Resultat av votering

Utreding av alternativt bompengekonsept for E39

Votering er ferdig i denne saken.

13:54 Alternativt forslag fra M. Høyer-Berntsen (SV)

SV støtter ikke opp om den store utbyggingen av firefeltsmotorveier gjennom Agder. De store trafikklekkasjene til gamle E39 viser også at disse veiene ikke blir brukt av våre innbyggere og næringstransporten når veiene blir overdimensjonert jf. behov og ÅDT, og prisen for å bruke veien slik blir for høy. SV ønsker trafikksikre veier, hvor kollektiv, nullutslippskjøretøy, nyttetransport og gods (næringstransport) sikres særlig gode vilkår. Alle våre innbyggere og næringen skal sikres trygg og effektiv mobilitet, samtidig som vi reduserer klimautslipp og sparer verdifull natur. SV fremmer et alternativt forslag fordi vi ikke ønsker at det skal etableres sidebommer som rammer innbyggere urettferdig, og fordi vi mener at prosjektet slik det foreligger er overdimensjonert, og prosjektert etter en standard som ikke gjenspeiler det faktiske behovet og trafikkgrunnlaget, og slik medfører urimelige kostnader som overføres på innbyggerene og næringen. Alternativt forslag: Fylkestinget gjør følgende vedtak:1. Fylkestinget ønsker å se helheten i utbyggingen av E39, og ønsker en videreføring av at E39 Kristiansand vest til Røyskår fortsatt skal være ett bompengeprosjekt med flere delstrekninger hvor en legger til grunn de samme prinsippene for betaling. Dimensjonene på den videre utbyggingen må reduseres etter faktisk behov og ÅDT, hvor reduksjon av klimagassutslipp og bevaring av natur vektlegges tungt. Dette innebærer at man ikke skal bygge firefelts motorvei på hele strekningen, men kun der hvor trafikkgrunnlaget tilsier et slikt behov. Dette vil redusere kostnadene i prosjektet, og slik også behovet for finansiering. 2. Fylkestinget henstiller Vegdirektoratet som sektormyndighet til å godkjenne at det igangsettes et arbeid med et nytt faglig grunnlag for E39 Kristiansand vest til Røyskår. Nye Veier vil få ansvaret for utarbeidelse av det faglige grunnlaget.Fylkestinget vil gi en samlet uttalelse til grunnlaget før det legges frem for stortingsbehandling.3. Fylkestinget tar til orientering utredningene som følger saken.4. Fylkestinget mener de foreløpige faglige beregningene gir et utgangspunkt for et grunnlag for en samlet gjennomgang av takststruktur på E39, og at overordnede mål kan nås gjennom en kombinasjon av tiltak. Fylkestinget gir sitt samtykke til at følgende alternativ utredes videre i et faglig bompengegrunnlag:- Forlenget innkrevingstid med 10 år til 25 år. Fylkestinget legger til grunn at en beholder muligheten til ytterligere 5 års forlengelse og/eller takstøkning på 20 prosent dersom det er nødvendig for å betjene bompengeselskapet gjeld.- Etablere et prøveprosjekt med økt kollektivtilbud og reduserte kollektivpriser på hele strekningen særlig tilpasset arbeidsreisende og studenter- På fv.439 fra Brennåsen til Monan vurderes det å forbedre forholdene for gående og syklende gjennom fysiske tiltak og redusert fartsgrense. Tiltakene vil redusere trafikklekkasjen noe, og vil være et supplement til øvrige virkemidler.Finansieringen av tiltakene vil bli vurdert i det faglige grunnlaget for ny bompengeproposisjon.5. Et godt kollektivtilbud langs E39 i kombinasjon med innfarts-/pendlerparkeringer, er et bra og nødvendig miljøtiltak og et godt alternativ til å bruke personbil på strekningen. Tilbudet vil for mange redusere reisekostnadene vesentlig. Det forventes at presset på tilbudet vil øke i fremtiden og det er viktig at kapasiteten og tilbudet tilpasses behovet fremover.6. Fylkestinget samtykker til at rabatt for nullutslippskjøretøy i takstgruppe 1 til enhver tid skal følge minimumsrabatt fastsatt av Stortinget, både i eksisterende og fremtidige strekningsvise bompengeprosjekt. Det innebærer at dagens rabatt for nullutslippskjøretøy i takstgruppe 1 reduseres fra 50 prosent til 30 prosent av ordinær takst. Det bidrar til å sikre inntekter i bomstasjoner, uten å gi fossile kjøretøy en uforholdsmessig høy betalingsbyrde, når elbil-andelen øker.Fylkestinget likebehandler med det de strekningsvise bomprosjektene på E39 og E18.7. Fylkestinget ber administrasjonen om å søke Samferdselsdepartementet om at E39 Kristiansand vest til Røyskår skal inngå i nasjonal støtteordning til reduserte bompengetakster. Tilskuddsordningen er forutsatt benyttet til en generell reduksjon av bompengetakster i riksvegprosjekter. I tillegg til å følge dette opp bes fylkesordføreren og opposisjonsleder om arbeide for at prosjektet tilføres statlige midler til gjeldsletting, slik som er gjort på E18 Tvedestrand - Arendal.

Falt

FOR

1
Mirell Høyer-Berntsen Sosialistisk Venstreparti

MOT

14
Beate Marie Johnsen Venstre Kristin Ljosland Senterpartiet Janne Nystøl Kristelig Folkeparti Jorunn E. Gleditsch Lossius Kristelig Folkeparti Arne Thomassen Høyre Tore Grobæk Vamraak Høyre Ida Grødum Høyre Erik Johan Tellefsen Lindøe Høyre Unni Nilsen Husøy Fremskrittspartiet Torbjørn Klungland Fremskrittspartiet Alf Erik Bergstøl Andersen Fremskrittspartiet Kai Steffen Østensen Arbeiderpartiet Line Kysnes Vennesland Arbeiderpartiet Gro Bråten Arbeiderpartiet

13:55 Tilleggsforslag fra FrP

Nytt pkt 8 Fylkestinget anmoder bompengeselskapet Ferde AS om å sende en ny takstsøknad til vegdirektoratet, som taksmyndighet, med forslag om å redusere grunntakstene på E39 mellom Kristiansand og Mandal. Fylkestinget ønsker å redusere takstene i hvert bomsnitt med 50% av prisnivået som var før siste takstøkning 8.februar 2024, justert for prisstigning. Det bes om at elbiler betaler 70% av takst i takstgruppe. Fylkestinget er klar over at dette initiativet kan øke risikoen for fylkeskommunen som garantist, men har tro på at innteksttapet vil kompenseres av en kraftig økning i bruk av ny E39 som følge av overkommelige takster for å bruke veien.

