← Tilbake

Sak 30/22 - Evaluering av Strategisk plan for Oppvekst

01
Forslag fra R
Forslag
På vegne av Rødt
Behandlet
30/22 – Evaluering av Strategisk plan for OppvekstI oppvekstsektorens «Strategisk plan for Oppvekst», er ikke barnefattigdomsproblematikken et eget mål eller dokumentert for. Den er faktisk ikke nevnt.Som vi har repetert mer enn ofte, har Skien kommune en av landets høyeste andeler barn som vokser opp i fattigdom, med en prosent på 18.2%.Fokuset på å bekjempe dette store samfunnsproblemet bør være oppvekstsektorens fremste oppgave. Fattigdomsproblematikken burde derfor dokumenteres i den strategiske planen, så man kan følge utviklingen og tiltakene som forhåpentligvis iverksettes, fra år til år.- Rødt fremmer derfor forslag om at:«Barnefattigdom skal være et eget punkt/målsetting i ny Strategisk plan for Oppvekstsektoren.»

Vedlegg

Les mer
02
Kommunedirektørens innstilling i 2 punkt: - 1. tas til orientering 2. funn tas med i utarbeidelse av ny plan
Innstilling
Behandlet
1. Utvalg for Oppvekst tar evaluering av Strategisk plan til orientering2. De funn som er gjort, legges til grunn ved utarbeidelse av ny plan.

Vedlegg

Les mer
03
Oversendelsesforslag fra S. Gjærum (V)
Oversendelsesforslag
Behandlet
Oversendelsesforslag som bes følge sakenI det videre arbeidet med rullering av Strategisk plan bør det vurderes hvordan man enda bedre kan lykkes med å knytte hovedmål og delmål tettere sammen til hverandre og til arbeidshverdagen.Første del av den nye opplæringslovens § 1-1. Formålet med lova og kva lova gjeld , sier at « Lova skal leggje til rette for at barn, ungdom og vaksne får god opplæring i eit godt miljø (…)» God opplæring og godt miljø henger nøye sammen. Et godt skole - og oppvekstmiljø har egenverdi , men må også forstås som en viktig forutsetning for at skolen skal lykkes med å utvikle elevenes kompetanse i fagene og samtidig legge til rette for elevenes utvikling og læring på mange områder og gjennom hele opplæringsløpet. Skolens og lærernes kompetanse og verdigrunnlag skal realiseres og komme til syne i opplæringen.

Vedlegg

Les mer