← Tilbake

Sak 43/24 - Ansvar for kostnader til nødvendig infrastruktur

01
Habilitet fra V. Grut (Ap)
Habilitet
Behandlet

Er Vanja Inhabil? Svar JA

Er Vanja Habil? Svar nei

Vedlegg

Les mer
02
Habilitet fra P. Syrdalen (H)
Habilitet
Behandlet

Er Peder Inhabil? Svar JA

Er Peder Habil? Svar NEI

Vedlegg

Les mer
03
Samfunnsutvalget anbefaler at Arendal bystyre fatter følgende vedtak
Innstilling
Behandlet

1. Kommunen skal som hovedregel ikke igangsette reguleringsplanarbeid som ikke er i tråd med gjeldende arealplaner og hvor området ikke har nødvendig tilrettelagt infrastruktur med mindre dette gir stor samfunnsmessig nytte.

2. Tilgang og kapasitet på infrastruktur skal kartlegges i kommuneplan og reguleringsplan

3. Kostnader til nødvendig infrastruktur fordeles mellom utbygger og kommune etter disse prinsippene:

a. Infrastrukturbehov som alene kommer den planlagte utbyggingen/tiltaket til gode, dekkes i sin helhet av utbygger

b. Infrastruktur som utløses av den planlagte utbyggingen/tiltaket, men som også vil tjene kommunens behov, dekkes delvis av utbygger og delvis av kommunen etter en konkret vurdering

c. Kommunens gjeldende kommuneplan og vedtatt handlings- og økonomiplan vil være førende for hva som skal prioriteres

4. Næringsområder som det er meldt oppstart av reguleringsplan for omfattes ikke av de nye reglene, men følger praksis omtalt i saksfremlegget: I Arendal kommune har praksis vært at kommunen har tatt kostnaden med å legge til rette for vann og avløp til næringsområdenes tomtegrense, når det ikke har vært tilstrekkelig kapasitet, eller infrastrukturen ikke ligger klart i nærheten.

5. Kommunedirektøren bes innarbeide de nødvendige kostnadene i budsjett for 2025-2028

Vedlegg

Les mer
04
Alternativt forslag fra FrP
Alternativt forslag
På vegne av Fremskrittspartiet
Behandlet

Arendal FrP vil fremme kommunedirektørens forslag til vedtak i saken.

  1. Kostnader til nødvendig infrastruktur til næringsområdet på Helle skal fordeles mellom utbygger og Arendal Kommune slik det fremkommer av pkt 1-3 i sak 135/2023

    • Kommunens andel av disse kostnadene som skal fremforhandles gjennom en utbyggingsavtale, dekkes delvis gjennom selvkost og kommunens ordinære budsjett.

      • Kommunedirektøren bes innarbeide de nødvendige kostnadene i budsjett for 2025-28.

        Vedlegg

        Les mer