Hopp til hovedinnholdet

Ansvar for kostnader til nødvendig infrastruktur

01

Habilitet fra V. Grut (Ap)

Habilitet Presentert av: Vanja Grut Behandlet

Er Vanja Inhabil? Svar JA

Er Vanja Habil? Svar nei

Vedlegg

Les mer expand_more
02

Habilitet fra P. Syrdalen (H)

Habilitet Presentert av: Peder Syrdalen Behandlet

Er Peder Inhabil? Svar JA

Er Peder Habil? Svar NEI

Vedlegg

Les mer expand_more
03

Samfunnsutvalget anbefaler at Arendal bystyre fatter følgende vedtak

Innstilling Behandlet

1. Kommunen skal som hovedregel ikke igangsette reguleringsplanarbeid som ikke er i tråd med gjeldende arealplaner og hvor området ikke har nødvendig tilrettelagt infrastruktur med mindre dette gir stor samfunnsmessig nytte.

2. Tilgang og kapasitet på infrastruktur skal kartlegges i kommuneplan og reguleringsplan

3. Kostnader til nødvendig infrastruktur fordeles mellom utbygger og kommune etter disse prinsippene:

a. Infrastrukturbehov som alene kommer den planlagte utbyggingen/tiltaket til gode, dekkes i sin helhet av utbygger

b. Infrastruktur som utløses av den planlagte utbyggingen/tiltaket, men som også vil tjene kommunens behov, dekkes delvis av utbygger og delvis av kommunen etter en konkret vurdering

c. Kommunens gjeldende kommuneplan og vedtatt handlings- og økonomiplan vil være førende for hva som skal prioriteres

4. Næringsområder som det er meldt oppstart av reguleringsplan for omfattes ikke av de nye reglene, men følger praksis omtalt i saksfremlegget: I Arendal kommune har praksis vært at kommunen har tatt kostnaden med å legge til rette for vann og avløp til næringsområdenes tomtegrense, når det ikke har vært tilstrekkelig kapasitet, eller infrastrukturen ikke ligger klart i nærheten.

5. Kommunedirektøren bes innarbeide de nødvendige kostnadene i budsjett for 2025-2028

Vedlegg

Les mer expand_more
04

Alternativt forslag fra FrP

Alternativt forslag Presentert av: Maurith Julie Fagerland På vegne av Fremskrittspartiet Behandlet

Arendal FrP vil fremme kommunedirektørens forslag til vedtak i saken.

  1. Kostnader til nødvendig infrastruktur til næringsområdet på Helle skal fordeles mellom utbygger og Arendal Kommune slik det fremkommer av pkt 1-3 i sak 135/2023
  2. Kommunens andel av disse kostnadene som skal fremforhandles gjennom en utbyggingsavtale, dekkes delvis gjennom selvkost og kommunens ordinære budsjett.
  3. Kommunedirektøren bes innarbeide de nødvendige kostnadene i budsjett for 2025-28.

Vedlegg

Les mer expand_more