Falt

FOR

4
Beate Marie Johnsen Venstre Alf Erik Bergstøl Andersen Fremskrittspartiet Torbjørn Klungland Fremskrittspartiet Unni Nilsen Husøy Fremskrittspartiet

MOT

11
Mirell Høyer-Berntsen Sosialistisk Venstreparti Kristin Ljosland Senterpartiet Janne Nystøl Kristelig Folkeparti Jorunn E. Gleditsch Lossius Kristelig Folkeparti Ida Grødum Høyre Erik Johan Tellefsen Lindøe Høyre Tore Grobæk Vamraak Høyre Arne Thomassen Høyre Gro Bråten Arbeiderpartiet Kai Steffen Østensen Arbeiderpartiet Line Kysnes Vennesland Arbeiderpartiet

13:55 Forslag fra FrP

Det etableres ikke sidevegsbom mellom Kristiansand og Mandal

Falt

FOR

3
Unni Nilsen Husøy Fremskrittspartiet Alf Erik Bergstøl Andersen Fremskrittspartiet Torbjørn Klungland Fremskrittspartiet

MOT

12
Beate Marie Johnsen Venstre Mirell Høyer-Berntsen Sosialistisk Venstreparti Kristin Ljosland Senterpartiet Jorunn E. Gleditsch Lossius Kristelig Folkeparti Janne Nystøl Kristelig Folkeparti Erik Johan Tellefsen Lindøe Høyre Tore Grobæk Vamraak Høyre Arne Thomassen Høyre Ida Grødum Høyre Gro Bråten Arbeiderpartiet Kai Steffen Østensen Arbeiderpartiet Line Kysnes Vennesland Arbeiderpartiet

13:57 Tilleggsforslag fra FrP

Nytt pkt 9Fylkestinget ber fylkesordfører og opposisjonsleder jobbe for at prosjektene tilføres statlige midler fra dagens regjering/Storting som kan gå til gjeldssletting, slik det ble gjort på strekningen E18 Arendal-Tvedestrand fra foregående regjering.

Falt

FOR

4
Mirell Høyer-Berntsen Sosialistisk Venstreparti Alf Erik Bergstøl Andersen Fremskrittspartiet Unni Nilsen Husøy Fremskrittspartiet Torbjørn Klungland Fremskrittspartiet

MOT

11
Beate Marie Johnsen Venstre Kristin Ljosland Senterpartiet Janne Nystøl Kristelig Folkeparti Jorunn E. Gleditsch Lossius Kristelig Folkeparti Erik Johan Tellefsen Lindøe Høyre Tore Grobæk Vamraak Høyre Ida Grødum Høyre Arne Thomassen Høyre Kai Steffen Østensen Arbeiderpartiet Gro Bråten Arbeiderpartiet Line Kysnes Vennesland Arbeiderpartiet

14:02 Forslag fra Ap, Sp, H og KrF (Punkt 1)

Helhetlig endringsforslag til fylkeskommunedirektørens innstiling, hvor rød tekst viser justeringene:

Fylkestinget ønsker å gjøre tiltak på E39 som vil bidra til at mest mulig trafikk bruker ny og trafikksikker veg.1 Fylkestinget ønsker å se helheten i utbyggingen av E39, og ønsker en videreføring av at E39 Kristiansand vest til Røyskår fortsatt skal være ett bompengeprosjekt med flere delstrekninger hvor en legger til grunn de samme prinsippene for betaling.2 Fylkestinget henstiller Vegdirektoratet som sektormyndighet til å godkjenne at det igangsettes et arbeid med et nytt faglig grunnlag for E39 Kristiansand vest til Røyskår. Nye Veier vil få ansvaret for utarbeidelse av det faglige grunnlaget. Fylkestinget vil gi en samlet uttalelse til grunnlaget før det legges frem for stortingsbehandling.3 Fylkestinget tar til orientering utredningene som følger saken. En konklusjon fra finansieringsberegningene er at forlengelse av innkrevingstid til inntil 20 år er helt nødvendig. Beregninger viser at forlenget innkrevingstid og sidevegsbom kan redusere gjennomsnittstakstene med cirka 30 prosent (gjennomsnittlig inntekt per passering når det tas hensyn til rabatter, fritak og fordeling av kjøretøy mv.) fra 5,7 2023-kroner per kilometer til 4,25 2024-kroner per kilometer. Anbefalt løsning (Alternativ 3A) innebærer at grunntakst på de ulike strekningene vil reduseres med cirka 20 prosent sammenlignet med gjeldende takstnivå. Løsningene som er beskrevet i utredningen avhenger av at det gis en aksept for et rentenivå som er lavere enn det som er vanlig i bompengeproposisjoner.4 Fylkestinget mener de foreløpige faglige beregningene gir et godt grunnlag for en samlet gjennomgang av takststruktur på E39, og at overordnede mål kan nås gjennom en kombinasjon av tiltak. Fylkestinget gir sitt samtykke til at følgende alternativ utredes videre i et faglig bompengegrunnlag:
  1. Forlenget innkrevingstid med 5 år til 20 år. Fylkestinget legger til grunn at en beholder muligheten til ytterligere 5 års forlengelse og/eller takstøkning på 20 prosent dersom det er nødvendig for å betjene bompengeselskapet gjeld.
    • Forlenget innkrevingstid med 10 år til 25 år. Fylkestinget legger til grunn at en beholder muligheten til ytterligere 5 års forlengelse og/eller takstøkning på 20 prosent dersom det er nødvendig for å betjene bompengeselskapet gjeld.
      • Det etableres ikke sidevegsbom på fv. 439 på vegtrase mellom Breimyr og Monan.
        • Det skal igangsettes tiltak for å forbedre forholdene for gående og syklende langs fv. 439. Fysiske tiltak og redusert fartsgrense prioriteres.
          • Det vurderes andre tiltak særlig tilrettelagt for tungtransporten som passeringstak og rabatt for utslippsfrie tungtransportkjøretøy over 7,6 meter langs E39.
            • Fylkestinget bør selv kunne vurdere behovet for, og beslutte etablering av sidevegsbommer på fremtidige delstrekninger, og ber om at det gjennom en ny bompengeproposisjon gis fullmakt til dette uten ny behandling i Stortinget.
              5 Et godt kollektivtilbud langs E39 i kombinasjon med innfarts-/pendlerparkeringer er et bra miljøtiltak og et godt alternativ til å bruke personbil på strekningen. Tilbudet vil for mange redusere reisekostnadene vesentlig. Det forventes at presset på tilbudet vil øke i fremtiden og det er viktig at kapasiteten og tilbudet tilpasses behovet fremover. Det bes derfor om en vurdering av behovet for flere innfarts-/pendlerparkeringer, samt et bedre kollektivtilbud langs strekningen. 6 Fylkestinget samtykker til at rabatt for nullutslippskjøretøy i takstgruppe 1 til enhver tid skal følge minimumsrabatt fastsatt av Stortinget, både i eksisterende og fremtidige strekningsvise bompengeprosjekt. Det innebærer at dagens rabatt for nullutslippskjøretøy i takstgruppe 1 reduseres fra 50 prosent til 30 prosent av ordinær takst. Det bidrar til å sikre inntekter i bomstasjoner, uten å gi fossile kjøretøy en uforholdsmessig høy betalingsbyrde, når elbil-andelen øker. Fylkestinget likebehandler med det de strekningsvise bomprosjektene på E39 og E18.7 Fylkestinget ber administrasjonen om å søke Samferdselsdepartementet om at E39 Kristiansand vest til Røyskår skal inngå i nasjonal støtteordning til reduserte bompengetakster. Tilskuddsordningen er forutsatt benyttet til en generell reduksjon av bompengetakster i riksvegprosjekter. I tillegg til å følge dette opp bes fylkesordfører om å arbeide overfor regjering og storting for at prosjektet tilføres statlige midler til gjeldsletting, slik som er gjort på E18 Tvedestrand - Arendal.

