← Tilbake

Sak 88/24 - Utreding av alternativt bompengekonsept for E39

01
Alternativt forslag fra M. Høyer-Berntsen (SV)
Alternativt forslag
Behandlet
SV støtter ikke opp om den store utbyggingen av firefeltsmotorveier gjennom Agder. De store trafikklekkasjene til gamle E39 viser også at disse veiene ikke blir brukt av våre innbyggere og næringstransporten når veiene blir overdimensjonert jf. behov og ÅDT, og prisen for å bruke veien slik blir for høy. SV ønsker trafikksikre veier, hvor kollektiv, nullutslippskjøretøy, nyttetransport og gods (næringstransport) sikres særlig gode vilkår. Alle våre innbyggere og næringen skal sikres trygg og effektiv mobilitet, samtidig som vi reduserer klimautslipp og sparer verdifull natur. SV fremmer et alternativt forslag fordi vi ikke ønsker at det skal etableres sidebommer som rammer innbyggere urettferdig, og fordi vi mener at prosjektet slik det foreligger er overdimensjonert, og prosjektert etter en standard som ikke gjenspeiler det faktiske behovet og trafikkgrunnlaget, og slik medfører urimelige kostnader som overføres på innbyggerene og næringen. Alternativt forslag: Fylkestinget gjør følgende vedtak:1. Fylkestinget ønsker å se helheten i utbyggingen av E39, og ønsker en videreføring av at E39 Kristiansand vest til Røyskår fortsatt skal være ett bompengeprosjekt med flere delstrekninger hvor en legger til grunn de samme prinsippene for betaling. Dimensjonene på den videre utbyggingen må reduseres etter faktisk behov og ÅDT, hvor reduksjon av klimagassutslipp og bevaring av natur vektlegges tungt. Dette innebærer at man ikke skal bygge firefelts motorvei på hele strekningen, men kun der hvor trafikkgrunnlaget tilsier et slikt behov. Dette vil redusere kostnadene i prosjektet, og slik også behovet for finansiering. 2. Fylkestinget henstiller Vegdirektoratet som sektormyndighet til å godkjenne at det igangsettes et arbeid med et nytt faglig grunnlag for E39 Kristiansand vest til Røyskår. Nye Veier vil få ansvaret for utarbeidelse av det faglige grunnlaget.Fylkestinget vil gi en samlet uttalelse til grunnlaget før det legges frem for stortingsbehandling.3. Fylkestinget tar til orientering utredningene som følger saken.4. Fylkestinget mener de foreløpige faglige beregningene gir et utgangspunkt for et grunnlag for en samlet gjennomgang av takststruktur på E39, og at overordnede mål kan nås gjennom en kombinasjon av tiltak. Fylkestinget gir sitt samtykke til at følgende alternativ utredes videre i et faglig bompengegrunnlag:- Forlenget innkrevingstid med 10 år til 25 år. Fylkestinget legger til grunn at en beholder muligheten til ytterligere 5 års forlengelse og/eller takstøkning på 20 prosent dersom det er nødvendig for å betjene bompengeselskapet gjeld.- Etablere et prøveprosjekt med økt kollektivtilbud og reduserte kollektivpriser på hele strekningen særlig tilpasset arbeidsreisende og studenter- På fv.439 fra Brennåsen til Monan vurderes det å forbedre forholdene for gående og syklende gjennom fysiske tiltak og redusert fartsgrense. Tiltakene vil redusere trafikklekkasjen noe, og vil være et supplement til øvrige virkemidler.Finansieringen av tiltakene vil bli vurdert i det faglige grunnlaget for ny bompengeproposisjon.5. Et godt kollektivtilbud langs E39 i kombinasjon med innfarts-/pendlerparkeringer, er et bra og nødvendig miljøtiltak og et godt alternativ til å bruke personbil på strekningen. Tilbudet vil for mange redusere reisekostnadene vesentlig. Det forventes at presset på tilbudet vil øke i fremtiden og det er viktig at kapasiteten og tilbudet tilpasses behovet fremover.6. Fylkestinget samtykker til at rabatt for nullutslippskjøretøy i takstgruppe 1 til enhver tid skal følge minimumsrabatt fastsatt av Stortinget, både i eksisterende og fremtidige strekningsvise bompengeprosjekt. Det innebærer at dagens rabatt for nullutslippskjøretøy i takstgruppe 1 reduseres fra 50 prosent til 30 prosent av ordinær takst. Det bidrar til å sikre inntekter i bomstasjoner, uten å gi fossile kjøretøy en uforholdsmessig høy betalingsbyrde, når elbil-andelen øker.Fylkestinget likebehandler med det de strekningsvise bomprosjektene på E39 og E18.7. Fylkestinget ber administrasjonen om å søke Samferdselsdepartementet om at E39 Kristiansand vest til Røyskår skal inngå i nasjonal støtteordning til reduserte bompengetakster. Tilskuddsordningen er forutsatt benyttet til en generell reduksjon av bompengetakster i riksvegprosjekter. I tillegg til å følge dette opp bes fylkesordføreren og opposisjonsleder om arbeide for at prosjektet tilføres statlige midler til gjeldsletting, slik som er gjort på E18 Tvedestrand - Arendal.

