1. For å sikre gode, robuste og attraktive fagmiljøer i årene framover er det viktig at miljøene er tilstrekkelig store. Bystyret i Flekkefjord kommune stiller seg derfor positive til intensjonen om å inngå i et interkommunalt samarbeid om de interne støttefunksjonene regnskap, lønn og sentralbord med en eller flere av kommunene Kvinesdal, Farsund og Hægebostad. 2. I tråd med anbefalingen fra styringsgruppa for utredningsprosjektet 4Lister organiseres samarbeidet innenfor rammene av kommunalt oppgavefellesskap (kommuneloven § 19). 3. Ansatte i kommunene innenfor støttefunksjonene det skal samarbeides om overføres til den kommunen som skal ivareta funksjonen. Overføringen skjer etter bestemmelsene i arbeidsmiljøloven vedr. virksomhetsoverdragelse (§16). I utgangspunktet skal ikke oppgavefellesskapet ha egne ansatte. Tjenesteproduksjonen innenfor hvert av samarbeidsområdene skal skje i en av kommunene. 4. Mer detaljerte planer for etablering og deltakelse legges fram i egen sak for bystyret for godkjenning i november 2023 (tidsplan, økonomi, mulig lokalisering osv.). 5. Parallelt igangsettes et interkommunalt prosjekt i de samme kommunene for å definere en felles plattform / nivå for arkivfunksjonen. Formålet med arbeidet er å tilrettelegge for, og forberede, en fremtidig felles interkommunal arkivtjeneste.
Les mer
02
Forslag fra G. A. Tønnessen (KrF)
Forslag
Behandlet
Forslag til vedtak. Sak 22/23 1. Flekkefjord kommune gir ikke sin tilslutning til å etablere et samarbeid som beskrevet i saken, og går ikke videre med utredningsarbeidet på nåværende tidspunkt. 2. Rådmannen bes om å se på et eventuelt tettere samarbeid for å redusere evt. sårbarhet i tjenestene, samt se på hvordan man kan utvikle digital gevinstrealisering.