              Vedtatt

              FOR

              12
              Beate Marie Johnsen Venstre Mirell Høyer-Berntsen Sosialistisk Venstreparti Kristin Ljosland Senterpartiet Jorunn E. Gleditsch Lossius Kristelig Folkeparti Janne Nystøl Kristelig Folkeparti Arne Thomassen Høyre Ida Grødum Høyre Tore Grobæk Vamraak Høyre Erik Johan Tellefsen Lindøe Høyre Gro Bråten Arbeiderpartiet Line Kysnes Vennesland Arbeiderpartiet Kai Steffen Østensen Arbeiderpartiet

              MOT

              3
              Torbjørn Klungland Fremskrittspartiet Alf Erik Bergstøl Andersen Fremskrittspartiet Unni Nilsen Husøy Fremskrittspartiet

              14:02 Forslag fra Ap, Sp, H og KrF (Punkt 2)

              Helhetlig endringsforslag til fylkeskommunedirektørens innstiling, hvor rød tekst viser justeringene:

              Fylkestinget ønsker å gjøre tiltak på E39 som vil bidra til at mest mulig trafikk bruker ny og trafikksikker veg.1 Fylkestinget ønsker å se helheten i utbyggingen av E39, og ønsker en videreføring av at E39 Kristiansand vest til Røyskår fortsatt skal være ett bompengeprosjekt med flere delstrekninger hvor en legger til grunn de samme prinsippene for betaling.2 Fylkestinget henstiller Vegdirektoratet som sektormyndighet til å godkjenne at det igangsettes et arbeid med et nytt faglig grunnlag for E39 Kristiansand vest til Røyskår. Nye Veier vil få ansvaret for utarbeidelse av det faglige grunnlaget. Fylkestinget vil gi en samlet uttalelse til grunnlaget før det legges frem for stortingsbehandling.3 Fylkestinget tar til orientering utredningene som følger saken. En konklusjon fra finansieringsberegningene er at forlengelse av innkrevingstid til inntil 20 år er helt nødvendig. Beregninger viser at forlenget innkrevingstid og sidevegsbom kan redusere gjennomsnittstakstene med cirka 30 prosent (gjennomsnittlig inntekt per passering når det tas hensyn til rabatter, fritak og fordeling av kjøretøy mv.) fra 5,7 2023-kroner per kilometer til 4,25 2024-kroner per kilometer. Anbefalt løsning (Alternativ 3A) innebærer at grunntakst på de ulike strekningene vil reduseres med cirka 20 prosent sammenlignet med gjeldende takstnivå. Løsningene som er beskrevet i utredningen avhenger av at det gis en aksept for et rentenivå som er lavere enn det som er vanlig i bompengeproposisjoner.4 Fylkestinget mener de foreløpige faglige beregningene gir et godt grunnlag for en samlet gjennomgang av takststruktur på E39, og at overordnede mål kan nås gjennom en kombinasjon av tiltak. Fylkestinget gir sitt samtykke til at følgende alternativ utredes videre i et faglig bompengegrunnlag:
              1. Forlenget innkrevingstid med 5 år til 20 år. Fylkestinget legger til grunn at en beholder muligheten til ytterligere 5 års forlengelse og/eller takstøkning på 20 prosent dersom det er nødvendig for å betjene bompengeselskapet gjeld.
                • Forlenget innkrevingstid med 10 år til 25 år. Fylkestinget legger til grunn at en beholder muligheten til ytterligere 5 års forlengelse og/eller takstøkning på 20 prosent dersom det er nødvendig for å betjene bompengeselskapet gjeld.
                  • Det etableres ikke sidevegsbom på fv. 439 på vegtrase mellom Breimyr og Monan.
                    • Det skal igangsettes tiltak for å forbedre forholdene for gående og syklende langs fv. 439. Fysiske tiltak og redusert fartsgrense prioriteres.
                      • Det vurderes andre tiltak særlig tilrettelagt for tungtransporten som passeringstak og rabatt for utslippsfrie tungtransportkjøretøy over 7,6 meter langs E39.
                        • Fylkestinget bør selv kunne vurdere behovet for, og beslutte etablering av sidevegsbommer på fremtidige delstrekninger, og ber om at det gjennom en ny bompengeproposisjon gis fullmakt til dette uten ny behandling i Stortinget.
                          5 Et godt kollektivtilbud langs E39 i kombinasjon med innfarts-/pendlerparkeringer er et bra miljøtiltak og et godt alternativ til å bruke personbil på strekningen. Tilbudet vil for mange redusere reisekostnadene vesentlig. Det forventes at presset på tilbudet vil øke i fremtiden og det er viktig at kapasiteten og tilbudet tilpasses behovet fremover. Det bes derfor om en vurdering av behovet for flere innfarts-/pendlerparkeringer, samt et bedre kollektivtilbud langs strekningen. 6 Fylkestinget samtykker til at rabatt for nullutslippskjøretøy i takstgruppe 1 til enhver tid skal følge minimumsrabatt fastsatt av Stortinget, både i eksisterende og fremtidige strekningsvise bompengeprosjekt. Det innebærer at dagens rabatt for nullutslippskjøretøy i takstgruppe 1 reduseres fra 50 prosent til 30 prosent av ordinær takst. Det bidrar til å sikre inntekter i bomstasjoner, uten å gi fossile kjøretøy en uforholdsmessig høy betalingsbyrde, når elbil-andelen øker. Fylkestinget likebehandler med det de strekningsvise bomprosjektene på E39 og E18.7 Fylkestinget ber administrasjonen om å søke Samferdselsdepartementet om at E39 Kristiansand vest til Røyskår skal inngå i nasjonal støtteordning til reduserte bompengetakster. Tilskuddsordningen er forutsatt benyttet til en generell reduksjon av bompengetakster i riksvegprosjekter. I tillegg til å følge dette opp bes fylkesordfører om å arbeide overfor regjering og storting for at prosjektet tilføres statlige midler til gjeldsletting, slik som er gjort på E18 Tvedestrand - Arendal.

