Saken utsettes og det settes ned en tverrpolitisk og administrativ gruppe som fremmer et forslag med hensikt om tverrpolitisk enighet.
Med disse tilbakemeldingene mener ordfører og kommunedirektør å ha oppfylt vedtaket fra bystyremøte 6.mars 2025, sak 16/25.
Reglement for delegering og innstilling justeres og legges frem til ny behandling, i hht. påpekte endringsbehov i denne saken.
Ny retningslinje for håndtering av varslinger rettet mot kommunedirektøren vedtas.
Reglement for delegering og innstilling justeres og legges frem til ny behandling, i hht. påpekte endringsbehov i denne saken med følgende tillegg/endringer:
Pkt 1
• Arkivkrav gjelder også politikere, og spesielt i lederposisjoner; Dvs. Ordfører, Varaordfører og hovedsutvalgsledere.
Pkt 5
• I slike saker skal kommunen praktisere maksimal offentlighet innenfor lovverkets grenser. Både internt og eksternt. Politisk nivå er en del av det interne.
I tillegg følge opp sosiale
medier
med faktainformasjon for å redusere risiko for feilinformasjon.
Ny retningslinje for håndtering av varslinger rettet mot kommunedirektøren vedtas med følgende endringer:
Pkt 2
Endring:
Utvalg for oppfølging av arbeidsgiveransvaret for kommunedirektøren
Bestående av:
Utvalgsmedlem: Ordfører
Utvalgsmedlem: opposisjonsleder / gruppeleder fra det største opposisjonspartiet.
Utvalgsmedlem: varaordfører
Dersom utvalget ikke oppnår lovlig kjønnsfordeling, skal kvotering gjøres på varaordførers plass
Pkt 3
Endret:
Retningslinjer for håndtering av varslinger rettet mot kommunedirektør
Varsler mot kommunedirektør kan sendes kontrollutvalget eller ordfører. Kontrollutvalget orienterer ordfører om slikt varsel.
Ordfører skal orientere bystyret om at det er kommet varsel. Bystyret skal sammen beslutte hvordan saken skal følges opp.
Bystyret skal
kun
gjøres kjent med
karakteren av
varslets innhold, undersøkelser av varslets innhold
overlates annen kommune og det advokatkontor kommunen til enhver tid har avtale med følger opp undersøkelsene og gjør de juridiske vurderingene.
Utvalg for oppfølging av kommunedirektørens personalansvar er bindeleddet mellom kommunen og ekstern advokat/annen kommune.
Utvalget har ansvaret for at det kommer på plass oppdragsavtale mellom kommunen
og kommunen
og advokaten som får oppdraget.
Utvalget har ansvaret for å sørge for at kommunen underveis mottar alle sakens dokumenter og sørger for at arkiveringsplikten blir fulgt.
Alle i kommunens administrasjon vil være inhabile og kan ikke håndtere/undersøke varsler rettet mot kommunedirektøren. Dette omfatter også tillitsvalgte og vernetjenesten.
Håndtering av innsynskrav, arkivansvar osv. kan administrasjonen bistå med.