Kommunedirektørens innstilling
Utvalg for oppvekst tar saken til orientering og ber administrasjonen om:
- å vurdere prioritering av søknader til videreutdanninger med kompetanseheving innenfor
variert, relevant og praktisk undervisning.
- å vurdere handlingsrommet for en utvidelse av arbeidslivsfaget.
- å prioritere teknologi og innkjøp av utstyr som kan brukes fagovergripende og som fremmer
variert, relevant og praktisk undervisning innenfor områder som er viktig for fremtidens
kompetanse for elevene.
- å synliggjøre økonomisk behov i kommende handlingsprogram.
o UOPP ber skolene og den enkelte lærer å benytte seg av handlingsrommet innenfor
fagfornyelsen.
o Vi vil prioritere høyt innkjøp av utstyr i budsjett 2023 slik at forutsetningene for mer
praktisk undervisning blir forsterket.
Oversendelseforslag om å prøve ut praktisk linje ved u-skoler
Over hele skole- Norge varsler bekymrede lærere om skoletrøtte elever og drop outs fordi skolen er teoritung. Mange lærere opplever å ikke kunne tilby flinke praktikere god nok tilpasset opplæring.
Saksframlegget i sak 15 / 23 er en god start på hvordan Skienskolen skal kunne benytte seg av praktiske undervisningsmetoder i større grad og også styrke undervisningen i praktisk/ estetiske fag. I denne prosessen vil det være aktuelt og nyttig å følge med på hvordan ulike skoler og kommuner prøver ut tiltak.
Strekpunkt 2 i innstillingen går på å vurdere handlingsrommet for en utvidelse av arbeidslivsfaget.
I Haram kommune jobbes det med dette. Det kan være relevant også i vår kommune å drøfte muligheten for å innføre en form for praktisk linje ved ungdomsskoler som ønsker prøve dette ut . I første omgang kan man bruke det handlingsrommet som allerede ligger der.
Arbeidslivsfaget har en ramme på 222 timer 8-10 trinn. Skoler kan også omdisponere inntil 15% av skoledagen og velge å koble på andre valgfag . Også timer fra f ex matematikk og språk bør kunne nyttes og gjøres praktisk ved å knyttes opp mot praksissituasjoner. Dersom skolen ikke selv har hensiktsmessige lokaler og utstyr kan det eksempelvis søkes samarbeid med videregående skole.
Vi vet at enkelte elever vil trenge både to og tre forsøk for å få fagbrev eller kompetansebevis, men sjansen for å klare det blir større om vi skaper en grunnskole for alle.
Signy Gjærum (V)