Høringssvar Ny E-18 Tvedestrand - Risør og oppheving av gjeldende kommunedelplan
Teknikk-, plan- og naturutvalget 2023-2027 vedtak/innstilling
Tvedestrand kommune støtter valget av korridor 20-1 som fremtidig trase for ny E18 mellom Tvedestrand og Risør.
Tvedestrand kommunestyre peker følgende:
- I planbestemmelse punkt 3.1. Legges inn at det skal bygges en firefelts motorvei med midtdeler.
- Der forholdene ligger til rette for det bør det lages støyvoller for å dempe ulempene med ny vei.
- Den nye broa på Rødmyr kan ikke bli kommunal, og man bør se om asfalten m.m. på gamle E18 ved Gliddi/ Myklebostad kan gå inn som en del av det nye veianlegget.
- Det bør gjøres betydelig oppgradering av omkjøringsveien ned Tveitehallingene fra Amtmannssvingen og helt frem til Lunde. 
- Det er viktig med fortsatt høy prioritet av jordvern. Planen bør peke på mulige erstatningsarealer eksempelvis i Hasseldalen.
- Kommunedelplanen bør si noe om hvordan man skal forholde seg til  syredannende gneis og hensyn til verna vassdrag.
- Tvedestrand ønsker ikke to fremtidige broer over Storelva. For ikke å dele bygda i 2, må veien mellom Valle og Tveite legges i kulvert under ny E18.
- Den gamle kommunedelplanen for E18 tenkes opphevet enten som en del av dette planarbeidet eller i arbeidet med kommuneplanen.
- Fortsettelsen av sykkelstien fra Rømyr og frem til påkobling med fremtidig ny sykkelsti fra Lunde og nordover  til Songe  må fullføres, og ligge adskilt fra omkjøringsveien (se punkt 4)
- Det forutsettes oppstart av en innløsningsprosess knyttet til berørte boliger, og at dette iverksettes med frist på 2 år etter vedtatt  kommunedel plan .
- Til planbestemmelse punkt 3.15 legges til: «Eventuelle nye retningslinjer som er gjeldende ved utbyggingstidspunktet skal legges til grunn for den endelige utformingen av avbøtende tiltak .
Vi ber om at merknadene i saksfremlegget hensyntas i det videre planarbeidet, og oversender hele saksfremlegget som høringsinnspill.>
Vedlegg
Forslag fra V. H. Engh (Ap)
Tilleggspunkt:
Tvedestrand kommunestyre påpeker at ny firefelts E18 er avgjørende for trafikksikkerhet, tilflytting og næringslivets utvikling på Agder.
Vedlegg
Forslag fra E. Johnsen (UAV)
Tvedestrand kommune støtter IKKE valget av korridor 20-1 som fremtidig trase for ny E18
mellom Tvedestrand og Risør. Dette begrunnes primært med følgende:
- Korridor 20 er meget uheldig for kommunens interesser, da den rammer boområder og jordbruksarealer vesentlig mer enn korridor 30 og 40.
- Traseen gir ikke mulighet for fartsgrense på 110 km/t. Derfor frykter vi at det vil bli anlagt en ny motorvei i ny trasse i løpet av få 10-år. Da blir kommunen rammet dobbelt opp.
- Det synes ikke riktig å vedta en kommunedelplan når det ikke foreligger konkrete planer om å utarbeide en detaljreguleringsplan i korridoren. Veldig mange berørte eiendommer vil da få en meningsløs båndlegging uten noen form for kompensasjon eller erstatning.
Vedlegg
Alternativt forslag fra H. Münter (FrP)
Forslag til vedtak
Tvedestrand kommune støtter arbeidet med å få realisert ny E18 mellom Tvedestrand og Risør så raskt som mulig.
Kommunestyret mener at veien må bygges med høy standard, god trafikksikkerhet og forutsigbar framdrift.
Ny E18 skal bidra til bedre framkommelighet for pendlere og næringstransport, og inngå som en moderne del av hovedforbindelsen mellom Oslo og Stavanger.
Kommunestyret mener at veien må bygges som firefelts motorvei etter H3-standard, men dimensjonert og regulert for fartsgrense 110 km/t, slik som på øvrige E18-strekninger.
Dette gir en helhetlig og framtidsrettet løsning, samtidig som utbyggingen kan gjennomføres raskt og kostnadseffektivt.
1. Veistandard og fartsgrense
Kommunestyret legger til grunn at ny E18 Tvedestrand–Risør skal bygges med fire felt og dimensjoneres for 110 km/t.
Korridor 20-1 må optimaliseres slik at dette kan oppnås, også der det legges opp til gjenbruk av dagens trasé.
En permanent 100 km/t-løsning vil gi lavere standard enn resten av E18 og et svakt ledd i hovedåren mellom Oslo og Stavanger.