Vedlegg

Les mer
02
Tilleggsforslag fra FrP
Tilleggsforslag
På vegne av Fremskrittspartiet
Behandlet
Nytt pkt 8 Fylkestinget anmoder bompengeselskapet Ferde AS om å sende en ny takstsøknad til vegdirektoratet, som taksmyndighet, med forslag om å redusere grunntakstene på E39 mellom Kristiansand og Mandal. Fylkestinget ønsker å redusere takstene i hvert bomsnitt med 50% av prisnivået som var før siste takstøkning 8.februar 2024, justert for prisstigning. Det bes om at elbiler betaler 70% av takst i takstgruppe. Fylkestinget er klar over at dette initiativet kan øke risikoen for fylkeskommunen som garantist, men har tro på at innteksttapet vil kompenseres av en kraftig økning i bruk av ny E39 som følge av overkommelige takster for å bruke veien.

Vedlegg

Les mer
03
Forslag fra FrP
Forslag
På vegne av Fremskrittspartiet
Behandlet
Det etableres ikke sidevegsbom mellom Kristiansand og Mandal

Vedlegg

Les mer
04
Tilleggsforslag fra FrP
Tilleggsforslag
På vegne av Fremskrittspartiet
Behandlet
Nytt pkt 9Fylkestinget ber fylkesordfører og opposisjonsleder jobbe for at prosjektene tilføres statlige midler fra dagens regjering/Storting som kan gå til gjeldssletting, slik det ble gjort på strekningen E18 Arendal-Tvedestrand fra foregående regjering.

Vedlegg

Les mer
05
Forslag fra Ap, Sp, H og KrF
Forslag
På vegne av Høyre, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Arbeiderpartiet
Behandlet

Helhetlig endringsforslag til fylkeskommunedirektørens innstiling, hvor rød tekst viser justeringene:

