Hopp til hovedinnholdet

Handlingsprogram og økonomiplan 2026-29, med budsjett 2026

01

Forslag fra S. Lund (V)

Forslag Behandlet

Medarbeiderundersøkelse gjennomføres hvert år .

Vedlegg

Les mer expand_more
02

Forslag fra Ap

Forslag Presentert av: Odd Eldrup Olsen På vegne av Arbeiderpartiet og Arbeiderpartiet Behandlet

Forslag fra Risør Arbeiderparti

Dette er hovedtallene i Risør Aps budsjettforslag med inndekning:

2026202720282029
Distriktstilskudd (endring index)0-4200-4200-4200
Disposisjonsfond (red. netto driftsresultat)-1715000
Videref. 100% frivilligkor og 100% Kultursjef110011001100200
Tilskudd Risør By AS300300300300
Prosjektleder "Bærekraftig drift" Kunstparken200
Kunststipend115115115115
Tilføres disposisjonsfond0-2685-2685-2685

Vedlegg

Les mer expand_more
03

Forslag fra H, V og FrP

Forslag Presentert av: Anette Lunner På vegne av Høyre, Venstre, Fremskrittspartiet, Høyre, Venstre, Fremskrittspartiet, Høyre, Venstre, Fremskrittspartiet, Høyre, Venstre og Fremskrittspartiet Behandlet

Settes fram og voteres over som et pakkeforslag.

Fellesforslag H/V/FRP

Med hjemmel i kommunelovens §§ 14-2 til 14-5 og plan og bygningslovens §§ 11-1 til 11-4 vedtas handlingsprogram og økonomiplan for 2026-2029 med budsjett for 2026 med følgende endringer:

8 Handlingsprogram 2026-2029 - Tiltaksplan

8.1 Vedlegg 1 Tiltaksplan Drift og Investering 2026-29

Samfunnsutvikling:

Investeringer/inntekt 2026:

200-7 Utbygging Rønningsåsen 500 000.- mer salg enn KDs forslag

Investeringer/Inntekt 2027:

200-7 Utbygging Rønningsåsen 1 500 000.- salg av tomter

Investeringer/Inntekt 2028:

200-7 Utbygging Rønningsåsen 1 500 000.- salg av tomter

Investeringer/Inntekt 2029

200-7 Utbygging Rønningsåsen 1 500 000.- salg av tomter

Tilleggsforslag fra H/V/FRP:

  • Tidlig innsats oppvekst engangsbevilgning i 2026 på 450 000.- Leseprosjekt
  • Folkehelsetiltak/Forebyggende innsats 1.0 mill. pr år i 2026-2029 Trinn 1-4 innsatstrappa (f.eks Aktiv på dagtid, sterk og stødig, lavinntektsfam., arbeidstiltak) KD kommer tilbake til KS innen Q1 med en sak på hvordan disse midlene best kan disponeres samt retningslinjer/vilkår for midlene.
  • Risør By 200 000.- per år i perioden 2026-2029
  • Fane Risør barneskole 40 000.-.
  • Kunststipend tas ut av budsjett: 115 000.- årlig i 2026-2029
  • Søndeled grendehus: Det settes av kr 50 000 (ble for lite midler ut ifra vedtak 2025 til oppgradering av kjøkken, samt innkjøp av nye border).
  • Pott ordfører: 80 000.- pr år (seremoni/feiring 80 åringer ol.).
  • Varm mat kommunestyre 30.000.- per år
  • Salg av kommunale bygg: 5 000 000.- F.eks Riggen og Buvikveien 34. Inntekt settes av til ubundne investeringsfond.
  • Ekstra distriktstilskudd på 4 200 000 (legges inn i budsjettet per år fra 2027-2029)
  • Underdekning Skatt/rammetilskudd ifht KDs forsalg vs Statsbudsjettet på 1.130 000 legges inn som tap per år i perioden

Drift 2026

Sum effekt av endringer i drift fra forslag KD 2026 og bruk av dispfond: 2 865 000.-

Investeringer/Inntekt 2026:

Sum effekt av endringer i INV forslag KD: 5 500 000

Inntekt settes av til ubundne investeringsfond.

Drift 2027 - 2029:

Sum effekt av endringer i drift fra KDs forslag: 1 215 000 i 2027, 1 215 000 i 2028, 1 215 000 i 2029

2027-2029 Avsetning til disp.fond. 5 565.000.-

Investeringer/Inntekt 2027-2029:

Sum effekt av endringer i INV forslag KD: 4 500 000.-

Inntekt settes av til ubundne investeringsfond.

Tekstforslag ny ungdomskole

Det er bred enighet, både politisk og administrativt, at Risør trenger en ny ungdomsskole. Før endelig beslutning om bygging må det utredes hvorvidt det er mulig å gjenbruke deler av den eksisterende bygningsmassen. Det er viktig både i et miljø og økonomisk perspektiv.

Kostnadene til ny skole er sterkt avhengig av mulig gjenbruk av eksisterende bygningsmasse og et nøkternt forhold til rombehovet. Det trengs profesjonell konsulentbistand til å vurdere den eksisterende bygningsmassen tilstand og det trengs god brukermedvirkning fra skolens ledelse, medarbeidere og tillitsvalgte for å få på plass et nøkternt romprogram basert på prognosene for elevtall i 2030 og framover. Romprogrammet skal prioritere elevenes og de ansattes behov i en moderne skole og den skal bygges av miljøvennlige, solide materialer med lite vedlikeholdsbehov og holde seg innenfor et budsjett på 150 mill kroner eks. mva.