2. Trasé og alternativvurdering
Dersom korridor 20-1 ikke kan tilpasses 110 km/t uten betydelige ulemper for jordbruk og lokalsamfunn, ber kommunen om at justerte varianter av korridor 30 og 40 vurderes som reelle alternativer før reguleringsplan utarbeides.
Endelig trasé må bygge på et oppdatert beslutningsgrunnlag som vektlegger både samfunnsnytte, jordvern og lokale konsekvenser.
3. Planprosess og medvirkning
Kommunestyret viser til at planprogrammet som ble fastsatt i 2023 hjemlet en detaljreguleringsplan, ikke en kommunedelplan.
Da prosjektet senere ble lagt om til kommunedelplan, burde prosessen vært varslet og behandlet på nytt.
Kommunestyret ber derfor om at videre planarbeid følger plan- og bygningslovens krav til varsling og medvirkning, og at berørte grunneiere gis ny mulighet til innspill dersom planforutsetningene endres.
4. Båndlegging og framdrift
Båndlegging etter planbestemmelsene § H710 skal tidsbegrenses til fire år, med mulighet for forlengelse bare dersom reguleringsarbeid er aktivt igangsatt.
Kommunestyret ber om at Nye Veier starter reguleringsplanarbeidet umiddelbart etter vedtak av kommunedelplanen for å sikre framdrift og forutsigbarhet.
5. Støy og lokale tiltak
Der forholdene ligger til rette for det, bør det etableres støyvoller eller andre støydempende tiltak for å redusere ulempene for omkringliggende boligområder.
Støymålinger skal foretas etter gjeldende regelverk ved byggetidspunkt, slik at nødvendige tiltak vurderes ut fra faktiske forhold og gjeldende normer.
Det skal legges vekt på gode visuelle og miljømessige tilpasninger i traséen.
6. Infrastruktur og lokale tilpasninger
- Det bør vurderes om asfalt og øvrige masser på gamle E18 ved Gliddi/Myklebostad kan inngå som en del av det nye veianlegget.
- Kommunestyret ber også om at det vurderes forbedringer på omkjøringsveien ned Tveitehallingene, fra Amtmannssvingen til avkjørselen mot Fosstveit, for å sikre trafikksikkerhet i anleggsperioden.
- Kommunedelplanen bør beholde muligheten for å legge lokalveien mellom Valle og Tveite i kulvert under ny E18, slik at man unngår to broer over Storelva.
7. Jordvern og erstatningsarealer
Kommunestyret legger stor vekt på jordvernhensynet.
Dersom verdifull dyrket mark går tapt, skal det etableres erstatningsarealer, eksempelvis i Hasseldalen.
Planarbeidet skal søke å redusere inngrep i dyrket mark gjennom lokal tilpasning av trasé og tekniske løsninger.
8. Geologi, miljø og strålevern
Kommunedelplanen bør omtale hvordan man skal forholde seg til syredannende gneis, hensyn til vernete vassdrag, og eventuell risiko for radioaktive forekomster i Lundeheia.
Kommunestyret ber om at det foretas en utredning av mulig radioaktivitet i samarbeid med Direktoratet for strålevern og atomberedskap (DSA) i den videre planprosessen.
Disse forholdene må ivaretas i både planbeskrivelse og reguleringsfase for å forebygge miljømessige og helsemessige problemer.
9. Kryss ved Øylandsdalen
Kommunestyret understreker at krysset ved Øylandsdalen skal reguleres med ferdig planlagt kollektivanlegg, innfartsparkering og trygg gang- og sykkelforbindelse.
Dette må inngå i hovedprosjektet og ikke utsettes til senere planfaser.
10. Oppsummering av høringsinnspill
Kommunestyret ber Nye Veier utarbeide en tematisk oppsummering av alle høringsinnspill fra 2023 og 2025, slik at innspill om prosess, naturgrunnlag og valg av korridor dokumenteres og vurderes før endelig behandling.
11. Oppheving av gjeldende plan
Kommunestyret vedtar å oppheve gjeldende kommunedelplan for E18 Dørdal–Tvedestrand, enten som del av dette planarbeidet eller i arbeidet med ny kommuneplan.
12. Oppsummering
Tvedestrand kommune ønsker ny E18 bygget så raskt som mulig, men med en standard som varer.
En firefelts motorvei etter H3-standard med 110 km/t vil gi trygghet, bedre framkommelighet og høy samfunnsnytte.
Korridor 20-1 kan aksepteres dersom den tilpasses disse kravene og bygges med hensyn til jordbruk, lokalsamfunn og miljømessige forhold.
Vedlegg
Forslag fra E. Bonnevie-Svendsen (SV)
Kommunestyret ønsker ikke en kommunedelplan i et prosjekt som er utsatt i ubestemt tid.
