Høring - Endringer i læreplanverket for 1.-4. trinn om bruk av digitale enheter
Kommunedirektørens innstilling
2.1. Endring i tekst om grunnleggende digitale ferdigheter i fag
Støtter dere at vi gjør denne endringen i læreplanene? Begrunn gjerne svaret.
Nei
Kommentar: Vi mener at vi har kompetente lærere som kan vurdere både metode og verktøy etter det som til enhver tid er hensiktsmessig. Noe av utfordringen etter innføringen av digitale enheter i skolen har vært at det ikke har vært økonomi til både digitale og analoge hjelpemidler så lærere har i stor grad blitt tvunget til å ha litt for mye fokus på digitale verktøy. Lærerne ønsker å ha tilgang til et rikt omfang av verktøy både digitale og analoge.
En annen problemstilling som kan dukke opp ved å innføre Udirs forslag er hva som menes med «særskilt varsom». Dette kan føre til mange tidkrevende prosesser hvor man skal definere hva begrepet faktisk betyr som igjen vil være en økt byrokratisering av oppgavene til lærerne.
2.2. Endring i tekst om grunnleggende ferdigheter i overordnet del av læreplanverket
Støtter dere at vi gjør denne endringen i læreplanen? Begrunn gjerne svaret.
Nei
Kommentar: Vi mener at vi har kompetente lærere som kan vurdere både metode og verktøy etter det som til enhver tid er hensiktsmessig. Noe av utfordringen etter innføringen av digitale enheter i skolen har vært at det ikke har vært økonomi til både digitale og analoge hjelpemidler så lærere har i stor grad blitt tvunget til å ha litt for mye fokus på digitale verktøy. Lærerne ønsker å ha tilgang til et rikt omfang av verktøy både digitale og analoge.
En annen problemstilling som kan dukke opp ved å innføre Udirs forslag er hva som menes med «særskilt varsom». Dette kan føre til mange tidkrevende prosesser hvor man skal definere hva begrepet faktisk betyr som igjen vil være en økt byrokratisering av oppgavene til lærerne.