Fylkestinget ønsker å gjøre tiltak på E39 som vil bidra til at mest mulig trafikk bruker ny og trafikksikker veg.1 Fylkestinget ønsker å se helheten i utbyggingen av E39, og ønsker en videreføring av at E39 Kristiansand vest til Røyskår fortsatt skal være ett bompengeprosjekt med flere delstrekninger hvor en legger til grunn de samme prinsippene for betaling.2 Fylkestinget henstiller Vegdirektoratet som sektormyndighet til å godkjenne at det igangsettes et arbeid med et nytt faglig grunnlag for E39 Kristiansand vest til Røyskår. Nye Veier vil få ansvaret for utarbeidelse av det faglige grunnlaget. Fylkestinget vil gi en samlet uttalelse til grunnlaget før det legges frem for stortingsbehandling.3 Fylkestinget tar til orientering utredningene som følger saken. En konklusjon fra finansieringsberegningene er at forlengelse av innkrevingstid til inntil 20 år er helt nødvendig. Beregninger viser at forlenget innkrevingstid og sidevegsbom kan redusere gjennomsnittstakstene med cirka 30 prosent (gjennomsnittlig inntekt per passering når det tas hensyn til rabatter, fritak og fordeling av kjøretøy mv.) fra 5,7 2023-kroner per kilometer til 4,25 2024-kroner per kilometer. Anbefalt løsning (Alternativ 3A) innebærer at grunntakst på de ulike strekningene vil reduseres med cirka 20 prosent sammenlignet med gjeldende takstnivå. Løsningene som er beskrevet i utredningen avhenger av at det gis en aksept for et rentenivå som er lavere enn det som er vanlig i bompengeproposisjoner.4 Fylkestinget mener de foreløpige faglige beregningene gir et godt grunnlag for en samlet gjennomgang av takststruktur på E39, og at overordnede mål kan nås gjennom en kombinasjon av tiltak. Fylkestinget gir sitt samtykke til at følgende alternativ utredes videre i et faglig bompengegrunnlag:
  1. Forlenget innkrevingstid med 5 år til 20 år. Fylkestinget legger til grunn at en beholder muligheten til ytterligere 5 års forlengelse og/eller takstøkning på 20 prosent dersom det er nødvendig for å betjene bompengeselskapet gjeld.
    • Forlenget innkrevingstid med 10 år til 25 år. Fylkestinget legger til grunn at en beholder muligheten til ytterligere 5 års forlengelse og/eller takstøkning på 20 prosent dersom det er nødvendig for å betjene bompengeselskapet gjeld.
      • Det etableres ikke sidevegsbom på fv. 439 på vegtrase mellom Breimyr og Monan.
        • Det skal igangsettes tiltak for å forbedre forholdene for gående og syklende langs fv. 439. Fysiske tiltak og redusert fartsgrense prioriteres.
          • Det vurderes andre tiltak særlig tilrettelagt for tungtransporten som passeringstak og rabatt for utslippsfrie tungtransportkjøretøy over 7,6 meter langs E39.
            • Fylkestinget bør selv kunne vurdere behovet for, og beslutte etablering av sidevegsbommer på fremtidige delstrekninger, og ber om at det gjennom en ny bompengeproposisjon gis fullmakt til dette uten ny behandling i Stortinget.
              5 Et godt kollektivtilbud langs E39 i kombinasjon med innfarts-/pendlerparkeringer er et bra miljøtiltak og et godt alternativ til å bruke personbil på strekningen. Tilbudet vil for mange redusere reisekostnadene vesentlig. Det forventes at presset på tilbudet vil øke i fremtiden og det er viktig at kapasiteten og tilbudet tilpasses behovet fremover. Det bes derfor om en vurdering av behovet for flere innfarts-/pendlerparkeringer, samt et bedre kollektivtilbud langs strekningen. 6 Fylkestinget samtykker til at rabatt for nullutslippskjøretøy i takstgruppe 1 til enhver tid skal følge minimumsrabatt fastsatt av Stortinget, både i eksisterende og fremtidige strekningsvise bompengeprosjekt. Det innebærer at dagens rabatt for nullutslippskjøretøy i takstgruppe 1 reduseres fra 50 prosent til 30 prosent av ordinær takst. Det bidrar til å sikre inntekter i bomstasjoner, uten å gi fossile kjøretøy en uforholdsmessig høy betalingsbyrde, når elbil-andelen øker. Fylkestinget likebehandler med det de strekningsvise bomprosjektene på E39 og E18.7 Fylkestinget ber administrasjonen om å søke Samferdselsdepartementet om at E39 Kristiansand vest til Røyskår skal inngå i nasjonal støtteordning til reduserte bompengetakster. Tilskuddsordningen er forutsatt benyttet til en generell reduksjon av bompengetakster i riksvegprosjekter. I tillegg til å følge dette opp bes fylkesordfører om å arbeide overfor regjering og storting for at prosjektet tilføres statlige midler til gjeldsletting, slik som er gjort på E18 Tvedestrand - Arendal.

