Forslag til vedtak
Kommunestyret ber administrasjonen utarbeide en mer detaljert økonomisk fremstilling av konsekvensene ved reverseringen av betalt spisepause. Dette gjøres for å sikre en bedre forståelse for den enkelte ansatte og våre innbyggere.
Fremstillingen skal tydeliggjøre:
Samlede kostnader knyttet til betalt spisepause før og etter innføringen, inkludert direkte lønnskostnader, eventuelle besparelser ved redusert bruk av overtid/merarbeid, samt en sammenligning med tidligere praksis.
Vurdering av bemanningsbehov i lys av at administrasjonen har uttalt at ordningen ikke har svekket tjenestetilbudet. Dersom tjenestenivået er opprettholdt uten merkostnad i form av lavere bemanning, kan dette indikere at kommunen har en bemanning ut over det som er strengt nødvendig. Administrasjonen bes belyse dette nærmere.
Fremstillingen skal være ferdigstilt og presentert for kommunestyret innen 27. mars 2025, til endelig vedtak av saken.