Etter innspill fra Kirkelig fellesråd, så økes Festeavgiften pr. grav fra kroner 300 pr. år pr. grav til kroner 400,- pr år pr. grav. Festeavgiften innkreves av og tilfaller Kirkelig fellesråd.
1. Handlingsprogrammet for 2025 - 2028 vedtas med de mål, tiltak og økonomiske
rammeforutsetninger som ligger i formannskapets innstilling, med de endringer
som vedtas av bystyret. Handlingsprogrammets tall for 2025 gjelder som årsbudsjett
for dette året, mens tallene for de øvrige årene er økonomiplantall som er
retningsgivende for videre planlegging og kommende års rullering av
handlingsprogrammet.
2. Rammene for drift 2025 - 2028 vedtas slik de kommer frem av Bevilgningsoversikt
drift § 5.4, 1. ledd, fordelt på rammeområdene slik de kommer frem av
bevilgningsoversikt drift § 5.4, 2. ledd i formannskapets innstilling.
3. Rammene for investeringer i 2025 - 2028 vedtas slik de kommer frem av
Bevilgningsoversikt investering § 5.5, 1. ledd, fordelt på prosjekter slik de kommer
frem av bevilgningsoversikt investeringer§ 5.5, 2. ledd i formannskapets innstilling.
4. Bystyret vedtar en låneramme på kroner 300 560 633 til finansiering av
investeringsprosjekter i 2025. I tillegg vedtar bystyret at det kan tas opp lån på inntil
kroner 70 000 000 i startlån i Husbanken for videre utlån.
5. Skatt på inntekt og formue for forskuddspliktige skatteytere skrives ut på grunnlag av
lovens maksimum.
6. Det skrives ut eiendomsskatt med hjemmel i eiendomsskattelovens §§ 2 og 3.
Eiendomsskatten skrives ut på faste eiendommer i hele Porsgrunn kommune, Jfr. § 3
a.
a. For utskriving av skatt på boligeiendommer benytter Porsgrunn kommune
Skatteetatens formuesgrunnlag for de boligene hvor dette er beregnet, Jfr.
eiendomsskatteloven § 8 C-1.
b. Generell skattesats settes til 6,0 promille Jfr. eiendomsskatteloven § 11. For
bolig og fritidseiendommer settes satsen til 4,0 promille.
c. Bolig- og fritidseiendommer tilordnes et bunnfradrag på kroner 1,2 mill.
kroner for 2025, For årene 2026, 2027 og 2028 settes bunnfradraget til 1,3 mill. kroner. Jfr. eiendomsskattelovens §11
d. Eiendomsskatten betales i fire eller tolv terminer, Jfr. eiendomsskatteloven §
25.
7. Bystyret fastsetter satser for gebyrer, avgifter og egenbetalinger slik det fremgår av
vedlegg i handlingsprogrammet. Satsene gjelder fra 1. januar 2025, der annet
tidspunkt ikke er angitt.
8. Bystyret godkjenner trekkrettigheter for kassakreditt på kroner 60 000 000.
Formannskapets innstilling |
|
|
|
|
|
| |
Endringsoversikt |
|
|
|
|
|
| |
|
|
|
|
|
|
| |
Tall i tusen kroner |
|
|
|
|
|
| |
|
|
|
|
|
|
| |
Drift |
|
|
|
|
|
| |
Tjenesteområde/gruppering | Tiltak | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | Endringsbeskrivelse | |
Formannskapet | Beholde partistøtte | 280 | 280 | 280 | 280 | Opprettholde partistøtte. | |
Formannskapet | Fortsette reduksjon av eiendomsskatten | 0 | 0 | 0 | 0 | Økt bunnfradrag med kr 100.000 i 2025, deretter gradvis økning i bunnfradrag i tråd med reduksjon av eiendomskatt som oppført. | |
Formannskapet | Ikke redusere bystyre så mye | 0 | 0 | 1 500 | 4 700 | Se også verbalforslag | |
Formannskapet | Mindre reduksjon på tilbud om friskvernsaktiviteter | 75 | 75 | 75 | 75 |
| |
Formannskapet | Nissetog | 10 | 10 | 10 | 10 |
| |
Formannskapet | Tilskudd til kirkelige fellesråd - ikke deflator | -930 | -930 | -930 | -930 | Opprettholde beløp fra 2024 (beløp ført som redusert utgift) | |
Barn, unge og kultur | Friluftslivets år markering | 50 | 0 | 0 | 0 | Engangs i jubileumsår. | |