                          Vedtatt

                          FOR

                          12
                          Beate Marie Johnsen Venstre Mirell Høyer-Berntsen Sosialistisk Venstreparti Kristin Ljosland Senterpartiet Jorunn E. Gleditsch Lossius Kristelig Folkeparti Janne Nystøl Kristelig Folkeparti Ida Grødum Høyre Arne Thomassen Høyre Erik Johan Tellefsen Lindøe Høyre Tore Grobæk Vamraak Høyre Line Kysnes Vennesland Arbeiderpartiet Kai Steffen Østensen Arbeiderpartiet Gro Bråten Arbeiderpartiet

                          MOT

                          3
                          Alf Erik Bergstøl Andersen Fremskrittspartiet Unni Nilsen Husøy Fremskrittspartiet Torbjørn Klungland Fremskrittspartiet

                          14:03 Forslag fra Ap, Sp, H og KrF (Punkt 3)

                          Helhetlig endringsforslag til fylkeskommunedirektørens innstiling, hvor rød tekst viser justeringene:

                          Fylkestinget ønsker å gjøre tiltak på E39 som vil bidra til at mest mulig trafikk bruker ny og trafikksikker veg.1 Fylkestinget ønsker å se helheten i utbyggingen av E39, og ønsker en videreføring av at E39 Kristiansand vest til Røyskår fortsatt skal være ett bompengeprosjekt med flere delstrekninger hvor en legger til grunn de samme prinsippene for betaling.2 Fylkestinget henstiller Vegdirektoratet som sektormyndighet til å godkjenne at det igangsettes et arbeid med et nytt faglig grunnlag for E39 Kristiansand vest til Røyskår. Nye Veier vil få ansvaret for utarbeidelse av det faglige grunnlaget. Fylkestinget vil gi en samlet uttalelse til grunnlaget før det legges frem for stortingsbehandling.3 Fylkestinget tar til orientering utredningene som følger saken. En konklusjon fra finansieringsberegningene er at forlengelse av innkrevingstid til inntil 20 år er helt nødvendig. Beregninger viser at forlenget innkrevingstid og sidevegsbom kan redusere gjennomsnittstakstene med cirka 30 prosent (gjennomsnittlig inntekt per passering når det tas hensyn til rabatter, fritak og fordeling av kjøretøy mv.) fra 5,7 2023-kroner per kilometer til 4,25 2024-kroner per kilometer. Anbefalt løsning (Alternativ 3A) innebærer at grunntakst på de ulike strekningene vil reduseres med cirka 20 prosent sammenlignet med gjeldende takstnivå. Løsningene som er beskrevet i utredningen avhenger av at det gis en aksept for et rentenivå som er lavere enn det som er vanlig i bompengeproposisjoner.4 Fylkestinget mener de foreløpige faglige beregningene gir et godt grunnlag for en samlet gjennomgang av takststruktur på E39, og at overordnede mål kan nås gjennom en kombinasjon av tiltak. Fylkestinget gir sitt samtykke til at følgende alternativ utredes videre i et faglig bompengegrunnlag:
                          1. Forlenget innkrevingstid med 5 år til 20 år. Fylkestinget legger til grunn at en beholder muligheten til ytterligere 5 års forlengelse og/eller takstøkning på 20 prosent dersom det er nødvendig for å betjene bompengeselskapet gjeld.
                            • Forlenget innkrevingstid med 10 år til 25 år. Fylkestinget legger til grunn at en beholder muligheten til ytterligere 5 års forlengelse og/eller takstøkning på 20 prosent dersom det er nødvendig for å betjene bompengeselskapet gjeld.
                              • Det etableres ikke sidevegsbom på fv. 439 på vegtrase mellom Breimyr og Monan.
                                • Det skal igangsettes tiltak for å forbedre forholdene for gående og syklende langs fv. 439. Fysiske tiltak og redusert fartsgrense prioriteres.
                                  • Det vurderes andre tiltak særlig tilrettelagt for tungtransporten som passeringstak og rabatt for utslippsfrie tungtransportkjøretøy over 7,6 meter langs E39.
                                    • Fylkestinget bør selv kunne vurdere behovet for, og beslutte etablering av sidevegsbommer på fremtidige delstrekninger, og ber om at det gjennom en ny bompengeproposisjon gis fullmakt til dette uten ny behandling i Stortinget.
                                      5 Et godt kollektivtilbud langs E39 i kombinasjon med innfarts-/pendlerparkeringer er et bra miljøtiltak og et godt alternativ til å bruke personbil på strekningen. Tilbudet vil for mange redusere reisekostnadene vesentlig. Det forventes at presset på tilbudet vil øke i fremtiden og det er viktig at kapasiteten og tilbudet tilpasses behovet fremover. Det bes derfor om en vurdering av behovet for flere innfarts-/pendlerparkeringer, samt et bedre kollektivtilbud langs strekningen. 6 Fylkestinget samtykker til at rabatt for nullutslippskjøretøy i takstgruppe 1 til enhver tid skal følge minimumsrabatt fastsatt av Stortinget, både i eksisterende og fremtidige strekningsvise bompengeprosjekt. Det innebærer at dagens rabatt for nullutslippskjøretøy i takstgruppe 1 reduseres fra 50 prosent til 30 prosent av ordinær takst. Det bidrar til å sikre inntekter i bomstasjoner, uten å gi fossile kjøretøy en uforholdsmessig høy betalingsbyrde, når elbil-andelen øker. Fylkestinget likebehandler med det de strekningsvise bomprosjektene på E39 og E18.7 Fylkestinget ber administrasjonen om å søke Samferdselsdepartementet om at E39 Kristiansand vest til Røyskår skal inngå i nasjonal støtteordning til reduserte bompengetakster. Tilskuddsordningen er forutsatt benyttet til en generell reduksjon av bompengetakster i riksvegprosjekter. I tillegg til å følge dette opp bes fylkesordfører om å arbeide overfor regjering og storting for at prosjektet tilføres statlige midler til gjeldsletting, slik som er gjort på E18 Tvedestrand - Arendal.

