Forslag

Klagebehandling - Gbnr. 121/1757, Ekelundvegen 3B - Frafall av ilagt tvangsmulkt

01
Innstilling / Rådmanns vurdering
Innstilling
Behandlet

Tiltakshaver er part med klagerett, jf. forvaltningsloven (fvl.) § 28 første ledd. Klagen er

rettidig fremsatt, jf. fvl. § 29 første ledd.

De relevante påstandene i klagen er vurdert, men Rådmannen kan ikke se at disse

inneholder opplysninger som tilsier endring av vedtaket. Det er likevel grunn til å

kommentere følgende:

Plan- og bygningsloven (pbl.) § 32-5 annet ledd siste punktum gir kommunen en

skjønnsmessig adgang til å nedsette eller frafalle ilagt tvangsmulkt når det ulovlige forholdet

er rettet. Tvangsmulkt har til formål å fremtvinge ansvarlige til å etterleve pålegg og å rette

opp ulovlige forhold, og er således et viktig virkemiddel i ulovlighetsoppfølgingen etter planog bygningsloven. Det må derfor legges til grunn en høy terskel for nedsettelse eller frafall av

tvangsmulkt, slik at dette virkemiddelet ikke blir svekket ved at det generelt blir oppfattet

som en kurant sak å få nedsatt eller frafalt påløpt tvangsmulkt i ettertid.

Nedsettelse eller frafall av tvangsmulkt er forbeholdt de tilfeller der overtredelsen må anses

tilnærmet unnskyldelig eller der det foreligger forhold utenfor den ansvarliges kontroll som

har hindret etterlevelse av pålegget. Videre kan mulkten settes ned eller frafalles dersom

størrelsen på mulkten, opprinnelig eller over tid, fremstår som uforholdsmessig i forhold til

det saken gjelder og forholdene ellers.

Kommunen kan ikke se at årsaken til at pålegget ikke er etterkommet tidligere skyldes

forhold utenfor tiltakshavers kontroll. Tiltakshaver har det hele og fulle ansvar for at alle

deler av tiltaket er i samsvar med plan- og bygningslovgivningen, jf. pbl. § 23-1 og

byggesaksforskriften (SAK) § 12-1. Tiltakshavers ansvar gjelder også når vedkommende har

engasjert ansvarlige foretak. Selv om tiltakshaver ikke ble gitt nødvendig informasjon i saken

av ansvarlig søker, ligger det i rollen at tiltakshaver må skaffe seg slik kjennskap og oversikt

selv, og påse at normal fremdrift i saken blir etterkommet. Det kan blant annet nevnes at det

gikk fem måneder etter at tiltakshaver ble informert om at søknad ble innsendt i april 2021

til påminnelse og informasjon fra kommunen om at søknad ikke var innsendt ble mottatt i

september 2021. Eventuelle mislighold av avtaleforhold er for øvrig et privatrettslig forhold

som ligger utenfor loven og er bygningsmyndighetene uvedkommende.

Kommunen vurderer at ulovligheten i denne saken er av forholdsvis høy alvorlighetsgrad.

Kjellerarealer godkjent som tilleggsdel til bolig er bruksendret og tatt i bruk til beboelse og

det er etablert en selvstendig boenhet uten at dette er omsøkt eller godkjent av kommunen.

Søknadsplikten for slike tiltak er spesielt viktig for å påse at kravene til blant annet

brannsikring og personsikkerhet ivaretas. På denne bakgrunn er Rådmannen av den

oppfatning at både fastsatt og samlet påløpt tvangsmulkt fremstår som forholdsmessig sett

hen til sakens karakter.

Det kan for øvrig påpekes at samlet tvangsmulkt fra fristens utløp til forholdet ble ansett

rettet beløper seg til kr. 104.000,-. Kommunen avstår imidlertid fra å kreve inn tvangsmulkt

for perioden 03.12.22 - 03.03.23. Dette tilsvarer en avkortning på kr. 26.000,-.

Vedlegg

Les mer