Barn, unge og kultur | Hjerterommet åpen barnehage | 400 | 400 | 400 | 400 |
| |
Barn, unge og kultur | Ikke deflator på tilskudd til kunsthall Grenland, turnhall Bamble, Vestfold og Telemark Reiseliv, Telemark museum gjenstandsforvaltning, | -121 | -121 | -121 | -121 | Opprettholde tilskudd på beløp som i 2024 (dvs redusert utgift. | |
Barn, unge og kultur | Klokkerholmen | 300 | 300 | 300 | 300 |
| |
Barn, unge og kultur | Kulturskolen - leie elvespeilet til konserter mm | 400 | 400 | 400 | 400 |
| |
Barn, unge og kultur | Miljøterapeuter, øke ramme | 800 | 800 | 800 | 800 | Utover tidligere fattede vedtak | |
Barn, unge og kultur | øke grunnbemminng for å redusere sykefravær - barnehage | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | Tilsvarende som på helse. | |
Barn, unge og kultur | Opprettholde kontingentkasse og utlånssentra | 200 | 200 | 200 | 200 |
| |
Barn, unge og kultur | Reversere kutt i skolefrukt | 1 200 | 1 500 | 1 500 | 1 500 | Reversere kutt i skolefrukt og kun til Grep | |
Barn, unge og kultur | Tjenestebehov Barnevern | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | Noe mindre reduksjon i tjenestetilbud. | |
Barn, unge og kultur | Tjenestenivået PPT | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | Opprettholde tjenestenivået. | |
Helse og omsorg | Demenskor | 200 | 200 | 200 | 200 | Øremerkede midler til demenskor | |
Helse og omsorg | Gebyr iht prisvekst | 250 | 250 | 250 | 250 | Ikke gjennomføre H13 - Økte gebyrer utover prisvekst | |
Helse og omsorg | Ikke redusere omfang BPA tilsvarende 2 årsverk. | 1 700 | 1 700 | 1 700 | 1 700 |
| |
Helse og omsorg | Kortvarig psykisk helsehjelp | 978 | 978 | 978 | 978 |
| |
Helse og omsorg | Øke grunnbemminng for å redusere sykefravær - helse | 500 | 1 000 | 1 000 | 1 000 |
| |
Helse og omsorg | Skolehelsetjeneste | 170 | 170 | 170 | 170 | Ikke gjennomføre H11 - Redusere 2x10% skolehelsetjeneste oghelsestasjon | |
Miljø og byutvikling | Blomster | 300 | 300 | 300 | 300 | Noe mindre reuksjon på "M5 - Redusere planting og stell av sommerblomster og | sesongarbeidere" |
Miljø og byutvikling | Drift skøytebanen rådhusparken | 100 | 100 | 100 | 100 | Holde skøytebanen oppe til og med vinterferien. | |
Miljø og byutvikling | Tiilskudd lekeplasser | 200 | 200 | 200 | 200 | Ikke gjennomføre M3 - Fjerne tilskudd lekeplasser | |
Miljø og byutvikling | Vedlikehold egne bygg | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | Noe mindre redusert vedlikehold (M15) | |
Sum generelle driftsinntekter | Eiendomsskatt | 7 000 | 15 000 | 15 000 | 15 000 | Økt bunnfradrag med kr 100.000 i 2025, deretter gradvis økning i bunnfradrag i tråd med reduksjon av eiendomskatt som oppført. | |
Sum generelle driftsinntekter | Rammetilskudd | -29 900 | -29 900 | -29 900 | -29 900 |
| |
Sum disponeringer eller dekning av netto driftsresultat | Avsetninger til disposisjonsfond | 11 838 | 3 088 | 1 588 | -1 612 |
| |
Sum endring drift |
| 0 | 0 | 0 | 0 |
| |
|
|
|
|
|
|
| |
Oppsummering av budsjettforslaget (drift) |
|
|
|
|
|
| |
|
|
|
|
|
|
| |
Investeringer |
|
|
|
|
|
| |
Tjenesteområde/gruppering | Investering | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | Endringsbeskrivelse | |
Sum endring investering |
| 0 | 0 | 0 | 0 |
|
Bevilgningsoversikter | Regnskap 2023 | Oppr. budsjett 2024 | Økonomiplan 2025 | Økonomiplan 2026 | Økonomiplan 2027 | Økonomiplan 2028 |