                                      Vedtatt

                                      FOR

                                      12
                                      Beate Marie Johnsen Venstre Mirell Høyer-Berntsen Sosialistisk Venstreparti Kristin Ljosland Senterpartiet Janne Nystøl Kristelig Folkeparti Jorunn E. Gleditsch Lossius Kristelig Folkeparti Arne Thomassen Høyre Ida Grødum Høyre Tore Grobæk Vamraak Høyre Erik Johan Tellefsen Lindøe Høyre Gro Bråten Arbeiderpartiet Kai Steffen Østensen Arbeiderpartiet Line Kysnes Vennesland Arbeiderpartiet

                                      MOT

                                      3
                                      Alf Erik Bergstøl Andersen Fremskrittspartiet Unni Nilsen Husøy Fremskrittspartiet Torbjørn Klungland Fremskrittspartiet

                                      14:03 Forslag fra Ap, Sp, H og KrF (Punkt 4)

                                      Helhetlig endringsforslag til fylkeskommunedirektørens innstiling, hvor rød tekst viser justeringene:

                                      Fylkestinget ønsker å gjøre tiltak på E39 som vil bidra til at mest mulig trafikk bruker ny og trafikksikker veg.1 Fylkestinget ønsker å se helheten i utbyggingen av E39, og ønsker en videreføring av at E39 Kristiansand vest til Røyskår fortsatt skal være ett bompengeprosjekt med flere delstrekninger hvor en legger til grunn de samme prinsippene for betaling.2 Fylkestinget henstiller Vegdirektoratet som sektormyndighet til å godkjenne at det igangsettes et arbeid med et nytt faglig grunnlag for E39 Kristiansand vest til Røyskår. Nye Veier vil få ansvaret for utarbeidelse av det faglige grunnlaget. Fylkestinget vil gi en samlet uttalelse til grunnlaget før det legges frem for stortingsbehandling.3 Fylkestinget tar til orientering utredningene som følger saken. En konklusjon fra finansieringsberegningene er at forlengelse av innkrevingstid til inntil 20 år er helt nødvendig. Beregninger viser at forlenget innkrevingstid og sidevegsbom kan redusere gjennomsnittstakstene med cirka 30 prosent (gjennomsnittlig inntekt per passering når det tas hensyn til rabatter, fritak og fordeling av kjøretøy mv.) fra 5,7 2023-kroner per kilometer til 4,25 2024-kroner per kilometer. Anbefalt løsning (Alternativ 3A) innebærer at grunntakst på de ulike strekningene vil reduseres med cirka 20 prosent sammenlignet med gjeldende takstnivå. Løsningene som er beskrevet i utredningen avhenger av at det gis en aksept for et rentenivå som er lavere enn det som er vanlig i bompengeproposisjoner.4 Fylkestinget mener de foreløpige faglige beregningene gir et godt grunnlag for en samlet gjennomgang av takststruktur på E39, og at overordnede mål kan nås gjennom en kombinasjon av tiltak. Fylkestinget gir sitt samtykke til at følgende alternativ utredes videre i et faglig bompengegrunnlag:
                                      1. Forlenget innkrevingstid med 5 år til 20 år. Fylkestinget legger til grunn at en beholder muligheten til ytterligere 5 års forlengelse og/eller takstøkning på 20 prosent dersom det er nødvendig for å betjene bompengeselskapet gjeld.
                                        • Forlenget innkrevingstid med 10 år til 25 år. Fylkestinget legger til grunn at en beholder muligheten til ytterligere 5 års forlengelse og/eller takstøkning på 20 prosent dersom det er nødvendig for å betjene bompengeselskapet gjeld.
                                          • Det etableres ikke sidevegsbom på fv. 439 på vegtrase mellom Breimyr og Monan.
                                            • Det skal igangsettes tiltak for å forbedre forholdene for gående og syklende langs fv. 439. Fysiske tiltak og redusert fartsgrense prioriteres.
                                              • Det vurderes andre tiltak særlig tilrettelagt for tungtransporten som passeringstak og rabatt for utslippsfrie tungtransportkjøretøy over 7,6 meter langs E39.
                                                • Fylkestinget bør selv kunne vurdere behovet for, og beslutte etablering av sidevegsbommer på fremtidige delstrekninger, og ber om at det gjennom en ny bompengeproposisjon gis fullmakt til dette uten ny behandling i Stortinget.
                                                  5 Et godt kollektivtilbud langs E39 i kombinasjon med innfarts-/pendlerparkeringer er et bra miljøtiltak og et godt alternativ til å bruke personbil på strekningen. Tilbudet vil for mange redusere reisekostnadene vesentlig. Det forventes at presset på tilbudet vil øke i fremtiden og det er viktig at kapasiteten og tilbudet tilpasses behovet fremover. Det bes derfor om en vurdering av behovet for flere innfarts-/pendlerparkeringer, samt et bedre kollektivtilbud langs strekningen. 6 Fylkestinget samtykker til at rabatt for nullutslippskjøretøy i takstgruppe 1 til enhver tid skal følge minimumsrabatt fastsatt av Stortinget, både i eksisterende og fremtidige strekningsvise bompengeprosjekt. Det innebærer at dagens rabatt for nullutslippskjøretøy i takstgruppe 1 reduseres fra 50 prosent til 30 prosent av ordinær takst. Det bidrar til å sikre inntekter i bomstasjoner, uten å gi fossile kjøretøy en uforholdsmessig høy betalingsbyrde, når elbil-andelen øker. Fylkestinget likebehandler med det de strekningsvise bomprosjektene på E39 og E18.7 Fylkestinget ber administrasjonen om å søke Samferdselsdepartementet om at E39 Kristiansand vest til Røyskår skal inngå i nasjonal støtteordning til reduserte bompengetakster. Tilskuddsordningen er forutsatt benyttet til en generell reduksjon av bompengetakster i riksvegprosjekter. I tillegg til å følge dette opp bes fylkesordfører om å arbeide overfor regjering og storting for at prosjektet tilføres statlige midler til gjeldsletting, slik som er gjort på E18 Tvedestrand - Arendal.

