UOPP ønsker å gjennomføre en pilot på en aktuell skole i Skien, der det blir lagt tilrette med ekstra ressurser, for å gjennomføre undervisning via gamingrelaterte digitale læremidler.
I fagfornyelsen defineres digitale ferdigheter som en av de fem viktigste ferdighetene barn og unge skal tilegne seg på skolen. Gaming kan gi synergieffekter innenfor digital kompetanse, språk, kommunikasjon og tekniske ferdigheter, samtidig som det kan pirre interessen for e-sport. UOPP ser på gamingstrategien som en god plan for å bekjempe sosial ulikhet innenfor gaming, digital kompetanseheving av ansatte og stimulering av e-sport som idrett.
Skiensskolen har i dag mulighet til noe form for gaming i sammenheng med opplæringen, og mange skoler praktiserer dette. Fagfornyelsen øker kravet om det. Man kan ikke dekke alle spill innenfor gamingverden i skoletiden, så det er viktig å dekke det behovet utenom. I gamingstrategien er det foreslått å tilrettelegge for nasjonale arrangement, som GalaxeLan, men det er ikke satt mål om å arrangere noe tilsvarende kommunalt. UOPP ønsker derfor at det skal ses på muligheten for å arrangere et kommunalt skolemesterskap innenfor gaming, sammenlignbart med Tinestafetten innenfor friidrett. Legger seg vel naturlig under kapittelet om «Gaming og digital læring».
Gaming har blitt en voksne sport og aktivitet for unge. Selv om gamingstrategien legger til rette for at foreninger og organisasjoner kan låne utstyr, så er det fortsatt ikke mulig for privatpersoner som ønsker å delta på f. eks. lan, å låne utstyr. For at alle barn uavhengig av familiens økonomi skal bli inkudert ønsker UOPP å se på muligheten for at utstyrsentralene tilbyr gamingutstyr som f. eks. bærbare gaming-PCer.