Rammetilskudd | -1 152 691 527 | -1 204 919 000 | -1 258 930 000 | -1 254 052 000 | -1 254 119 000 | -1 254 202 000 |
Inntekts- og formuesskatt | -1 245 014 998 | -1 294 749 000 | -1 425 643 000 | -1 446 767 000 | -1 446 767 000 | -1 446 767 000 |
Eiendomsskatt | -166 954 262 | -173 000 000 | -166 000 000 | -158 000 000 | -158 000 000 | -158 000 000 |
Andre generelle driftsinntekter | -110 746 590 | -83 000 000 | -91 000 000 | -85 000 000 | -70 000 000 | -55 000 000 |
Sum generelle driftsinntekter | -2 675 407 377 | -2 755 668 000 | -2 941 573 000 | -2 943 819 000 | -2 928 886 000 | -2 913 969 000 |
|
|
|
|
|
|
|
Korrigert sum bevilgninger drift, netto | 2 562 555 105 | 2 596 596 313 | 2 728 281 648 | 2 678 480 945 | 2 668 917 265 | 2 661 138 265 |
|
|
|
|
|
|
|
Avskrivninger | 190 342 853 | 164 000 000 | 202 000 000 | 216 000 000 | 222 000 000 | 230 000 000 |
|
|
|
|
|
|
|
Sum netto driftsutgifter | 2 752 897 958 | 2 760 596 313 | 2 930 281 648 | 2 894 480 945 | 2 890 917 265 | 2 891 138 265 |
Brutto driftsresultat | 77 490 581 | 4 928 313 | -11 291 352 | -49 338 055 | -37 968 735 | -22 830 735 |
|
|
|
|
|
|
|
Renteinntekter | -30 822 255 | -21 911 907 | -39 911 907 | -37 911 907 | -36 411 907 | -34 911 907 |
Utbytter | -322 349 016 | -125 000 000 | -77 000 000 | -70 000 000 | -70 000 000 | -70 000 000 |
Gevinster og tap på finansielle omløpsmidler | -35 154 302 | -35 000 000 | -36 000 000 | -36 000 000 | -36 000 000 | -36 000 000 |
Renteutgifter | 131 216 233 | 167 736 733 | 176 865 017 | 171 307 489 | 161 989 489 | 167 964 489 |
Avdrag på lån | 142 632 820 | 150 500 167 | 151 500 242 | 160 000 242 | 166 000 242 | 172 500 242 |
Netto finansutgifter | -114 476 520 | 136 324 993 | 175 453 352 | 187 395 824 | 185 577 824 | 199 552 824 |
|
|
|
|
|
|
|
Motpost avskrivninger | -190 342 853 | -164 000 000 | -202 000 000 | -216 000 000 | -222 000 000 | -230 000 000 |
|
|
|
|
|
|
|
Netto driftsresultat | -227 328 792 | -22 746 694 | -37 838 000 | -77 942 231 | -74 390 911 | -53 277 911 |
|
|
|
|
|
|
|
Disponering eller dekning av netto driftsresultat |
|
|
|
|
|
|
Overføring til investering | 55 215 032 | 55 000 000 | 26 000 000 | 50 000 000 | 50 000 000 | 50 000 000 |
Avsetninger til bundne driftsfond | 9 759 441 | 69 723 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bruk av bundne driftsfond | -27 357 801 | -1 130 635 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Avsetninger til disposisjonsfond | 189 712 120 | 0 | 11 838 000 | 27 942 231 | 24 390 911 | 3 277 911 |
Bruk av disposisjonsfond | 0 | -31 192 394 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Dekning av tidligere års merforbruk i driftsregnskapet | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Sum disponeringer eller dekning av netto driftsresultat | 227 328 792 | 22 746 694 | 37 838 000 | 77 942 231 | 74 390 911 | 53 277 911 |
|
|
|
|
|
|
|
Fremført til inndekning i senere år (merforbruk) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Penger til demenskor vedtatt i formannskapet flyttes teknisk fra HOS til BUK (kulturskolen)
Verbalforslag:
Gebyrregulativet for plan- og byggesaker
Det bes om en sak til UMB for en totalgjennomgang av gebyrregulativet for plan- og byggesaker innen første halvår 2025. Saken skal opplyse om gebyrer i nabokommuner (Grenlandskommunene, samt Larvik og Sandefjord) og nye satser som skal stimulere til økt byggeaktivitet og harmonisere med nabokommuner skal foreslås. Prinsippet om selvkost skal ikke legges til grunn.