              Vedlegg

              Les mer
              06
              Fylkeskommunedirektørens forslag til vedtak
              Innstilling
              Publisert
              Fylkestinget ønsker å gjøre tiltak i takststrukturen på E39 som vil bidra til at mest mulig trafikk velger å bruke ny og trafikksikker veg. Fylkestinget mener en kombinasjon av ulike tiltak vil kunne bidra til dette på en positiv måte. Fylkestinget er innforstått med at flere av tiltakene vil kreve at Stortinget behandler en tilleggsproposisjon som åpner for tiltakene. Som grunnlag for en ny tilleggsproposisjon må det utarbeides et faglig grunnlag som skal behandles av fylkestinget. Vegdirektoratet må godkjenne at det utarbeides et slikt faglig grunnlag. Nasjonale endringer i rabattordningen for elbiler åpner for at en gjennom lokalpolitiske vedtak kan redusere rabatten fra 50 prosent til 30 prosent av ordinær takst. Gjennom behandlingen av denne saken slutter fylkestinget seg til en slik endring for å bidra til at inntektsgrunnlaget i pågående prosjekt styrkes. Fylkestinget gjør følgende vedtak: 1. Fylkestinget ønsker å se helheten i utbyggingen av E39, og ønsker en videreføring av at E39 Kristiansand vest til Røyskår fortsatt skal være ett bompengeprosjekt med flere delstrekninger hvor en legger til grunn de samme prinsippene for betaling.2. Fylkestinget henstiller Vegdirektoratet som sektormyndighet til å godkjenne at det igangsettes et arbeid med et nytt faglig grunnlag for E39 Kristiansand vest til Røyskår. Nye Veier vil få ansvaret for utarbeidelse av det faglige grunnlaget. Fylkestinget vil gi en samlet uttalelse til grunnlaget før det legges frem for stortingsbehandling. 3. Fylkestinget tar til orientering utredningene som følger saken. En konklusjon fra finansieringsberegningene er at forlengelse av innkrevingstid til inntil 20 år er helt nødvendig. Beregninger viser at forlenget innkrevingstid og sidevegsbom kan redusere gjennomsnittstaksene med cirka 30 prosent (gjennomsnittlig inntekt per passering når det tas hensyn til rabatter, fritak og fordeling av kjøretøy mv.) fra 5,7 2023-kroner per kilometer til 4,25 2024-kroner per kilometer. Anbefalt løsning (Alternativ 3A) innebærer at grunntakst på de ulike strekningene vil reduseres med cirka 20 prosent sammenlignet med gjeldende takstnivå. Løsningene som er beskrevet i utredningen avhenger av at det gis en aksept for et rentenivå som er lavere enn det som er vanlig i bompengeproposisjoner. 4. Fylkestinget mener de foreløpige faglige beregningene gir et godt grunnlag for en samlet gjennomgang av takststruktur på E39, og at overordnede mål kan nås gjennom en kombinasjon av tiltak. Fylkestinget gir sitt samtykke til at følgende alternativ utredes videre i et faglig bompengegrunnlag: - Forlenget innkrevingstid med 5 år til 20 år. Fylkestinget legger til grunn at en beholder muligheten til ytterligere 5 års forlengelse og/eller takstøkning på 20 prosent dersom det er nødvendig for å betjene bompengeselskapet gjeld- Etablere sidevegsbom på fv. 439 på vegtrase mellom Breimyr og Monan. Takstnivået skal som utgangspunkt være 50 % av taksten på E39. Utredningen vil avklare hvordan hensynet til lokaltrafikk kan løses. - På fv.439 fra Brennåsen til Monan vurderes det å forbedre forholdene for gående og syklende gjennom fysiske tiltak og redusert fartsgrense. Tiltakene vil redusere trafikklekkasjen noe, og vil være et supplement til øvrige virkemidler. Finansieringen av tiltakene vil bli vurdert i det faglige grunnlaget for ny bompengeproposisjon. - Fylkestinget bør selv kunne vurdere behovet for, og beslutte etablering av sidevegsbommer på fremtidige delstrekninger og ber om at det gjennom en ny bompengeproposisjon gis fullmakt til dette uten ny behandling i stortinget. 5. Et godt kollektivtilbud langs E39 i kombinasjon med innfarts-/pendlerparkeringer, er et bra miljøtiltak og et godt alternativ til å bruke personbil på strekningen. Tilbudet vil for mange redusere reisekostnadene vesentlig. Det forventes at presset på tilbudet vil øke i fremtiden og det er viktig at kapasiteten og tilbudet tilpasses behovet fremover. 6. Fylkestinget samtykker til at rabatt for nullutslippskjøretøy i takstgruppe 1 til enhver tid skal følge minimumsrabatt fastsatt av Stortinget, både i eksisterende og fremtidige strekningsvise bompengeprosjekt. Det innebærer at dagens rabatt for nullutslippskjøretøy i takstgruppe 1 reduseres fra 50 prosent til 30 prosent av ordinær takst. Det bidrar til å sikre inntekter i bomstasjoner, uten å gi fossile kjøretøy en uforholdsmessig høy betalingsbyrde, når elbil-andelen øker. Fylkestinget likebehandler med det de strekningsvise bomprosjektene på E39 og E18. 7. Fylkestinget ber administrasjonen om å søke Samferdselsdepartementet om at E39 Kristiansand vest til Røyskår skal inngå i nasjonal støtteordning til reduserte bompengetakster. Tilskuddsordningen er forutsatt benyttet til en generell reduksjon av bompengetakster i riksvegprosjekter. I tillegg til å følge dette opp bes fylkesordførere om arbeide for at prosjektet tilføres statlige midler til gjeldsletting, slik som er gjort på E18 Tvedestrand - Arendal.

              Vedlegg

              Les mer
              07
              Spørsmål fra A. E. B. Andersen (FrP)
              Spørsmål
              Publisert
              25.mars uttalte fylkesordfører følgende til Fedrelandsvennen. (Med forbehold om rett sitat) Fylkesordfører Arne Thomassen sier fredag formiddag at han senere på dagen skal ha møte med Ferde som innkrever bompenger»-Vi må drøfte situasjonen med dem og vegdirektoratet. Direktoratet kan uten videre sette ned prisen mot at fylkeskommunen garanterer for lånet som hefter ved veibyggingen. Og det er vi innstilt på,sier han»Kunne denne saken vært løst enklere om fylkestinget i første runde hadde fulgt fylkesordførers uttalelse?Eventuelt hvorfor ble ikke en slik løsning jobbet videre med som en snarlig løsning?

              Vedlegg

              Les mer