                                                  Vedtatt

                                                  FOR

                                                  12
                                                  Beate Marie Johnsen Venstre Mirell Høyer-Berntsen Sosialistisk Venstreparti Kristin Ljosland Senterpartiet Janne Nystøl Kristelig Folkeparti Jorunn E. Gleditsch Lossius Kristelig Folkeparti Arne Thomassen Høyre Tore Grobæk Vamraak Høyre Ida Grødum Høyre Erik Johan Tellefsen Lindøe Høyre Kai Steffen Østensen Arbeiderpartiet Line Kysnes Vennesland Arbeiderpartiet Gro Bråten Arbeiderpartiet

                                                  MOT

                                                  3
                                                  Unni Nilsen Husøy Fremskrittspartiet Alf Erik Bergstøl Andersen Fremskrittspartiet Torbjørn Klungland Fremskrittspartiet

                                                  14:04 Forslag fra Ap, Sp, H og KrF (Punkt 5)

                                                  Helhetlig endringsforslag til fylkeskommunedirektørens innstiling, hvor rød tekst viser justeringene:

                                                  Fylkestinget ønsker å gjøre tiltak på E39 som vil bidra til at mest mulig trafikk bruker ny og trafikksikker veg.1 Fylkestinget ønsker å se helheten i utbyggingen av E39, og ønsker en videreføring av at E39 Kristiansand vest til Røyskår fortsatt skal være ett bompengeprosjekt med flere delstrekninger hvor en legger til grunn de samme prinsippene for betaling.2 Fylkestinget henstiller Vegdirektoratet som sektormyndighet til å godkjenne at det igangsettes et arbeid med et nytt faglig grunnlag for E39 Kristiansand vest til Røyskår. Nye Veier vil få ansvaret for utarbeidelse av det faglige grunnlaget. Fylkestinget vil gi en samlet uttalelse til grunnlaget før det legges frem for stortingsbehandling.3 Fylkestinget tar til orientering utredningene som følger saken. En konklusjon fra finansieringsberegningene er at forlengelse av innkrevingstid til inntil 20 år er helt nødvendig. Beregninger viser at forlenget innkrevingstid og sidevegsbom kan redusere gjennomsnittstakstene med cirka 30 prosent (gjennomsnittlig inntekt per passering når det tas hensyn til rabatter, fritak og fordeling av kjøretøy mv.) fra 5,7 2023-kroner per kilometer til 4,25 2024-kroner per kilometer. Anbefalt løsning (Alternativ 3A) innebærer at grunntakst på de ulike strekningene vil reduseres med cirka 20 prosent sammenlignet med gjeldende takstnivå. Løsningene som er beskrevet i utredningen avhenger av at det gis en aksept for et rentenivå som er lavere enn det som er vanlig i bompengeproposisjoner.4 Fylkestinget mener de foreløpige faglige beregningene gir et godt grunnlag for en samlet gjennomgang av takststruktur på E39, og at overordnede mål kan nås gjennom en kombinasjon av tiltak. Fylkestinget gir sitt samtykke til at følgende alternativ utredes videre i et faglig bompengegrunnlag:
                                                  1. Forlenget innkrevingstid med 5 år til 20 år. Fylkestinget legger til grunn at en beholder muligheten til ytterligere 5 års forlengelse og/eller takstøkning på 20 prosent dersom det er nødvendig for å betjene bompengeselskapet gjeld.
                                                    • Forlenget innkrevingstid med 10 år til 25 år. Fylkestinget legger til grunn at en beholder muligheten til ytterligere 5 års forlengelse og/eller takstøkning på 20 prosent dersom det er nødvendig for å betjene bompengeselskapet gjeld.
                                                      • Det etableres ikke sidevegsbom på fv. 439 på vegtrase mellom Breimyr og Monan.
                                                        • Det skal igangsettes tiltak for å forbedre forholdene for gående og syklende langs fv. 439. Fysiske tiltak og redusert fartsgrense prioriteres.
                                                          • Det vurderes andre tiltak særlig tilrettelagt for tungtransporten som passeringstak og rabatt for utslippsfrie tungtransportkjøretøy over 7,6 meter langs E39.
                                                            • Fylkestinget bør selv kunne vurdere behovet for, og beslutte etablering av sidevegsbommer på fremtidige delstrekninger, og ber om at det gjennom en ny bompengeproposisjon gis fullmakt til dette uten ny behandling i Stortinget.
                                                              5 Et godt kollektivtilbud langs E39 i kombinasjon med innfarts-/pendlerparkeringer er et bra miljøtiltak og et godt alternativ til å bruke personbil på strekningen. Tilbudet vil for mange redusere reisekostnadene vesentlig. Det forventes at presset på tilbudet vil øke i fremtiden og det er viktig at kapasiteten og tilbudet tilpasses behovet fremover. Det bes derfor om en vurdering av behovet for flere innfarts-/pendlerparkeringer, samt et bedre kollektivtilbud langs strekningen. 6 Fylkestinget samtykker til at rabatt for nullutslippskjøretøy i takstgruppe 1 til enhver tid skal følge minimumsrabatt fastsatt av Stortinget, både i eksisterende og fremtidige strekningsvise bompengeprosjekt. Det innebærer at dagens rabatt for nullutslippskjøretøy i takstgruppe 1 reduseres fra 50 prosent til 30 prosent av ordinær takst. Det bidrar til å sikre inntekter i bomstasjoner, uten å gi fossile kjøretøy en uforholdsmessig høy betalingsbyrde, når elbil-andelen øker. Fylkestinget likebehandler med det de strekningsvise bomprosjektene på E39 og E18.7 Fylkestinget ber administrasjonen om å søke Samferdselsdepartementet om at E39 Kristiansand vest til Røyskår skal inngå i nasjonal støtteordning til reduserte bompengetakster. Tilskuddsordningen er forutsatt benyttet til en generell reduksjon av bompengetakster i riksvegprosjekter. I tillegg til å følge dette opp bes fylkesordfører om å arbeide overfor regjering og storting for at prosjektet tilføres statlige midler til gjeldsletting, slik som er gjort på E18 Tvedestrand - Arendal.