Verbalforslag:
Ja-kommune og servicetorg
Porsgrunn skal fortsatt jobbe for å være en attraktiv JA-kommune som spiller på lag med innbyggere, næringsliv og organisasjoner. I forbindelse med dette bes kommunedirektøren legge frem en sak til politisk behandling med forslag til hvordan kommunen kan gjennomføre jevnlige såkalte «servicedager» eller «servicetorg» der representanter fra kommunens administrasjon og politiske ledelse er tilgjengelig for innbyggerne til å stille enkle spørsmål. Dette etter modell fra Moss kommune.
Verbalforslag:
Meråpen skole og ungdomstilbud
Det er ønske om og behov for at det innføres meråpen skole i kommunen. Dette for å imøtekomme unge og eldre sine ønsker om et samlingssted på ettermiddagene. Ved at det tilrettelegges for meråpne skoler i kommunen, kan lokaler som normalt står tomme etter skoletid benyttes til en treffplass med aktiviteter for unge og/eller eldre. Organisering og ansvar skal vurderes løst ved delegering til FAU og/eller velforening i lokalområdet. Kommunen stiller med avtalt areal og rengjøring av disse til disposisjon. Adm. bes komme tilbake til Bystyret med forslag til plan for gjennomføring og kostnadsestimat på rengjøring for meråpne arealer ultimo mai 2025.
Verbalforslag:
Aldersvennlig samfunn
Administrasjonen legger fram en analyse av utfordringene for eldre, hjemmeboende i kommunen. Hensikten er å starte utviklingen av ‘Porsgrunn som et aldersvennlig samfunn’. I tillegg til kartlegging skal analysen inneholde en vurdering av hvordan vi kan starte arbeidet med å møte disse utfordringene. Det utarbeides et eldreboligprogram for utvikling og bygging av tilpassede boliger for godt voksne som også kan være utleieboliger. Dette er en del av regjeringens eldrereform “Bo trygt hjemme”. Porsgrunn utvikling som er 100% eid av Porsgrunn kommune, kan involveres som aktør når det gjelder boligutvikling. Analysen legges fram innen november 2025.
Verbalforslag:
Nedbetaling av langsiktige lån
Dersom Porsgrunn kommune i perioden skulle få tilført ekstra inntekter i form av økt skatteinngang, høyere utbytte fra Skagerrak Energi eller lignende, skal det brukes til nedbetaling av langsiktige lån.
Verbalforslag:
Skolefrukt
Når skolefrukt nå videreføres i Porsgrunnsskolene er det ønske om og behov for retningslinjer. Som medeier i GREP Grenland AS, som også er leverandør av frukt, bes det utarbeides en felles rutine for Porsgrunnsskolene. Samtlige skoler skal benytte lokal leverandør til skolefruktordningen, som er vår arbeidsinkluderingsbedrift GREP Grenland AS.
Adm. bes utarbeide rutine for dette med umiddelbar virkning.
Verbalforslag:
Sykefraværsrapportering
Administrasjonen skal rapportere sykefravær i tertial og årsrapporter, samt månedlig via kommunen sine nettsider som tidligere. Rapporteringen skal skje i tråd med bystyrevedtaket fra 14.03.2024 «Kommunen skal rapportere på egenmeldt og legemeldtfravær, i tillegg til korttids og langtidsfravær».
Blomster i byen
Verbalforslag: Kommunen satser mer på stedegne planter og stauder, fremfor sommerblomster, i byens blomsterbed.
Turnusplanlegging, KI
Verbalforslag: Administrasjonen bes se nærmere på hvordan bruk av kunstig intelligens kan redusere arbeidsmengden knyttet til turnusplanlegging.
iPad til politikerne
Verbalforslag: Det innføres en ordning der nye folkevalgte bestiller iPad etter behov. Administrasjonen legger til rette for at folkevalgte kan få tilgang til nødvendige programmer og applikasjoner på eget utstyr.
Status vedlikehold
Kommunen skal arbeide etter føre-var-prinsipp og sørge for å vedlikeholde egne hus og bygninger for å unngå forfall. Det legges fram en sak til UMB som omhandler status for vedlikehold av kommunale bygg.
Verbalforslag HP 2025-2028
Rådmannen sier:
«Selv om kommunen har hatt fødselsunderskudd i flere år, har vi opplevd en økning i innbyggertallet, som nå er på over 37 000.
