← Tilbake

Sak 98/25 - Oppfølging av vedtak i Rådmannssaken BYST -16/25

01
Forslag fra P. Ellefsen (H)
Forslag
Behandlet

Saken utsettes og det settes ned en tverrpolitisk og administrativ gruppe som fremmer et forslag med hensikt om tverrpolitisk enighet.

Vedlegg

Les mer
02
Ordførers innstilling
Innstilling
Publisert

Med disse tilbakemeldingene mener ordfører og kommunedirektør å ha oppfylt vedtaket fra bystyremøte 6.mars 2025, sak 16/25.

Reglement for delegering og innstilling justeres og legges frem til ny behandling, i hht. påpekte endringsbehov i denne saken.

Ny retningslinje for håndtering av varslinger rettet mot kommunedirektøren vedtas.

Vedlegg

Les mer
03
Forslag fra H
Forslag
På vegne av Høyre
Behandlet

Reglement for delegering og innstilling justeres og legges frem til ny behandling, i hht. påpekte endringsbehov i denne saken med følgende tillegg/endringer:

Pkt 1

• Arkivkrav gjelder også politikere, og spesielt i lederposisjoner; Dvs. Ordfører, Varaordfører og hovedsutvalgsledere.

Pkt 5

• I slike saker skal kommunen praktisere maksimal offentlighet innenfor lovverkets grenser. Både internt og eksternt. Politisk nivå er en del av det interne.

I tillegg følge opp sosiale

medier

med faktainformasjon for å redusere risiko for feilinformasjon.

Ny retningslinje for håndtering av varslinger rettet mot kommunedirektøren vedtas med følgende endringer:

Pkt 2

Endring:

Utvalg for oppfølging av arbeidsgiveransvaret for kommunedirektøren

Bestående av:

Utvalgsmedlem: Ordfører

Utvalgsmedlem: opposisjonsleder / gruppeleder fra det største opposisjonspartiet.

Utvalgsmedlem: varaordfører

Dersom utvalget ikke oppnår lovlig kjønnsfordeling, skal kvotering gjøres på varaordførers plass

Pkt 3

Endret:

Retningslinjer for håndtering av varslinger rettet mot kommunedirektør

Varsler mot kommunedirektør kan sendes kontrollutvalget eller ordfører. Kontrollutvalget orienterer ordfører om slikt varsel.

Ordfører skal orientere bystyret om at det er kommet varsel. Bystyret skal sammen beslutte hvordan saken skal følges opp.

Bystyret skal

kun

gjøres kjent med

karakteren av

varslets innhold, undersøkelser av varslets innhold

overlates annen kommune og det advokatkontor kommunen til enhver tid har avtale med følger opp undersøkelsene og gjør de juridiske vurderingene.

Utvalg for oppfølging av kommunedirektørens personalansvar er bindeleddet mellom kommunen og ekstern advokat/annen kommune.

Utvalget har ansvaret for at det kommer på plass oppdragsavtale mellom kommunen

og kommunen

og advokaten som får oppdraget.

Utvalget har ansvaret for å sørge for at kommunen underveis mottar alle sakens dokumenter og sørger for at arkiveringsplikten blir fulgt.

Alle i kommunens administrasjon vil være inhabile og kan ikke håndtere/undersøke varsler rettet mot kommunedirektøren. Dette omfatter også tillitsvalgte og vernetjenesten.

Håndtering av innsynskrav, arkivansvar osv. kan administrasjonen bistå med.

Vedlegg

Les mer