                                                              Vedtatt

                                                              FOR

                                                              15
                                                              Beate Marie Johnsen Venstre Mirell Høyer-Berntsen Sosialistisk Venstreparti Kristin Ljosland Senterpartiet Jorunn E. Gleditsch Lossius Kristelig Folkeparti Janne Nystøl Kristelig Folkeparti Tore Grobæk Vamraak Høyre Erik Johan Tellefsen Lindøe Høyre Ida Grødum Høyre Arne Thomassen Høyre Alf Erik Bergstøl Andersen Fremskrittspartiet Unni Nilsen Husøy Fremskrittspartiet Torbjørn Klungland Fremskrittspartiet Gro Bråten Arbeiderpartiet Kai Steffen Østensen Arbeiderpartiet Line Kysnes Vennesland Arbeiderpartiet

                                                              MOT

                                                              0

                                                              14:04 Forslag fra Ap, Sp, H og KrF (Punkt 6)

                                                              Helhetlig endringsforslag til fylkeskommunedirektørens innstiling, hvor rød tekst viser justeringene:

                                                              Fylkestinget ønsker å gjøre tiltak på E39 som vil bidra til at mest mulig trafikk bruker ny og trafikksikker veg.1 Fylkestinget ønsker å se helheten i utbyggingen av E39, og ønsker en videreføring av at E39 Kristiansand vest til Røyskår fortsatt skal være ett bompengeprosjekt med flere delstrekninger hvor en legger til grunn de samme prinsippene for betaling.2 Fylkestinget henstiller Vegdirektoratet som sektormyndighet til å godkjenne at det igangsettes et arbeid med et nytt faglig grunnlag for E39 Kristiansand vest til Røyskår. Nye Veier vil få ansvaret for utarbeidelse av det faglige grunnlaget. Fylkestinget vil gi en samlet uttalelse til grunnlaget før det legges frem for stortingsbehandling.3 Fylkestinget tar til orientering utredningene som følger saken. En konklusjon fra finansieringsberegningene er at forlengelse av innkrevingstid til inntil 20 år er helt nødvendig. Beregninger viser at forlenget innkrevingstid og sidevegsbom kan redusere gjennomsnittstakstene med cirka 30 prosent (gjennomsnittlig inntekt per passering når det tas hensyn til rabatter, fritak og fordeling av kjøretøy mv.) fra 5,7 2023-kroner per kilometer til 4,25 2024-kroner per kilometer. Anbefalt løsning (Alternativ 3A) innebærer at grunntakst på de ulike strekningene vil reduseres med cirka 20 prosent sammenlignet med gjeldende takstnivå. Løsningene som er beskrevet i utredningen avhenger av at det gis en aksept for et rentenivå som er lavere enn det som er vanlig i bompengeproposisjoner.4 Fylkestinget mener de foreløpige faglige beregningene gir et godt grunnlag for en samlet gjennomgang av takststruktur på E39, og at overordnede mål kan nås gjennom en kombinasjon av tiltak. Fylkestinget gir sitt samtykke til at følgende alternativ utredes videre i et faglig bompengegrunnlag:
                                                              1. Forlenget innkrevingstid med 5 år til 20 år. Fylkestinget legger til grunn at en beholder muligheten til ytterligere 5 års forlengelse og/eller takstøkning på 20 prosent dersom det er nødvendig for å betjene bompengeselskapet gjeld.
                                                                • Forlenget innkrevingstid med 10 år til 25 år. Fylkestinget legger til grunn at en beholder muligheten til ytterligere 5 års forlengelse og/eller takstøkning på 20 prosent dersom det er nødvendig for å betjene bompengeselskapet gjeld.
                                                                  • Det etableres ikke sidevegsbom på fv. 439 på vegtrase mellom Breimyr og Monan.
                                                                    • Det skal igangsettes tiltak for å forbedre forholdene for gående og syklende langs fv. 439. Fysiske tiltak og redusert fartsgrense prioriteres.
                                                                      • Det vurderes andre tiltak særlig tilrettelagt for tungtransporten som passeringstak og rabatt for utslippsfrie tungtransportkjøretøy over 7,6 meter langs E39.
                                                                        • Fylkestinget bør selv kunne vurdere behovet for, og beslutte etablering av sidevegsbommer på fremtidige delstrekninger, og ber om at det gjennom en ny bompengeproposisjon gis fullmakt til dette uten ny behandling i Stortinget.
                                                                          5 Et godt kollektivtilbud langs E39 i kombinasjon med innfarts-/pendlerparkeringer er et bra miljøtiltak og et godt alternativ til å bruke personbil på strekningen. Tilbudet vil for mange redusere reisekostnadene vesentlig. Det forventes at presset på tilbudet vil øke i fremtiden og det er viktig at kapasiteten og tilbudet tilpasses behovet fremover. Det bes derfor om en vurdering av behovet for flere innfarts-/pendlerparkeringer, samt et bedre kollektivtilbud langs strekningen. 6 Fylkestinget samtykker til at rabatt for nullutslippskjøretøy i takstgruppe 1 til enhver tid skal følge minimumsrabatt fastsatt av Stortinget, både i eksisterende og fremtidige strekningsvise bompengeprosjekt. Det innebærer at dagens rabatt for nullutslippskjøretøy i takstgruppe 1 reduseres fra 50 prosent til 30 prosent av ordinær takst. Det bidrar til å sikre inntekter i bomstasjoner, uten å gi fossile kjøretøy en uforholdsmessig høy betalingsbyrde, når elbil-andelen øker. Fylkestinget likebehandler med det de strekningsvise bomprosjektene på E39 og E18.7 Fylkestinget ber administrasjonen om å søke Samferdselsdepartementet om at E39 Kristiansand vest til Røyskår skal inngå i nasjonal støtteordning til reduserte bompengetakster. Tilskuddsordningen er forutsatt benyttet til en generell reduksjon av bompengetakster i riksvegprosjekter. I tillegg til å følge dette opp bes fylkesordfører om å arbeide overfor regjering og storting for at prosjektet tilføres statlige midler til gjeldsletting, slik som er gjort på E18 Tvedestrand - Arendal.

