1. For å sikre gode, robuste og attraktive fagmiljøer i årene framover er det viktig at miljøene er tilstrekkelig store. Bystyret i Flekkefjord kommune stiller seg derfor positive til intensjonen om å inngå i et interkommunalt samarbeid om de interne støttefunksjonene regnskap, lønn og sentralbord med en eller flere av kommunene Kvinesdal, Farsund og Hægebostad.
2. I tråd med anbefalingen fra styringsgruppa for utredningsprosjektet 4Lister organiseres samarbeidet innenfor rammene av kommunalt oppgavefellesskap (kommuneloven § 19).
3. Ansatte i kommunene innenfor støttefunksjonene det skal samarbeides om overføres til den kommunen som skal ivareta funksjonen. Overføringen skjer etter bestemmelsene i arbeidsmiljøloven vedr. virksomhetsoverdragelse (§16).
I utgangspunktet skal ikke oppgavefellesskapet ha egne ansatte. Tjenesteproduksjonen innenfor hvert av samarbeidsområdene skal skje i en av kommunene.
4. Mer detaljerte planer for etablering og deltakelse legges fram i egen sak for bystyret for godkjenning i november 2023 (tidsplan, økonomi, mulig lokalisering osv.).
5. Parallelt igangsettes et interkommunalt prosjekt i de samme kommunene for å definere en felles plattform / nivå for arkivfunksjonen. Formålet med arbeidet er å tilrettelegge for, og forberede, en fremtidig felles interkommunal arkivtjeneste.
Forslag til vedtak. Sak 22/23
1. Flekkefjord kommune gir ikke sin tilslutning til å etablere et samarbeid
som beskrevet i saken, og går ikke videre med utredningsarbeidet på
nåværende tidspunkt.
2. Rådmannen bes om å se på et eventuelt tettere samarbeid for å
redusere evt. sårbarhet i tjenestene, samt se på hvordan man kan utvikle
digital gevinstrealisering.