← Tilbake

Sak PS 8/2025 - Utredning betalt spisepause

01
Forslag fra F. Lillebakk (H)
Forslag
Behandlet

Forslag til vedtak

Kommunestyret ber administrasjonen utarbeide en mer detaljert økonomisk fremstilling av konsekvensene ved reverseringen av betalt spisepause. Dette gjøres for å sikre en bedre forståelse for den enkelte ansatte og våre innbyggere.

Fremstillingen skal tydeliggjøre:

  1. Samlede kostnader knyttet til betalt spisepause før og etter innføringen, inkludert direkte lønnskostnader, eventuelle besparelser ved redusert bruk av overtid/merarbeid, samt en sammenligning med tidligere praksis.

    • Vurdering av bemanningsbehov i lys av at administrasjonen har uttalt at ordningen ikke har svekket tjenestetilbudet. Dersom tjenestenivået er opprettholdt uten merkostnad i form av lavere bemanning, kan dette indikere at kommunen har en bemanning ut over det som er strengt nødvendig. Administrasjonen bes belyse dette nærmere.

      Fremstillingen skal være ferdigstilt og presentert for kommunestyret innen 27. mars 2025, til endelig vedtak av saken.

      Vedlegg

      Les mer
      02
      Formannskapets innstilling
      Innstilling
      Behandlet

      Betalt matpause opprettholdes, inndekkes i revidert budsjett.

      Vedlegg

      Les mer
      03
      Forslag fra M. S. Langnes (UAV)
      Forslag
      Behandlet

      Forslag fra uavhengig Mary Synnøve Langnes, uavhengig Pål-Jørgen Løvik, Geir Normann Hauge INP, FrP og V

      Ordningen med betalt matpause må gjennomføres slik at de som har rett på det skal få det, de som ikke har rett på det ikke skal ha det.

      Dette er en dyr ordning og i saksfremlegget står det ingenting om tapt tjenesteproduksjon.

      Kommunestyret opprettholder vedtaket i sak 116/2024 og reverserer innføring

      av betalt spisepause for de som ikke etter lov og avtaleverk har krav på dette.

      Vi støtter kommunedirektørens innstilling til formannskapet 28.januar

      Vedlegg

      Les mer