Innstilling fra kommunedirektøren legges til grunn:
• Timepris legges på et snitt av sammenlignbare kommuner 477,- etter prisjustering 01.04.24.
• Opphold med assistanse utenfor bostedskommunen ut over 21 dager sammenhengende må godkjennes av kommunen.
• Før revidering av avtale for neste avtaleperiode gjøres en brukerundersøkelse som legges til politisk behandling.
• Merforbruk legges inn i revidert budsjett for 2024.
1. Kommunen skal ha fritt brukervalg brukerstyrt personlig assistanse (BPA) i en ny 5- årsperiode fra inngått avtale.
2. Tjenestekonsesjon BPA gis til alle kvalifiserte BPA-leverandører som søker konsesjon innen tilbudsfristen.
3. Norsk Standard 8435-2017 legges fortsatt til grunn for tjenestekontraktene.
4. Revidert kravspesifikasjon for tjenestekonsesjon vedtas.
5. Skiensmodellen legges som vedlegg i inngått avtale.
Følgende forslag fremmes på vegne av opposisjonen:
Opposisjonen finner saken kompleks. Flere av momentene i saken gjør at vi er usikre på om kommunen greier ivareta alle intensjonene i ordningen for å sikre brukerne en tilfredsstillende ordning, samtidig som dem som utfører arbeidsoppgavene er godt ivaretatt.
BPA er ikke en direkte helsetjeneste, men for noen brukere vil tjenesten også ligge i skjæringspunktet av det som regnes som helsetjenester. For noen innebærer det at helsetjenester regnes inn i BPA ordningen. Jmf 1-9/2015. Rettighetsfesting av brukerstyrt personlig assistanse. Basert på brukernes behov og ønsker støtter vi innstillingen om at alle leverandører som tilfredsstiller kriteriene i anbudet, kan levere BPA i Skien kommune.
BPA er et likestillingsverktøy som skal sikre at de som har behov for tjenesten, skal kunne leve mest mulig likeverdige liv som den øvrige delen befolkningen. Det gjør det ekstra viktig å sikre at tjenesten har trygge, forutsigbare og rettferdige vilkår. Opposisjonen mener derfor at Skien bør opprette et eget kommunalt BPA tilbud for å koordinere tjenestene, sikre gode og trygge arbeidsvilkår for de vi kjøper tjenestene av og for å gi ytterligere en mulighet til å velge egen BPA-leverandør for brukerne.
Usikkerheten rundt timeprisen er utfordrende. Det framstår allikevel tydelig at Skien legger seg på et prisnivå et stykke under gjennomsnittet. Opposisjonen ønsker at vi skal betale en pris som sikrer gode og rettferdighet arbeids- og pensjonsvilkår for dem som arbeider i tjenesten, og mener derfor det er rimelig at timeprisen heves til kr 480,-. For å sikre at kommunen dermed sørger for gode lønns- og pensjonsvilkår for de ansatte, må det kreves at de som skal utføre tjenestene har tariffavtale.
Med bakgrunn i dette fremmer opposisjonen følgende forslag til vedtak:
Skien kommune dedikerer en passende stillingsbrøk til å koordinere arbeidet med BPA.
Det opprettes et eget tilbud om BPA i kommunal regi.
Alle leverandører som tilfredsstiller kravene i anbudet kan levere BPA i Skien kommune.
Skiensmodellen legges konkret inn i anbudsgrunnlaget.
Det må stilles krav om at leverandører av BPA ordningen skal ha tariffavtale for sine ansatte.
Timeprisen justeres opp til gjennomsnittlig nivå på kr 480,-.
Opposisjonen finner saken kompleks. Flere av momentene i saken gjør at vi er usikre på om kommunen greier ivareta alle intensjonene i ordningen for å sikre brukerne en tilfredsstillende ordning, samtidig som dem som utfører arbeidsoppgavene er godt ivaretatt.
BPA er ikke en direkte helsetjeneste, men for noen brukere vil tjenesten også ligge i skjæringspunktet av det som regnes som helsetjenester. For noen innebærer det at helsetjenester regnes inn i BPA ordningen. Jmf 1-9/2015. Rettighetsfesting av brukerstyrt personlig assistanse. Basert på brukernes behov og ønsker støtter vi innstillingen om at alle leverandører som tilfredsstiller kriteriene i anbudet, kan levere BPA i Skien kommune.
BPA er et likestillingsverktøy som skal sikre at de som har behov for tjenesten, skal kunne leve mest mulig likeverdige liv som den øvrige delen befolkningen. Det gjør det ekstra viktig å sikre at tjenesten har trygge, forutsigbare og rettferdige vilkår. Opposisjonen mener derfor at Skien bør opprette et eget kommunalt BPA tilbud for å koordinere tjenestene, sikre gode og trygge arbeidsvilkår for de vi kjøper tjenestene av og for å gi ytterligere en mulighet til å velge egen BPA-leverandør for brukerne.
Usikkerheten rundt timeprisen er utfordrende. Det framstår allikevel tydelig at Skien legger seg på et prisnivå et stykke under gjennomsnittet. Opposisjonen ønsker at vi skal betale en pris som sikrer gode og rettferdighet arbeids- og pensjonsvilkår for dem som arbeider i tjenesten, og mener derfor det er rimelig at timeprisen heves til kr 480,-. For å sikre at kommunen dermed sørger for gode lønns- og pensjonsvilkår for de ansatte, må det kreves at de som skal utføre tjenestene har tariffavtale.
Med bakgrunn i dette fremmer opposisjonen følgende forslag til vedtak:
Skien kommune dedikerer en passende stillingsbrøk til å koordinere arbeidet med BPA.
Det opprettes et eget tilbud om BPA i kommunal regi.
Alle leverandører som tilfredsstiller kravene i anbudet kan levere BPA i Skien kommune.
Skiensmodellen legges konkret inn i anbudsgrunnlaget.
Det må stilles krav om at leverandører av BPA ordningen skal ha tariffavtale for sine ansatte.
Timeprisen justeres opp til gjennomsnittlig nivå på kr 480,-.