Driftsrapporten for 1.tertial 2025 tas til orientering.
Rapportering av finans- og gjeldsforvaltningen per 1. tertial tas til orientering
Budsjettjusteringer årsbudsjett 2025, drift, beløp i 1000 kr
Budsjettendring | 2025 |
Arrangement tilskudd, korrigering av feil | 250 |
Forslag til utbytte fra Skagerrak høyere enn budsjettert | −4 800 |
Reduksjon budsjetterte avskrivninger i samsvar med regnskap | −4 668 |
Reduksjon i beregnet minimumsavdrag | −5 700 |
Reduksjon motpost avskrivninger i samsvar med regnskap | 4 668 |
Statsbudsjett 2025, øke bemanningen i barnehagene fra 1. januar 2025. | 1 260 |
Statsbudsjett 2025, økt bemanning sfo fra 1. august 2025 | 1 386 |
Tilleggsbevilgning avtalt overlappingsperiode kommunedirektør | 839 |
Tilleggsbevilgning valg høsten 2025 | 405 |
Redusert bruk av disposisjonsfond etter 1. tertial | 6 360 |
Sum Sentrale budsjettendringer | 0 |
4. Budsjettjusteringer årsbudsjett 2025, investering, beløp i 1000 kr
Budsjettendring Investeringsbudsjettet | 2025 |
Videreutlån | 40 000 |
Bruk av lån til videreutlån | -40 000 |
Sum Sentrale budsjettendringer | 0 |
Innledning:
Kommunedirektøren uttaler følgene i sin saksframstilling: «Kommunen står overfor betydelige utfordringer med å klare vedtatte budsjettrammer og innsparinger. I opprinnelig budsjett er det budsjettert med et negativt netto driftsresultat på minus 46,8 mill. kroner. Kommunalområdene rapporterer et mulig merforbruk samlet på 20,9 mill. kroner for året. Av merforbruket på 20,9 mill. kroner, utgjør Velferd 19 mill. kroner i anslått merforbruk for året.»
Ut fra den usikre situasjonen som kommunedirektøren beskriver for området Velferd, så vil Rødt Bamble fremme følgende forslag.
Nytt punkt 5:
Det bevilges kr 7.500.000,- fra disposisjonsfondet til område Velferd for å dekke akkumulert underskudd i perioden januar til juni. Saken følges videre opp i driftsrapport 2. tertial 2025.
Sak 61/25: Driftsrapport 1. tertial 2025
Forslag:
I neste kommunestyre over sommeren legges det frem et konkret forslag om at det etableres et innsparingsprosjekt i Bamble kommune. Kommunaldirektøren bes om å forberede saken inkludert mandat både basert på innspill som nevnt under og andre relevante innspill.
Bamble kommune står overfor økonomiske utfordringer som krever målrettede tiltak for å sikre bærekraftig drift. Kommunestyret, som øverste ansvarlige enhet bør derfor ta tak i sitasjonen og stille seg i førersetet i denne situasjonen.
Formål
(inkludere elementer som dette)
:
Formålet med prosjektet er å sikre en økonomisk bærekraftig drift gjennom effektiv ressursbruk, prioritering av tjenester og identifisering av innsparingspotensial i hele organisasjonen.
Etablere et grundig og bredt kompetansegrunnlag i tillegg til KOSTRA tall.
Identifisere og dokumentere mulige innsparingstiltak i drift og struktur.
Vurdere konsekvenser av innsparingstiltak for tjenestekvalitet, brukere og ansatte
Foreslå strategiske og langsiktige tiltak som gir effekt over tid
Foreslå konkrete tiltak som gir dokumentert økonomisk effekt innen kort og mellomlang sikt (1–4 år).
Sikre god forankring i organisasjonen og involvering av ansatte og andre relevante aktører.
Vurdere om prosjektet også skal ta ansvar for utarbeidelse av forslag til budsjett og økonomiplan.
Utvidet formannskap (partier som ikke er fast representert deltar med en representant hver) etableres som en styringskomite.
Legger også til som et innspill at Larvik kommune i valgperioden har opprettet et eget hovedutvalg for budsjett og økonomi. Kan være nyttig å undersøke nærmere hav dette innebærer og om det kan være en modell å inkludere i saken som legges fram over sommeren.
Prosjektet ledes av kommunedirektør.