Økningen skyldes, blant annet, bosetting av flyktninger, hvor vi i 2024 har som mål å bosette 110 flyktninger,
noe vi er godt på vei til å oppnå. Denne trenden vil fortsette inn i 2025, noe som kan presse både boligmarkedet
og kommunens tjenesteleveranser.»
På bakgrunn av overnevnte tekst ber Bystyret administrasjonen legge frem et budsjett spesifisert på integrering for perioden 2025-2028.
Budsjettet skal spesifisere basert på ett inntak som nevnt for 2025:
a. Statlig tilskudd
b. Kommunale kostnader i perioden
c. Budsjettet skal ta hensyn til årlig kostnader ved allerede, ikke integrerte (samfunns etablerte) flyktninger for samme periode.
Porsgrunn INP
Verbalforslag HP 2025-2028
Handlingsregelen for netto driftsresultat i Porsgrunn kommune justeres fra 3%
Ned til 1,75%, likt minimum krav.
Endringer iverksettes fra og med budsjettåret 2026.
HP 2025 – 2028: 20252026 2027 2028
Handlingsregel: 3%1,75%1,75% 1,75%
Estimert resultat i perioden: 0,7%1,9% 1,9% 1,4%
Porsgrunn INP
Verbalforslag HP 2025-2028
Verbalforslag:
Salg av kommunale eiendommer skal legges ut på det åpne marked slik at alle interesserte aktører
med dette kan
erverve kommunale eiendommer på like premisser.
Vedtaket gjelder for hele perioden HP 2025 – 2028.
Porsgrunn INP
Verbalforslag HP 2025-2028
«På bakgrunn av det høye sykefraværet i Porsgrunn Kommune kan noe av dette tilbakeføres til en forholdsmessig stor benyttelse av stillingsbrøker i enkelte virksomheter. Små stillingsbrøker gjenspeiler også stort bruk av vikartjenester, intensivitet og trivsel på arbeidsplassen. Reduksjon av små og mellomstore stillingsbrøker vil mest sannsynlig ha en økonomisk gevinst.»
Verbalforslag:
Bystyret ber administrasjonen om å intensivere arbeidet med å redusere bruken av små og mellomstore stillingsbrøker.
Arbeidet rapporteres til bystyret ved vert års revidering av budsjett. Første gangen 2025
Porsgrunn INP
Verbalforslag.
Utbygging av Heistad svømmehall
Utbygging av Heistad svømmehall til flerbruk: Administrasjoen følger opp med en sak på hvordan unge, eldre og en frivilligsentral i sammen kan benytte dette lokalet til beste for alle innbyggerne på Heistad.
Verbalforslag
Kommunen skal arbeide etter føre-var-prinsipp og sørge for å vedlikeholde egne hus og bygninger for å unngå forfall. Det legges fram en sak til UMB som omhandler status for vedlikehold av kommunale bygg.
Verbalforslag
Strukturendring skole barnehage
Med bakgrunn i demografiutfordringer er det nødvendig å se på behovet for strukturendringer i skole- og barnehagesektoren i Porsgrunn. Utvalget for barn, unge og kultur har derfor bedt om en sak som belyser dette. For at det ikke skal forskutteres kutt innenfor de nevnte sektorene før vi har politiske vedtak om dette, skal det ikke planlegges med kutt i skolen før saken om skolestruktur er politisk behandlet
Verbalforslag:
Fritt brukervalg av brukerstyrt personlig assistanse (BPA)
Bystyret ber administrasjonen legge frem en sak om fritt brukervalg av brukerstyrt personlig assistanse (BPA). Saken skal vektlegge hvordan BPA kan ivareta funksjonen som likestillingsverktøy, muligheten for brukerstyring, samt belyse administrative og økonomiske konsekvenser av fritt brukervalg.
Verbalforslag:
Koordinering av sentrumsutvikling
Administrasjonen bes opprette et fast kvartalsvist møtepunkt med interesseorganer for handelsnæringen og SMBer i Porsgrunn. Formålet for møtepunktet er å legge til rette for samhandling mellom Porsgrunn kommune, Porsgrunn Min By, Nettverk for Kompetanse og Samarbeid, Visit Telemark med BRAK-prosjektet, Grenland Næringsforening med sitt omdømmeprosjekt og eventuelt andre relevante aktører som måtte ha pågående prosjekter som omhandler utviklingen av Porsgrunn sentrum.
Verbalforslag:
Regional friidrettshall
Bamble og Skien kommuner vedtok i desember 2022 å delta i forprosjekt for bygging av en regional friidrettshall på Kjølnes. Bystyret ber administrasjonen opprettholde intensjonen om en regional friidrettshall, i tråd med tidligere vedtak.