                                                                          Vedtatt

                                                                          FOR

                                                                          11
                                                                          Mirell Høyer-Berntsen Sosialistisk Venstreparti Kristin Ljosland Senterpartiet Janne Nystøl Kristelig Folkeparti Jorunn E. Gleditsch Lossius Kristelig Folkeparti Erik Johan Tellefsen Lindøe Høyre Ida Grødum Høyre Arne Thomassen Høyre Tore Grobæk Vamraak Høyre Gro Bråten Arbeiderpartiet Kai Steffen Østensen Arbeiderpartiet Line Kysnes Vennesland Arbeiderpartiet

                                                                          MOT

                                                                          4
                                                                          Beate Marie Johnsen Venstre Unni Nilsen Husøy Fremskrittspartiet Torbjørn Klungland Fremskrittspartiet Alf Erik Bergstøl Andersen Fremskrittspartiet

                                                                          14:05 Forslag fra Ap, Sp, H og KrF (Punkt 7)

                                                                          Helhetlig endringsforslag til fylkeskommunedirektørens innstiling, hvor rød tekst viser justeringene:

                                                                          Fylkestinget ønsker å gjøre tiltak på E39 som vil bidra til at mest mulig trafikk bruker ny og trafikksikker veg.1 Fylkestinget ønsker å se helheten i utbyggingen av E39, og ønsker en videreføring av at E39 Kristiansand vest til Røyskår fortsatt skal være ett bompengeprosjekt med flere delstrekninger hvor en legger til grunn de samme prinsippene for betaling.2 Fylkestinget henstiller Vegdirektoratet som sektormyndighet til å godkjenne at det igangsettes et arbeid med et nytt faglig grunnlag for E39 Kristiansand vest til Røyskår. Nye Veier vil få ansvaret for utarbeidelse av det faglige grunnlaget. Fylkestinget vil gi en samlet uttalelse til grunnlaget før det legges frem for stortingsbehandling.3 Fylkestinget tar til orientering utredningene som følger saken. En konklusjon fra finansieringsberegningene er at forlengelse av innkrevingstid til inntil 20 år er helt nødvendig. Beregninger viser at forlenget innkrevingstid og sidevegsbom kan redusere gjennomsnittstakstene med cirka 30 prosent (gjennomsnittlig inntekt per passering når det tas hensyn til rabatter, fritak og fordeling av kjøretøy mv.) fra 5,7 2023-kroner per kilometer til 4,25 2024-kroner per kilometer. Anbefalt løsning (Alternativ 3A) innebærer at grunntakst på de ulike strekningene vil reduseres med cirka 20 prosent sammenlignet med gjeldende takstnivå. Løsningene som er beskrevet i utredningen avhenger av at det gis en aksept for et rentenivå som er lavere enn det som er vanlig i bompengeproposisjoner.4 Fylkestinget mener de foreløpige faglige beregningene gir et godt grunnlag for en samlet gjennomgang av takststruktur på E39, og at overordnede mål kan nås gjennom en kombinasjon av tiltak. Fylkestinget gir sitt samtykke til at følgende alternativ utredes videre i et faglig bompengegrunnlag:
                                                                          1. Forlenget innkrevingstid med 5 år til 20 år. Fylkestinget legger til grunn at en beholder muligheten til ytterligere 5 års forlengelse og/eller takstøkning på 20 prosent dersom det er nødvendig for å betjene bompengeselskapet gjeld.
                                                                            • Forlenget innkrevingstid med 10 år til 25 år. Fylkestinget legger til grunn at en beholder muligheten til ytterligere 5 års forlengelse og/eller takstøkning på 20 prosent dersom det er nødvendig for å betjene bompengeselskapet gjeld.
                                                                              • Det etableres ikke sidevegsbom på fv. 439 på vegtrase mellom Breimyr og Monan.
                                                                                • Det skal igangsettes tiltak for å forbedre forholdene for gående og syklende langs fv. 439. Fysiske tiltak og redusert fartsgrense prioriteres.
                                                                                  • Det vurderes andre tiltak særlig tilrettelagt for tungtransporten som passeringstak og rabatt for utslippsfrie tungtransportkjøretøy over 7,6 meter langs E39.
                                                                                    • Fylkestinget bør selv kunne vurdere behovet for, og beslutte etablering av sidevegsbommer på fremtidige delstrekninger, og ber om at det gjennom en ny bompengeproposisjon gis fullmakt til dette uten ny behandling i Stortinget.
                                                                                      5 Et godt kollektivtilbud langs E39 i kombinasjon med innfarts-/pendlerparkeringer er et bra miljøtiltak og et godt alternativ til å bruke personbil på strekningen. Tilbudet vil for mange redusere reisekostnadene vesentlig. Det forventes at presset på tilbudet vil øke i fremtiden og det er viktig at kapasiteten og tilbudet tilpasses behovet fremover. Det bes derfor om en vurdering av behovet for flere innfarts-/pendlerparkeringer, samt et bedre kollektivtilbud langs strekningen. 6 Fylkestinget samtykker til at rabatt for nullutslippskjøretøy i takstgruppe 1 til enhver tid skal følge minimumsrabatt fastsatt av Stortinget, både i eksisterende og fremtidige strekningsvise bompengeprosjekt. Det innebærer at dagens rabatt for nullutslippskjøretøy i takstgruppe 1 reduseres fra 50 prosent til 30 prosent av ordinær takst. Det bidrar til å sikre inntekter i bomstasjoner, uten å gi fossile kjøretøy en uforholdsmessig høy betalingsbyrde, når elbil-andelen øker. Fylkestinget likebehandler med det de strekningsvise bomprosjektene på E39 og E18.7 Fylkestinget ber administrasjonen om å søke Samferdselsdepartementet om at E39 Kristiansand vest til Røyskår skal inngå i nasjonal støtteordning til reduserte bompengetakster. Tilskuddsordningen er forutsatt benyttet til en generell reduksjon av bompengetakster i riksvegprosjekter. I tillegg til å følge dette opp bes fylkesordfører om å arbeide overfor regjering og storting for at prosjektet tilføres statlige midler til gjeldsletting, slik som er gjort på E18 Tvedestrand - Arendal.

                                                                                      Vedtatt

                                                                                      FOR

                                                                                      12
                                                                                      Beate Marie Johnsen Venstre Mirell Høyer-Berntsen Sosialistisk Venstreparti Kristin Ljosland Senterpartiet Jorunn E. Gleditsch Lossius Kristelig Folkeparti Janne Nystøl Kristelig Folkeparti Arne Thomassen Høyre Ida Grødum Høyre Tore Grobæk Vamraak Høyre Erik Johan Tellefsen Lindøe Høyre Kai Steffen Østensen Arbeiderpartiet Line Kysnes Vennesland Arbeiderpartiet Gro Bråten Arbeiderpartiet

                                                                                      MOT

                                                                                      3
                                                                                      Torbjørn Klungland Fremskrittspartiet Alf Erik Bergstøl Andersen Fremskrittspartiet Unni Nilsen Husøy Fremskrittspartiet