← Tilbake

Sak 13/25 - Saksutredning vedr. vedtak i FT-sak 78/24 – Anbud på Kollektiv og betenkning om beredskap og samfunnssikkerhet.

01
Fylkeskommunedirektørens forslag til vedtak
Innstilling
Behandlet
  1. Fylkestinget tar til etterretning statlig forskrift "Forskrift om utslippskrav til kjøretøy ved offentlig anskaffelse til veitransport" (FOR-2022-12-20-2384) som fra 1. januar 2025 gir pålegg om at alle nye busser (med ståplasser) som anskaffes gjennom offentlige kontrakter må være nullutslippskjøretøy.

    • Fylkestinget ber administrasjonen om å legge "Forskrift om utslippskrav til kjøretøy ved offentlig anskaffelse til veitransport" og R egionplan Agder 2030 til grunn for sitt arbeid med konkurranseutsetting av den fylkeskommunale kollektivtransporten i Agder.

      • Fylkestinget ber administrasjonen om å fortsette arbeidet med å forberede elektrifisering av den offentlig betalte kollektivtrafikken i k ristiansandsregionen, med den hensikt å tilrettelegge for dette i bussanbudet som starter opp i 2028.

        • Fylkeskommunen er regional kollektivmyndighet. I en krise eller konfliktsituasjon vil kollektivtransporten kunne ta en viktig rolle for å sikre mobiliteten. Fylkestinget ser i denne sammenheng med en viss bekymring på robustheten til kollektivsystemet. Bekymringen er basert på en urolig geopolitisk situasjon der vi i Norge satser mye på batteri-elektriske busser som i tillegg har mye IT-teknologi produsert i andre verdensdeler. Samlet gjør dette kollektivsystemet sårbart. Fylkestinget forventer at statlige myndigheter sørger for koordinert statlig politikk på området som balanserer de ulike målkonfliktene.

          Vedlegg

          Les mer
          02
          Tilleggsforslag fra G. Pedersen (INP)
          Tilleggsforslag
          Behandlet

          Som tilleggsforslag til innstillingen foreslås følgende punkt:

          Hovedutvalget ber om at teknologinøytralitet legges til grunn i det videre arbeidet med anbud og strategier for kollektivtrafikken i Agder. Det innebærer at alle tilgjengelige teknologier og drivstofftyper som oppfyller gjeldende miljøkrav og gir tilfredsstillende beredskap og kostnadseffektivitet, vurderes likt - herunder biogass, hydrogen, batterielektrisk og Euro VI diesel (der forskriften tillater det).

          Vedlegg

          Les mer