Parkeringsbehovet skal dekke med overflateparkering ved skolen og i nærområdet til skolen. Energibehovet skal dekkes av en kombinasjon av solceller/solfangere og energibrønner eller andre miljøvennlige energikilder. Det skal i prosjekteringsfasen sjekkes i markedet om det er aktører som vil bygge og drifte en energisentral som skal dekke behovet til skolene, svømmehallen og øvrige bygg og fasiliteter på hele området.

Vi ser for oss følgende tidsplan basert på en prosess basert på kontrahering av entreprenør etter en «design to build» modell. Denne går kort forklart ut på at kommuneadministrasjonen i samarbeid med sitt konsulentapparat utarbeider et romprogram og en kravspesifikasjon og sender denne ut på en begrenset tilbudskonkurranse til kvalifiserte entreprenører etter en prekvalifikasjonsrunde. Entreprenøren gir et tilbud i samarbeid med sin arkitekt og sine entreprenører tilbud på en nøkkelferdig skole basert på en totalentreprise. Vi foreslår at Kommunedirektøren i løpet av første kvartal neste år inviterer aktuelle entreprenører til et dialogmøte for å høre deres mening om valgt tilbudsstrategi, eller om de foreslår annen entrepriseform for å få den gunstigste entreprisen.

Det innhentes eget totalentreprisetilbud på riving og rydding av tomten; Dette styres av kommunens egen prosjektledelse og skal være ferdig innen oppstart byggearbeider.

Framdriftsplan

  • Tilstandsvurdering og utarbeidelse av romprogram, valg av ekstern prosjektleder og konsulentstab presenteres som sak til Kommunestyret i juni 2026
  • Innhenting av tilbud på nødvendig konsulentbistand til «design to build» og utarbeidelse av tilbudsmateriell/kravspesifikasjon ferdigstilles innen november 2026.
  • Prekvalifisering og innhenting av tilbud og kontrahering av entreprenør innen februar 2027.
  • Innhenting av tilbud på rivning og rivning i egen entreprise, Ferdigstilt til byggestart.
  • Samspillfase og kontraktsinngåelse i løpet av september 2027
  • Byggestart oktober 2027 og ferdigstillelse, etter prøveperiode, til skolestart i 2029.

Tekstforslag serviceverter/serviceteam

Kommunen står overfor en økende utfordring med å rekruttere og beholde kvalifisert arbeidskraft, særlig innen helse- og omsorgstjenestene. Selv om behovet for å styrke grunnbemanningen er tydelig og ønskelig fra vår side, hjelper det lite å opprette flere stillinger dersom vi ikke får tak i kvalifisert personell.

Mangel på arbeidskraft medfører press på eksisterende ansatte, økt sykefravær og mindre tid til kjerneoppgavene.

For å møte utfordringene på en bærekraftig måte er det nødvendig å tenke nytt om ressursbruk og oppgavefordeling, noe kommunen har vært gode på blant annet gjennom Tørn-prosjekt. En viktig del av løsningen er servicerteam, der andre yrkesgrupper kan ivareta praktiske og servicepregede oppgaver, slik at sykepleiere og helsefagarbeidere kan bruke mer av sin tid på pasientnære og fagspesifikke oppgaver.

Frydenborgsenteret har i dag gode erfaringer med bruk av serviceteam 2 dager i uken gjennom en ordning for varig tilrettelagte arbeid (VTA). Teamet utfører oppgaver som rydding, tøybretting, matservering og tilrettelegging for aktiviteter, oppgaver som bidrar til bedre flyt i hverdagen og økt trivsel både for beboere og ansatte. Ordningen er i tillegg rimelig for kommunen gjennom at staten/NAV dekker den største delen av kostnadene knyttet til VTA-stillinger.

Vi ønsker at ordningen med serviceverter på Frydenborgsenteret i første omgang utvides opp til midler tilsvarende en 100% stilling. Dette vil bidra til ytterligere avlastning for fagpersonalet og vil samtidig kunne gi bedre kontinuitet og forutsigbarhet i arbeidet med serviceoppgavene. Samtidig vil dette styrke kommunens arbeid for et mer inkluderende arbeidsliv.

Forslag til vedtak:

Kommunestyret ber kommunedirektøren komme tilbake med en sak som belyser mulige løsninger for ytterligere å utvide arbeidet med oppgavefordeling og støttefunksjoner i helse- og omsorgstjenestene, herunder utvidelse av ordningen med serviceverter gjennom varig tilrettelagt arbeid (VTA).

Utredningen skal vurdere hvordan tiltaket kan gjennomføres uten vesentlig økning i kommunens driftskostnader, for eksempel gjennom omdisponering av eksisterende ressurser eller samarbeid med NAV og arbeidsmarkedsbedrifter.

Vedlegg

Les mer expand_more
04

Kommunedirektørens forslag til vedtak

Innstilling Behandlet

Med hjemmel i kommunelovens §§ 14-2 til 14-5 og plan og bygningslovens §§ 11-1 til 11-4 vedtas handlingsprogram og økonomiplan for 2026 -2 9 med budsjett for 2026.

Vedlegg

Les mer expand_more