Kommunens innspill til økonomisk ramme, prioriteringer,
særskilte grupper og sentrale vs. lokale lønnstillegg
• Økonomisk ramme må sikre at kommunal sektor opprettholder et konkurransedyktig
lønnsnivå sett i forhold til andre sektorer som rekrutterer tilsvarende kompetanse.
• Sikre at lønnsgapet mellom de ulike stillingsgruppene holdes på et balansert nivå, slik at det verken blir for liten eller for stort. Påse at man ivaretar prinsippet om at utdanning skal være lønnsomt, samtidig som man arbeider for at de med lavest lønn beholder kjøpekraften.
Kommunens syn på hvorvidt dagens garantilønnssystem
ivaretar kommunens behov
• Garantilønnssystemet og eventuelle tillegg må sikre kommunens konkurranseevne
slik at det er handlingsrom for å rekruttere den kompetansen som trengs for å løse
kommunens oppgaver og ruste kommunen for fremtiden. Kommunen er i direkte
konkurranse med både helseforetak som følger Spekter helse (A2) og statlige
arbeidsgivere som følger hovedtariffavtalen i Staten, samt private arbeidsgiver når det
kommer til spesifikke stillinger som nevnt over.
• Dagens ansiennitetssystem bør evalueres/utredes for å finne ut om det tjener sin
hensikt. Ulogiske elementer og kompleksitet knyttet til ansiennitetsberegning bør
fjernes
• Det er ikke ønskelig med lokaleforhandlinger i 2025.
Kommunens innspill til strategisk utvikling av avtaleverket for
fremtidens arbeidskraftsutfordringer og tjenester
• KS bør definere tydeligere hva heltidskultur innebærer og hvilke virkemidler som skal
brukes for å tilrettelegge for dette.
• Kommuner bør i større grad markedsføres som attraktive arbeidsplasser og i dette
arbeidet spiller KS en viktig rolle for å utarbeide politikk/føringer som kommunene kan
benytte. KS bør videre fokusere på deling av beste praksis.
• Dersom lokale forhandlinger skal tjene en funksjon og ha en hensikt, må det skapes
forutsigbarhet ved at det gjennomføres annet hvert år slik som tidligere. Dersom det
er kontinuitet rundt dette kan det være et godt virkemiddel for å rette opp i
lønnsmessige skjevheter som har oppstått over tid.
• Praksis for bruk av midlertidige lønnstillegg, for f.eks. midlertidig meransvar, oppgaver
som krever sertifikater o.l., bør nevnes i Hovedtariffavtalen, jfr også HTA kap.3 pkt 3.7
Tilleggslønn.
Saken tas til orientering.