Verbalforslag:
Samordnet finansiering av fritidsaktiviteter for barn og unge
Bystyret ber administrasjonen se på muligheten for at næringsliv og veldedige stiftelser kan være med på å sikre barn og unge tilgang til fritidsaktiviteter. Saken følges opp med sak til BUK.
Verbalforslag:
Dekorasjonsbelysning
Administrasjonen lager en veileder for dekorasjonsbelysning i Porsgrunn. Dokumentet skal beskrive hvilke løsninger med hensyn til fargebruk, utforming og plassering som ønskes brukt i sentrum, slik at alle som vil bidra til et hyggelig bymiljø i Porsgrunn kan gjøre det i fellesskap.
Verbalforslag:
Forvaltning av eiendomsmasse
I forbindelse med skolestruktursaken, skal etterbruk av eventuelle ledige skoletomter som følger av prosessen, vurderes brukt til nye moderne sykehjem og omsorgsboliger. Det vil igjen kunne fristille gammel bygningsmasse som i dag brukes som sykehjem.
Verbalforslag:
Fornybar kraft
I kommuneplanens arealdel skal det avsettes arealer for produksjon av fornybar kraft tilsvarende minst 50 MW installert effekt. Arealene skal så langt det er mulig være allerede nedbygd.
Verbalforslag:
Bruk av grønn pott
Legge til rette for, samt støtte utbygging av solceller på tak og over parkeringsplasser på kommunale arealer.
Verbalforslag:
Pårørendestrategi
Utvikle en pårørendestrategi, slik at pårørende blir anerkjent som en ressurs.
Verbalforslag:
T
urvei over Lilleelva
Bystyret ber administrasjonen, i samarbeid med Porsgrunn Orienteringslag/Porsgrunn og omegns Turistforening, å undersøke muligheten for å etablere bro/overgang over Lilleelva, mellom Rolandsvegen og Sannavegen, for å gjennopprette tidligere turvei.
Verbalforslag:
Ombud for myke trafikanter
Administrasjonen peker ut et "gangeombud" som har som oppgave å se på fremkommelighet for gående og syklende når veier og områder sperres på grunn av grave/bygge-arbeid. Formålet er at det skal vurderes hvordan gående og syklende kan komme seg raskest mulig frem og at det skiltes for disse.
Verbalforslag:
Voksenopplæring
Utrede muligheten for å opprette et interkommunalt oppgavefelleskap for voksenopplæring i Grenland.
Verbalforslag:
Kommunale fritidseiendommer
Administrasjonen legger frem en oversikt over hvilke fritidseiendommen de i dag eier og tar en vurdering på om noen av disse bør bli solgt i løpet av 2025.
Verbalforslag:
Skolefraværsrapportering
Administrasjonen skal rapportere oversikt over ufrivillig skolefravær i tertial og årsrapporter.
Verbalforslag: Evaluering av sammenslåing
I forbindelse med skolestruktursaken skal det fremlegges en evaluering av sammenslåingen av Stridsklev og Tveten ungdomsskoler. Evalueringen skal finne svar på om sammenslåingen har gitt ønsket effektivisering og gevinstrealisering, og hvordan sammenslåingen har påvirket arbeidsmiljøet for stab og elever.
Helårs utlånssentral av sports- og friluftsutstyr
Bystyret ber administrasjonen legge frem en sak for BUK som belyser muligheten for at KEOPS kan utvide og utvikle Utlånssentralen til også å gjelde utlån av sports- og friluftsutstyr for helårs aktiviteter.
Verbalforslag, Tollbodgaten 11 selges.
Tollbodgaten 11 selges, det er allerede tinglyst rettighet til ferdsel over området langs elven, ca 8 meter bredt, og det er tidligere vedtatt at kommunen skal redusere bygningsmasse det ikke er behov for og vedlikeholdsforpliktelser av disse. Event. overskudd av salg brukes til nedbetaling av gjeld.
Verbalforslag :
Kompensasjonsordning bompenger
Administrasjonen bes se på en løsning foren søkbar kompensasjonsordning, for barnefamilier, som har behov for økonomisk hjelp til å betale bomutgifter. Det tas utgangspunkt i samme inntektsgrenser som for reduserte betaling i SFO og barnehage.
Ordningen ses på om det kan finansieres innenfor midler knyttet til bypakke/belønningsmidler.