← Tilbake

Sak 09/24 - Høring - Forslag til endringer i barnehageloven med forskrifter

01
Innstilling fra Utvalg for Barn, Unge og Kultur 24.01.2024
Innstilling
Behandlet
Høringsuttalelse for i forbindelse med endring av barnehagelov. Porsgrunn kommune mener den norske barnehagemodellen har vært god for kommuner og innbyggere. Gjennom en god balanse mellom styring av, og frihet for, de private og ideelle barnehagene har samfunnet oppnådd full barnehagedekning og et barnehagetilbud foreldrene er fornøyd med. Porsgrunn kommune ser at det har skjedd strukturelle endringer i sektoren som gjør at det er behov for å oppdatere deler av regelverket. Porsgrunn kommune vil samtidig påpeke at barnehagesektoren har vært gjennom et kvalitetsløft med langt flere ansatte og et styringsløft med økt transparens de siste årene og vil generelt advare mot å overbelaste en sektor med mange små og ideelle aktører med store regelverksendringer over kort tid. Porsgrunn kommune støtter at kommunene får mulighet til å fastsette forskrifter for makspris for foreldrebetaling, bemanning og kompetanse. Det er positivt at loven tydeliggjør at kostpenger kun skal gå til kost og tilbereding, men det bør forbli et rom for at private og ideelle kan ta nok kostpenger til å fortsette et profiltilbud basert på mat. Det er derfor ikke nødvendig med kommunal regulering av nivået på kostpengene. De private barnehagene må ha egen styringsrett til å bestemme egne åpningstider og feriestengt i forhold til forelderens behov. Åpningstider og antall uker feriestengt i private barnehager bør ikke avgjøres av kommunen (da vi ser at åpningstider ofte reguleres av økonomi/kostnadsspørsmål i kommunen). Dette er lite brukervennlig og ivaretar ikke foreldrenes behov for fleksibilitet. Dette fører til et mindre mangfold. Mange foreldre trenger barnehageplass til ulike tider. Porsgrunn kommune er positiv til at kommunen får mulighet til å stille vilkår ved etableringsgodkjenning av private barnehager. Porsgrunn kommune viser til de gode erfaringene med samordnet opptak, og mener det ikke er behov for ytterligere regulering av opptaket i barnehagene i dag. Dagens system styrker og ivaretar foreldrenes valgfrihet. De private og kommunale barnehagene må levere et tilbud av god kvalitet for å få fylt opp plassene sine. Et mangfold og sunn «konkurranse» mellom alle barnehager (uavhengig eierskap) vil bidra til mer kvalitet i barnehagetilbudet.Porsgrunn kommune støtter ikke at hver kommune skal utforme egne regler for finansiering av private barnehager. Porsgrunn kommune ser med bekymring på at kommunene påføres en administrativ byrde som ikke kompenseres fra staten, samtidig som det gir grunnlag for økt konfliktnivå om innretningen på støttenivået. Ettersom kommunens innbyggertilskudd for barnehagebarn ikke endres, vil det lokale handlingsrommet for tilpasninger være så lite at administrasjonsbyrden overstiger verdien av å kunne ha større lokale tilpasninger. Nasjonale regler bør bestå, med rom for lokale tilpasninger som for eksempel ta ut barnehager som avviker stort fra gjennomsnittet fra beregningsgrunnlaget for tilskuddet til private barnehager. Porsgrunn kommune støtter at likebehandling av kommunale og private barnehager innebærer at like tilfeller skal behandles likt, og at kommunen bare kan forskjellsbehandle kommunale og private barnehager dersom det er saklig grunnlag for det. Porsgrunn kommune viser til de gode erfaringene med samarbeid mellom private, ideelle og kommunale barnehager når det oppstår overkapasitet, og at man har klart å løse dette innenfor dagens regelverk. Viser videre til at private plasser som ikke tas i bruk ikke koster kommunen noe, og at det derfor ikke behov for en adgang til å redusere antall plasser hos private.Selv om kommunen kun har mulighet til å justere plasser i egne barnehager, så er det direkte feil at reduksjon av plasser i dag skjer ensidig i kommunale barnehager. I Porsgrunn kommune har barnetallet gått ned over tid. Hvis det var slik at det kapasiteten kun ble tatt ned i kommunale barnehager, så skulle det tilsi at kommunal andel av barnehagebarn skulle vært redusert betraktelig. Som diagrammet under viser, så er det ikke tilfelle da forholdet mellom barn i private og kommunale barnehager har holdt seg jevnt.Vi mener regjeringens forslag om å gi kommunen adgang til å redusere antall plasser en barnehage er godkjent for, er et angrep på foreldrenes valgfrihet.  Det er positivt at det innføres adgang til å benytte økonomiske reaksjoner ved brudd på barnehageloven med forskrifter.

Vedlegg

Les mer
02
Forslag fra M. Nord (Ap)
Forslag
Behandlet
AP og Senterpartiet foreslår Rådmannens innstilling.

Vedlegg

Les mer