Tiltakshaver er part med klagerett, jf. forvaltningsloven (fvl.) § 28 første ledd. Klagen er
rettidig fremsatt, jf. fvl. § 29 første ledd.
De relevante påstandene i klagen er vurdert, men Rådmannen kan ikke se at disse
inneholder opplysninger som tilsier endring av vedtaket. Det er likevel grunn til å
kommentere følgende:
Plan- og bygningsloven (pbl.) § 32-5 annet ledd siste punktum gir kommunen en
skjønnsmessig adgang til å nedsette eller frafalle ilagt tvangsmulkt når det ulovlige forholdet
er rettet. Tvangsmulkt har til formål å fremtvinge ansvarlige til å etterleve pålegg og å rette
opp ulovlige forhold, og er således et viktig virkemiddel i ulovlighetsoppfølgingen etter planog bygningsloven. Det må derfor legges til grunn en høy terskel for nedsettelse eller frafall av
tvangsmulkt, slik at dette virkemiddelet ikke blir svekket ved at det generelt blir oppfattet
som en kurant sak å få nedsatt eller frafalt påløpt tvangsmulkt i ettertid.
Nedsettelse eller frafall av tvangsmulkt er forbeholdt de tilfeller der overtredelsen må anses
tilnærmet unnskyldelig eller der det foreligger forhold utenfor den ansvarliges kontroll som
har hindret etterlevelse av pålegget. Videre kan mulkten settes ned eller frafalles dersom
størrelsen på mulkten, opprinnelig eller over tid, fremstår som uforholdsmessig i forhold til
det saken gjelder og forholdene ellers.
Kommunen kan ikke se at årsaken til at pålegget ikke er etterkommet tidligere skyldes
forhold utenfor tiltakshavers kontroll. Tiltakshaver har det hele og fulle ansvar for at alle
deler av tiltaket er i samsvar med plan- og bygningslovgivningen, jf. pbl. § 23-1 og
byggesaksforskriften (SAK) § 12-1. Tiltakshavers ansvar gjelder også når vedkommende har
engasjert ansvarlige foretak. Selv om tiltakshaver ikke ble gitt nødvendig informasjon i saken
av ansvarlig søker, ligger det i rollen at tiltakshaver må skaffe seg slik kjennskap og oversikt
selv, og påse at normal fremdrift i saken blir etterkommet. Det kan blant annet nevnes at det
gikk fem måneder etter at tiltakshaver ble informert om at søknad ble innsendt i april 2021
til påminnelse og informasjon fra kommunen om at søknad ikke var innsendt ble mottatt i
september 2021. Eventuelle mislighold av avtaleforhold er for øvrig et privatrettslig forhold
som ligger utenfor loven og er bygningsmyndighetene uvedkommende.
Kommunen vurderer at ulovligheten i denne saken er av forholdsvis høy alvorlighetsgrad.
Kjellerarealer godkjent som tilleggsdel til bolig er bruksendret og tatt i bruk til beboelse og
det er etablert en selvstendig boenhet uten at dette er omsøkt eller godkjent av kommunen.
Søknadsplikten for slike tiltak er spesielt viktig for å påse at kravene til blant annet
brannsikring og personsikkerhet ivaretas. På denne bakgrunn er Rådmannen av den
oppfatning at både fastsatt og samlet påløpt tvangsmulkt fremstår som forholdsmessig sett
hen til sakens karakter.
Det kan for øvrig påpekes at samlet tvangsmulkt fra fristens utløp til forholdet ble ansett
rettet beløper seg til kr. 104.000,-. Kommunen avstår imidlertid fra å kreve inn tvangsmulkt
for perioden 03.12.22 - 03.03.23. Dette tilsvarer en avkortning på kr. 26.000,-.