudd for barnehagebarn ikke endres, vil det lokale handlingsrommet for
tilpasninger være så lite at administrasjons- byrden overstiger verdien av å kunne ha større lokale tilpasninger.
Nasjonale regler bør bestå, med økt rom for lokale tilpasninger som for eksempel ta ut barnehager som avviker
stort fra gjennomsnittet fra beregningsgrunnlaget for tilskuddet til private barnehager.
Skien kommune støtter at likebehandling av kommunale og private barnehager innebærer at
like tilfeller skal behandles likt, og at kommunen bare kan forskjellsbehandle kommunale og
private barnehager dersom det er saklig grunnlag for det.
Skien kommune viser til de gode erfaringene med samarbeid mellom private, ideelle og
kommunale barnehager når det oppstår overkapasitet, og at man har klart å løse dette
innenfor dagens regelverk. Viser videre til at private plasser som ikke tas i bruk ikke koster
kommunen noe, og at det derfor ikke behov for en adgang til å redusere antall plasser hos
private.
En hjemmel for kommunene til å sanksjonere brudd på alle regler som er satt i barnehageloven med
underliggende regelverk ved økonomiske virkemidler, frarådes. En slik hjemmel vil svekke forutsigbarheten
ytterligere for private barnehager. En slik hjemmel vil i hele sanksjonens varighet ha negativ innvirkning på
barnehagenes forutsetninger for å gi barna et tilbud av høy kvalitet. Reaksjons -adgangen bør begrenses til tilfeller
hvor det er gitt ekstra tilskudd for å oppfylle særskilte kommunalt fastsatte krav. Adgangen til sanksjonering
legges i slike tilfeller til statsforvalter. Skien kommune mener ikke det er hensiktsmessig å gjeninnføre
kommunens mulighet for økonomisk tilsyn.
Utvalg for Oppvekst støtter vedlagte høringsuttalelse fra Skien kommune. Høringsuttalelsen oversendes Kunnskapsdepartementet innen høringsfristen 01.02.2024