Sak 34/ 21 Høringsuttalelse - Storbergetutvalgets rapport
Oppvekstutvalget i Skien har behandlet Storbergetutvalgets rapport i sak 34./21 og oversender med dette kommunens
HØRINGSUTTALELSE
Skien kommune v/ Oppvekstutvalget mener at dagens finansiering av private barnehager bygger på en finansieringsmodell som er komplisert å håndtere for kommunene. Oppvekstutvalget mener likevel at Storbergetutvalgets rapport ikke i tilstrekkeleg grad dokumenterer hvilke konsekvenser de foreslåtte finansieringsmodellene vil ha for kommuner, barn, ansatte i og eiere av de ulike typer private barnehager. Oppvekstutvalget støtter ikke flertallets forslag til finansieringsmodell.
Oppvekstutvalget mener mindretallets forslag til endret finansieringsmodell, kvalitets- og mangfolds modellen, er best egnet til å utvikle barnehagesektoren videre. Mekanismene i mindretallets modell er egnet til å gi jevnere kvalitet og jevnere finansiering. Forenkling, forutsigbarhet, likebehandling og etterprøvbarhet ivaretas i denne modellen. Oppvekstutvalget mener at prinsippet om økonomisk likeverdig behandling av barn i alle barnehager uavhengig av eierform må ligge fast. Likevel slik at små barnehager bør tildeles høyere tilskudd. Dette anses å være svært viktige kriterier for en god framtidig tilskuddsmodell.
Punktvis gjennomgang:
1. Flertallet i Storbergetutvalget foreslår at kommunene skal få mulighet til å fastsette lokale forskrifter for finansiering av private barnehager. Oppvekstutvalget motsetter seg dette.
Alle barnehager, uavhengig av eierform, er underlagt nasjonalt fastsatte krav til kvalitet. Nye nasjonale krav kommer tidvis til, som skjerpet pedagognorm og bemanningsnorm. På denne bakgrunn mener Oppvekstutvalget at reglene for finansiering fortsatt skal være nasjonalt fastsatt.
Flertallet vil gjøre det valgfritt for kommunene hvilken variant av finansiering de vil følge (nasjonale satser, nasjonal forskrift eller lokale forskrifter). Dette åpner for uønsket ulikebehandling og svekker forutsigbarhet for private barnehagers langsiktige drift. Oppvekstutvalget vil ikke støtte dette forslaget.
2. Flertallet i Storbergetutvalget foreslår at kommunene skal få mulighet til å unnta kostnader i kommunale barnehager fra beregningsgrunnlaget for tilskudd til private barnehager. Oppvekstutvalget mener prinsippet om økonomisk likeverdig behandling fortsatt skal ligge fast. Likebehandling er avgjørende for at også private barnehager skal være i stand til å innfri lovpålagte krav til kvalitet og til å kunne videreutvikle tilbud på lik linje med kommunalt eide barnehager.
3. Både flertallet og mindretallet i Storbergetutvalget foreslår mekanismer som skal gi kommunene større mulighet til å stille lokale kvalitetskrav til private barnehager utover hva dagens ordning tilsier.
Oppvekstutvalget anbefaler mindretallets kvalitets- og mangfoldsmodell. Den forplikter kommunene til å finansiere eventuelle lokale kvalitetskrav som stilles i tillegg til nasjonale minstekrav. Derved vil barnehager som ikke oppfyller nasjonale og/ eller lokale kvalitetskrav, kunne gis avkorting i tilskuddene. Ved dette sikrer man at offentlige midler går til kvalitet i barnehagetilbudet i alle barnehager.
Flertallsmodellen (lokal samhandlingsmodell) inneholder ikke de mekanismene som gjør at private barnehager kan forvente, og slett ikke stille krav til økonomisk likeverdig behandling for å oppfylle likeverdige krav. Oppvekstutvalget støtter derfor ikke flertallets modell.
4.Flertallet i Storbergetutvalget mener private barnehager får for mye utbetalt i pensjonstilskudd. Flertallet foreslår derfor å midlertidig redusere tilskuddet fra 13 til 11 prosent og gå over til kostnadsdekning fra 2023. Oppvekstutvalget støtter ikke dette.
Selv om private barnehager gjennom pensjonstilskuddet i dag (13 prosent av lønnsgrunnlaget i de kommunale barnehagene) belaster kommunene med vesentlig lavere kostnader enn de kommunale barnehagenes pensjonsutgifter gjør, vil ansatte i private barnehager likevel kunne ha pensjonsytelser på linje med ansatte i kommunale barnehager, men til en lavere kostnad for samfunnet. Det er ikke ønskelig å frata private barnehager insentivene til å forhandle fram gode avtaler til lavere pris. Hvorvidt barnehagene har pensjonsordninger tilsvarende kommunal pensjonsordning eller ikke, skal ikke være forutsetning for tilskudd og heller ikke danne grunnlag for avkorting.
5.Flertallet i Storbergetutvalget foreslår at kommunene gjennom såkalt «koordinert opptak» skal kunne gis verktøy for å redusere antall plasser i private barnehager i situasjoner hvor det er flere barnehageplasser enn barn i kommunen.
Oppvekstutvalget støtter ikke flertallets forslag om "koordinert opptak». Foreldre står i dag fritt til å velge barnehage . Dette må opprettholdes. Kommunene gis ikke anledning til å justere kapasiteten i private barnehager slik at barn etter politiske vedtak fordeles mellom kommunale og private barnehager. Dette ville innebære at en kommune kunne påvirke og i realiteten bestemme nedleggelse av en privateid barnehage. Det er barnehageeiers valg ut fra etterspørsel å avgjøre om drift av barnehagen bør opprettholdes .
6. Flertallet i Storbergetutvalget foreslår at kommunene skal få forkjøpsrett ved salg av private barnehager og vil ha et midlertidig forbud mot salg av private barnehager inntil en slik lovendring er på plass. Oppvekstutvalget støtter ikke kommunal forkjøpsrett.
At kommuner skal kjøpe opp velfungerende private barnehager, er i seg selv ufornuftig bruk av offentlige midler. Kommunal forkjøpsrett vil dessuten gi kommunen en ensidig fordel ved at kommunen får mulighet til å tre inn i en allerede inngått avtale om salg. Kommunal forkjøpsrett vil begrense eiers mulighet til å velge fritt hvem eier ønsker å selge til og pris vil påvirkes negativt siden det alltid vil være en risiko for politisk vedtak om å ta i bruk kommunal forkjøpsrett.
Sak 34/21. Høringsuttalelse - Storberget utvalgets rapport "Du er henta".
Tilleggsforslag fra Rødt og SV;
Vi støtter flertallets og kommunedirektørens innstilling til rapporten, men vil fremme tilleggsforslagene:
- Private ideelle og kommunale barnehager skal sammen utgjøre mangfoldet i barnehagesektoren. Vi ønsker å ikke å finansiere private kommersielle barnehager, da kommunen har altfor lite innsyn i, eller oversikt over, transaksjoner og de store pengesummene som overføres i de store kommersielle barnehage-konsernene.
-Prinsippet som er nedfelt i friskoleloven skal også gjelde for private barnehager. Dette vil si at alle bevilgede midler skal bli i tjenesten, et eventuelt overskudd skal reinvesteres i barnehagen for å bedre tilbudet.
Rødt, SV