Votering er ferdig i denne saken.
Resultat av votering
12:03 Fylkeskommunedirektørens forslag til vedtak
- Fylkestinget tar til etterretning statlig forskrift "Forskrift om utslippskrav til kjøretøy ved offentlig anskaffelse til veitransport" (FOR-2022-12-20-2384) som fra 1. januar 2025 gir pålegg om at alle nye busser (med ståplasser) som anskaffes gjennom offentlige kontrakter må være nullutslippskjøretøy.
- Fylkestinget ber administrasjonen om å legge "Forskrift om utslippskrav til kjøretøy ved offentlig anskaffelse til veitransport" og R egionplan Agder 2030 til grunn for sitt arbeid med konkurranseutsetting av den fylkeskommunale kollektivtransporten i Agder.
- Fylkestinget ber administrasjonen om å fortsette arbeidet med å forberede elektrifisering av den offentlig betalte kollektivtrafikken i k ristiansandsregionen, med den hensikt å tilrettelegge for dette i bussanbudet som starter opp i 2028.
- Fylkeskommunen er regional kollektivmyndighet. I en krise eller konfliktsituasjon vil kollektivtransporten kunne ta en viktig rolle for å sikre mobiliteten. Fylkestinget ser i denne sammenheng med en viss bekymring på robustheten til kollektivsystemet. Bekymringen er basert på en urolig geopolitisk situasjon der vi i Norge satser mye på batteri-elektriske busser som i tillegg har mye IT-teknologi produsert i andre verdensdeler. Samlet gjør dette kollektivsystemet sårbart. Fylkestinget forventer at statlige myndigheter sørger for koordinert statlig politikk på området som balanserer de ulike målkonfliktene.
Vedtatt
FOR
7 Thor Jørgen Tjørhom Senterpartiet Ida Jordal Miljøpartiet De Grønne Terje Eikin Kristelig Folkeparti Roger Abusland Høyre Hans Otto Lund Høyre Oda Oline Omdal Høyre Fredrik Jensen ArbeiderpartietMOT
4 Frank Rørheim Konservativt Geir Pedersen Industri- og Næringspartiet Steinar Bergstøl Andersen Fremskrittspartiet Ingrid Merethe Williamsen Fremskrittspartiet12:03 Tilleggsforslag fra G. Pedersen (INP)
Som tilleggsforslag til innstillingen foreslås følgende punkt:
Hovedutvalget ber om at teknologinøytralitet legges til grunn i det videre arbeidet med anbud og strategier for kollektivtrafikken i Agder. Det innebærer at alle tilgjengelige teknologier og drivstofftyper som oppfyller gjeldende miljøkrav og gir tilfredsstillende beredskap og kostnadseffektivitet, vurderes likt - herunder biogass, hydrogen, batterielektrisk og Euro VI diesel (der forskriften tillater det).
Falt